Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door Wim Vink
Vandaag om 15:50:02
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 15:48:58
Roco 2020 nieuws door prutser
Vandaag om 15:48:30
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 15:41:24
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door Reeks77
Vandaag om 15:40:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:40:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
Vandaag om 15:29:04
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 15:25:49
Fleischmann br 24 / 4140 verlichting vrijmaken door stoombr38
Vandaag om 15:25:05
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door iarnrod
Vandaag om 15:12:56
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 15:00:06
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 14:59:28
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door BartvD
Vandaag om 14:49:11
Zestiger jaren plastic lijmen? door phdirk
Vandaag om 14:48:18
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:47:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:44:18
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 14:39:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:35:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:25:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 13:47:33
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
Vandaag om 13:46:05
EifelBurgenBahn door Falkenberg
Vandaag om 13:24:23
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 13:19:26
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 13:15:14
Koppeling weg. Oplossingen? door henk
Vandaag om 13:01:05
100x "Het is Weekend" foto's!!! door Jelmer
Vandaag om 12:48:21
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 12:40:51
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 12:23:25
  

Auteur Topic: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models  (gelezen 2867 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Gepost op: 22 augustus 2019, 01:45:21 »
Hallo,

Aankondiging:
Nu de levering van de Oersik NS100 na 7.5 jaar op zijn eind loopt, is het de hoogste tijd voor de aankondiging van een nieuw model in HO:
De NS- (of Nedtrain)700.

Om welke loc gaat het:
De eerste foto toont het grootbedrijf voorbeeld van de loc in laatste NS uitvoering sinds 2018/19.


Foto van Erjen Kerssens

Op de 2e foto is de oorspronkelijke Nedtrain uitvoering van de loc te zien, zoals ze er uit zag toen ze voor het eerst in Nederland verscheen.



Technisch verschillen de 2 uitvoeringen niet veel van elkaar. Het grootste verschil zit hem in het veranderde kleurenschema van de NS.
De NS uitvoering in model is wel het eenvoudigst uit te voeren qua spuitwerk.

Het model in Ho.
Het model wordt geheel in messing uitgevoerd, ets- en gietwerk met aandrijving.
Aandrijving m.b.v. Faulhabermotor, tandwiel en wormoverbrenging op beide assen. Draaiende as onder de loc.
Nog niet alles is helemaal rond, gietwerk moet nog besteld worden. Maar de uitleg van de aandrijving draait goed en stil.
Over de koppelingsinstallatie aan de bufferplaten wordt nog nagedacht. Tekening hiervan is aanwezig.
Mogelijk dat dit een extra leverbaar accessoire wordt, voor in de vitrine. Etswerk loc-kap is o.k.
Over de details onder de voetplaat wordt nog nagedacht, wat moet er op, wat weglaten. Hoe met de o.v.p.?

Hier mee is de eerst stap gezet. 
Van de oudste motor-rangeerloc naar de jongste motor-rangeerloc van de NS.
Ik weet nog niet wanneer ik kan leveren. Ik hoop dit jaar nog, maar dat is nog niet zeker.

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 01:52:16 door WimM. Reden: foto er bij »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2019, 06:37:01 »
Cool

Ruimte voor een 3rail sleper? Zou hem graag hebben, zie ze regelmatig om de hoek in actie

Martijn
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 09:19:04 door Martijn de Kuiper »
Martijn

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2019, 06:47:32 »
Gaaf Wim!

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1836
  • Bnlx treinendokter.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2019, 09:26:09 »
Fris

Ongetwijfeld ruimte voor een 3rail sleper me 'zulk een hoge voetplaat'. Maar zit een beetje in de weg van de door kijk en de roterende aandrijfas.

Een oplossing zou kunnen zijn een hele lange sleper met voor en achter ophanging of een oplossing zoals Viessmann voor zijn werkwagens gebruikt (dubbele eenzijdig opgehangen sleper).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Sean

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2019, 16:43:44 »
Wauw gaaf  :D (y) ik hoopte al heel lang dat deze in model uitkwam.

