BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Van en voor gebruikers => Wim Mesu => Topic gestart door: WimM op 22 augustus 2019, 01:45:21
-
Hallo,
Aankondiging:
Nu de levering van de Oersik NS100 na 7.5 jaar op zijn eind loopt, is het de hoogste tijd voor de aankondiging van een nieuw model in HO:
De NS- (of Nedtrain)700.
Om welke loc gaat het:
De eerste foto toont het grootbedrijf voorbeeld van de loc in laatste NS uitvoering sinds 2018/19.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cid_db654e5d-b50f-46d6-806c-4ddc1487be5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cid_db654e5d-b50f-46d6-806c-4ddc1487be5e.jpg)
Foto van Erjen Kerssens
Op de 2e foto is de oorspronkelijke Nedtrain uitvoering van de loc te zien, zoals ze er uit zag toen ze voor het eerst in Nederland verscheen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11245v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11245v.jpg)
Technisch verschillen de 2 uitvoeringen niet veel van elkaar. Het grootste verschil zit hem in het veranderde kleurenschema van de NS.
De NS uitvoering in model is wel het eenvoudigst uit te voeren qua spuitwerk.
Het model in Ho.
Het model wordt geheel in messing uitgevoerd, ets- en gietwerk met aandrijving.
Aandrijving m.b.v. Faulhabermotor, tandwiel en wormoverbrenging op beide assen. Draaiende as onder de loc.
Nog niet alles is helemaal rond, gietwerk moet nog besteld worden. Maar de uitleg van de aandrijving draait goed en stil.
Over de koppelingsinstallatie aan de bufferplaten wordt nog nagedacht. Tekening hiervan is aanwezig.
Mogelijk dat dit een extra leverbaar accessoire wordt, voor in de vitrine. Etswerk loc-kap is o.k.
Over de details onder de voetplaat wordt nog nagedacht, wat moet er op, wat weglaten. Hoe met de o.v.p.?
Hier mee is de eerst stap gezet.
Van de oudste motor-rangeerloc naar de jongste motor-rangeerloc van de NS.
Ik weet nog niet wanneer ik kan leveren. Ik hoop dit jaar nog, maar dat is nog niet zeker.
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
-
Cool
Ruimte voor een 3rail sleper? Zou hem graag hebben, zie ze regelmatig om de hoek in actie
Martijn
-
Gaaf Wim!
-
Fris
Ongetwijfeld ruimte voor een 3rail sleper me 'zulk een hoge voetplaat'. Maar zit een beetje in de weg van de door kijk en de roterende aandrijfas.
Een oplossing zou kunnen zijn een hele lange sleper met voor en achter ophanging of een oplossing zoals Viessmann voor zijn werkwagens gebruikt (dubbele eenzijdig opgehangen sleper).
Jan-Peter
-
Wauw gaaf :D (y) ik hoopte al heel lang dat deze in model uitkwam.
Maar wat wordt de moeilijkheidsgraad? Ik heb geen ervaring met het maken van treinen in messing. :-\
Groeten Sean
-
Prima idee Wim. (y)
-
Hoi Wim,
Ik ben heel erg benieuwd naar het eindproduct (y) (y)
Groetjes, Erjen kerssens
-
Ik ben heel benieuwd naar de status van dit project. Kun je er al iets meer over vertellen Wim?
-
Wordt dit model te zijner tijd ook compleet gebouwd (en gespoten) aangeboden?
-
Hallo,
De stand van zaken is zo, dat ik nog bezig ben met het uitzoeken van de delen van de koppelingsinstallatie, die vóór en achter op de loc zitten en de hele climb-in erbij.
Er zijn weinig tekeningen van en het is een heel gezoek in foto's enz..
Er zijn mensen die zeggen: laat maar weg. Maar ik vindt het een wezenlijk deel van de NS loc. Het is het aanzicht, de smoel van de loc.
Dus uitzoeken (iedere week werk ik één dag aan dit project). En hoe ga ik het maken. Gieten?
Wat te doen met de koppelingsfuncties van de loc, Nem-schacht en een kortkoppelmechaniek er op integreren?
De rest is al vrij ver rond met het uitzoek- en tekenwerk. De loc loopt goed en rustig op de Faulhabermotor.
In het Transportmuseum heb ik de loc rondjes laten rijden, maar ja, daar was bijna niemand.
Ik laat veel delen gieten. Maar dat kost behoorlijk veel geld, bij het begin van het realiseren van het project te voldoen.
