Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken  (gelezen 43528 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #165 Gepost op: 05 maart 2021, 15:04:27 »
Kortom als Edsko even een tekening van het paneel met leds en knoppen publiceert waarop het te controleren sporenplan opstaat, kunnen we proberen om hem verder te adviseren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #166 Gepost op: 05 maart 2021, 17:20:07 »
Inderdaad  ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #167 Gepost op: 11 maart 2021, 11:26:12 »
Plaatje van Ronald.  (y)



Zo dus. Wel een kleine kanttekening, gewoon om het makkelijk te maken. Deze opstelling kan alleen als er maximaal twee dubbele bakken tussen staan. De twee buitenste wissels zijn dus niet altijd beschikbaar. In een beursopstelling zeker niet. Dan komt er een derde keerlus aan te hangen om doorrijden mogelijk te maken. De binnenste 10 zijn er dus wel altijd.
Het moet ook mogelijk zijn om deze opstelsporen in de doorlopende baan op te nemen. Daarmee creeer je extra rijlengte, maar moeten de wissels dus ook bestuurbaar blijven.

Gr.

Edsko

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #168 Gepost op: 11 maart 2021, 16:10:11 »
Edsko

dus W17 & W18 met de bijbehorende knoppen 11, 12, 11 en 12 zijn facultatief en zitten op een apart moduultje. ik neem aan het in totaal 4 knoppen zijn? Of zijn de knoppen 11 en 12 aan de linker kant en rechter kant de zelfde?

Verder komen knop 01-10 twee keer voor in je schema. komt dat omdat zij in de tekening gedupliceerd zijn of zijn het fysiek ook een dubbele set van knoppen? Jet sporenplan bestaat nu links en rechts uit een apart deel. Is het de bedoeling omdat ook fysiek uit twee delen te houden zodat er eventueel de opstelsporen verlengd kunnen worden.

Mijn eerste indruk is, dat je waarschijnlijk de bedoeling hebt om met de koppen 01-10 een hele spoorroute te selecteren en niet specifiek een wissel. Tenminste dat lijkt mij logisch. Als dat het geval is, zouden de knoppen 11 en 12 kunnen vervallen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 16:16:33 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #169 Gepost op: 11 maart 2021, 16:48:41 »
Ik ga even proberen te antwoorden. :)

Ik ga even de bakindeling toevoegen, dat maakt het wat makkelijker. Eerst de tekening aanpassen, want het zijn 5 bakken waarop dit ligt. Tekening voeg ik later even toe.



dus W17 & W18 met de bijbehorende knoppen 11, 12, 11 en 12 zijn facultatief en zitten op een apart moduultje. ik neem aan het in totaal 4 knoppen zijn? Of zijn de knoppen 11 en 12 aan de linker kant en rechter kant de zelfde?
Ze zijn elkaars spiegelbeeld. En zitten dus op 5 modules. W17 en W18 maken zelfs onderdeel uit van de keerlussen, want daarop liggen ze. Tussen W17 en de wissels rechts zit nog een bak met twee rechtdoorgaande sporen. Links hetzelfde.

Verder komen knop 01-10 twee keer voor in je schema. komt dat omdat zij in de tekening gedupliceerd zijn of zijn het fysiek ook een dubbele set van knoppen? Jet sporenplan bestaat nu links en rechts uit een apart deel. Is het de bedoeling omdat ook fysiek uit twee delen te houden zodat er eventueel de opstelsporen verlengd kunnen worden.
Het is idd de bedoeling dat de wisselstraat zowel aan de linkerkant als de rechterkant van de opstelsporen te bedienen is. Dus twee schakelpanelen.


Mijn eerste indruk is, dat je waarschijnlijk de bedoeling hebt om met de koppen 01-10 een hele spoorroute te selecteren en niet specifiek een wissel. Tenminste dat lijkt mij logisch. Als dat het geval is, zouden de knoppen 11 en 12 kunnen vervallen.
Ik wil idd met een druk op de knop de wissels W01-W16 kunnen bedienen, dus een hele route. Daar kunnen W17 en W18 onderdeel van zijn, maar hoeft dus niet. Ik maak het er niet makkelijker op. ;)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 18:33:45 door Edsko Hekman. Reden: Bovenste tekening toegevoegd »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #170 Gepost op: 11 maart 2021, 18:40:36 »
Even een eigen foto toegevoegd van hoe het er in het echt uitziet.



Links zijn de opstelsporen te zien.
Ook te zien zijn de de megabielzen welke de overgangen naar de andere bakken vormen.
Tekening naar werkelijkheid vertalen:
- W18 is de onderste wissel links. Te zien is ook dat deze op een keerlusbak ligt.
- Dan volgt een "brugbak".
- Na de brugbak de wisselstraat met de wissels W1-W4 aan het linkerspoor en W5-W8 aan het rechterspoor.

Ik ga ervan uit dat het zo helder is. Zo niet, dan hoor ik het wel weer. :)

Gr.

Edsko

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #171 Gepost op: 11 maart 2021, 19:52:00 »
Dag Edsko

je schrijft dat er 5 bakken zijn. Maar op je tekening herken ik er maar 4.

Ik kom op A, B, C en D. A en D zijn de Keerlussen, ieder met hun eigen klein bedieningspaneeltje. Bak B en C bevatten de opstelsporen. Ieder ook met een eigen bedieningspaneel. Dat betekend wel dat ieder bak zijn eigen Arduino(s) moet hebben om de wissels, knoppen en leds af te handelen.

Je had het er over dat je gecharmeerd was van DCCnext. Voor bak A en D is zou dat kunnen. Een DCCnext kan 3 servo's aansturen en heeft daarnaast ook nog pinnen die je kunt gebruiken voor ledjes en de 2 knoppen. Op die 2 bakken hoef je maar een servo aan te sluiten, Als dat een kleine servo (9g versie) is kun je die voeden vanaf de 5V pin op de Arduino/DCCnext. Dat doe ik ook en daar heb ik nog nooit een issue mee gehad.

Op de bakken B en C echter zitten 8 wissels per bak, dus 8 servo's. Dus minimaal 3 DCCnext's. Waarschijnlijk red je het dan ook met de knoppen en de leds op die bak. Verder heb je ook een aparte 5V voeding voor de servo's nodig.

Maar er is wel een probleempje met het gebruik van de knoppen, je hebt niet ieder wissel op deze bakken een eigen knop en led gegeven. De knoppen wijzen een spoorroute aan. dus als je knop 01 zet, dan moeten wissels w01, w02, w03 en w04 (en eventueel W18) tegelijkertijd gezet worden. Dat betekend dat je waarschijnlijk niet met de standaard Mardec schets aan de gang kunt, maar dat je een eigen schets moet ontwikkelen.
Verder je wilt de knoppen 01 t/m 10 voor het instellen van een route gebruiken, dan zou je willen dat de Arduino/DCCnext op de keerlus (bak A en D) automatisch meegaat met het instellen van de route. Misschien wil je ook de stand tussen bakken B en C synchronizeren. Dus moet er een vorm van communicatie tussen de Arduino's gemaakt worden. Dus een bus.

Maar even iets anders, ik meen me te herinneren dat er op ieder BNLS module bak ook een aansluiting voor een lokmaus aanwezig is, dus dan is er op ieder module een Xpressnet aansluiting (of is het Loconet?) dan is de oplossing van Ronald Koerts een goed bruikbaar concept en stuur je naar de centrale de opdracht (via Xpressnet) om een serie wissels om te zetten.  De centrale zal dat dan vertalen naar de correcte DCC commandos In dat geval heb je gewoon een aantal standaard DCCnext systeempjes nodig om de wissels via DCC te controleren. Dit in combinatie met een aparte Arduino die de knoppen en de leds bewaakt en via Xpressnet de centrale een of meer opdrachten geeft. Het nadeel is dat je dan altijd een Centrale nodig hebt die Xpressnet verstaat. Ik weet niet wat er nu in gebruik is voor de BNLS module baan.

Je voelt het misschien al aankomen. maar als je dit niet wilt en wel met DCCNext aan de gang gaat, zal je toch een eigen schets moeten ontwikkelen, waarin je dan ook de onderlinge communicatie moet regelen? In dat geval zou ik zelf geen DCCnext's gaan gebruiken, maar gewoon een rijtje standaard Arduino's. Het voordeel van de DCCNext is wel dat het een kant en klaar hardware bakje is met een aantal zaken geintegreert, zoals een DCC aansluiting. Maar voor de onderlinge communicatie zul je toch zelf nog wel veel moeten doen. Je zou dan gebruik kunnen maken van de I2C bus (alhoewel er diversen geleerden op het forum zijn die vinden dat je daarmee geen grote afstanden kunt overbruggen). Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van de Canbus, maar daar heb je weer extra interface kaartjes voor nodig, die kosten ook weinig (1.5-2 euro), maar die moeten wel weer aan gesloten moeten worden. Ook zal de bus over meer bakken aanwezig zijn, dus moet daar ook weer connectors op de bak overgangen gemaakt worden.

Kortom, best nog wel wat haken en ogen, ook omdat je toch een redelijk simpele en standaard oplossing nodig hebt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #172 Gepost op: 11 maart 2021, 22:05:20 »
je schrijft dat er 5 bakken zijn. Maar op je tekening herken ik er maar 4.

Het zijn er zelfs zes... ;) Kijk maar naar de foto en het plaatje hieronder, dan zie je het.



Ik kom op A, B, C en D. A en D zijn de Keerlussen, ieder met hun eigen klein bedieningspaneeltje. Bak B en C bevatten de opstelsporen. Ieder ook met een eigen bedieningspaneel. Dat betekend wel dat ieder bak zijn eigen Arduino(s) moet hebben om de wissels, knoppen en leds af te handelen.
Bakken C en D hebben beide twee DCCNext decoders onder de baan hangen.

Je had het er over dat je gecharmeerd was van DCCnext. Voor bak A en D is zou dat kunnen. Een DCCnext kan 3 servo's aansturen en heeft daarnaast ook nog pinnen die je kunt gebruiken voor ledjes en de 2 knoppen. Op die 2 bakken hoef je maar een servo aan te sluiten, Als dat een kleine servo (9g versie) is kun je die voeden vanaf de 5V pin op de Arduino/DCCnext. Dat doe ik ook en daar heb ik nog nooit een issue mee gehad.
Bak A en F heeft ook elk 1 DCCNext decoder onder de bak.
Alle wissels worden door 9g servo's aangestuurd.

Op de bakken B en C echter zitten 8 wissels per bak, dus 8 servo's. Dus minimaal 3 DCCnext's. Waarschijnlijk red je het dan ook met de knoppen en de leds op die bak. Verder heb je ook een aparte 5V voeding voor de servo's nodig.
[/qoute]
Elke DCCNext decoder op C en D stuurt momenteel 4 wissels aan. En puntstuk polarisatie. Dat zijn 8 pinnen in totaal, dus nog 8 over.
Elke DCCNext decoder krijgt een 5V voeding op de daarvoor benodigde aansluiting tbv de servo's.

Maar er is wel een probleempje met het gebruik van de knoppen, je hebt niet ieder wissel op deze bakken een eigen knop en led gegeven. De knoppen wijzen een spoorroute aan. dus als je knop 01 zet, dan moeten wissels w01, w02, w03 en w04 (en eventueel W18) tegelijkertijd gezet worden. Dat betekend dat je waarschijnlijk niet met de standaard Mardec schets aan de gang kunt, maar dat je een eigen schets moet ontwikkelen.
Correct. Ik heb een aangepaste schets nodig.

Verder je wilt de knoppen 01 t/m 10 voor het instellen van een route gebruiken, dan zou je willen dat de Arduino/DCCnext op de keerlus (bak A en D) automatisch meegaat met het instellen van de route. Misschien wil je ook de stand tussen bakken B en C synchronizeren. Dus moet er een vorm van communicatie tussen de Arduino's gemaakt worden. Dus een bus.

Hier raak je me kwijt. Te weinig verstand van. :)

Maar even iets anders, ik meen me te herinneren dat er op ieder BNLS module bak ook een aansluiting voor een lokmaus aanwezig is, dus dan is er op ieder module een Xpressnet aansluiting (of is het Loconet?) dan is de oplossing van Ronald Koerts een goed bruikbaar concept en stuur je naar de centrale de opdracht (via Xpressnet) om een serie wissels om te zetten.  De centrale zal dat dan vertalen naar de correcte DCC commandos In dat geval heb je gewoon een aantal standaard DCCnext systeempjes nodig om de wissels via DCC te controleren. Dit in combinatie met een aparte Arduino die de knoppen en de leds bewaakt en via Xpressnet de centrale een of meer opdrachten geeft. Het nadeel is dat je dan altijd een Centrale nodig hebt die Xpressnet verstaat. Ik weet niet wat er nu in gebruik is voor de BNLS module baan.
De BNLS baan wordt aangestuurd door een DR5000. Thuis door een Roco multimaus set ding geval. Ik bezit zelf ook een DR5000 en die wil ik in de nabije toekomst ook gaan gebruiken voor deze baan.
Ik ben idd wel gecharmeerd van de DCCNext decoders en wil mijn investering daar in eigenlijk niet kwijt. Ik heb begrepen dat dat ook niet hoeft, maar dat ik wel een tweetal Arduino's nodig heb. Die zijn inmiddels bestelt. Ik weet dat ik die DCCNext decoders kan blijven gebruiken. Ronald komt nog een keer langs om een en ander te bekijken/uit te leggen en evt te implementeren, want dit wordt nieuw terrein voor mij. Ik heb er geen verstand van noch ervaring mee.


Je voelt het misschien al aankomen. maar als je dit niet wilt en wel met DCCNext aan de gang gaat, zal je toch een eigen schets moeten ontwikkelen, waarin je dan ook de onderlinge communicatie moet regelen? In dat geval zou ik zelf geen DCCnext's gaan gebruiken, maar gewoon een rijtje standaard Arduino's. Het voordeel van de DCCNext is wel dat het een kant en klaar hardware bakje is met een aantal zaken geintegreert, zoals een DCC aansluiting. Maar voor de onderlinge communicatie zul je toch zelf nog wel veel moeten doen. Je zou dan gebruik kunnen maken van de I2C bus (alhoewel er diversen geleerden op het forum zijn die vinden dat je daarmee geen grote afstanden kunt overbruggen). Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van de Canbus, maar daar heb je weer extra interface kaartjes voor nodig, die kosten ook weinig (1.5-2 euro), maar die moeten wel weer aan gesloten moeten worden. Ook zal de bus over meer bakken aanwezig zijn, dus moet daar ook weer connectors op de bak overgangen gemaakt worden.
Moet ik me eens in verdiepen.

Kortom, best nog wel wat haken en ogen, ook omdat je toch een redelijk simpele en standaard oplossing nodig hebt.
Eens! Maar wel leuk en leerzaam.

Dank voor je feedback! Wordt zeker gewaardeerd.

Gr.

Edsko

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #173 Gepost op: 11 maart 2021, 22:34:10 »
Het zijn er zelfs zes... ;) Kijk maar naar de foto en het plaatje hieronder, dan zie je het.
Ik heb de twee koppelbakken niet meegeteld omdat daar geen wissels op zitten.

De BNLS baan wordt aangestuurd door een DR5000. Thuis door een Roco multimaus set ding geval. Ik bezit zelf ook een DR5000 en die wil ik in de nabije toekomst ook gaan gebruiken voor deze baan.
Ik ben idd wel gecharmeerd van de DCCNext decoders en wil mijn investering daar in eigenlijk niet kwijt. Ik heb begrepen dat dat ook niet hoeft, maar dat ik wel een tweetal Arduino's nodig heb. Die zijn inmiddels bestelt. Ik weet dat ik die DCCNext decoders kan blijven gebruiken. Ronald komt nog een keer langs om een en ander te bekijken/uit te leggen en evt te implementeren, want dit wordt nieuw terrein voor mij. Ik heb er geen verstand van noch ervaring mee.
De DR5000 centrale praat XpressNet. Dus die zou ik dan ook zo snel mogelijk gaan gebruiken i.c.m. de Multimaus. Dus dat betekend dat alle BLNS modules al een XpressNet bus moeten hebben (ik meen me ook te herinneren dat er aansluitpunten voor waren). Het lijkt me dan ook het beste om je DCCNext's zoals je die nu hebt te blijven gebruiken en om met aparte arduino's de knoppen en leds op de panelen te besturen en die dan de XpressNet commando's te laten genereren richting de DR5000 centrale zodat die de DCC commando's genereert om de wissels aan te sturen.
Dat betekend dat alle logica voor het selecteren van wisselstanden naar een gekozen opstelspoor in de arduino van het paneel komt. Eigenlijk is dit dus ook wat Ronald voorstelde. Ronald heeft ervaring met het XpressNet, dus die kan je daar verder mee helpen.

Geen dank, graag gedaan.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #174 Gepost op: 16 maart 2021, 13:03:23 »
De DR5000 centrale praat XpressNet. Dus die zou ik dan ook zo snel mogelijk gaan gebruiken i.c.m. de Multimaus.
Groet Meino

Vele leden van de BNLS hebben (zelfs soms meerdere) DR-5000's. Ook velen hebben ervaring met schakelen en aansluiten van meerdere bakken, wisselstraten en bijvoorbeeld DCC-next/Arduino's. Het wiel lijkt me niet opnieuw te hoeven worden uitgevonden lijkt me? Ondanks Corona lijkt me er wel een mouw aan te passen.
Gr Eeg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #175 Gepost op: 16 maart 2021, 13:21:03 »
Citaat
Dat betekent  :P dat alle logica voor het selecteren van wisselstanden naar een gekozen opstelspoor in de arduino van het paneel komt.
Die Dcc next decoders kan je toch 'handmatig' schakelen met een schakelaar?

Ik weet niet precies hoe ze elektronisch zijn ingericht maar waarschijnlijk kan je de werking van zo'n schakelaar overnemen met een andere arduino. Op deze arduino kan je je dan je fysieke schakelaars aansluiten, en die arduino kan dan bepalen welke wisselstraat aangelegd moet worden. Deze arduino kan dan via de IO lijnen alle DCC next decoders vertellen welke er geschakeld moeten worden. Zo'n programma is echt heel makkelijk te schrijven.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #176 Gepost op: 16 maart 2021, 14:22:30 »
Precies, zo werkt mijn schaduwstation ook. De code is bij mij overigens te komen in te zien.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 20:34:14 door Edsko Hekman. Reden: quote verwijdert »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #177 Gepost op: 16 maart 2021, 17:14:02 »
hoi,

Op deze arduino kan je je dan je fysieke schakelaars aansluiten, en die arduino kan dan bepalen welke wisselstraat aangelegd moet worden. Deze arduino kan dan via de IO lijnen alle DCC next decoders vertellen welke er geschakeld moeten worden. Zo'n programma is echt heel makkelijk te schrijven.

Die oplossing van mij doet hetzelfde alleen met een paar extra regels voor de XpressNet-bus. Dan heb je geen IO-lijnen nodig en dus extra bedrading naar de arduino's. Dat geeft weer extra aansluitpunten e.d. Je moet ook de sketch in de DCCNexts aanpassen. De lengte van de bus is dan mogelijk een beperkende factor zoals bij de I2C-BUS.  Veel te ingewikkeld. Je hebt toch al een XpressNet-netwerk vanwege de Roco Multimausen (Geen Lokmaus, die kan niet overweg met wisseladressen  :) ). Door de DCC commando's is er geen verbinding nodig tussen de DCCNexts onderling. Die luisteren gewoon naar het baansignaal voor het juiste DCC-adres. Super simpel.

Andere voordelen:
- Terugmelding op de XpressNetbus voor de overige apparaten in het XpressNet-Netwerk;
- Maximaal 31 XpressNet-apparaten in het Netwerk;
- Noodstop-knop is zo toegevoegd aan het seintableau;

Heb je een locoNet-centrale kan je het zo aanpassen naar LocoNetbus. Geen Probleem.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #178 Gepost op: 16 maart 2021, 18:57:58 »
Daarom heb ik deze oplossing met XpressNet geadviseerd. Want de bus voor XpressNet iz al aanwezig op de modules, dus geen extra bekabeling en connectors tussen de modules onderling. Dat zijn allemaal weer bronnen van storingen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #179 Gepost op: 03 juli 2021, 14:28:28 »
Van de week het draadje over de grasland module doorgespit en vervolgens dit draadje.
Ik meen me te herinneren dat er sprake was over een scène waarbij een te water geraakte koe door de brandweer op het droge wordt geholpen.
Zie Koe uit sloot Sprang Chapelle
Wellicht geeft t inspiratie om het alsnog toe te voegen.
Verder veel interessante info opgedaan uit de verhalen en vele plaatjes.
De groeten van Rob