Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:38:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 10:34:46
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 10:33:11
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:31:15
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Hennie
Vandaag om 10:30:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:25:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:33:22
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
Vandaag om 09:27:22
Omm 44 (Piko 54110) door Huup
Vandaag om 09:20:29
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 08:58:31
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door p-kokkie
Vandaag om 07:30:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 06:55:48
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
  

Auteur Topic: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models  (gelezen 7100 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 628
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Gepost op: 22 augustus 2019, 01:45:21 »
Hallo,

Aankondiging:
Nu de levering van de Oersik NS100 na 7.5 jaar op zijn eind loopt, is het de hoogste tijd voor de aankondiging van een nieuw model in HO:
De NS- (of Nedtrain)700.

Om welke loc gaat het:
De eerste foto toont het grootbedrijf voorbeeld van de loc in laatste NS uitvoering sinds 2018/19.


Foto van Erjen Kerssens

Op de 2e foto is de oorspronkelijke Nedtrain uitvoering van de loc te zien, zoals ze er uit zag toen ze voor het eerst in Nederland verscheen.



Technisch verschillen de 2 uitvoeringen niet veel van elkaar. Het grootste verschil zit hem in het veranderde kleurenschema van de NS.
De NS uitvoering in model is wel het eenvoudigst uit te voeren qua spuitwerk.

Het model in Ho.
Het model wordt geheel in messing uitgevoerd, ets- en gietwerk met aandrijving.
Aandrijving m.b.v. Faulhabermotor, tandwiel en wormoverbrenging op beide assen. Draaiende as onder de loc.
Nog niet alles is helemaal rond, gietwerk moet nog besteld worden. Maar de uitleg van de aandrijving draait goed en stil.
Over de koppelingsinstallatie aan de bufferplaten wordt nog nagedacht. Tekening hiervan is aanwezig.
Mogelijk dat dit een extra leverbaar accessoire wordt, voor in de vitrine. Etswerk loc-kap is o.k.
Over de details onder de voetplaat wordt nog nagedacht, wat moet er op, wat weglaten. Hoe met de o.v.p.?

Hier mee is de eerst stap gezet. 
Van de oudste motor-rangeerloc naar de jongste motor-rangeerloc van de NS.
Ik weet nog niet wanneer ik kan leveren. Ik hoop dit jaar nog, maar dat is nog niet zeker.

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 01:52:16 door WimM. Reden: foto er bij »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2019, 06:37:01 »
Cool

Ruimte voor een 3rail sleper? Zou hem graag hebben, zie ze regelmatig om de hoek in actie

Martijn
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 09:19:04 door Martijn de Kuiper »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2019, 06:47:32 »
Gaaf Wim!

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2077
  • Bnlx treinendokter.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2019, 09:26:09 »
Fris

Ongetwijfeld ruimte voor een 3rail sleper me 'zulk een hoge voetplaat'. Maar zit een beetje in de weg van de door kijk en de roterende aandrijfas.

Een oplossing zou kunnen zijn een hele lange sleper met voor en achter ophanging of een oplossing zoals Viessmann voor zijn werkwagens gebruikt (dubbele eenzijdig opgehangen sleper).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Sean

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2019, 16:43:44 »
Wauw gaaf  :D (y) ik hoopte al heel lang dat deze in model uitkwam.

Maar wat wordt de moeilijkheidsgraad? Ik heb geen ervaring met het maken van treinen in messing.  :-\

Groeten Sean

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 16:52:11 »
Prima idee Wim.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Erjen89

  • Machinist Bij NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Zwitserland grootspoor, modelspoor.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 18:32:39 »
Hoi Wim,

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindproduct (y) (y)

Groetjes, Erjen kerssens
Machinist het mooiste vak wat er is.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 21:44:52 »
Ik ben heel benieuwd naar de status van dit project. Kun je er al iets meer over vertellen Wim?

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 21:51:21 »
Wordt dit model te zijner tijd ook compleet gebouwd (en gespoten) aangeboden?