Ik ga ook naar Houtense beurs, maar dat lijkt ook tijd verdoen, helaas. Ik had afgelopen Zaterdag nog €5,- te weinig omzet om de tafelhuur van één tafel te voldoen. Zucht.
Dat is dus ook behoorlijk pet...... en niet goed om gietstukken van te kopen. Had net nog voor de beurs voor €350,- aan etswerk laten komen. Geen kalkoen met kerst....
Daarom ben ik eerst gedwongen eerst de NS600/2000 in spoor O af te ronden. Is ook al ver.
Ik ben daar nu 90% van mijn tijd mee bezig, dus dat schiet aardig op.
Het is de bedoeling dat er ook gebouwde en gespoten locs gemaakt gaan worden. In een opbergbox (nog uit te zoeken).
Nog meer info? Laat het me weten.
Wim
-
Wim,
haast je niet. Ik vind het al prachtig wat je doet en hoeveel tijd je er in steekt om alles uit te zoeken. (y)
Wel jammer om te lezen dat je geen kalkoen hebt met Kerst... :-\
Die NS600/2000 in 0 klinkt als een betere investering voor je voorlopig. Dus lekker die eerst afmaken. Deze komt daarna wel. Gaat je allemaal weer lukken.
Heel veel succes.
Gr.
Edsko
PS. Ik hoop dat je nog ergens een kalkoen op de kop kunt tikken. ;)
-
Dat is allemaal zuur met zo'n omzet.
Misschien is gans een goed alternatief voor die droge en veel te grote kalkoen.
En veel te veel ganzen in Nederland🤔😉 😄.
Carel
-
Wim, heb even een PB gestuurd.
-
Meer info? Nou ja, alleen at eventuele 3-rail mogelijkheden zijn...
Maarreh, rustig aan. Als er iets is waar je je niet door gek moet laten maken zijn het treinen.
-
Hallo,
Even een update.
Tussendoor al het spoor 0 gedoe heb ik ook de koppeling, waar ik het in mijn bericht van 9 December j.l. over had, uitgezocht en 3D getekend, ter afleiding.
Dat was dus een heel karwei maar het resultaat mag er zijn, dacht ik.
Hier bij een paar foto's van een projectie op mijn beeldscherm van mijn computer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3501_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3501_1.jpg)
De groene plaat is het voorste gedeelte van de dikke voetplaat van de loc. Daaronder zit bufferplaat waarop de koppeling gemonteerd is. Maar deze is op de foto niet te zien.
Hier onder de delen van de koppelingsinstallatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3503_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3503_5.jpg)
Onder de knie onder de gele koppeling komt nog de bekende Scharfenberg koppeling.
Maar daar op die plaats wil ik ook nog een kortkoppelmechaniek met NEM schacht intergreren.
Zodoende is dan de loc ook te gebruiken met een gewone modelspoor koppeling. Moet nog gebeuren...
Tot zover.
Wim Mesu
-
Mooie update weer Wim (y). Hier is duidelijk een hoop tekenwerk in gaan zitten om het zo mooi te krijgen.
-
Kwijl, kwijl, leuk lokkie!!
-
Kwijl, kwijl, leuk lokkie!!
de vraag aan Wim is dus: "wat is de stand van zaken?"
-
Misschien een idee Wim om een crowd funding op te starten voor degenen die hem willen hebben. Ze storten een x bedrag wat later weer van de aankoop prijs afgaat
Gr Hans
-
de vraag aan Wim is dus: "wat is de stand van zaken?"
Nee hoor, je moet Wim niet achter z`n broek aanzitten! Als Wim het tijd vind post hij wel weer wat.
Dit soort dingen moeten in alle rust ontwikkeld worden.
Geduld is een schone zaak.
-
Inderdaad, die man is nu met de 2000 in nul bezig. Je kan soms ook teveel pushen.
-
Ik heb de eerste proto al in mn hand gehad (y)
Kunnen jullie nou weer rustig slapen?
-
Nee nu slaap ik nog onrustiger
-
ik heb hem niet laten vallen ;D ;D
-
;D alle aspotjes er nog aan?
-
Geen idee ik had mn bril niet mee ::)
-
Hallo allemaal. Hartelijk dank voor alle interesse in de 700 in h0.
Ik ben inderdaad op dit moment de laatste hand aan het leggen aan een aantal NS600/2000's in 0. Bouwpakketten wel te verstaan en een paar gebouwde.
Ik heb er afgelopen 2 jaar heel veel tijd en geld gestoken. Heb niks anders gedaan. 't Zou maar een kort project worden. Maar ja, grotere schaal, veel meer details en zo...
Veel hoef ik nu niet meer te doen. In 't begin zijn er een heleboel dol enthousiaste liefhebbers van deze treinen.
Ik heb hier weleens gelezen dat bepaalde producenten mails van klanten niet zouden beantwoorden.
Ik kan zeggen dat er even zo veel klanten zijn die aan hen gerichte berichten niet beantwoorden.
Maar aan de andere kant; heb ik nu wel weer een aantal leuke bouwsets op voorraad. De Oersik bouwsets in h0 zijn op 2 na zo goed als uitverkocht, dus.
En stel je 's voor dat je honderden bestellingen zou krijgen. Moet er niet aan denken, ben je zo weer een jaar of meer verder.
Genoeg gezeurd. Ik kan me nu binnenkort weer volop voor h0 gaan inzetten.
Ik heb niet helemaal niks aan de 700 gedaan. Ik heb alle details van de loc in de computer en ben ook een gietervaring rijker.
Ik ben, als ontspanning in het weekend, bezig die ervaringen om te zetten in de gietdetails. Want meeste details zijn te klein om zo gieten,
Daar moeten oplossingen voor gezocht worden. De kunst van het weglaten. Niet eenvoudig maar er is vooruitgang.
Ik zal er eens een screenshot van plaatsen.
Gr. Wim Mesu
-
Mooi dat er achter de schermen op een heel laag pitje er toch aan gewerkt wordt. Ondertussen zijn ze niet meer allen in de Nedtrain en NS kleuren te bewonderen maar ook in die van Strukton (704 en 706) en Brouwer Technology (711). Er heeft ondertussen een verkoop plaats gevonden. Dus nog meer mogelijkheden ;).
-
Hallo allemaal,
Beste wensen voor het nieuwe jaar.
Goed nieuws. Eindelijk.
Eind December zijn de 3D modellen van de gietstukken van de NS700 naar een gieter gegaan.
Het zal nog wel het nodige commentaar opleveren, maar het begin is er.
Dus dit jaar...
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
-
Hallo,
In bericht #26 van deze topic heb ik het over het plaatsen van screenshots van de detail-tekeningen in de computer.
Ik heb die al een hele tijd, dus hoogste tijd om ze nu maar eens te plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4702-620fd6fa25ab4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4702-620fd6fa25ab4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4703-620fd71199f61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4703-620fd71199f61.jpg)
Leuke details hè?. De as-ondersteuningen, de remmen, de zandbakken en de rest van wat er nog allemaal onder de voetplaat zit. Het gaat allemaal gegoten worden, als het goed is.
Gelukkig hoef ik de moedermodellen niet meer zelf te maken, zoals vroeger. Dat kan nu met 3D printen.
Ik ben zo af en toe bezig de positie/plaatsing markeringen van deze delen in het bestaande etswerk aan te brengen Dan komt alles op zijn goede plaats.
Ik heb er nog een van de voorkant van de loc. Niet zo bijster mooi om te bekijken maar wel informatief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4825-620fdf75d34ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4825-620fdf75d34ca.jpg)
De NS koppeling climbing, komt er ook op. De koppeling wordt wat ingekort, onderin komt een gewone kortkoppelmechaniek (i.p.v. de Scharfenberg koppeling) Die kan daar weer op indien gewenst.
Wim
-
Mooi werk Wim (y)
-
Hoi Wim, dat ziet er allemaal goed uit. Voor H0 zelfs erg veel details.
Eind December zijn de 3D modellen van de gietstukken van de NS700 naar een gieter gegaan.
Zijn de gietstukkken al naar wens?
-
Wat een werk Wim. (y) Het resultaat mag er zeker zijn.
Ik doe straks mee.
Gr.
Edsko
-
Kan niet anders zeggen dan dat het er weer perfect uit ziet (y)
-
Hallo, Eindelijk: Nieuws over de NS/T700.
Heb ik morgen bij me op de beurs in Houten.
Tweede helft van April heb ik de gietstukken voor de loc thuis gekregen.
Ik ben toen begonnen deze op het eerste prototype te plaatsen, hoewel dit model er eigenlijk nog niet voor aangepast was.
Zodoende kan ik nu de loc inclusief de gietstukken laten zien. Dat is toch wel een veel beter gezicht...
Zie voor je zelf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4963-62753cfc812b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4963-62753cfc812b8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4964-62753d9dd36e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4964-62753d9dd36e9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4965-62753dc22a361.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4965-62753dc22a361.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4968-62753df7be4aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4968-62753df7be4aa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4971-62753e741a12e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4971-62753e741a12e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4972-62753e9d4aa65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4972-62753e9d4aa65.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4973-62753ec4e63c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4973-62753ec4e63c2.jpg)
De loc staat nu in de primer.
Ik heb afgelopen Woensdag pas de nieuwe etsplaten thuisgekregen. Dus geëtste details, zoals bedieningskastjes, zitten er nog niet op.
De remschijven waren bij de etser de mist ingegaan. Daarom zie je er maat één. Komt nog.
Nog meer details!?
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
-
Dat ziet er goed uit Wim (y) (y)
-
Echt schitterend zeg!! (y)
Lokje waar ik heel veel jaren met plezier op gereden heb 8)
Ben benieuwd naar het eind resultaat als het lokje in de lak staat.
Groetjes, erjen
-
Ziet er heel mooi en veelbelovend uit. (y)
Kunnen we al bestellen?
-
Oei, wat een vreselijk mooie loc Wim!!
Dat wordt een aanschaf mijnerzijds....
-
Inderdaad veelbelovend mooi locje, zou ik ook graag willen toevoegen aan m’n verzameling!
-
Ziet er fraai uit (y) . Ik blijf dit draadje ook even volgen...
-
Ben benieuwd naar de prijs van de bouwset (y)
-
Ronduit een schitterende machine, Wim!!!
Wat mij betreft mag je als volgend project met de Staatsmijnen / NS dieselloc 2900 aan de gang. (y)
Jeroen
-
Dankjewel voor alle lof-uitingen.
Er zijn al veel uurtjes ingestoken en dat zie je er wel een beetje vanaf. 8)
Als je wil reserveren kan dat.
Doe dat per pb (persoonlijk bericht). Dan zet ik je in een lijst van belangstellenden
Zet je wens er ook bij: bouwpakket of gebouwd.
En bij gebouwd welke uitvoering je wenst: de Nedtrain uitvoering, de NS uitvoering of welke uitvoering er nog meer zijn (dan foto erbij s.v.p.).
Dan kan ik me al wat oriënteren op wat het meest gewenst is.
Reserveren is geheel vrijblijvend en schept geen afname verplichtingen.
Het geeft gewoon een beetje inzicht in wat er leeft.
Wim
-
Hallo, Eindelijk: Nieuws over de NS/T700.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4973-62753ec4e63c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4973-62753ec4e63c2.jpg)
Nog meer details!?
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
Hallo Wim,
Misschien kan dit onderdeel nog los worden toegevoegd ? Zie onderstaande foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-dubbel-1-627b46d73aa1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-dubbel-1-627b46d73aa1a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-dubbel-2-627b46e4de942.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-dubbel-2-627b46e4de942.jpg)
Groet, Maarten
-
Mooi!!
-
Hallo,
Goede vooruitgang te melden.
Een tweede prototype van de NS700 is gebouwd, helemaal zoals deze in de eindopzet is bedoeld. De loc heeft met kortkoppelingen uitgerust lange tijd proefgereden.
Het proefrijden ging met een sleep boven verwachting goed. Het bouwen ging al heel wat sneller, al moeten en nog tal van verbeteringen op het etswerk worden doorgevoerd.
De loc staat nog in de primer, want ik moet de specifieke verf nog gaan bestellen.
Een paar foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5423-63400a8315b5f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5423-63400a8315b5f.jpg)
Aan de kant van de korte huif:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5428-63400aafb7220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5428-63400aafb7220.jpg)
De onderkant van de loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5417-63400b2356276.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5417-63400b2356276.jpg)
Detail van aslager en rem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5432-634010f2113d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-5432-634010f2113d8.jpg)
Wel alles messing he. Morgen op de beurs neem ik hem mee, kun je hem zelf bekijken.
Wim Mesu
-
Wat een vreselijk gave loc!!
Weer een om toe te voegen aan de stapel te bouwen messing locs...
Gr.
Edsko
-
Wat ziet dat er mooi uit Wim (y).
-
Vandaag in werkelijkheid kunnen bekijken, het is nog veel mooier dan de foto's (y)
-
Update van de voortgang.
Half December 2022 zijn er weer 7 stuks nieuwe etsplaten (verschillende bijgewerkte-) besteld. Begin Februari krijg ik ze pas geleverd.
De prijs was niet naar boven, was al erg hoog.
Dat geeft me de tijd om het vele draaiwerk op te pakken. 35 stuks per loc, per serie van 15 locs is dat 525 stuks. :P Het is toch geen weer om op het strand te gaan liggen.. 8).dus..
