BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Van en voor gebruikers => Wim Mesu => Topic gestart door: WimM op 22 augustus 2019, 01:45:21

Titel: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: WimM op 22 augustus 2019, 01:45:21
Hallo,

Aankondiging:
Nu de levering van de Oersik NS100 na 7.5 jaar op zijn eind loopt, is het de hoogste tijd voor de aankondiging van een nieuw model in HO:
De NS- (of Nedtrain)700.

Om welke loc gaat het:
De eerste foto toont het grootbedrijf voorbeeld van de loc in laatste NS uitvoering sinds 2018/19.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cid_db654e5d-b50f-46d6-806c-4ddc1487be5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cid_db654e5d-b50f-46d6-806c-4ddc1487be5e.jpg)
Foto van Erjen Kerssens

Op de 2e foto is de oorspronkelijke Nedtrain uitvoering van de loc te zien, zoals ze er uit zag toen ze voor het eerst in Nederland verscheen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11245v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11245v.jpg)

Technisch verschillen de 2 uitvoeringen niet veel van elkaar. Het grootste verschil zit hem in het veranderde kleurenschema van de NS.
De NS uitvoering in model is wel het eenvoudigst uit te voeren qua spuitwerk.

Het model in Ho.
Het model wordt geheel in messing uitgevoerd, ets- en gietwerk met aandrijving.
Aandrijving m.b.v. Faulhabermotor, tandwiel en wormoverbrenging op beide assen. Draaiende as onder de loc.
Nog niet alles is helemaal rond, gietwerk moet nog besteld worden. Maar de uitleg van de aandrijving draait goed en stil.
Over de koppelingsinstallatie aan de bufferplaten wordt nog nagedacht. Tekening hiervan is aanwezig.
Mogelijk dat dit een extra leverbaar accessoire wordt, voor in de vitrine. Etswerk loc-kap is o.k.
Over de details onder de voetplaat wordt nog nagedacht, wat moet er op, wat weglaten. Hoe met de o.v.p.?

Hier mee is de eerst stap gezet. 
Van de oudste motor-rangeerloc naar de jongste motor-rangeerloc van de NS.
Ik weet nog niet wanneer ik kan leveren. Ik hoop dit jaar nog, maar dat is nog niet zeker.

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Martijn de Kuiper op 22 augustus 2019, 06:37:01
Cool

Ruimte voor een 3rail sleper? Zou hem graag hebben, zie ze regelmatig om de hoek in actie

Martijn
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Edsko Hekman op 22 augustus 2019, 06:47:32
Gaaf Wim!
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Jan-Peter op 22 augustus 2019, 09:26:09
Fris

Ongetwijfeld ruimte voor een 3rail sleper me 'zulk een hoge voetplaat'. Maar zit een beetje in de weg van de door kijk en de roterende aandrijfas.

Een oplossing zou kunnen zijn een hele lange sleper met voor en achter ophanging of een oplossing zoals Viessmann voor zijn werkwagens gebruikt (dubbele eenzijdig opgehangen sleper).

Jan-Peter
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Sean op 22 augustus 2019, 16:43:44
Wauw gaaf  :D (y) ik hoopte al heel lang dat deze in model uitkwam.

Maar wat wordt de moeilijkheidsgraad? Ik heb geen ervaring met het maken van treinen in messing.  :-\

Groeten Sean
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: henk op 22 augustus 2019, 16:52:11
Prima idee Wim.  (y)
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Erjen89 op 22 augustus 2019, 18:32:39
Hoi Wim,

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindproduct (y) (y)

Groetjes, Erjen kerssens
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Edsko Hekman op 09 december 2019, 21:44:52
Ik ben heel benieuwd naar de status van dit project. Kun je er al iets meer over vertellen Wim?
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Dijkhuizen op 09 december 2019, 21:51:21
Wordt dit model te zijner tijd ook compleet gebouwd (en gespoten) aangeboden?
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: WimM op 09 december 2019, 23:18:06
Hallo,
De stand van zaken is zo, dat ik nog bezig ben met het uitzoeken van de delen van de koppelingsinstallatie, die vóór en achter op de loc zitten en de hele climb-in erbij.
Er zijn weinig tekeningen van en het is een heel gezoek in foto's enz..
Er zijn mensen die zeggen: laat maar weg. Maar ik vindt het een wezenlijk deel van de NS loc. Het is het aanzicht, de smoel van de loc.
Dus uitzoeken (iedere week werk ik één dag aan dit project). En hoe ga ik het maken. Gieten?
Wat te doen met de koppelingsfuncties van de loc, Nem-schacht en een kortkoppelmechaniek er op integreren?

