Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel  (gelezen 13647 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2019, 10:08:55 »
Mooie foto's Hans, maar wel een vreemde Benelux bij foto 276.....

Jeroen

Inderdaad een slordigheidje, heb het aangepast :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2019, 23:29:03 »
Vandaag bezig geweest met kleine onderdeeltjes snijden voor de staanders van de brug. Ik maak de diagonalen allemaal dezelfde breedte, omdat je de brug in miniatuur makkelijker in één keer kunt bekijken denk ik dat het naar mijn zin te rommelig wordt met verschillende diagonalen. Vooral omdat er ook of vier of zes dwarsplaten aan de binnen of buitenzijde van iedere diagonaal moeten komen.

Zondag hoop ik weer een aantal foto's te kunnen plaatsen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2019, 23:45:53 »
Zit er veel verschil in de breedte van de diagonalen? Op de foto's zie ik alleen dat de buitenste zwaarder zijn uitgevoerd, die krijgen de grootste drukkracht te verwerken. Maar de overige lijken allemaal hetzelfde te zijn.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2019, 08:37:34 »
@Klaas,

Mij was het ook nooit opgevallen, maar er zit inderdaad verschil in de diagonalen. Zelfs twee breedtes in één driehoek. Het valt goed te zien aan de platen aan de bovenzijde waar de drie dragers bij elkaar komen. De afstand van de klinknagels en het aantal;

Normaal kijk ik naar de treinen op de brug en let ik minder op de brug, totdat ik foto's ging nemen en goed naar de constructie kijken. En nog een keer extra doordat Timo ( in zijn draadje over dezelfde brug ) ook iets had geschreven over de breedtes van de diagonalen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2019, 09:09:32 »
Het verschil zit er in dat de ene diagonaal op druk wordt belast en de andere op trek. De drukbelaste diagonalen zijn stijver uitgevoerd om te voorkomen dat ze knikken. Maar bij deze brug is het verschil heel subtiel. Zo klein dat je het in model nauwelijks kan zien.
Als je naar de Moerdijkbrug kijkt dan zie je een veel duidelijker verschil tussen de twee soorten diagonalen.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2019, 09:17:58 »
Goedemorgen Klaas,

Ik heb geen verstand van hoe echte bruggen technisch in elkaar zitten. Ik wil gewoon een mooie Nederlandse brug op mijn baan  ;D

Als de brug af is en hij is herkenbaar als de brug over de Poldervaart is het prima. De verschillen tussen echt en model vallen pas op als je de modelbrug bekijkt met foto's van de echte brug in je hand....
Groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2019, 12:58:59 »
Ik ben ook geen echte bruggendeskundige, maar heb wel wat boeken gelezen over bruggenbouw. Daardoor heb ik een beetje inzicht in het krachtenspel in de diverse delen. Een echte deskundige op dit gebied is Frans Peeters, die heeft er voor geleerd.
Maar het is zoals je zegt, als het model een overtuigende gelijkenis vertoont met de echte brug dan is de missie geslaagd.
ik zou wel de einddiagonalen zwaarder uitvoeren, in het echt zijn die ook duidelijk breder.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2019, 13:53:55 »

Er ligt al een flink aantal onderdelen klaar. Deze zijn al voorzien van een laagje primer. Nu verder met het snijden van de plaatjes om de diagonalen mee in elkaar te zetten. Hier heb ik er rond de 120 van nodig.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2019, 17:24:58 »
Dan hoop ik dat je een Chopper hebt?  :)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2019, 19:34:44 »
@Joran,

Nee, ik heb geen chopper. Gewoon een goed hobbymesje, vijltjes en schuurpapier. Tot nu toe lukt het daar prima mee.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2020, 17:01:42 »
Ben erg benieuwd naar de voortgang...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2021, 19:48:00 »
Zoooooo, even een hele dikke laag stof van dit draadje afblazen. Ik kreeg een berichtje van medeforumlid Twan(vuurens) dat hij de brug over de Poldervaart ook graag zou willen bouwen in N schaal op basis van 3D print. Dus we werken nu samen aan deze brug. Ik woon dicht genoeg bij de brug om details uit te zoeken en hier foto's van te maken en Twan gaat dan de brug tekenen en printen in N.

Als de brug in N schaal wordt wat Twan ervan verwacht is de volgende stap de brug printen in H0.

Vanmiddag na mijn werk ben ik weer bij de brug geweest om wat details te bekijken en fotograferen. Twan zal in dit draadje ook updates gaan plaatsen van de bouw van zijn brug.



De brug en het groen eromheen verveelt me nog steeds niet na alle jaren dat ik er ben wezen kijken.



En terwijl Twan zich bezig houdt met het tekenen van de brug, ga ik kijken of het lukt om de oude overwegwachterswoning in H0 te maken.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2021, 21:32:17 »
Bedoel je 1 van de 2 overwegwachterswoningen die daar in de buurt stonden of het oude brugwachtershuisje wat tot ergens in de jaren 70-80 naast de brug stond?

Fraai project overigens (y)
Groeten,
Richard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2021, 23:29:19 »
@Modellbahnwagen,

Ik bedoel de woning die er nog staat. Baanwachterwoning of overwegwachterswoning weet ik niet precies. Het gebouw stond er al in een ver verleden toen het vroegere station Kethel nog bestond.



Vroeger lag rechts van de woning de overweg van Joppelaan
naar de Buitenkerklaan. Als kleine jongen probeerde ik altijd mijn ouders zo ver te krijgen dat we daar even treinen bleven kijken als we gingen fietsen. Dat lukte best vaak.

Daar zag ik van alles; Hondekoppen, oude  Benelux treinen met mat '57 en de 25.5, reizigerstreinen met 1100,1200 1300 en soms een 1500 afgewisseld met goederentreinen...vaak minder als tien minuten voor de overweg weer dichtging.

Leuk om na te bouwen dus.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
« Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2021, 07:32:06 »
Dat huisje zal er niet lang meer staan zo te zien :'(
Leuk die herinneringen aan deze plek, ik deel ze met je, in m'n kindertijd kwam ik daar ook wel vanuit Overschie via de oude rolbrug. Heb die materieelsoorten ook veel gezien en ook de inzet van de eerste ICR rijtuigen. Destijds kon je gewoon langs het spoor lopen, niemand die iets zei terwijl de treinen met 130 km/u langs stormden. Je herinnert je misschien ook nog wel de vlinderportalen van de bovenleiding. Die  maakt of zijn gemaakt door MK studio's.

Succes met de bouw van de brug en omgeving (y)
Groeten,
Richard