Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Huup
Vandaag om 20:51:21
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:27:21
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
  

Auteur Topic: Plaats van de elektronica onder de treintafel  (gelezen 9422 keer)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2019, 17:09:43 »
Zo de twee step/down converters zijn binnen.
Ik regel de 10 amp voeding af op 24 volt.
De ene step/down regel ik af op 18 volt /3 amp
De andere op 12 volt 2 amp.
Dan kan het niet meer mis gaan.
Ben nu bezig om de voeding 24 volt , de booster en de twee step/down converters in een kastje te bouwen samen met een ventilator.
Alleen nog iets verzinnen voor een rj12 verbinding van buiten het kastje naar binnen voor de booster.
Mans

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2019, 19:50:51 »
Is een ventilator nodig ?
Wil je toch een ventilator monteren dan heeft die toch wel een temperatuur meter zodat deze pas aangaat boven een ingesteld temperatuur ?

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 31 July 2019, 11:25:57 door Haradigi »

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5727
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #17 Gepost op: 31 July 2019, 08:54:11 »
Bezetmelders, wisseldecoders en schakeldecoders zo dicht mogelijk op de plek waar je ze moet hebben. De draadjes naar die onderdelen zo kort mogelijk houden geeft de minste storingen.

Ik ben toch heel benieuwd wie er slechte ervaringen heeft gehad indien alle componenten zoals wisseldecoders, bezetmelders e.d. ver van alles liggen.
En dan ben ik specifiek benieuwd wat dit dan voor problemen/storingen waren.
Zelf heb ik 2 centrale kasten waar alles netjes is ingebouwd. Kabels lopen via de kabelgoten aan de voorzijde van de baan naar deze kasten. Langste afstand die de bedrading moet afleggen: 7 meter. Ooit problemen gehad? Nog nooit  (y)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #18 Gepost op: 31 July 2019, 08:56:16 »
De ventilator is altijd aan dit uit voorzorg.
Ik hoor hem toch niet want ik ben redelijk doof.
Mans

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8087
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #19 Gepost op: 31 July 2019, 12:36:21 »
Ik ben toch heel benieuwd wie er slechte ervaringen heeft gehad indien alle componenten zoals wisseldecoders, bezetmelders e.d. ver van alles liggen.
En dan ben ik specifiek benieuwd wat dit dan voor problemen/storingen waren.
Ik  ;D
Had ook eerst alle bezetmeldprinten overzichtelijk bij elkaar gemonteerd. Maar dat resulteerde in veel lange draden die via kabelgoten kris-kros liepen en veel valse meldingen gaven. Dat was trouwens met LDT printen via de Lenz RS-bus.
Heb toen op een gegeven moment alles eronder uit gehaald en decentraal weer opgebouwd. Tevens overgestapt op Loconet en een DR5000 centrale en voila veeeel betrouwbaarder.
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #20 Gepost op: 31 July 2019, 13:56:51 »
Bij mij zijn de bezetmeldingsdraden niet langer dan ca. 1,5 m. In iTrain heb ik de in- en uitschakelvertraging op 300 ms gezet. Nooit problemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2019, 14:01:26 »
Wil je toch een ventilator monteren dan heeft die toch wel een temperatuur meter zodat deze pas aangaat boven een ingesteld temperatuur ?
Je moet juist de temperatuur niet te hoog laten worden door bij een bepaalde temperatuur de totale installatie UIT te schakelen. En dat ondanks een ventilator. Ik heb daartoe een wasmachinethermostaat gebruikt. De temperaturen van vorige week geven daar meer dan aanleiding toe.

P.S. Een ventilator kan ook kapot gaan. Zoiets werd vorige week een fors aantal varkens fataal.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2019, 14:03:08 door Martin Hornis. Reden: P.S. »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #22 Gepost op: 31 July 2019, 14:32:07 »
Als, als, als .........

Bij StOMM (Stichting Openbaar Modelspoor Museum) weet ik uit ervaring en info dat de vele (stuk of 10) 10 A Booster geen ventilator hebben en ook niet nodig hebben.
Uiteraard hebben ze een beveiliging zoals bijna elk apparaat.

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2019, 20:43:36 »
@TreinInVillaAlba, heb je step down converters met stroomlimiet (current limiter) gekocht? Weet dan wel dat ze niet uit gaan maar de spanning knijpen. Voor de veiligheid prima, maar sommige dingen kunnen zo'n inzakkende voedingsspanning minder leuk vinden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2019, 19:57:04 »
Ik heb de step/down converters met instelbare spanning /stroom en kortsluitbeveiliging gekocht.
Die stel ik af op 18 volt / 3 ampere en de andere op 12 volt / 2 ampere.
Dan weet ik zeker dat er nooit ergens 10 ampere gaat lopen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #25 Gepost op: 02 August 2019, 09:02:13 »
Behalve dus voor de converters (in geval er iets mis gaat). Dus naar de converters dikkere kabel / afzekeren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #26 Gepost op: 02 August 2019, 10:26:50 »
Dank jullie wel voor alle adviezen hier kan ik iets mee.
Mans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #27 Gepost op: 02 August 2019, 15:30:52 »
Als, als, als .........
Vorige week (of iets eerder?) hadden ze een probleempje met de kerosine-toevoer op Schiphol. 'Als' speelde daar een niet te onderschatten rol. Je moet voor dat soort zaken vooraf afdoende maatregelen nemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #28 Gepost op: 02 August 2019, 15:39:31 »
@Martin: Gelukkig is een modelbaan geen Schiphol. Je kan alles wel willen beveiligen of dubbel uitvoeren en dan nog kan er iets gebeuren waardoor het misgaat. Het is een afweging van kans en risico.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!