Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Vloerbaan op een studentenkamer...  (gelezen 31109 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Vloerbaan op een studentenkamer...
« Gepost op: 19 juli 2019, 11:25:13 »
Hallo iedereen.

Terwijl het heerlijke zelfgebouw aan mijn ander project, Sehr Am Üzant, gestaag vordert vergeet ik soms weleens een ander aspect van de modelspoorhobby die haar zo mooi maakt: het rijden met de treinen zelf. En hoewel Sehr stilaan vorm krijgt zal het nog wel even duren alvorens ik hier een trein zal kunnen laten voorbijrijden. Bovendien heb ik dat baantje eerder voorzien voor kortere treintjes, een sleep met zes lange rijtuigen zal hier nooit tot haar recht komen. Dus, ja, wat moet ik intussen met al mijn treinen?

De oplossing is in feite kinds eenvoudig. Letterlijk, want ik heb teruggegrepen naar de tijd waarin ik mijn eerste Mehano-treinen kreeg (ik was een jaar of acht geloof ik) en ervan hield om met de goedkope nieuwzilveren sporen circuits te maken op de vloer. Mijn idee is dus om het maken van treinbanen op de vloer een beetje naar een volwassen niveau te tillen  :P . Zo kan ik zelfs met mijn langste treinsamenstellingen naar hartelust 'spelen' (en zelfs rangeren over de wissels), zonder een permanente vaste baan te hebben (waarvoor ik voorlopig sowieso geen plaats heb). Aangezien ik nog scherpe herinneringen heb aan de frustraties die ik kreeg van de mehano-sporen, die continu uit elkaar vielen en waarvan de circuits vervormden heb ik de afgelopen tijd een uitgebreide verzameling Roco Geoline-rails aangelegd. Ik heb er intussen inclusief de wissels een kleine 200, waarmee ik uitgebreide en complexe banen kan bouwen. Het grote voordeel is dat ze eenvoudig en stevig in elkaar klikken, waardoor een stevig tracé ontstaat (acheteraf gezien was ik misschien toch wel beter voor Rocoline rails-met rubberen bedding gegaan, aangezien de plastieken bedding van de Geoline-rails de neiging heeft om te breken).

IMG_20190711_210554816 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is het soort banen dat ik regelmatig in mijn studentenkamer opstel. De rails zijn, zeker tweedehands, nog relatief goedkoop verkrijgbaar.

IMG_20190711_211054304 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190711_210850410 by Alan Jockmans, on Flickr

Met een plank maakte ik ook al een brug waardoor ik een circuit op mijn bureau kan bouwen ;D

IMG_20190131_234050951 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar net zoals toen ik acht was gaat het uitsluitend rondcirkelen van de treinen uiteindelijk ook wat vervelen. Toen loste ik dat op door de goedheilig man op zes december  om extra scenery te vragen, zoals stations, huisjes, enz... Daarom heb ik besloten om nu hetzelfde te doen, en mijn vloerbaan te voorzien van mobiele mini-diorama's die het allemaal wat spannender maken. Omdat ik nu toch wel wat ouder en meer ervaren ben wil ik vooral trachten hierin ook een zekere mate van realisme te verwerken. Bovendien probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de scenery die ik destijds als achtjarig jongetje verzamelde en dat al een aantal jaren op grootmoeders zolder vertoeft.

Dit wordt geen uitgebreid project zoals Sehr Am Üzant, eerder een combinatie van tussendoortjes, waaraan ik kan bouwen als ik even geen zin heb in iets anders.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 12:59:54 door Bert van Gelder »
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Vloerbaan
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2019, 11:25:44 »
Wat is het eerste wat ieder kind bij de treinbaan wenst? Een station natuurlijk!

Bij mij was dat niet anders, mijn allereerste stationnetje is intussen volledig ontmanteld, in stukken gesneden en gebruikt in andere projecten. Wat ik echter wel nog heb is het bekende typisch Belgische station van Kibri, dat ik in 2011 kocht. Ik was toen fan van alles wat 'Belgisch' was en ik was in de wolken met dit stationnetje. Ik heb toen zelfs geprobeerd om wat extra details toe te voegen aan het gebouw, met name een stationsoverkapping. Nu mijn modelbouwcapaciteiten waren toen nog, laat ons zeggen, in volle ontwikkeling  ;D, dus echt goed zat alles niet in elkaar. Bovendien waren er nog wat mankementen. Op de foto's is het niet echt te zien, maar het gebouw zat vol storende verf- en lijmresten (ja, ik heb een wit gebouw wit geverfd, in de poging om het minder plastiek te laten lijken, maar erg goed is dat niet gelukt  :P).

fh 021 by Alan Jockmans, on Flickr

fh 022 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder is de tijd niet vriendelijk geweest voor dit stationnetje... Na een verhuis is het in een doos op zolder beland waar het in stukken gebroken is. Het perronplaatje waarop het stond was onherstelbaar, de overkapping was verkreukt en ook enkele muren vertoonden barsten en afbrokkelingen...

Voor het maken van scenery bij mijn vloerbaantje heb ik besloten om dit gebouw herop te waarderen en het zoveel mogelijk naar haar oorspronkelijke glorie te herstellen. Ik heb de gebroken stukken terug gelijmd, in een primer gespoten die alle slechte verfspatten en lijmresten verbergt en vervolgens een baksteenkleur gegeven met kleurpotloden, ik ben op dat idee gekomen dankzij het draadje van Wim Vink  ;). Het resultaat is alvast mooi en oogt beter dan het puur witte gebouw, maar er zijn nog wat verbeterpunten. De primer is her en der door de afplaktape gedrongen en heeft vlekken nagelaten op de ruiten en het dak. In het lage deel van het gebouw zitten ook de verkeerde witte ramen, een foutje dat in in 2011 al maakte  :P Tussen de twee gebouwen is een spleet te zien, aangezien het hier gebarsten is en ik de muur niet meer kon herstellen. Ik zoek nog een manier om dit te verbergen.

IMG_20190609_212916810 by Alan Jockmans, on Flickr

Om met dit station op mijn vloerbaan maximaal plezier te beleven dacht ik eraan om het zodanig te bouwen dat er verschillende lay-out mogelijkheden bestaan. Het station zal daarom uit vier delen bestaan waarmee verschillende stations kunnen worden gebouwd. In totaal zie ik vier mogelijkheden:

schema_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Op deze manier kan ik het station aanpassen naargelang de baan die ik op de vloer bouw. Als ik lange treinen wil laten stoppen kan ik voor optie 1 gaan. Voor een dubbelsporig traject is optie 2 ideaal, enz...
Door deze modulaire aanpak kan ik het station overal plaatsen. Uiterlijk is het de bedoeling dat het een zo algemeen mogelijk Belgisch station wordt, dat overal in het land zou kunnen staan in bijna elk tijdperk. De perronstukken zullen voorzien worden van wachthuisjes, stationsborden, lampen en een bescheiden vegetatie.

Zover staat het eerste projectje van de voerbaan intussen. De bedoeling is om nu het stationsgebouw verder aan te kleden. 
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 11:27:24 door Pnarfk »
Groet, Alan Jockmans

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Vloerbaan
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2019, 12:47:17 »

Beste Alan,

Regenpijpen hebben geen zin, die zitten op de hoeken van het gebouw al.
Een lichtmast die tegen de gevel is geplaatst, is dat misschien een idee.
Of juist die naad benadrukken door herstelwerkzaamheden te laten plaats vinden.
Een steiger die tegen de gevel staat, en bijvoorbeeld nog wat extra uitgekrabte voegen.
Geen idee of je er wat in ziet.

Groeten, André.
Fijne dag,
André.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2019, 18:19:02 »
Leuk!

En je hebt een mooi grasmatje als vloerkleed uitgezocht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2019, 22:23:26 »
Hoi Alan,

Leuk vooruitzicht met jou bouwkunsten. ;D
Dat volg ik graag.

Ik raad je aan de bijdrages van Gert-Jan te zoeken hier op het forum.
Hij bouwde ooit op kleine modules(nog steeds) en door hem ben ik geinspireerd geraakt om op zgn boekenplankmodules te gaan bouwen.