Per loc zijn er 2 bedieningskasten met -lessenaars in de cabine. Heb ik laten 3D printen. Ziet er goed uit. De 2 cabinestoelen worden ge-etst.
De 2 zwaailichten op pootjes op het dak heb ik, denk ik, technisch uitgedokterd hoe te realiseren. Ik ga dat binnenkort uitproberen, met een bedraad smd ledje en o.a. een stukje injectienaald.
Met de hulp van een elektrotechnicus zijn we bezig de printplaten voor de loc op te zetten. Met een echte plux21. (y)
We zijn er nu ook achter dat sommige Nedtrain uitvoeringen van de locs het loc nummer ook op het dak voerden. Heeft iemand daar misschien meer info over?
Over de verschillende uitvoeringen gesproken: We hebben nu 4 verschillende: de Nedtrain, de NS, de Brouwer Technology en de Structon uitvoering.
Loc prototype nr. 2 heeft al vele uren rondgereden op de proefbaan met een zware sleep. Ben zeer tevreden over de proefrit.
In Maart zijn we weer in Houten aanwezig. Ik streef er naar dan een paar locs: de Nedtrain en de NS uitvoering, gespoten te kunnen laten zien.
Groeten,
Wim Mesu
-
Top Wim, gave loc hoor!
-
We zijn er nu ook achter dat sommige Nedtrain uitvoeringen van de locs het loc nummer ook op het dak voerden. Heeft iemand daar misschien meer info over?
Standaard was dat volgens de schilder- en beschriftingstekeningen in ieder geval niet. Vermoedelijk een locaal initiatief dus.
-
Wat een geweldige lok ! 8)
-
Met de hulp van een elektrotechnicus zijn we bezig de printplaten voor de loc op te zetten. Met een echte plux21. (y)
Hopelijk een plux22 of een mtc21, want dat zijn verschillende standaarden. :D Maar voor zo'n kleine lok past een Next18 wellicht nog beter en die kun je door de printplaatboer er smd op laten solderen.
dirkjan
-
Ik heb de messing modellen bij Wim thuis in handen gehad. Als je H0 rijdt.... echt een aanrader. Een prachtig model. (y)
De loc zou ik wel door Wim laten bouwen, tenzij je de zwarte band solderen hebt.
Grtz, Huib
-
Modellen zien er goed uit. Het is tot in detail uitgewerkt (y). Er zullen er wel diverse van komen in de verzameling.
-
Ziet er zeer goed uit. (y)
Komt er ook een 3rail variant beschikbaar?
-
Ik hoop het nog steeds, ik sta wel op de lijst van een NS versie. Maar hij wordt toen nog niet hoe hij de sleper moest doen.
-
Ik sta ook op de lijst en heb wel een idee hoe je behoorlijk onzichtbaar een sleper eronder kan krijgen.
Gaat wel lukken dus. ;D
Bart
-
De loc zou ik wel door Wim laten bouwen, tenzij je de zwarte band solderen hebt.
Uitdaging :) . Ga het wel zelf proberen. Ik heb al eens wat van messing gebouwd.
-
Ik sta ook op de lijst en heb wel een idee hoe je behoorlijk onzichtbaar een sleper eronder kan krijgen.
Gaat wel lukken dus. ;D
Bart
Top!
-
Hallo,
Weer eens een update.
In bericht #50 schreef ik dat ik 13 December nieuwe etsplaten had besteld. 14 Februari kreeg ik bericht dat de bestelling op de post was gedaan.
Voor mijn gevoel was het al 3 maanden verder, maar dat viel dus toch nog wel mee.
En toen begon het wachten. De 15e was de verzending in Glasgow, de 18e was het in Milton Keynes ontvangen.
Vandaag kreeg ik de melding dat het toch echt in Milton Keynes was ontvangen. Zucht..................
In Maart a.s. is het weer beurs in Houten. We hopen daar naar toe te gaan, tafels zijn al gereserveerd.
Ik had me voorgenomen om 4 verschillend gespoten prototypes klaar te maken voor die beurs. De NS-, de Nedtrain-, de Brouwer Technology- en de Strukton uitvoeringen
Dus ik ben maar met oude platen aan de gang gegaan om nog 2 locs in elkaar te zetten, want op de nieuwe platen wachten is een ramp.
Maar het is wel meer werk, met de oude platen. Maar ja, wat wil je: doorgaan.
Groeten,
Wim Mesu
-
Lastig dat gewacht. Hopelijk maken ze snel de oversteek naar deze kant van de Noordzee.
Succes, ben benieuwd naar het resultaat!