Maar wat wordt de moeilijkheidsgraad? Ik heb geen ervaring met het maken van treinen in messing.  :-\

Groeten Sean

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18781
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 16:52:11 »
Prima idee Wim.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Erjen89

  • Machinist Bij NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • Zwitserland grootspoor, modelspoor.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 18:32:39 »
Hoi Wim,

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindproduct (y) (y)

Groetjes, Erjen kerssens
Machinist het mooiste vak wat er is.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 21:44:52 »
Ik ben heel benieuwd naar de status van dit project. Kun je er al iets meer over vertellen Wim?

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 21:51:21 »
Wordt dit model te zijner tijd ook compleet gebouwd (en gespoten) aangeboden?

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 23:18:06 »
Hallo,
De stand van zaken is zo, dat ik nog bezig ben met het uitzoeken van de delen van de koppelingsinstallatie, die vóór en achter op de loc zitten en de hele climb-in erbij.
Er zijn weinig tekeningen van en het is een heel gezoek in foto's enz..
Er zijn mensen die zeggen: laat maar weg. Maar ik vindt het een wezenlijk deel van de NS loc. Het is het aanzicht, de smoel van de loc.
Dus uitzoeken (iedere week werk ik één dag aan dit project). En hoe ga ik het maken. Gieten?
Wat te doen met de koppelingsfuncties van de loc, Nem-schacht en een kortkoppelmechaniek er op integreren?

De rest is al vrij ver rond met het uitzoek- en tekenwerk. De loc loopt goed en rustig op de Faulhabermotor.
In het Transportmuseum heb ik de loc rondjes laten rijden, maar ja, daar was bijna niemand.
 
Ik laat veel delen gieten. Maar dat kost behoorlijk veel geld, bij het begin van het realiseren van het project te voldoen.
Ik ga ook naar Houtense beurs, maar dat lijkt ook tijd verdoen, helaas. Ik had afgelopen Zaterdag nog €5,- te weinig omzet om de tafelhuur van één tafel te voldoen. Zucht.
Dat is dus ook behoorlijk pet...... en niet goed om gietstukken van te kopen. Had net nog voor de beurs voor €350,- aan etswerk laten komen. Geen kalkoen met kerst....
Daarom ben ik eerst gedwongen eerst de NS600/2000 in spoor O af te ronden. Is ook al ver.
Ik ben daar nu 90% van mijn tijd mee bezig, dus dat schiet aardig op.

Het is de bedoeling dat er ook gebouwde en gespoten locs gemaakt gaan worden. In een opbergbox (nog uit te zoeken).
Nog meer info? Laat het me weten.

Wim
 
« Laatst bewerkt op: 09 december 2019, 23:30:03 door WimM »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 23:37:44 »
Wim,

haast je niet. Ik vind het al prachtig wat je doet en hoeveel tijd je er in steekt om alles uit te zoeken.  (y)
Wel jammer om te lezen dat je geen kalkoen hebt met Kerst...   :-\

Die NS600/2000 in 0 klinkt als een betere investering voor je voorlopig. Dus lekker die eerst afmaken. Deze komt daarna wel. Gaat je allemaal weer lukken.

Heel veel succes.

Gr.

Edsko

PS. Ik hoop dat je nog ergens een kalkoen op de kop kunt tikken. ;)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2019, 00:04:35 »
Dat is allemaal zuur met zo'n omzet.
Misschien is gans een goed alternatief voor die droge en veel te grote kalkoen.
En veel te veel ganzen in Nederland🤔😉   😄.

Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2019, 02:15:00 »
Wim, heb even een PB gestuurd.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2019, 06:42:58 »
Meer info? Nou ja, alleen at eventuele 3-rail mogelijkheden zijn...

Maarreh, rustig aan. Als er iets is waar je je niet door gek moet laten maken zijn het treinen.
Martijn