Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Plaats van de elektronica onder de treintafel  (gelezen 8709 keer)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2019, 17:09:43 »
Zo de twee step/down converters zijn binnen.
Ik regel de 10 amp voeding af op 24 volt.
De ene step/down regel ik af op 18 volt /3 amp
De andere op 12 volt 2 amp.
Dan kan het niet meer mis gaan.
Ben nu bezig om de voeding 24 volt , de booster en de twee step/down converters in een kastje te bouwen samen met een ventilator.
Alleen nog iets verzinnen voor een rj12 verbinding van buiten het kastje naar binnen voor de booster.
Mans

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2019, 19:50:51 »
Is een ventilator nodig ?
Wil je toch een ventilator monteren dan heeft die toch wel een temperatuur meter zodat deze pas aangaat boven een ingesteld temperatuur ?

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2019, 11:25:57 door Haradigi »

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2019, 08:54:11 »
Bezetmelders, wisseldecoders en schakeldecoders zo dicht mogelijk op de plek waar je ze moet hebben. De draadjes naar die onderdelen zo kort mogelijk houden geeft de minste storingen.

Ik ben toch heel benieuwd wie er slechte ervaringen heeft gehad indien alle componenten zoals wisseldecoders, bezetmelders e.d. ver van alles liggen.
En dan ben ik specifiek benieuwd wat dit dan voor problemen/storingen waren.
Zelf heb ik 2 centrale kasten waar alles netjes is ingebouwd. Kabels lopen via de kabelgoten aan de voorzijde van de baan naar deze kasten. Langste afstand die de bedrading moet afleggen: 7 meter. Ooit problemen gehad? Nog nooit  (y)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2019, 08:56:16 »
De ventilator is altijd aan dit uit voorzorg.
Ik hoor hem toch niet want ik ben redelijk doof.
Mans

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2019, 12:36:21 »
Ik ben toch heel benieuwd wie er slechte ervaringen heeft gehad indien alle componenten zoals wisseldecoders, bezetmelders e.d. ver van alles liggen.
En dan ben ik specifiek benieuwd wat dit dan voor problemen/storingen waren.
Ik  ;D
Had ook eerst alle bezetmeldprinten overzichtelijk bij elkaar gemonteerd. Maar dat resulteerde in veel lange draden die via kabelgoten kris-kros liepen en veel valse meldingen gaven. Dat was trouwens met LDT printen via de Lenz RS-bus.
Heb toen op een gegeven moment alles eronder uit gehaald en decentraal weer opgebouwd. Tevens overgestapt op Loconet en een DR5000 centrale en voila veeeel betrouwbaarder.
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2019, 13:56:51 »
Bij mij zijn de bezetmeldingsdraden niet langer dan ca. 1,5 m. In iTrain heb ik de in- en uitschakelvertraging op 300 ms gezet. Nooit problemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2019, 14:01:26 »
Wil je toch een ventilator monteren dan heeft die toch wel een temperatuur meter zodat deze pas aangaat boven een ingesteld temperatuur ?
Je moet juist de temperatuur niet te hoog laten worden door bij een bepaalde temperatuur de totale installatie UIT te schakelen. En dat ondanks een ventilator. Ik heb daartoe een wasmachinethermostaat gebruikt. De temperaturen van vorige week geven daar meer dan aanleiding toe.

P.S. Een ventilator kan ook kapot gaan. Zoiets werd vorige week een fors aantal varkens fataal.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2019, 14:03:08 door Martin Hornis. Reden: P.S. »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2019, 14:32:07 »
Als, als, als .........

Bij StOMM (Stichting Openbaar Modelspoor Museum) weet ik uit ervaring en info dat de vele (stuk of 10) 10 A Booster geen ventilator hebben en ook niet nodig hebben.
Uiteraard hebben ze een beveiliging zoals bijna elk apparaat.

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2019, 20:43:36 »
@TreinInVillaAlba, heb je step down converters met stroomlimiet (current limiter) gekocht? Weet dan wel dat ze niet uit gaan maar de spanning knijpen. Voor de veiligheid prima, maar sommige dingen kunnen zo'n inzakkende voedingsspanning minder leuk vinden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2019, 19:57:04 »
Ik heb de step/down converters met instelbare spanning /stroom en kortsluitbeveiliging gekocht.
Die stel ik af op 18 volt / 3 ampere en de andere op 12 volt / 2 ampere.
Dan weet ik zeker dat er nooit ergens 10 ampere gaat lopen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2019, 09:02:13 »
Behalve dus voor de converters (in geval er iets mis gaat). Dus naar de converters dikkere kabel / afzekeren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2019, 10:26:50 »
Dank jullie wel voor alle adviezen hier kan ik iets mee.
Mans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:30:52 »
Als, als, als .........
Vorige week (of iets eerder?) hadden ze een probleempje met de kerosine-toevoer op Schiphol. 'Als' speelde daar een niet te onderschatten rol. Je moet voor dat soort zaken vooraf afdoende maatregelen nemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:39:31 »
@Martin: Gelukkig is een modelbaan geen Schiphol. Je kan alles wel willen beveiligen of dubbel uitvoeren en dan nog kan er iets gebeuren waardoor het misgaat. Het is een afweging van kans en risico.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!