-
Extra motivatie om ze makkelijk bouwbaar te maken. (y)
Ach mijn etsplaten hebben 3,5 week op het postkantoor in Glasgow gelegen… stomme poststaking.
-
We zijn er nu ook achter dat sommige Nedtrain uitvoeringen van de locs het loc nummer ook op het dak voerden. Heeft iemand daar misschien meer info over?
Als ik op de Prorail luchtfoto's kijk zie ik de 701, 704, 708 en 712 met een nummer op het dak, maar alleen op de groene Nedtrain-uitvoering vanaf 2016.
-
Hi,
Opmerking over etser op draadje van Wageningse gasfabriek verplaatst naar hier:
Ik heb mijn nieuw etswerk voor de 700 al op 13 December 2022 bij PPD besteld, 16 Februari 2023 is het pakket klaar en verstuurd via de Royal Mail.
24 Februari is het door Royal Mail van Manchester naar Nederland verzonden. Waarheen: abroad. Douane destiny country.
Ik heb nu 10 Maart nog niks. Post NL herkent de tracking code (nog) niet. (als het met dit bedrijf verzonden wordt...)
Waar het nu uithangt????
Ik heb bij de Douane gekeken. Ja, ze mogen je pakket 30 dagen vasthouden. Misschien zitten er drugs in, van de Schotse hooglanden..
Bij PPD versturen ze alleen de rekening. Heb daarvan ook al een herhaling binnen. Het verzenden is nu buiten hun control zeggen ze...
Ook zeggen ze: "We dringen er bij onze klanten steeds op aan een koerier te gebruiken i.p.v. de mail."
Ze hebben mij niks gevraag of gezegd. Ze hebben het eind Februari zonder vragen in Mail gegooid.
Ik zit nu wel in de zenuwen: meer dan 450,- BP aan etswerk. >:( Wat kan ik doen...
Het gaat weer lekker zo. Wim
(Ik ga, denk ik, maar doorlopers doen net als mijn buurman.)
-
Eenzelfde ervaring gehad vorig jaar september, mijn pakket van PPD was toen 11 dagen niet te volgen. Het pakket weer gevonden via de TNT tracking website: https://www.tnt.com/express/en_nl/site/shipping-tools/tracking.html (https://www.tnt.com/express/en_nl/site/shipping-tools/tracking.html)
Hopelijk wordt het snel bezorgd
Laurence
-
Gebruik je de tracking op https://postnl.post/ ? Mijn ervaring is dat het daar sneller staat dan op https://tracking.postnl.nl/track-and-trace/ .
Moet je natuurlijk wel zeker weten dat het in Nederland ook door PostNL zal worden afgehandeld.
Kan je hem anders wel vinden via https://www.17track.net/nl ?
-
Nou het is binnen, het pakket etswerk.
Het heeft al die tijd bij de NL douane gelegen. Bijna een maand. Om de invoerrechten uit te rekenen. ???
Maar het etswerk is, zo op het eerste zicht gezien, behoorlijk goed gelukt. Gelukkig.
Dus we kunnen weer verder. Wim
-
Top!
-
Goed nieuws Wim, ja ik hoor meer van dat soort verhalen over de douane en invoerrechten en dat het best lang kan duren.
Maar je hebt het in huis en heel .. dat wil ook wel eens anders zijn.
Succes !
-
Het heeft al die tijd bij de NL douane gelegen. Bijna een maand. Om de invoerrechten uit te rekenen. ???
daar hoeven ze niks aan te rekenen.. je moet een factuur hebben met daar op de verklaring dat het UK origin is en dan is het invoerheffing vrij.
Alleen 21% btw over het totaal van die factuur. Meer hoeft het niet te zijn ;)
Edit: ohja, ze moeten het natuurlijk even uitrekenen van ponds naar euro's ;D
-
En toen was er nog een variant. Die van Train Charter
Vanmiddag net buiten de poort van het SSN terrein.
Cor Lageweg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230628-WA0002-649c77b0d5de6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230628-WA0002-649c77b0d5de6.jpg)
-
Ja, hoera. Dank u wel.
Ik had die variant nr.5 ook al een tijd in mijn lijstje van varianten van de NT700.
Train Charter had me n.l. al een tekening van hun kleuren-uitvoering toegestuurd voordat de loc aankoop officieel was.
Stand van zaken:
Ik ben naast het bouwen van een loc van de laatst ontvangen etsplaten, ook bezig met het spuiten van prototypes.
De e-print ontwerpwerkzaamheden vorderen ook goed.
