Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:18:02
Trafo na laten kijken? door Priegelman
Vandaag om 00:14:41
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:08:45
18-luiker in spoor 0 door Huib
30 mei 2020, 23:54:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 mei 2020, 23:50:35
Buitenlust door Huib
30 mei 2020, 23:47:42
NL baan: Frotterdam in h0 door Robert39
30 mei 2020, 23:31:23
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
30 mei 2020, 23:22:22
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
30 mei 2020, 23:13:35
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Menno
30 mei 2020, 23:08:09
Ondergrond rails: hoe doen jullie dat? door Menno
30 mei 2020, 22:43:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
30 mei 2020, 22:42:39
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 mei 2020, 22:31:28
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
30 mei 2020, 22:21:16
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Hans van de Burgt
30 mei 2020, 22:06:53
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
30 mei 2020, 21:14:25
Wasbenzine/residu door Erik Baas
30 mei 2020, 20:31:14
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door spock
30 mei 2020, 19:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 mei 2020, 19:42:14
Rijdag bij Wullum NS door Remunj
30 mei 2020, 19:24:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
30 mei 2020, 19:20:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door AndrevdG
30 mei 2020, 19:18:41
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
30 mei 2020, 19:04:31
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
30 mei 2020, 18:50:25
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
30 mei 2020, 18:44:45
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door ex-DR V100
30 mei 2020, 18:44:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
30 mei 2020, 18:28:42
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
30 mei 2020, 18:17:32
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Hendrik Jan
30 mei 2020, 17:20:05
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Tomasso
30 mei 2020, 17:19:00
  

Auteur Topic: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)  (gelezen 3211 keer)

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Gepost op: 22 augustus 2019, 19:53:07 »
Beste mensen,

Met al tientallen jaren treinen en startsets op zolder, probeer ik nu eens rustig te beginnen met een kleine (fictieve) baan. Gaat mij vooral om de landschapsbouw ervan, maar er moeten natuurlijk ook mooi treinen kunnen rijden. Ik heb nu met SCARM een eerste baanontwerp gemaakt. Het is de bedoeling dat de helft ervan onder een heuvel komt. Daarvoor komt een kanaal (verdiept in baan) te lopen met evenwijdig daaraan een rangeerspoor. Bruggen aan de rand van de baan geven aan waar het kanaal onder spoor komt te lopen. Ik hoor graag hoe ik de baan kan verbeteren, want ik heb gevoel dat zeker wat betreft opstelsporen en station er betere mogelijkheden zijn. Alvast dank.

Roger

http://
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 09:25:43 door Kanalenman »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2019, 20:03:07 »
hoi,
de sporen in het bovenste station zijn wat kort.
je kunt ze verlengen door wissels vlak na de tunnelingangen te plaatsen.
dus eigenlijk al voor of in de bocht.
het hoofdstation is wat summier maar dat kun je altijd nog uitbreiden.
verder een eenvoudig plan waar het landschap het belangrijkst zal zijn denk ik.
groet,
bert

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:54:04 »
Hartelijk dank Bert. Heb het schaduwstation wat uitgebreid.



Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7128
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:16:40 »
Sommige van jouw sporen vind ik nog steeds kort (zie rode rechthoeken).

Hoe zou je zo iets vinden? Zo krijg je iets langere haven sporen.








« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 09:12:37 door Jeronimos »
Jeroen


eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2019, 16:59:44 »
ik zou dat kopspoortje rechts in het schaduwstation weglaten (is te kort om er wat mee te doen)
het voorstel voor de schuine sporen langs het kanaal is een leuk idee.
groet,
Bert

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2019, 17:12:03 »
een andere optie is het kanaal van brug naar brug en de industriesporen vanaf links te laten komen ipv vanaf rechts.
kunnen de sporen ook wat langer worden en lopen dan ongeveer zoals in jouw ontwerp alleen gespiegeld
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 17:13:38 door eitreb »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:36:29 »
in het schaduwstation zou je het engelse wissel kunnen weglaten en de rechtse wissel naar het binnenste spoor direct na de meegebogen wissel kunnen plaatsen.  1 spoor naar beneden dus.
engels wissell heeft op die plek weinig nut.
plaats hem in het zichtbare gedeelte.
eea vergroot de gebruikslengte van de schaduwsporen aanzienlijk.
groet,
bert
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 19:43:43 door eitreb »

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2019, 12:40:00 »
Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal er eens op broeden. Op zich heb ik geen behoefte aan lange schaduwopstelsporen. Op deze kleine baan zal ik vooral met kleine treinen rijden (hooguit 3 rijtuigen, meestal 2). Het kanaal zal ik wel zo ongeveer laten, want moet zowel door een dorpje gaan lopen (oostzijde) als langs industrie. Het spoor is in die feite ondergeschikt aan het kanaal en landschap daar omheen. Ik zal in de loop van de tijd de vorderingen laten zien.

Roger

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 12:21:31 »
Zo wat stapjes kunnen zetten in de vakantie. Eerst maar eens alle rails bemachtigd en neergelegd.
Het lijkt te passen. Ga me nu eens richten op het kanaal. Die wil ik verdiepen in de baan en dan spoor met viaducten (op maaiveld) er overheen.
Over een aantal maanden weer nieuwe foto's.

Roger




eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 21:43:51 »
Ziet er al leuk uit!
Groet,
Bert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2020, 11:02:36 »
Hallo Roger,
Leuk baantje!
Het schaduwstation vind ik echter nog onlogisch: het kopspoor takt in het midden van het 3e doorgaande spoor af. Waarom? Hierdoor kun je het doorgaande spoor niet gebruiken voor het opstellen van een trein. Waarom niet alle wissels aan het uiteinde zodat je 4 opstelsporen krijgt?

Verder schrijf je dat je met korte treinen gaat rijden. De sporen in het schaduwstation zijn echter erg lang, waardoor de wissels van het schaduwstation (3 wegwissel en meegebogen wissel) nagenoeg IN de tunnelportalen komen te liggen. Dat maakt het een stuk minder realistisch; de illusie dat het om een echte spoorlijn gaat (ipv een model) is direct verdwenen als je wissels in het tunnelportaal ziet liggen. Ik zou ze iets opschuiven zodat het zichtbare deel meer ruimte krijgt om te worden uitgewerkt.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2020, 12:59:24 »
Hallo Wim,

Dank voor je reactie. Terechte punten die je noemt. Die tunnelportalen komen er inderdaad niet mooi uit te zien. Ik zal het schaduwstation proberen te reorganiseren en daarmee in ieder geval meer ruimte te geven aan de ingangen van de tunnel. Even puzzelen hoe dat past met de geringe breedte.

mvg,

Roger

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2020, 11:10:25 »
Hallo Roger,

Door het schaduwstation iets meer diagonaal te leggen en dan de wissels te verschuiven, kom je al een heel eind denk ik. Even een snelle schets in Paint:



Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Kanalenman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79)
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2020, 19:22:39 »
Dank Wim!