Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009  (gelezen 7516 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2019, 10:16:00 »
Het heeft even geduurd. maar gisteren er eindelijk een reguliere Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  Ik denk dat er een of meer CV's moeten worden aangepast voor de aansturing van de motor. Iemand enig idee welke?

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2019, 16:44:53 »
CV 5 is voor max snelheid. Maar meestal staat die af fabriek wel goed.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2019, 17:06:03 »
Die had ik al op 255 staan, maar dat maakt dus niet uit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2019, 17:20:38 »
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En kijk hier eens voor een stappenplan dat Karst Drenth ooit maakte voor het aanpassen van de LoPi3 aan een motor.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 17:26:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2019, 17:24:38 »
……………... Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  ………………….

Staat cv6 (middensnelheid) misschien op (bijna) dezelfde waarde als cv5? (maximum snelheid)
Groet JKLX

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2019, 19:01:15 »
Nee, ik gebruik CV67 t/m 94. Die lopen met stappen van ongeveer 9 van 1 t/m 255.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2019, 21:34:28 »
Dat lijkt mij niet echt nuttig, dat is n.l. vrijwel lineair. Dan kun je net zo goed het alleen met cv2 en cv5 doen. Dus zet het gebruik van de curve eens uit in cv29 (trek 16 van de huidige waarde af). Overigens ik heb net een lokpilot micro V4 in een roco sikje gebouwd en die gedraagt zich vreemd als ik een curve gebruik - komt misschien omdat ik de max snelheid (CV5 en CV94) sterk heb gereduceerd door de waarde 40 te gebruiken. Aangezien ik een mooie exponentiele curve met snelheden, toch niet kwijt kan in Koploper, ben ik maar terug gevallen op CV2, 5 en 6.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2019, 08:08:39 »
Dat klopt, ik heb i.d.d. bewust een lineaire curve gebruikt. Dan weet ik namelijk dat bij elke stap omgerekend naar 1:1 de loc x kilometer harder dan wel zachter gaat rijden, en dat op stap 28 de omgerekende natuurgetrouwe maximale snelheid wordt bereikt. Wel zo makkelijk voor iTrain ;).

Het spijt me, het heeft echt niets te maken met de (vorm van de) curve. Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2019, 08:43:00 »
VAM65,

Handleidingen zijn reuze handig als je een probleem hebt. Het voorkomt veel nodeloos op en neer gepraat. ;)


Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Om je te helpen, uit de handleiding van de Esu LokProgrammer:

Parameter K, opgeslagen in CV 54, beïnvloedt de sterkte van de lastregeling. Hoe hoger de waarde, hoe sterker zal de lastregeling reageren op eventuele veranderingen en proberen het toerental van de motor aan te passen. Parameter K moet worden aangepast als de locomotief ongelijkmatig rijdt (schokken). Verlaag de waarde van CV 54 met 5 en doe een rijtest met de locomotief om te zien of er sprake is van verbeteringen. Herhaal deze stappen totdat de loc behoorlijk rijdt bij rijstap 1.


Parameter I, opgeslagen in CV 55, geeft belangrijke informatie aan de decoder over de traagheid van de motor. Motoren met grote vliegwielen hebben natuurlijk meer inertie dan kleinere of klokankermotoren. Pas parameter I aan indien de loc schokt enigszins vlak voordat ze stopt of springt bij lagere snelheid (onderste derde van het snelheid bereik) of gewoon niet soepel loopt. Verhoog de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met zeer kleine of geen vliegwielen. Verminder de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met grote vliegwielen. Test opnieuw en herhaal deze procedure totdat u het gewenste resultaat bereikt.

In CV 53 wordt de door de motor opgewekte EMF (Electromotive Force) referentiespanning ingesteld bij het maximaal toerental. Deze parameter kan afhankelijk van de spoorspanning en het rendement van de motor worden aangepast. Als de locomotief haar maximale snelheid bereikt wanneer de regelaar op ongeveer driekwart gedraaid is en het bovenste derde van de regelaar geen invloed op de snelheid heeft, dan moet de waarde van CV 53 verlaagd worden. Verlaag de waarde met 5-8 en test de locomotief weer. Herhaal dit proces totdat de locomotief haar topsnelheid bereikt slechts wanneer de regelaar volledig gedraaid is. Anderzijds, als de loc bij volgas te langzaam rijdt, dan moet u de waarde van CV 53 stap voor stap verhogen totdat de topsnelheid wordt bereikt.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2019, 09:09:13 »
Ja.  ;D

Nog wat. Het probleem is dat de loc vanaf rijstap 18 niet sneller meer gaat rijden. Dat kan ook met de instelling van cv53 te maken hebben. Eigenlijk zou ik daar eerder aan denken.

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En dat stappenplan van Karst kan ik aanbevelen.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 09:13:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2019, 10:10:07 »
Wel zo makkelijk voor iTrain ;).
Eens dat ik ook niet denk dat de curve niet met het probleem te maken heeft. Maar niet helemaal eens dat dit het makkelijkste is voor iTrain. Wij mensen verwachten namelijk bij lage snelheden fijnere regeling dan bij hoge. Vandaar dat standaard de medium snelheid op ongeveer 1/3 staat. Dit geeft iTrain dan ook de kans fijnere regeling toe te passen bij lage snelheden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2019, 10:52:25 »
@Ben en Henk: Het verlagen en verhogen van CV 53 had ik al geprobeerd voordat ik de lastregeling uitzette. Het leidde echter niet tot het gewenste resultaat. Ik zal dus ook aan 54 en 55 moeten gaan sleutelen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #27 Gepost op: 22 september 2019, 12:21:43 »
Still working..... ik ga de motor eerst maar eens van binnen bekijken. Het zou mij niet verbazen als die vuil is en er nieuwe koolborstels in moeten. To be continued.