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 628
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 23:18:06 »
Hallo,
De stand van zaken is zo, dat ik nog bezig ben met het uitzoeken van de delen van de koppelingsinstallatie, die vóór en achter op de loc zitten en de hele climb-in erbij.
Er zijn weinig tekeningen van en het is een heel gezoek in foto's enz..
Er zijn mensen die zeggen: laat maar weg. Maar ik vindt het een wezenlijk deel van de NS loc. Het is het aanzicht, de smoel van de loc.
Dus uitzoeken (iedere week werk ik één dag aan dit project). En hoe ga ik het maken. Gieten?
Wat te doen met de koppelingsfuncties van de loc, Nem-schacht en een kortkoppelmechaniek er op integreren?

De rest is al vrij ver rond met het uitzoek- en tekenwerk. De loc loopt goed en rustig op de Faulhabermotor.
In het Transportmuseum heb ik de loc rondjes laten rijden, maar ja, daar was bijna niemand.
 
Ik laat veel delen gieten. Maar dat kost behoorlijk veel geld, bij het begin van het realiseren van het project te voldoen.
Ik ga ook naar Houtense beurs, maar dat lijkt ook tijd verdoen, helaas. Ik had afgelopen Zaterdag nog €5,- te weinig omzet om de tafelhuur van één tafel te voldoen. Zucht.
Dat is dus ook behoorlijk pet...... en niet goed om gietstukken van te kopen. Had net nog voor de beurs voor €350,- aan etswerk laten komen. Geen kalkoen met kerst....
Daarom ben ik eerst gedwongen eerst de NS600/2000 in spoor O af te ronden. Is ook al ver.
Ik ben daar nu 90% van mijn tijd mee bezig, dus dat schiet aardig op.

Het is de bedoeling dat er ook gebouwde en gespoten locs gemaakt gaan worden. In een opbergbox (nog uit te zoeken).
Nog meer info? Laat het me weten.

Wim
 
« Laatst bewerkt op: 09 december 2019, 23:30:03 door WimM »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 23:37:44 »
Wim,

haast je niet. Ik vind het al prachtig wat je doet en hoeveel tijd je er in steekt om alles uit te zoeken.  (y)
Wel jammer om te lezen dat je geen kalkoen hebt met Kerst...   :-\

Die NS600/2000 in 0 klinkt als een betere investering voor je voorlopig. Dus lekker die eerst afmaken. Deze komt daarna wel. Gaat je allemaal weer lukken.

Heel veel succes.

Gr.

Edsko

PS. Ik hoop dat je nog ergens een kalkoen op de kop kunt tikken. ;)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2019, 00:04:35 »
Dat is allemaal zuur met zo'n omzet.
Misschien is gans een goed alternatief voor die droge en veel te grote kalkoen.
En veel te veel ganzen in Nederland🤔😉   😄.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2019, 02:15:00 »
Wim, heb even een PB gestuurd.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2019, 06:42:58 »
Meer info? Nou ja, alleen at eventuele 3-rail mogelijkheden zijn...

Maarreh, rustig aan. Als er iets is waar je je niet door gek moet laten maken zijn het treinen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 628
Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2020, 17:02:59 »
Hallo,

Even een update.
Tussendoor al het spoor 0 gedoe heb ik ook de koppeling, waar ik het in mijn bericht van 9 December j.l. over had, uitgezocht en 3D getekend, ter afleiding.
Dat was dus een heel karwei maar het resultaat mag er zijn, dacht ik.

Hier bij een paar foto's van een projectie op mijn beeldscherm van mijn computer.



De groene plaat is het voorste gedeelte van de dikke voetplaat van de loc. Daaronder zit bufferplaat waarop de koppeling gemonteerd is. Maar deze is op de foto niet te zien.
Hier onder de delen van de koppelingsinstallatie.



Onder de knie onder de gele koppeling komt nog de bekende Scharfenberg koppeling.
Maar daar op die plaats wil ik ook nog een kortkoppelmechaniek met NEM schacht intergreren.
Zodoende is dan de loc ook te gebruiken met een gewone modelspoor koppeling. Moet nog gebeuren...
Tot zover.

Wim Mesu