Het hoeft niet breed te zijn voor het diepte effect.
Je kan voor jezelf een systeem bedenken wat voor jou werkt, op poten of op dragers aan de muur met een afkoppelbare uitloopmodule.
Kun je toch je treinen enigszins realistisch laten rijden.
Sommigen bouwen ook in de bekende "Ivar" stellingen van die Zweedse meubelgigant.

Google de term "shelf-layouts maar eens.

De mijne zijn slecht 35 cm diep.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 22:56:56 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2019, 23:22:52 »
Hoi Alan,

Leuk dat je een eigen topic bent begonnen  (y)
Ga je zeker volgen en ben erg benieuwd wat je nog allemaal van plan bent.
Met vriendelijke groet,
Wim

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2019, 12:00:47 »
Ik heb alvast wat verder gewerkt aan het station gisterenavond en deze ochtend.
Ik dacht eerst alles gewoon in baksteenkleur te laten, maar tijdens het googelen vond ik een station met een mooi en eigenzinnig baksteenpatroon, dat ik absoluut ook wilde gebruiken

IMG_20190612_103125440 by Alan Jockmans, on Flickr

Het heeft wel meer karakter zo  :D . Ik heb ook de witte ramen rood geverfd intussen en daarmee de meeste resten primer kunnen verbergen. Een prutswerkje maar met een mooi resultaat :)
Voor de spleet heb ik alvast ook een oplossing bedacht: eenvoudigweg wat klimop langs de muur laten lopen en je ziet er niets meer van. Dat zal ik vanavond of morgen proberen te maken.

Eerst ben ik opnieuw begonnen met het maken van een perronoverkapping. Deze maak ik geheel uit styreen, aangezien ik nog veel heb liggen. Wel een serieus prutswerkje  :P

IMG_20190612_164049984 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190612_170757659 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2019, 12:54:56 »
Je woont niet echt in een dispuutshuis geloof ik, anders had ik je dit niet aangeraden  ;D

Goed bezig hoor, mijn treinenhobby heeft mjn hele studententijd op pauze gestaan, maar zo kan het ook natuurlijk.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2019, 13:16:32 »
Paul,

Bij mij heeft de hobby eerder een heropleving gekend, ik ben meer met modelbouw bezig dan ooit ervoren ;) En ik woon in een herenhuis dat is opgedeeld in acht studentenkamers met eigen douche en keuken, waarvan ik de grootste heb. Plaats zat dus om vloerbanen te bouwen  :P

Groet,
Alan
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2019, 17:04:31 »
Zo, gisteren en vandaag het station grotendeels kunnen afwerken.

De overkapping is geplaatst. Het moeilijkste was om een realistisch glazen dak te creëren dat schijnbaar jaren heeft blootgestaan aan weer en wind. Dit heb ik uiteindelijk gedaan door doorschijnend plastic te benevelen met grijze primer en accenten aan te leggen met verdunde groene verf.

IMG_20190612_173833635 by Alan Jockmans, on Flickr

Let ook op de bloembakken, die ik intussen van groen heb voorzien. Bloemmen komen nog :)

IMG_20190612_173838896 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190613_102620432 by Alan Jockmans, on Flickr

Om alles goed tot haar recht te laten komen heb ik foto's genomen bij daglicht (het gebouw rust op mijn dakvenster :p ik moest het venster schuin houden zodat de daken van de huizen rechtover niet te zien zouden zijn). Intussen heb ik nog een naam bedacht voor het stationnetje. Ik wilde iets dat zowel in Vlaanderen als Wallonië zou kunnen staan, en dus zowel Nederlands- als- Franstalig kan worden uitgesproken. Op onze nationale feestdag is een echt Belgisch station wel opportuum  ;D
Uiteindelijk is het 'Afond' geworden. Afhankelijk van op welke klinker je de nadruk legt klinkt dat Nederlands of Frans. Het is eigenlijk ook een beetje een inside joke, want met 'afond' (à fond) wordt hier in het Brusselse studentenleven een 'Ad fundum' bedoeld, oftewel je pintje in één keer helemaal leegdrinken  ::)  :P

IMG_20190721_162933912 by Alan Jockmans, on Flickr

De overkapping is langs één zijde helaas een beetje doorgezakt. Ik moet nog iets vinden om dat te fixen.

Nu begin ik alvast met

IMG_20190721_162907999 by Alan Jockmans, on Flickr

De spleet tussen de twee gebouwen is intussen vakkundig weggewerkt met klimop.

IMG_20190721_162915031 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190721_162925421 by Alan Jockmans, on Flickr

Naast de stationsborden en een typische gele dienstregelingfische moet ik wel nog een paar kleine details toevoegen. Weet iemand waar ik ergens een lijst met Belgische stationsplakaten kan vinden (bijvoorbeeld met perronnummers, kantoor van de stationsshef, toiletten, enz)? Bij de oorspronkelijke Kibri-set zaten er zo bij, maar dat is te lang geleden om ooit nog terug te zien. Zijn er op het internet zo geen baden met borden te vinden?

De volgende stap is het maken van de perrons zelf. Maar eerst heb ik nog maar eens een nieuw circuit gemaakt, enkelsporig ditmaal, met een stuk dat onder mijn bed loopt. Ik zou eigenlijk ergens een camera moeten kunnen monteren op een wagon.

IMG_20190721_163401811 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2019, 19:02:05 »
Hallo Alan:

Dat wordt een mooi gebouw zo. Leuk dat je zo veel zelf bouwt i.p.v. kopen, daar kan ik ideeën van op doen.
En  doorgezakte overkappingen zie je in het echt ook wel  (y)

groeten,

Joost

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2019, 19:26:33 »


Het gebouw is top geworden, en die klimop is een geweldige oplossing.
Ik ben benieuwd naar de perrons  (y)

Groeten, André.
Fijne dag,
André.

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2019, 22:00:41 »
Weet iemand raad?

Ik heb vandaag mijn M6 rijtuigen van LS models nog eens bovengehaald en er een decoder ingeplaatst zodat ik er eindelijk digitaal mee kan rijden. Er is me echter iets zeer vreemds opgevallen. Wanneer het stuurstandrijtuig en één ander rijtug op lage snelheid bewegen flikkeren de lichten hevig in beide rijtuigen, zoals te zien op het filmpje... Het probleem is minder op hogere snelheid, maar verdwijnt nooit helemaal. Bovendien komen er van de wielen van de stuurstand zorgwekkende licht knetterende geluiden, alsof ze ergens kortsluiten, maar ik zie nergens vonken en de multimaus geeft geen melding van kortsluiting. Het klinkt in elk geval niet gezond...
Ook de loc, die anders heel vlot loopt op lage snelheden hapert een beetje met deze M6'en aan de haak. Het flikkeren van de lichten en de knetterende geluidjes komen ook enkel uit deze twee rijtuigen, mijn andere M6-rijtuigen vertonen geen enkel probleem.

Hier het filmpje ter illustratie:

VID_20190721_183948689 by Alan Jockmans, on Flickr

Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt of weet iemand raad? Ik dacht aan een slecht contact ergens, maar binnenin de rijtuigen of aan de wielen is niets te zien, en ook de rails zijn propergemaakt. Het flikkeren in de twee rijtuigen verloopt bovendien erg synchroon. Dit probleem was er vroeger overigens nooit bij mijn weten
Groet, Alan Jockmans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2019, 22:15:21 »
Succes Alan. Zelf ben ik ook als student met deze hobby begonnen op een zolder met een schuin kap met een hoogte in het midden van ca. 1,5 m. Na 3 verhuizingen heb ik al 40 jaar de beschikking over een kamer van 5,5x5,5 m. Je kunt op modelspoor zelfs afstuderen. Dat heb ik 3x gedaan. En de fiscus betaalt mee. ;)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Vloerbaan op een studentenkamer...
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2019, 22:45:12 »
Alan,

Doen de rijtuigen dit ook als ze apart op de baan staan?
Bij stilstand, of alleen tijdens rijden?
Welk type decoder zit in loc en rijtuigen?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube