Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Een goederenwagen in LGB  (gelezen 11615 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Een goederenwagen in LGB
« Gepost op: 06 augustus 2019, 21:55:29 »
De Curio heeft weer een pak karton uitgesneden.

Ik wilde aanvankelijk het OG postrijtuig in LGB maken. Maar dat zou een gevaarte van 30 cm worden. Later wil ik ook nog een personenwagen. De kleinste Beijnes van OG, de vijframer, zou dan uitkomen op dik 50 cm. Dat wordt me allemaal veuls te groot. Ik wil iets kleiners, kneuterigers. Daarom baseer ik mijn LGB goederenrijtuig qua afmetingen op de veewagen van OG. Maar dan in gesloten goederen uitvoering. Die zal er in het echt wellicht niet bestaan hebben, of misschien ook wel. Maar dat vind ik niet erg.




Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2019, 23:44:23 »






Echt werkende hornblocks gaat in karton wat ver. Aspotten komen er pas op als de wielen defintief geplaatst worden. Ik had liever een messing buisje gehad voor de assen maar die heb ik niet. Wel een plastic buisje met 3mm inwendig. Dan die maar, draait soepel genoeg en de assen hebben wat zijdelingse speling.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2019, 08:07:33 »
Prachtig wat je daar allemaal in karton maakt Albert. Ben benieuwd naar het resultaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2019, 11:15:51 »
Dat wordt mooi Albert  (y)

Citaat
Ik wilde aanvankelijk het OG postrijtuig in LGB maken. Maar dat zou een gevaarte van 30 cm worden.
Zo'n lengte heb je al gauw in deze schaal  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2019, 20:09:59 »
Dat is zo. Veuls te groot.....  ;).  Dus deze wagen wordt wel 21 cm. Scheelt toch al gauw 9 cm. Lijkt weinig maar maakt wel verschil. De personenwagon die ik eerst wilde zou op 50 cm uitkomen. Maar zo'n Bijnes BC21 is eigenlijk een lompe rechthoekige bak met ramen. Ik wil iets sierlijkers, met gebogen zijwanden en open balkons. Wel op twee wielstellen maar geen 50 cm lang. Soort paardentram rijtuig die is aangepast voor achter de stoomtram.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:39:51 »
Die tweeassige paardetramrijtuigjes gingen gewoon achter de stoomtram, hoor. Die hoef je niet ingewikkeld te verbouwen.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2019, 14:54:12 »
Het kan verkeren. Ik had aanvankelijk geen zin om dit ding af te bouwen maar omdat ik niet goed tegen losse eindjes kan heb ik het, na het tussendoortje in 1:45, toch maar weer eens opgepakt. Eerst wilde ik een afkorting nemen door er een rongenwagen van te maken, met uitneembare rongen en planken, maar dat was zo'n gepruts dat ik terug keerde naar het oorspronkelijke plan. Helaas zitten er nu resten van dikke 'rongenhouders' aan het chassis maar dat is dan even niet anders. Ik probeer ze te maskeren door de lijsten van de bak er over heen te laten vallen. Hopelijk valt het dan straks niet al te zeer op. Ik koos voor scharnierende deuren zoals Lucien ze maakte op zijn Franse suikerbaantje (ik moet nog even van hem afkijken hoe ik het kan laten scharnieren). Met spanten en dwarsverbindingen probeer ik wat stijfheid in de bak te krijgen. 

Plaatjes nu:









Wordt vervolgd.

edit: Oef, ja. Kijk net naar de plaatjes van Lucien. Plankjes aan de binnenkant en bodem was ook wel fijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 15:15:17 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2019, 18:12:13 »
Albert, ga er maar van uit dat de een meer op bouwsnelheid wint en de ander op consequent nabouwen van het origineel.

Verder heb ik geen oordeel, ik scoor op beide aspecten slecht.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2019, 18:36:22 »
Niet zo bescheiden Wolter, jouw Franse schuurtje ziet er toch goed uit? Stoeien met sponningen en glaslatten in H0 met echt glas er in is iets waar ik niet aan begin.
Dat is niet altijd zo geweest. Ik heb mijn oude bouwsels verzameld en in een vitrine gezet. Toen bleek dat ik vroeger behoorlijk strenger voor mezelf was. Daar schrok ik wel van. Dus wordt vervolgd.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2019, 18:51:43 »
Nou ja, ik weet dat er soms nogal storende fouten in mijn maaksels zitten. Ik heb ook ‘wel eens’ met een hellige kop wat mislukte dingen weggegooid.
Maar ik ben heel bewust afgestapt van echte schaalwielen en Proto87. Gewoon omdat het me allemaal te veel moeite kostte en/of ik gewoon te onhandig ben.
Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik niet meer zo streng ben voor mezelf. Het zal de leeftijd zijn.

Dat Franse loodsje? Ja, dat is zo’n groeiproject van een snelle start en daarna anderhalf jaar wegleggen. Eerst maar zien dat het ongeveer afkomt ...

Is dit ongeveer antwoord op jouw reactie?

Wolter

Moins mais mieux.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2019, 18:53:05 »
Echt leuk dit!! Snij je dat uit t handje of heb je daar een machine voor?
Groeten, Henri

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2019, 19:11:08 »
@Wolter, we zijn het nog steeds erg eens wat modelbouw betreft... ;)

@Henri, dit is redelijk recht toe recht aan dus dat gaat nog gewoon uit de hand.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2019, 20:20:30 »
Ja, hetzelfde oorsprongsjaar, als ik me niet heel erg vergis. Binnenkort ‘Veendam’ maar even aandoen?

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2019, 20:32:43 »
Lijkt me goed.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een goederenwagen in LGB
« Reactie #14 Gepost op: 05 november 2019, 09:44:42 »
Opeens weet je het! Je bent een sukkel. Dat idee kreeg ik toen ik zat te denken hoe het nu verder moest met die vermaledijde tramwagen. Het geval wil dat ik geen constructeur ben. Dus heb ik nooit in de gaten gehad dat het chassis waar ik zo trots op was in de basis al volkomen fout in elkaar zit. Daar kwam ik achter toen ik hier en op andere fora aan het kijken was naar mensen die wagens en rijtuigen minutieus nabouwen in messing. Die beginnen met een rechthoekig raam. Hoe de wielen, afhankelijk van de gekozen spoorwijdte, daar dan onder gemaakt worden is eigenlijk vers twee. Het begint gewoon met een rechthoekig raam. Ik maakte de fout door de wielophanging (spoorwijdte) als uitgangspunt te nemen en dan later te ontdekken dat het 'frame' te smal is voor de bak. En dan krijg je een raar gedrocht waarvan je weet dat er iets niet goed is maar niet weet wat.

Ik stond dus al met het ding boven de kliko. Maar helemaal opnieuw beginnen heb ik ook geen zin in. Dus de rongenhouders werden er toch afgehaald, wat achteraf redelijk pijnloos lukte en nieuwe stroken karton moesten er voor zorgen dat het chassis op een echt rechthoekig frame ging lijken. So far so good. Maar toen wilde ik de deuren voorbereiden en ontdekte dat de bak het chassis krom trok. Met het blote oog niet te zien maar de liniaal is onverbiddelijk. Van hout maakte ik bovenlijsten om van de deurgaten weer echte rechthoeken te maken. Daarvoor moest de rib tussen de spanten worden doorgesneden. En weer worden hersteld met een nieuw stukje karton. Nu staat er dus spanning op de vier stukjes zijwand die daardoor bol gaan staan en dus moeten er aan de binnenkant weer ribben komen die dat tegen gaan. En zo strompel ik van de ene ontwerpfout in de andere.

Al met al een wijze les voor alle volgende goederenwagens. Oh ja, met dik papier maakte ik namaakplankjes aan de binnenkant. De bodem blijft zo.

Plaatjes:





Wordt vervolgd.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran