BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: VAM65 op 07 juli 2019, 10:11:10
-
Wie heeft ooit het maximale stroomverbruik van deze motor weten te achterhalen? Het gaat er mij om of deze al dan niet meer dan 0,75A trekt? De motor zat i.i.g. in een NS 1100, BR01 en de BR110
-
dacht gelezen te hebben dat dat oude beestje tot 1.5 amps kan trekken.
-
Hebben we het hier over de reuzenmotor die ook in de BR216 zat?
Die komt gemakkelijk boven de 1A.
-
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat ik ook nog een V200 van Roco heb (43522), en de motor die daar in zit, is groter dan die van de 1100. De motor van de 1100 staat hieronder deels op de foto. Ik had geen zin om de printplaat half los te solderen. Ik heb er door ruimtegebrek een Lopi 3 micro ingebouwd, en de motor gaat na stap 18 (van de 28) niet echt sneller draaien. Vandaar mijn vraag over het max stroomverbruik van de motor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20190707_15_24_09_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20190707_15_24_09_Pro.jpg)
-
Hierbij een scan van ROCO motoren met gegevens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11lpmao_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11lpmao_1.jpg)
(Ik weet niet of het je helpt, omdat de nominale stroom wordt vermeld.)
Mvg, Erich
-
Mijn ervaring hiermee ligt weliswaar zo'n twintig jaar terug. Uit die tijd weet ik uit eigen metingen dat die grote Roco motoren gemakkelijk 1,2Amp. en meer kunnen trekken. Dus dat die decoder die je daar gebruikt na stap 18 aan zijn maximum stroom zit is heel goed mogelijk.
De motorentabel die Deetrein plaatst is volgens mij de meest recente versie. Dat scheelt nogal met ettelijke jaren geleden.
-
Aan de nummers te zien is het een tabel uit de jaren tachtig. In ieder geval staan in catalogi van de jaren zeventig soortgelijke waarden voor het nominale stroomverbruik.
Voor wat het waard is. Maar dat geldt ook voor de 750 mA die ESU opgeeft bij de Micro.
-
Ik heb er door ruimtegebrek een Lopi 3 micro ingebouwd,
Je kan er om te testen eens een andere decoder op zetten die meer stroom kan leveren. Dan kan de kap niet meer dicht, maar dan weet je of het aan de Lopi 3 ligt.
Je kan nog wel ruimte winnen door de printplaat weg te laten, die heb je niet echt nodig. Je kunt de zaak ook met draadjes aan elkaar verbinden.
-
Dank allen voor jullie nuttige bijdragen! Ik ga eerst het advies van Klaas proberen en er een reguliere lopi 3 aanknopen. Daarna zie ik nog wel of ik die er definitief inzet, of dat ik een andere motor erin zet.
-
Bedacht ineens dat ik een Roco 1100 heb met zo'n motor. Even een stroommeter er tussen gezet.
Bij lage snelheid: 250 mA
Hoge snelheid: 350 mA
Loc tegenhouden met slippende wielen: 500 mA
Loc tegenhouden met stilstaande wielen: 900 mA.
Je zit dus met de Lopi 3 micro in de gevarenzone.
-
Dank. Ik ondervind de problemen al op de rollenbank dus dan zou je denken dat het wel met een micro zou moeten kunnen. Aan de andere kant, er zitten ook nog gloeilampjes in de loc, en het is de vraag in hoeverre die door Esu opgegeven 750mA klopt.
-
In mijn loc zitten inmiddels leds, en het stroomverbruik daarvan is verwaarloosbaar vergeleken met de motorstroom.
-
Nog wat. Het probleem is dat de loc vanaf rijstap 18 niet sneller meer gaat rijden. Dat kan ook met de instelling van cv53 te maken hebben. Eigenlijk zou ik daar eerder aan denken.
-
Hebben we het hier over de reuzenmotor die ook in de BR216 zat?
Die komt gemakkelijk boven de 1A.
Roco heeft in de analoge tijd nooit een BR 216 uitgebracht; vanwege de eigen BR 215 is de van Röwa overgenomen BR 216 nooit uitgebracht.
De BR 215 had een 0911 motor die nominaal 300 mA trok waarbij de stroom bij (te) hoge belasting over de 1 A ging.
De gesloten motoren die destijds in de BR 01, 17, 23, 58 maar ook in de NS 1100 en 2200 zijn toegepast (alles 1e generatie) hadden een behoorlijke spreiding in zowel geluidsniveau als stroomopname. Derhalve is het aan te raden om de stroomopname onder belasting eerst te meten om een geschikte decoder te bepalen. Overigens was dit één van de redenen voor zowel SB Modellbau als Verbeck om Faulhaber equivalenten voor deze modellen aan te bieden. Destijds leverde de Wapstad vervangers met een Mashima motor aan.
Groet,
Rob
-
Oeps, foutje van mij, Rob. Het is idd de BR215. Lima had de BR216.
-
Het heeft even geduurd. maar gisteren er eindelijk een reguliere Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog. Ik denk dat er een of meer CV's moeten worden aangepast voor de aansturing van de motor. Iemand enig idee welke?
-
CV 5 is voor max snelheid. Maar meestal staat die af fabriek wel goed.
-
Die had ik al op 255 staan, maar dat maakt dus niet uit.
-
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.
En kijk hier eens voor een stappenplan dat Karst Drenth ooit maakte voor het aanpassen van de LoPi3 aan een motor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039)
-
……………... Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog. ………………….
Staat cv6 (middensnelheid) misschien op (bijna) dezelfde waarde als cv5? (maximum snelheid)
-
Nee, ik gebruik CV67 t/m 94. Die lopen met stappen van ongeveer 9 van 1 t/m 255.
-
Dat lijkt mij niet echt nuttig, dat is n.l. vrijwel lineair. Dan kun je net zo goed het alleen met cv2 en cv5 doen. Dus zet het gebruik van de curve eens uit in cv29 (trek 16 van de huidige waarde af). Overigens ik heb net een lokpilot micro V4 in een roco sikje gebouwd en die gedraagt zich vreemd als ik een curve gebruik - komt misschien omdat ik de max snelheid (CV5 en CV94) sterk heb gereduceerd door de waarde 40 te gebruiken. Aangezien ik een mooie exponentiele curve met snelheden, toch niet kwijt kan in Koploper, ben ik maar terug gevallen op CV2, 5 en 6.
Groet Meino
-
Dat klopt, ik heb i.d.d. bewust een lineaire curve gebruikt. Dan weet ik namelijk dat bij elke stap omgerekend naar 1:1 de loc x kilometer harder dan wel zachter gaat rijden, en dat op stap 28 de omgerekende natuurgetrouwe maximale snelheid wordt bereikt. Wel zo makkelijk voor iTrain ;).
Het spijt me, het heeft echt niets te maken met de (vorm van de) curve. Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.
-
VAM65,
Handleidingen zijn reuze handig als je een probleem hebt. Het voorkomt veel nodeloos op en neer gepraat. ;)
Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.
Om je te helpen, uit de handleiding van de Esu LokProgrammer:
Parameter K, opgeslagen in CV 54, beïnvloedt de sterkte van de lastregeling. Hoe hoger de waarde, hoe sterker zal de lastregeling reageren op eventuele veranderingen en proberen het toerental van de motor aan te passen. Parameter K moet worden aangepast als de locomotief ongelijkmatig rijdt (schokken). Verlaag de waarde van CV 54 met 5 en doe een rijtest met de locomotief om te zien of er sprake is van verbeteringen. Herhaal deze stappen totdat de loc behoorlijk rijdt bij rijstap 1.
Parameter I, opgeslagen in CV 55, geeft belangrijke informatie aan de decoder over de traagheid van de motor. Motoren met grote vliegwielen hebben natuurlijk meer inertie dan kleinere of klokankermotoren. Pas parameter I aan indien de loc schokt enigszins vlak voordat ze stopt of springt bij lagere snelheid (onderste derde van het snelheid bereik) of gewoon niet soepel loopt. Verhoog de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met zeer kleine of geen vliegwielen. Verminder de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met grote vliegwielen. Test opnieuw en herhaal deze procedure totdat u het gewenste resultaat bereikt.
In CV 53 wordt de door de motor opgewekte EMF (Electromotive Force) referentiespanning ingesteld bij het maximaal toerental. Deze parameter kan afhankelijk van de spoorspanning en het rendement van de motor worden aangepast. Als de locomotief haar maximale snelheid bereikt wanneer de regelaar op ongeveer driekwart gedraaid is en het bovenste derde van de regelaar geen invloed op de snelheid heeft, dan moet de waarde van CV 53 verlaagd worden. Verlaag de waarde met 5-8 en test de locomotief weer. Herhaal dit proces totdat de locomotief haar topsnelheid bereikt slechts wanneer de regelaar volledig gedraaid is. Anderzijds, als de loc bij volgas te langzaam rijdt, dan moet u de waarde van CV 53 stap voor stap verhogen totdat de topsnelheid wordt bereikt.
Gr, Ben.
-
Ja. ;D
Nog wat. Het probleem is dat de loc vanaf rijstap 18 niet sneller meer gaat rijden. Dat kan ook met de instelling van cv53 te maken hebben. Eigenlijk zou ik daar eerder aan denken.
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.
En dat stappenplan van Karst kan ik aanbevelen.
-
Wel zo makkelijk voor iTrain ;).
Eens dat ik ook niet denk dat de curve niet met het probleem te maken heeft. Maar niet helemaal eens dat dit het makkelijkste is voor iTrain. Wij mensen verwachten namelijk bij lage snelheden fijnere regeling dan bij hoge. Vandaar dat standaard de medium snelheid op ongeveer 1/3 staat. Dit geeft iTrain dan ook de kans fijnere regeling toe te passen bij lage snelheden.
Timo
-
@Ben en Henk: Het verlagen en verhogen van CV 53 had ik al geprobeerd voordat ik de lastregeling uitzette. Het leidde echter niet tot het gewenste resultaat. Ik zal dus ook aan 54 en 55 moeten gaan sleutelen.
-
Still working..... ik ga de motor eerst maar eens van binnen bekijken. Het zou mij niet verbazen als die vuil is en er nieuwe koolborstels in moeten. To be continued.