Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vullen zelflosser Fleischmann door Wil uit Drenthe
Vandaag om 07:37:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit Drenthe
Vandaag om 07:31:41
Rivarossi Breuertje digitaliseren door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:52:10
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Marnit
Vandaag om 04:09:10
Line-up foto's van modellen door KNed
Vandaag om 00:08:01
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 00:06:03
Stalen CIWL materieel door metpetergaathetbeter
04 oktober 2022, 23:38:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
04 oktober 2022, 23:00:53
Raadplaatje door tothebeach
04 oktober 2022, 22:59:46
Kasten bij overwegen door Klaas Zondervan
04 oktober 2022, 22:57:32
Faller Car System in een grote boot door Ronald Halma
04 oktober 2022, 22:52:50
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Martin Domburg
04 oktober 2022, 22:12:40
Heen, En en Weer door Huup
04 oktober 2022, 22:08:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 oktober 2022, 21:51:09
Ermehuizen anno 1974 door DJV
04 oktober 2022, 21:44:27
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ludmilla
04 oktober 2022, 21:39:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
04 oktober 2022, 21:15:19
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
04 oktober 2022, 21:05:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
04 oktober 2022, 21:00:50
Nieuw type beveiliging door Jeronimos
04 oktober 2022, 20:29:51
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
04 oktober 2022, 20:22:30
ARBED wagens in model door Ronet-1981
04 oktober 2022, 20:16:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
04 oktober 2022, 19:33:27
Rondom Charlois door Alewijn
04 oktober 2022, 18:32:57
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door ex-DR V100
04 oktober 2022, 18:15:11
Fleischmann LINT 41/H, h0 door Railhopper
04 oktober 2022, 18:08:03
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door C-rails
04 oktober 2022, 18:02:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 oktober 2022, 17:06:03
Vriendenlijst door barry1972
04 oktober 2022, 16:39:48
Ecos functietoetsen wisselen door KNed
04 oktober 2022, 15:47:36
  

Auteur Topic: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)  (gelezen 4526 keer)

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Gepost op: 22 augustus 2019, 19:53:07 »
Beste mensen,

Met al tientallen jaren treinen en startsets op zolder, probeer ik nu eens rustig te beginnen met een kleine (fictieve) baan. Gaat mij vooral om de landschapsbouw ervan, maar er moeten natuurlijk ook mooi treinen kunnen rijden. Ik heb nu met SCARM een eerste baanontwerp gemaakt. Het is de bedoeling dat de helft ervan onder een heuvel komt. Daarvoor komt een kanaal (verdiept in baan) te lopen met evenwijdig daaraan een rangeerspoor. Bruggen aan de rand van de baan geven aan waar het kanaal onder spoor komt te lopen. Ik hoor graag hoe ik de baan kan verbeteren, want ik heb gevoel dat zeker wat betreft opstelsporen en station er betere mogelijkheden zijn. Alvast dank.

Roger

http://
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 09:25:43 door Kanalenman »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2019, 20:03:07 »
hoi,
de sporen in het bovenste station zijn wat kort.
je kunt ze verlengen door wissels vlak na de tunnelingangen te plaatsen.
dus eigenlijk al voor of in de bocht.
het hoofdstation is wat summier maar dat kun je altijd nog uitbreiden.
verder een eenvoudig plan waar het landschap het belangrijkst zal zijn denk ik.
groet,
bert

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:54:04 »
Hartelijk dank Bert. Heb het schaduwstation wat uitgebreid.



Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8123
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:16:40 »
Sommige van jouw sporen vind ik nog steeds kort (zie rode rechthoeken).

Hoe zou je zo iets vinden? Zo krijg je iets langere haven sporen.








« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 09:12:37 door Jeronimos »
Jeroen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11898
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:03:09 »
Welkom op ons forum!

Ik heb even "Leamington Canal" gegoogled:
https://www.google.com/search?q=leamington+canal&client=ubuntu&hs=D6P&channel=fs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjfz8nm6qPkAhXDGuwKHZXeCKgQ_AUIESgB&biw=2493&bih=1286

Dat zou best wel eens wat leuks kunnen worden.  (y)

Leen.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2019, 16:59:44 »
ik zou dat kopspoortje rechts in het schaduwstation weglaten (is te kort om er wat mee te doen)
het voorstel voor de schuine sporen langs het kanaal is een leuk idee.
groet,
Bert

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2019, 17:12:03 »
een andere optie is het kanaal van brug naar brug en de industriesporen vanaf links te laten komen ipv vanaf rechts.
kunnen de sporen ook wat langer worden en lopen dan ongeveer zoals in jouw ontwerp alleen gespiegeld
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 17:13:38 door eitreb »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:36:29 »
in het schaduwstation zou je het engelse wissel kunnen weglaten en de rechtse wissel naar het binnenste spoor direct na de meegebogen wissel kunnen plaatsen.  1 spoor naar beneden dus.
engels wissell heeft op die plek weinig nut.
plaats hem in het zichtbare gedeelte.
eea vergroot de gebruikslengte van de schaduwsporen aanzienlijk.
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 19:43:43 door eitreb »

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2019, 12:40:00 »
Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal er eens op broeden. Op zich heb ik geen behoefte aan lange schaduwopstelsporen. Op deze kleine baan zal ik vooral met kleine treinen rijden (hooguit 3 rijtuigen, meestal 2). Het kanaal zal ik wel zo ongeveer laten, want moet zowel door een dorpje gaan lopen (oostzijde) als langs industrie. Het spoor is in die feite ondergeschikt aan het kanaal en landschap daar omheen. Ik zal in de loop van de tijd de vorderingen laten zien.

Roger

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 12:21:31 »
Zo wat stapjes kunnen zetten in de vakantie. Eerst maar eens alle rails bemachtigd en neergelegd.
Het lijkt te passen. Ga me nu eens richten op het kanaal. Die wil ik verdiepen in de baan en dan spoor met viaducten (op maaiveld) er overheen.
Over een aantal maanden weer nieuwe foto's.

Roger




eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 21:43:51 »
Ziet er al leuk uit!
Groet,
Bert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2020, 11:02:36 »
Hallo Roger,
Leuk baantje!
Het schaduwstation vind ik echter nog onlogisch: het kopspoor takt in het midden van het 3e doorgaande spoor af. Waarom? Hierdoor kun je het doorgaande spoor niet gebruiken voor het opstellen van een trein. Waarom niet alle wissels aan het uiteinde zodat je 4 opstelsporen krijgt?

Verder schrijf je dat je met korte treinen gaat rijden. De sporen in het schaduwstation zijn echter erg lang, waardoor de wissels van het schaduwstation (3 wegwissel en meegebogen wissel) nagenoeg IN de tunnelportalen komen te liggen. Dat maakt het een stuk minder realistisch; de illusie dat het om een echte spoorlijn gaat (ipv een model) is direct verdwenen als je wissels in het tunnelportaal ziet liggen. Ik zou ze iets opschuiven zodat het zichtbare deel meer ruimte krijgt om te worden uitgewerkt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2020, 12:59:24 »
Hallo Wim,

Dank voor je reactie. Terechte punten die je noemt. Die tunnelportalen komen er inderdaad niet mooi uit te zien. Ik zal het schaduwstation proberen te reorganiseren en daarmee in ieder geval meer ruimte te geven aan de ingangen van de tunnel. Even puzzelen hoe dat past met de geringe breedte.

mvg,

Roger

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2020, 11:10:25 »
Hallo Roger,

Door het schaduwstation iets meer diagonaal te leggen en dan de wissels te verschuiven, kom je al een heel eind denk ik. Even een snelle schets in Paint:



Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2020, 19:22:39 »
Dank Wim!