Er moet nog wel veel draaiwerk worden gedaan. Voor elke 10 locs 340 onderdelen draaiwerk.
Mvrgr. Wim
-
Hallo,
De kop is er af. Eindelijk wat snel gemaakte foto's van de eerste NT700 die klaar is.
Het afbouwen ging nogal moeilijk. Het is alle begin is moeilijk. En dat heb ik zeker ervaren met de eerste 700.
Troost: de volgende gaan sneller.
Spuitperikelen bij de Brouweruitvoering :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6104-64e7d60bdf149.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6104-64e7d60bdf149.jpg)
De eerste 4 verschillende uitvoeringen tijdens spuiten van de kappen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6107-64e7d71717198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6107-64e7d71717198.jpg)
Van de 4 verschillende kappen is alleen NedTrain uitvoering nu helemaal "afgewerkt". Alleen de elektronica moet er nog in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6136-64e7d8a3dabec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6136-64e7d8a3dabec.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6145-64e7d8c88cf34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6145-64e7d8c88cf34.jpg)
Over het spuitwerk ben ik ook nog lang niet tevreden. Verkeerde soort lak gekocht.
Dat hoort bij het leerproces.
Maar om de loc zo afgewerkt te zien is het echt wel een plaatje. Geeft ook een boost om met dubbele energie verder te gaan.
Wim
-
Dat ziet er mooi uit zo (y)
-
Wauw! (y)
-
Hi
Weet je al waar je staat morgen? Wil wel even langskomen om te kijken.
Martijn
-
Fraai lokje. Zijn er ook exemplaren van voor buitenlandse gebruikers gemaakt of is dit een typisch Nedtrain lokje?
-
Zie hier: https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400838
-
Duidelijk, dit specifieke model dus alleen NS / Nedtrain
-
Op de beurs in Houten staan we altijd (meestal) in de grote hal tegenover de Kroketten-en koffiebar "LEKKER".
Dat is bij doorgangen naar de kleinere hal. Vanaf de entree moet je dus linksaf.
Mvrgr. Wim
-
Duidelijk, dit specifieke model dus alleen NS / Nedtrain
Nee hoor, met een kleine aanpassing maak je
er een Mk van de DSB van.
-
Precies.
Bij mij staat een Northrail in de planning.
Vraag aan Wim. Komen er nog verschillende versies van de hekken aan de zijkant?
De nedtrain hekken hebben het schuin aflopende deel bijv. niet.
Bart
-
Er zitten tussen de NedTrain uitvoering en de NS uitvoering ook al verschillende zij-hekwerken.
Dat is de 2e foto op de NS kap en de Brouwer kap nog niet helemaal in orde.
Voor de andere (buitenlandse) locs, dus zonder de dikke koppeling-toestanden, zou een doorlopende voor-handrail ook wel gewenst zijn.
Dus ook ook zonder de bedieningskasten eraan.
Maar nu de Nederlandse loc varianten nou maar 's eerst realiseren. Kan ik nog jaren vooruit.............................Wim
-
hij was prachtig (y)
-
Nog wat plaatjes.
Bedenk wel: dit is mijn eerste. De volgende locs worden nog beter. Ook ruitenwissers ontbreken nog en glaasjes van de seinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0135-64f527a3af7ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0135-64f527a3af7ff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0141-64f527d2b5c6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0141-64f527d2b5c6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0147-64f527f0a9ce5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0147-64f527f0a9ce5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0148-64f5281edcc91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0148-64f5281edcc91.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0150-64f528447f51c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0150-64f528447f51c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0155a-64f52879291a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0155a-64f52879291a1.jpg)
Zo ook de foto's, hoop ik.
Groeten, Wim
-
Dat ziet er goed uit hoor Wim..
(y)
-
Ja, hij was gaaf
Zo gaaf dat ik als 3-railer, ondanks dat het moeilijk wordt een sleper te plaatsen, blij ben dat ik mij op het lijstje heb laten zetten.
-
hij was prachtig (y)
Hij IS prachtig
-
Echt schitterend, wat een vakwerk, Wim!!! (y) (y)
Nu nog een productielijn opzetten en je kunt je zo bij de grote merken scharen!
Hopelijk heb je over een paar jaar nog tijd en zin in een dieselloc NS 2900 :P
Jeroen
-
Wat een prachtig model!! (y)
Als het goed is, sta ik ook op de lijst.
-
Prachtig!
Mocht je nog detailfoto's van het NS-model nodig hebben, ik loop er bijna dagelijks langs :)
-
Hi, via PB graag. Op dit moment nog niet.
