Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Voltage conversie en power down detectie  (gelezen 9917 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2019, 22:59:56 »
Citaat
Zoiets heet de 'Brown out' detectie als ik het me goed herinner

Brown-out detectie is er juist voor om te voorkomen dat er nog iets naar EEPROM geschreven wordt als de spanning wegvalt.... zowel bij PIC als by Atmels.

Grtzz,

Karst

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2019, 23:06:47 »
Ik begin voorzichtig een beeld te krijgen hoe dit op te lossen.

Een op een LM7805 gebaseerde spanning convertor. Complete kaartjes kun je op Ali express voor weinig geld krijgen.
Tussen de 9-12v voeding en de LM7805 convertor een stroombuffer, analoog aan een stroombuffer in een digitale loc, alleen zwaarder.
Dit lukt me waarschijnlijk wel.
Het enige waar ik nog mee zit is hoe ik een signaal maak dat ik kan gebruiken om te detecteren dat de 9-12v input spanning is verdwenen. Zou dat kunnen met 2 weerstandjes tussen GND en de 9v van de input. Twee weerstandjes, 1 van 5k aan GND en 1 weerstand van 4k aan de 9v. De weerstanden ook aan elkaar en op dat punt het signaal afnemen, dat is dan een digitaal, als de 9v aanwezig is, is het signaal 5v, als de 9v weg is, wordt dat 0v. Klopt mijn idee? Waar ik nog wel even goed over na moet denken, is hoe ik voorkom dat de stroombuffer de 9V ook terugkoppelt naar de input, want dan zou dit niet werken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2019, 23:08:15 »
Het is best mogelijk dat dit aanwezig is op de hardware. Alleen is het niet toegankelijk gemaakt binnen de Arduino software omgeving.

Voor zover ik weet niet, maar vraag het voor de zekerheid even op https://forum.arduino.cc/ .

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2019, 23:09:55 »
Het enige waar ik nog mee zit is hoe ik een signaal maak dat ik kan gebruiken om te detecteren dat de 9-12v input spanning is verdwenen.

Zie Reactie #7.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2019, 00:18:33 »
Erik

dat had ik gelezen, dus het gebruik van een weerstands netwerkje denk ik wel te begrijpen. Het enig wat ik niet goed begrijp is jouw idee om ook nog een zener te gebruiken. Bij gebruik van de juiste weerstanden is de maximale spanning toch ook begrensd op 5v. Dus wat is de toegevoegde waarde van die zener?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2019, 00:24:26 »
Spanningsdeler heet zoiets... Je kunt ook een instelpotmeter gebruiken, dan kun je die precies afregelen op 5 V.
Een zenerdiode is extra veiligheid, redundantie.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2019, 14:13:14 »
Een alternatief voor de 7805 die behoorlijk wat warmte kan genereren is de LM2596.
Hier zijn ook hele goedkope chinese bordjes voor te krijgen, en heeft een instelbare uitgangs spanning.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2019, 16:14:00 »
Ok

met mijn beperkte kennis, en wat ik hier geleerd heb, kom ik op het volgende schema



met de volgende componenten:
R1,R2 zijn 470 ohm, 0,5 watt
D1,D2 en D3 1N4001
D4 (zener) 4,7V 0,5 watt
C1 0,33 uF
C2 0,1 uF
C3 4700uF 16V
LM7805
 
Het signaal voor de Arduino pik ik op tussen de zener en R2. Als er input spanning is, zal de zener daar 4.7 volt ophouden en als de input spanning wegvalt, gaat dat naar 0V, dus prima voor een digitale pin op de Arduino (denk ik).

Graag op en aanmerkingen zodat ik ook weer wat kan opsteken. Anton had een goede opmerking, voor zover ik dat kan naarekenen verstookt de 7805 in de situatie van 12v input en een belasting van 1A toch ruim 7watt. Bij de meeste huidige nodes zal het gebruik niet boven de 200mA uitkomen, dan is het verlies nog wel te hanteren, maar in de toekomst komen er ook een aantal nodes die 6-8 servo's gaan aansturen, dus daar kan het stroomverbruik aanmerkelijk hoger zijn.
Dus het idee om LM2596 te gebruiken sprak mij ook wel aan. Ook omdat deze als een complete schakeling (inclusief display) voor 1,5 dollar aangeboden worden. De enige vraag die ik heb is, hoe gedraagt een dergelijk kaartje zich als de input spanning wegvalt en de buffercondensator het overneemt.
Overigens daar heb ik ook nog een puntje. Bij de stroombuffer die ik in de locs en voor verlichting toepas, heb ik geen weerstand voor de retourspanning zitten, alleen voor de voeding (R1). Dus de stroom wordt niet begrensd als de condensator opeens moet gaan leveren. Is het verstandig om daar ook een weerstand op te nemen zodat dat ook begrensd wordt, of is dat niet nodig omdat de LM7805/LM2596 al zelf een begrenzing vormen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2019, 17:52:24 »
Je maakt het veel te ingewikkeld.
* 100 ohm in serie met D1
* R1, D2 en D3 kunnen vervallen.
* Ipv. R2 en D4 moet je een spanningsdeler maken die de 9-12V omlaag brengt tot 5 volt. De weerstanden moeten het "werk" doen, de zener zit er alleen als beveiliging.
* 1 mA is genoeg om de zener in geleiding te houden

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2019, 20:20:39 »
Erik

bedankt voor je commentaar, maar even wat opmerkingen van mij en waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.
Ik had in eerste instantie ook het idee om met een spanningsdeler te werken, zie mijn voorgaande postings. Maar naar aanleiding van jouw opmerking over het gebruik van een zener, ben ik eens gaan nadenken. Bij een spanningsdeler is de spanning op het signaal afhankelijk van de gekozen weerstandswaarden en de waarde van de inputspanning. Bij 9V heb je andere waarden nodig dan bij 12V. Terwijl bij het gebruik van een zener, de spanning op het signaalpunt onafhankelijk is van de inputspanning. R2 heeft nu alleen tot functie om de stroom door de zener te beperken, als 1mA voldoende is, dan kan R2 ook nog wel wat hogere waarden hebben. Omdat een digitale pin op de Arduino minstens 100 mega ohm impendantie heeft, ga ik er vanuit dat de belasting van de digitale pin te verwaarlozen is.

