Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Tamiya XF64 probleem met spuiten  (gelezen 6833 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Gepost op: 14 augustus 2019, 18:04:29 »
Sinds kort heb ik een airbrush aangeschaft. Nu ben ik bezig de bielzen op mijn baan te kleuren, maar dat gaat nog niet zoals ik wil.

Wat ik heb/gebruik:

Airbrush: H&S Evolution Two in One
Naald: 0,2mm
Druk: 1,5 bar
Verf: Tamiya XF-64
Verdund met: Createx 4012 High Performance Reducer

Bij eerdere pogingen had ik denk ik niet goed genoeg verdund, maar zojuist behoorlijk verdund. En ook dan komt er snel troep aan de naald/nozzle en houdt het feest op.

Ik heb mijn brush bij ASA (Almere) gekocht. En heb toen uitleg gekregen over hoe schoon te maken enzo. Nu volg ik dat volgens mij redelijk goed op (het was nogal veel informatie in 1x  ::)).

Wat doe ik mis? Misschien niet de goede verdunner voor Tamiya? Beter de 0,4 naald? Is het gewoon lastige verf om mee te beginnen? Zoveel vragen :)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2019, 18:55:32 »
Tamiya is een perfecte verf om te spuiten.

Het vuil worden van de naald is een combinatie van te dikke verf en/of te hoge druk.

Mijn werkwize is voor Tamiya acryl is:

Naald 0.4mm
Druk: 1Bar
Verdund met: Bio-Ethanol  (€2 per liter bij hornbach, schijnbaar ook te koop bij Blokker??)
Meng verhouding 2:1  (Verf:BE)

Ik ben vorig jaar ook begonnen met de airbrush en ook begonnen met een te kleine naald (0.2 mm) icm acryl verf (Vallego).
Overgestapt naar 0.4 mm naald en daar geen moment spijt van gehad.

Ik ben vorig jaar ook bij ASA langs geweest en daar veel opgestoken.
Nog een dingetje. Hoe spuit je met de airbrush? De goede methode is : knop indrukken (lucht) - knop naar achter (verf)- [spuiten] - knop naar voren (verf stopt) - Knop loslaten (lucht stopt).  Als je namelijk na het spuiten gelijk de knop loslaat, dan is dat het recept om een vuile naald te krijgen.

mvg spock


spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:11:06 »
Nog even naar de verdunner gekeken. De creatix  is een verdunner voor watergedragen acryl verf.

Er zijn 2 soorten acryl verf, water en alcohol gedragen.

De Tamiya is een alcohol gedragen verf. Dat lijkt niet de ideale combinatie icm Creatix verdunner.

mvg spock

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:11:29 »
Ik werk ook met deze verf, sterk verdund, maar slechts met 0.6 tot 0.8 bar, voor mij meer dan voldoende. Heb dan alles onder controle en de verf landt daar waar ik hem wil hebben...Ik gebruik de bijbehorende Tamyia verdunner die je kunt krijgen....

succes

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 19:13:11 door Lokführer Bas »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:35:42 »
@spock: Ik wilde morgen al een flesje Vallejo halen om uit te gaan proberen of het daar wel mee wil lukken, misschien is het inderdaad wat je aan geeft de verdunner. De Createx verdunnen is mij verkocht als zijnde dat die het ook met de Tamiya zou moeten werken. Op het flesje staat overigens "Containes - 2 Butoxy Ethanol". Geen idee wat dat is  :P

Wat je zegt over de manier van spuiten heb ik ook naar gekeken. Eerst was ik bang dat dat het probleem was. Maar de laatste keren proberen spuit ik constant door. Ik stop niet eens en dan nog verstopt de boel binnen mum van tijd. Ook met sterk verdunde verf. Ik ga eens wat zaken uitproberen, de 0,4mm naald, andere verdunner en een lagere druk.

@Lokführer Bas: Jij onderschrijft wel wat spock zegt. Dank voor je reactie!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:32:40 »
Hoi Joran, verstopt je spuit of je uitlaat bij de naald?

De verdunner is zeker een belangrijke factor, maar ook te temperatuur en luchtvochtigheid in de ruimte waar je spuit heeft een invloed, de tijd tussen vullen en spuiten ( nooit een spuit vullen en koffie gaan drinken) hebben alles een invloed.

De verf moet de consistentie van volle melk hebben, als je het in een rond zwenkt in het cupje. Vallejo kan je zeker met water, ik gebruik normaal desti water, weet ik zeker dat het schoon is en geen deeltjes van de kraan of zo meekomen.
Verder gebruik ik soms de retarder vloeistof van Vallejo paar drupjes of de airbrush verdunner, daardoor droogt de verf niet zo snel en dit voorkomt dat het uiteinde van de naald niet zo snel aankoekt, bij een .2 naald gaat dat sneller dan bij een .4 naald. Bij een .4 naald spuit je sneller meer verf.

Voor echte goede beginner tutorials kijk eens naar de videos van de Airbrush tutor. Die beschrijft alle basics zeer goed en heeft ook goede oefeningen om het spuiten zelf te verbeteren.

gr Joke

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:31:27 »
De Createx verdunnen is mij verkocht als zijnde dat die het ook met de Tamiya zou moeten werken. Op het flesje staat overigens "Containes - 2 Butoxy Ethanol". Geen idee wat dat is  :P

Lees even PDF How-to Verf verdunnen en schoonmaken van Modelbrouwers.nl dan gaat je veel duidelijk worden. Createx verf wordt veel gebruikt in de airbrush wereld maar ik ken het niet zo dat het veel in de modelspoorwereld gebruikt wordt. Mijn persoonlijke airbrush expert las toevallig mee zegt vanaf de zijlijn  "Createx is watergedragen en kan niet gecombineerd worden met Tamiya verf."

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:36:39 »
Je kan eens ruiten sproeier vloeistof proberen
Met tamya verf gaat dat prima (bij mij)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2019, 00:28:34 »
Hoi joran,

Ik weet niet wat voor potje vallejo je wilt halen(de verf of de verdunner), maar als ik jou was zou ik eerst met tamiya verf leren spuiten. De tamiya verf spuit nl wat makkelijker en geeft een net wat mooier eindresultaat.

De vallejo verdunner kun je niet gebruiken voor de tamiya verf. Vallejo is ook een watergedragen verf.

Mvg spock

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
    • Harold Content
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2019, 09:44:53 »
Createx is goed voor Vallejo/AMMO MIG/AK interactive geeft een super hechting.
Voor Tamiya en Gunze kun je het beste isopropanol alcohol gebruiken, krijg daarmee de mooiste resultaten.
Ik spuit op iets meer bar met een HS airbrush met een 0,2mm naald.

En verdunnen is zorgen dat ie een melk dikte krijgt.

Gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2019, 10:39:39 »
maar als ik jou was zou ik eerst met tamiya verf leren spuiten. De tamiya verf spuit nl wat makkelijker en geeft een net wat mooier eindresultaat.
Met alle respect voor jouw ervaringen, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb lange tijd met Tamiya verf gespoten, maar zo'n vier jaar geleden overgestapt naar Vallejo. Omdat je daarmee niet met giftige oplosmiddelen hoeft te werken. In mijn ervaring is Tamiya net zo makkelijk om mee te werken dan Vallejo, met het grote voordeel dat Vallejo te mengen is met gewoon kraanwater. Het eindresultaat is op het oog exact hetzelfde. Daarnaast lak ik het nog met een transparante lak (Citadel Munitorum Varnish of Halfords matte autolak - is meer zijdemat), dan maakt het echt geen verschil meer uit.

Ik heb dezelfde spuit als Joran. Ook ik heb startinstructies gehad in Almere. Vooral de schoonmaakinstructies hebben mij geholpen. Schoonmaken doe ik nu in een paar minuten. Als de naald schoon is, even door de losgemaakte nozzle prikken, om te kijken of hij er soepel door glijdt. Anders even (voorzichtig) blijven prikken, totdat je de aangekoekte verf hebt verwijderd. Hun gouden tip: als je klaar bent, na het schoonmaken een dunne laag vaseline over de gehele naald, dan koekt eventueel achterbleven verf niet aan, waardoor de naald vast zou kunnen gaan zitten. 

De 0.4 mm gebruik ik om een model zijn basiskleuren te geven. De 0.2 mm om vuil aan de onderzijde van het model te spuiten. Met de 0.4 ga je de verfpuntjes zien.

Ik spuit op 1.8 bar, maar 1.5 zou prima moeten zijn. Bij de druk die ik gebruik, vul je wat lastig de hoekjes in, is mij op dit forum verteld.

Vallejo verf verdun ik 1:1 met water. Ik mix het voor in plastic borrelglaasjes (met gladde bodem) en een lucifer. Als je luchtbellen krijgt bij het roeren, is het te dun. Dat zul je dan ook zien bij het spuiten (eerst op proefstukje), als je de trekker flink open haalt dan is het waterig en loopt het uit. Als het gaat spatteren, ook als je de trekker wat meer open trekt, dan is het te dik. Om te testen eerst dus een paar druppeltjes van de verfmix in de airbrush, dan even gas geven om te zien wat het resultaat is.

Tussen de lagen door spuit ik mijn airbrush door met water en laat het ook rusten met water in de spuit en kop. Als je dan na 10 minuten drogen weer verder gaat, spuit leegmaken, verf in het potje opnieuw doorroeren, nogmaals leeg doorspuiten (het laatste water dat is achtergebleven eruit spuiten) en dan verf in de airbrush. Ik heb zo eigenlijk nooit aangekoekte verf.

Als ik helemaal klaar ben, spuit ik een keer door met Vallejo Airbrush cleaner.

Gewoon bovenstaande werkwijze even proberen met een plaatje testplastic en je zult zien dat het reuze makkelijk is. Ik heb alleen wel het idee dat je spuit even goed schoongemaakt moet worden voor een frisse start.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2019, 12:43:43 »
Dank voor alle (grondige) reactie. Ben vanochtend op tijd naar Almere terug gegaan met mijn airbrush. Ze hebben daar nogmaals uitgelegd hoe het schoonmaken van de brush in zijn werk gaat. Hadden ze bij aanschaf ook gedaan. Maar was toen zoveel informatie dat ik wat stapjes vergeten was. Maar nu aantekeningen gemaakt  (y)

Tevens andere verdunnen meegenomen Aqueous Hobby Color Thinner. Deze zo eens proberen. Wordt vervolgd (y)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
    • Harold Content
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2019, 12:45:20 »
Aqueous Hobby Color Thinner. >>> Volgens mij is dat Gunze (y)
Goed spul!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2019, 12:53:13 »
Dat klopt! Dat zei die man ook  :)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tamiya XF64 probleem met spuiten
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2019, 17:27:53 »
Citaat
Mijn persoonlijke airbrush expert las toevallig mee zegt vanaf de zijlijn  "Createx is watergedragen en kan niet gecombineerd worden met Tamiya verf."

Vraag je expert eens waarom, Tamiya XF kun je ook gewoon met water verdunnen. Probleem bij Joran zit hem in het cloggen van de naald, hij heeft de druk te hoog staan waardoor de airflow al zorgt voor droging op de naald..Echt, ook Tamiya het liefst in dunne lagen opbouwen met een druk tussen de 12 en 15 Psi, en in principe wil er best de Createx door dat moet geen probleem zijn.