De rest is al vrij ver rond met het uitzoek- en tekenwerk. De loc loopt goed en rustig op de Faulhabermotor.
In het Transportmuseum heb ik de loc rondjes laten rijden, maar ja, daar was bijna niemand.
 
Ik laat veel delen gieten. Maar dat kost behoorlijk veel geld, bij het begin van het realiseren van het project te voldoen.
Ik ga ook naar Houtense beurs, maar dat lijkt ook tijd verdoen, helaas. Ik had afgelopen Zaterdag nog €5,- te weinig omzet om de tafelhuur van één tafel te voldoen. Zucht.
Dat is dus ook behoorlijk pet...... en niet goed om gietstukken van te kopen. Had net nog voor de beurs voor €350,- aan etswerk laten komen. Geen kalkoen met kerst....
Daarom ben ik eerst gedwongen eerst de NS600/2000 in spoor O af te ronden. Is ook al ver.
Ik ben daar nu 90% van mijn tijd mee bezig, dus dat schiet aardig op.

Het is de bedoeling dat er ook gebouwde en gespoten locs gemaakt gaan worden. In een opbergbox (nog uit te zoeken).
Nog meer info? Laat het me weten.

Wim
 
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Edsko Hekman op 09 december 2019, 23:37:44
Wim,

haast je niet. Ik vind het al prachtig wat je doet en hoeveel tijd je er in steekt om alles uit te zoeken.  (y)
Wel jammer om te lezen dat je geen kalkoen hebt met Kerst...   :-\

Die NS600/2000 in 0 klinkt als een betere investering voor je voorlopig. Dus lekker die eerst afmaken. Deze komt daarna wel. Gaat je allemaal weer lukken.

Heel veel succes.

Gr.

Edsko

PS. Ik hoop dat je nog ergens een kalkoen op de kop kunt tikken. ;)
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Carel Ruysink op 10 december 2019, 00:04:35
Dat is allemaal zuur met zo'n omzet.
Misschien is gans een goed alternatief voor die droge en veel te grote kalkoen.
En veel te veel ganzen in Nederland🤔😉   😄.

Carel
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Maarten.T op 10 december 2019, 02:15:00
Wim, heb even een PB gestuurd.
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Martijn de Kuiper op 10 december 2019, 06:42:58
Meer info? Nou ja, alleen at eventuele 3-rail mogelijkheden zijn...

Maarreh, rustig aan. Als er iets is waar je je niet door gek moet laten maken zijn het treinen.
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: WimM op 04 juni 2020, 17:02:59
Hallo,

Even een update.
Tussendoor al het spoor 0 gedoe heb ik ook de koppeling, waar ik het in mijn bericht van 9 December j.l. over had, uitgezocht en 3D getekend, ter afleiding.
Dat was dus een heel karwei maar het resultaat mag er zijn, dacht ik.

Hier bij een paar foto's van een projectie op mijn beeldscherm van mijn computer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3501_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3501_1.jpg)

De groene plaat is het voorste gedeelte van de dikke voetplaat van de loc. Daaronder zit bufferplaat waarop de koppeling gemonteerd is. Maar deze is op de foto niet te zien.
Hier onder de delen van de koppelingsinstallatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3503_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3503_5.jpg)

Onder de knie onder de gele koppeling komt nog de bekende Scharfenberg koppeling.
Maar daar op die plaats wil ik ook nog een kortkoppelmechaniek met NEM schacht intergreren.
Zodoende is dan de loc ook te gebruiken met een gewone modelspoor koppeling. Moet nog gebeuren...
Tot zover.

Wim Mesu
 
Titel: Re: De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models
Bericht door: Maarten.T op 04 juni 2020, 17:53:56
Mooie update weer Wim  (y). Hier is duidelijk een hoop tekenwerk in gaan zitten om het zo mooi te krijgen.