Over de wijzigingen die jij voorstelt voor de stroombuffer weet ik niet. Het schema dat ik getekend heb is wat ik tot nu toe gebruik als stroombuffer voor led verlichting in rijtuigen (om flikkering tegen te gaan) en als stroombuffer voor in locs. R1 beperkt de laadstroom voor de elco. De twee diodes zorgen dat de weerstand alleen actief is bij het opladen van de elco, en het onbelemmerd doorgeven van de spanning als de buffer functie nodig is (ja ik weet dat een diode een spanningval van 0,7V veroorzaakt). Dit schema heb ik ooit van Internet gehaald, het zou zelfs hier van het Benelux forum kunnen komen. 100 ohm in serie met D1 beperkt ook de laadstroom van de elco, maar heeft ook invloed op de spanning/stroom die door de LM7805 gaat, waarschijnlijk verwaarloosbaar, maar toch. Dus heb ik wat reserves om die wijziging door te voeren.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 20:23:21 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2019, 20:04:25 »
Goed idee om geen 5V onder de baan te distribueren (y) En inderdaad, de regulator op de Arduino kan op 12V net een paar ledjes aan en dan houdt het wel op.

Ik zou alleen absoluut niet voor een 7805 gaan, ga voor een DC-DC step down converter. Kosten ook weinig en staan niet de boel te verstoken in hitte. Heb je geen gedoe met koellichamen en je voeding kan ook gelijk kleiner ;)

Over het naar EEPROM opslaan zou ik ook voor de KISS oplossing gaan. ;D Allereerst zou ik de Arduino lekker op zijn Vin voeden via een diode (1N4148). Zit daar nog een condensator (denk dat je al wel klaar bent met 470uF) over en je backup voeding voor je Arduino is klaar. (y) Zit hem vooral in dat je verder niets uit de Arduino moet voeden. Dus daar gebruik je de DC-DC converter voor. Bij een servo doe je dat al niet, maar als je ledjes ofzo zou willen aansturen doe dit dan door te sinken ipv te sources (ledje met kathode aan de Arduino, anode naar de DC-DC converter, pin LOW is dan aan). Haal je het onboard ledje er ook nog af scheelt het nog wat.

Voor de detectie zou je inderdaad een spanningsdeler kunnen gebruiken aan een analog pin. Je hoeft echt niet zo moeilijk te doen met zeners etc als je de boel zo kiest dat je de hoogst toegepaste spanning maar aan kan. Een lagere voeding levert dan alleen een iets lagere analoge waarde op maar dat maakt niet uit. Als je een 6k8 en een 3k3 pakt zit je goed tot 15V.

Maar ook dit kan nog simpeler ;D Gewoon een 100k van de voeding naar een pin. De clamp diodes (klem diodes? ???) op de ingang zorgt dat die goed gaat. En met 100k blijf je zelfs op 15V ruim onder de maximale 1mA die je door die clamp diodes mag sturen. Voordeel is dat je nu niet steeds hoeft te lezen met de ADC maar dat je zelfs een interrupt pin kunt gebruiken. Enige nadeel is dat je niet meer de spanning kunt instellen wanneer je gaat schrijven en zal dit vast liggen op 0,6 x Vcc = 0,6 x 5V = 3V.

Eventueel zou je voor een middenweg kunnen gaan door als nog een spanningsdeler toe te passen. Pak dan bijvoorbeeld 150k en 120k (naar GND). Dit zal zorgen dat er onder de 3V gezakt wordt als de voedingsspanning onder de 7V zakt. En door de hoge weerstandswaarde doen de clamp diodes de rest. 8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2019, 20:41:14 »
Ik heb inderdaad besloten om geen LM7805 te gaan gebruiken. In plaats daarvan heb ik in China een aantal van de volgende kaartjes besteld:

Deze maken gebruik van een LM2596 en hebben een instelbare uitgangsspanning. Het duurt meestal 4-6 weken voordat die er zijn, dus als die binnen zijn ga ik wel eens experimenteren met de verschillende oplossingen die hier aangedragen zijn.
Wat het resultaat is, zal ik dan hier wel laten weten.

Allen bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2019, 09:41:21 »
Je bent wel gelijk voor een hele luxe uitvoering besteld ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2019, 10:11:44 »
Ja, maar het verschil tussen de gewone en deze uitvoering was 30ct, als ik losse onderdelen bestel ben ik meer kwijt. dus leek het me wel prettig om een indicatie van de input en output spanning op het bordje te hebben. Kortom voor die 1,80 (ik bestel altijd via ebay, bij Ali express waren ze 1,47 maar kwam er wel verzendkosten bij) ga ik niet moeilijk doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Voltage conversie en power down detectie
« Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2019, 10:53:06 »
30 cent meer is inderdaad niet veel (y) Maar aan de andere kant, heb je ze ook wel "duur" besteld :angel: LM2596 of MP2315.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox