Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 11:49:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:49:09
Een tussendoortje in 1:48 door Noordernet
Vandaag om 11:48:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:44:06
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:41:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door wob
Vandaag om 11:34:30
Bahnstrecke 5867 door Ronaldp
Vandaag om 11:29:08
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Noordernet
Vandaag om 11:28:38
Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
  

Auteur Topic: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)  (gelezen 2767 keer)

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Gepost op: 22 augustus 2019, 19:53:07 »
Beste mensen,

Met al tientallen jaren treinen en startsets op zolder, probeer ik nu eens rustig te beginnen met een kleine (fictieve) baan. Gaat mij vooral om de landschapsbouw ervan, maar er moeten natuurlijk ook mooi treinen kunnen rijden. Ik heb nu met SCARM een eerste baanontwerp gemaakt. Het is de bedoeling dat de helft ervan onder een heuvel komt. Daarvoor komt een kanaal (verdiept in baan) te lopen met evenwijdig daaraan een rangeerspoor. Bruggen aan de rand van de baan geven aan waar het kanaal onder spoor komt te lopen. Ik hoor graag hoe ik de baan kan verbeteren, want ik heb gevoel dat zeker wat betreft opstelsporen en station er betere mogelijkheden zijn. Alvast dank.

Roger

http://
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 09:25:43 door Kanalenman »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2019, 20:03:07 »
hoi,
de sporen in het bovenste station zijn wat kort.
je kunt ze verlengen door wissels vlak na de tunnelingangen te plaatsen.
dus eigenlijk al voor of in de bocht.
het hoofdstation is wat summier maar dat kun je altijd nog uitbreiden.
verder een eenvoudig plan waar het landschap het belangrijkst zal zijn denk ik.
groet,
bert

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:54:04 »
Hartelijk dank Bert. Heb het schaduwstation wat uitgebreid.



Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7002
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:16:40 »
Sommige van jouw sporen vind ik nog steeds kort (zie rode rechthoeken).

Hoe zou je zo iets vinden? Zo krijg je iets langere haven sporen.








« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 09:12:37 door Jeronimos »
Jeroen


eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2019, 16:59:44 »
ik zou dat kopspoortje rechts in het schaduwstation weglaten (is te kort om er wat mee te doen)
het voorstel voor de schuine sporen langs het kanaal is een leuk idee.
groet,
Bert

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2019, 17:12:03 »
een andere optie is het kanaal van brug naar brug en de industriesporen vanaf links te laten komen ipv vanaf rechts.
kunnen de sporen ook wat langer worden en lopen dan ongeveer zoals in jouw ontwerp alleen gespiegeld
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 17:13:38 door eitreb »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:36:29 »
in het schaduwstation zou je het engelse wissel kunnen weglaten en de rechtse wissel naar het binnenste spoor direct na de meegebogen wissel kunnen plaatsen.  1 spoor naar beneden dus.
engels wissell heeft op die plek weinig nut.
plaats hem in het zichtbare gedeelte.
eea vergroot de gebruikslengte van de schaduwsporen aanzienlijk.
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 19:43:43 door eitreb »

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2019, 12:40:00 »
Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal er eens op broeden. Op zich heb ik geen behoefte aan lange schaduwopstelsporen. Op deze kleine baan zal ik vooral met kleine treinen rijden (hooguit 3 rijtuigen, meestal 2). Het kanaal zal ik wel zo ongeveer laten, want moet zowel door een dorpje gaan lopen (oostzijde) als langs industrie. Het spoor is in die feite ondergeschikt aan het kanaal en landschap daar omheen. Ik zal in de loop van de tijd de vorderingen laten zien.

Roger

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 12:21:31 »
Zo wat stapjes kunnen zetten in de vakantie. Eerst maar eens alle rails bemachtigd en neergelegd.
Het lijkt te passen. Ga me nu eens richten op het kanaal. Die wil ik verdiepen in de baan en dan spoor met viaducten (op maaiveld) er overheen.
Over een aantal maanden weer nieuwe foto's.

Roger




eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 21:43:51 »
Ziet er al leuk uit!
Groet,
Bert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2020, 11:02:36 »
Hallo Roger,
Leuk baantje!
Het schaduwstation vind ik echter nog onlogisch: het kopspoor takt in het midden van het 3e doorgaande spoor af. Waarom? Hierdoor kun je het doorgaande spoor niet gebruiken voor het opstellen van een trein. Waarom niet alle wissels aan het uiteinde zodat je 4 opstelsporen krijgt?

Verder schrijf je dat je met korte treinen gaat rijden. De sporen in het schaduwstation zijn echter erg lang, waardoor de wissels van het schaduwstation (3 wegwissel en meegebogen wissel) nagenoeg IN de tunnelportalen komen te liggen. Dat maakt het een stuk minder realistisch; de illusie dat het om een echte spoorlijn gaat (ipv een model) is direct verdwenen als je wissels in het tunnelportaal ziet liggen. Ik zou ze iets opschuiven zodat het zichtbare deel meer ruimte krijgt om te worden uitgewerkt.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2020, 12:59:24 »
Hallo Wim,

Dank voor je reactie. Terechte punten die je noemt. Die tunnelportalen komen er inderdaad niet mooi uit te zien. Ik zal het schaduwstation proberen te reorganiseren en daarmee in ieder geval meer ruimte te geven aan de ingangen van de tunnel. Even puzzelen hoe dat past met de geringe breedte.

mvg,

Roger

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2020, 11:10:25 »
Hallo Roger,

Door het schaduwstation iets meer diagonaal te leggen en dan de wissels te verschuiven, kom je al een heel eind denk ik. Even een snelle schets in Paint:



Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2020, 19:22:39 »
Dank Wim!