Afgelopen Maandag ben ik op bezoek geweest bij Strukton Rail om foto's te maken. Aanwezig was de voormalige Nedtrain 706: de Magda.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6220-6509b9f062bd7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6220-6509b9f062bd7.jpg)
50 foto's gemaakt. Dit is vooral gedaan om alle details van de opschriften goed in beeld te krijgen.
Om straks alle biezen er goed en recht op te krijgen wordt het, denk ik, nog een hele crime.
Groeten, Wim
-
Opschriften op het onderste deel van het hekwerk is ook wel apart.
Martijn
-
De opschriften op schopplaat van de reling en de zijkant van de voetplaat hebben we al in 1 op 87.
Die zitten er bij de Nedtrain en de NS uitvoering er al op.
Ik had er eerst ook een hard hoofd in, maar dat ging wonderwel goed.
Zal er eens een foto van maken.
Wim
-
Hallo,
Hoogste tijd om eens een update te plaatsen nu ik eindelijk weer vooruit kan.
Ik ben nog niet helemaal 100% er boven op, maar ik kan weer wat doen en ben dan ook weer met volle vaart bezig.
Wat was er aan de hand. Ik kreeg last van mijn ogen en kon bijna niks meer zien. En zonder goede ogen gaat het niet.
Het is is nu goed verholpen, na hele lange wachttijden in de zorg. Maar het heeft nog wel wat tijd nodig om helemaal te genezen.
Ik heb niet stil gezeten, daarom de volgende foto's, gemaakt door Treinspotterzeeland.
De "glazen" in de frontseinen ontbreken nog. Alle zwaailichten zijn nog niet gemaakt. Deze zijn samengesteld uit 5 kleine deeltjes, wat met weer goede ogen beter zal gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4987-660ff75278f1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4987-660ff75278f1a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4990-660ff7f023296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4990-660ff7f023296.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4967-660ff839c600a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4967-660ff839c600a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4964-660ff89f052a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-E4964-660ff89f052a4.jpg)
Dit was het voor dit moment. Ik hoop dat ik je niet verveel. Leuk interieur hè, in de cabine.
De eerste zijn de moeilijkste. In de loop van de tijd wordt het steeds stakker. Ik maak een leerproces door, weet nu bijna helemaal hoe ik het moet doen.
Het prototype wat nu nog rest is het model van Strukton. Alles delen zijn gespoten, het wachten is nu op de transfers, ze zijn besteld.
Met vriendelijke groeten,
Wim
-
Prachtig Wim! (y)
Fijn dat je weer goed/veel beter kunt zien. Rustig aan genezen. Komt goed.
Gr.
Edsko
-
Dat ziet er puik uit Wim, schitterend! (y)
Fijn dat je weer hersteld, rustig aan!!
-
Supergaaf. Zo gaaf, dat het me nog niet eens interesseert als er geen sleper onder past.
-
Dag Wim,
een goed en snel herstel toegewenst
-
Petje af hoor, topprestaties hier!
-
Holy wim, dat ziet er mega goed uit! Die NS variant zou ik misschien zelf ooit willen op mijn baan :O
Ga zo door O7
-
Supergaaf. Zo gaaf, dat het me nog niet eens interesseert als er geen sleper onder past.
ga je dan overstappen? ;D
maar wat betreft deze lokjes; ze zijn echt super! ik heb het genoegen gehad om ze bij Wim thuis rustig te bekijken en moet zeggen dat de lokjes in het echt nog veel indrukwekkender zijn dan op foto's!! vooral de aandrijving met stroomafname verdient een diepe buiging (y)
-
Waar zit jij niet aan tafel?
Maar nee, niet overstappen.
-
De prototypes zien er prachtig uit.
Goed herstel gewenst.
En @Martijn. Een sleper er onder krijgen zal vast wel lukken. (y)
-
Vraagjes over het grote voorbeeld
- welke nummers waren/zijn gestationeerd op de Watergraafsmeer
- hoe zit hetmet de schildering? Ze zijn allemaal van Nedtrain en zo afgeleverd? Wanneer zijn welke loks naar de NS kleuren gegaan?
Kan dat niet perse vinden op Somda
-
1. Volgensmij rouleren die locs de hele tijd door, naar gelang onderhoud.
2. ze waren allemaal Nedtrain-groen bij aflevering. In 2017-2018 zijn ze allemaal blauw-geel geworden. Bron: Railwiki (https://www.railwiki.nl/index.php/700_-_Rangeerlocomotieven_serie_700_(nieuw))
-
Goed, ik was blind, zie het nu wel staan. Dank!