Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen  (gelezen 3566 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Gepost op: 03 juli 2019, 23:51:12 »
Waarschijnlijn een probleem waar meer mensen tegenaan lopen: Je materieel in de doosjes bewaren omdat je niet alles op de baan kan hebben of omdat je, zoals in mijn geval, simpelweg geen spoorbaan hebt die permanent opgebouwd is. Gelukkig krijgen we daar een mooi hulpmiddel bij: de originele verpakking. Wat mij bij een aantal merken erg opgevallen is, is dat het onmogelijk is je wagon of lok terug in de doos te doen zonder de koppeling eraf te halen. LSM, Piko, RailAd... Bij allemaal kan ik zelfs de korte beugelkoppelingen van de Roco universeelkoppelingen niet laten zitten. Bij ACME moeten de Roco kortkoppelingen eraf, maar kunnen de universeelkoppelingen gewoon blijven zitten. Dat is natuurlijk een paar keer leuk, maar om dat na iedere keer gebruiken te doen, wordt toch wel vervelend. Ik heb helaas ook niet de ruimte om voor alles aparte transportkoffers of dozen te kopen en de OVP's apart op te slaan.

Nou ben ik benieuwd: Hoe doen jullie dat? Verpakking aanpassen, transportoplossing, telkens de koppeling eruit, vervangende verpakking? Enlighten me.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2019, 00:07:15 »
.... OVP's apart opslaan: ja, in de prullebak ....

Wat me zelf qua opbergen aanspreekt is zo'n ikea kastje met lage laatjes.
Ik ga zelf binnenkort op zoek naar een bruikbaar formaat plastic "opbergkoffer". In de Duitse MiBa stond al eens zo'n voorbeeld van de Aldi. Bubbeltjesplastic erin en dan schijnt het best goed te werken. Ik heb het idee dat zo'n Aldi-koffer iets groter is dan de Action-versie die ik heb, maar dat moet ik nog nakijken.

Reinout - die wegvlucht voordat de menigte met hooivorken en fakkels achter hem aan komt
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2019, 00:36:31 »
Ik bewaar mijn treinen tegenwoordig per "samenstelling" in van die dozen van de IKEA. Echt ideaal, precies de juiste maat ook  (y)  Bubbeltjesfolie erin en dan tussen de rijtuigen tissues. Er kunnen twee lagen in een doos en als je ze voorzichtig stapelt komen er heus geen beschadigingen :)







https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90395422/


De originele verpakking bewaar ik in een grote opbergbox van de Action. Die zijn € 9,95 en daar kunnen zo 30-40 losse verpakkingen in. Vroeger gooide ik die van de rijtuigen en wagons wel weg, nu uiteraard niet meer.

Vr. groet, Martijn.


* Nou waar had ik die hooivork ook al weer gelaten >:( *

 ;)


« Laatst bewerkt op: 04 juli 2019, 00:38:18 door Rondje_HO »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2019, 07:56:26 »
Alleen heeft Laurent daar naar eigen zeggen geen plek voor.
Dan resteert slechts verpakking aanpassen (of weggooien). Aanpassen zal altijd wel kunnen. Ik heb weleens de binnendoos van de Liliput NAM-wagens aangepast en dat was stukjes wegsnijden.

Verder nooit meer gedaan. De meeste doosjes liggen op de vliering en de modellen zitten dan in ladenkasten of staan op de baan. In en uit de doosjes halen vind ik in veel gevallen al stomvervelend, laat staan koppelingen telkens verwijderen. Maar goed, ik heb daar dus de ruimte voor. Nou ja, het moeten niet veel meer modellen worden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2019, 08:10:20 »
Ik gebruik wat losse clipboxen van onbekende leverancier en wat grote Glisdozen van IKea. De clipboxen vind ik het handigst voor mijn (korte) materieel. Gewoon zij aan zij in de doos plaatsen op eigen wielen met zigzaggende bubbeltjefolie of schuimfolie tussen de modellen. Ik heb dozen met een diepte waar één laag goed in past, maar een paar cm ruimte boven de modellen.
Winkelverpakkingen bewaar ik zelden. Mijn schaal is HO.





Wolter
Moins mais mieux.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2019, 09:10:18 »
Wellicht handig om te vermelden: in een ander draadje is hierover al eens gesproken.

Groet,
Bas

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2019, 10:44:47 »
Dank voor de input allen so far.

Zoals Henk nogmaals aangeeft, ik heb geen ruimte. Zit nog bij pa en ma thuis en eruit is gewoon erg lastig in deze regio. De appartementen van 50-60 m² zijn alweer verkocht voordat ze überhaupt op de markt staan en ook het segment daarboven is lastig omdat er: A. weinig beschikbaar komt en B. De kopers er als sprinkhanen opaf vliegen.
Ruimte is dus schaars en met transport is een OVP wel makkelijk. Of een trainsave, maar daarvan heb ik er ook niet zo veel (en daar zit materieel met stroomvoerende meerpolige koppelingen in). Probleem waar ik dus tegenaan gelopen ben bij o.a. LSM is dat je iedere keer de koppelingen eraf moet halen. Derhalve de vraag. Hoe doen andere dat. Want ik kan mij niet voorstellen dat je materieel er beter van wordt, telkens koppelingen eraf halen na gebruik.

In zo'n tupperware box zie ik nog niet zo snel een berg LSM en ACME rijtuigen verdwijnen. Daar zit zo verschrikkelijk veel klein spul aan, breekt dat niet af?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2019, 11:42:54 »
Daarom gebruik ik die dozen  :)  Daar passen precies 303 mm rijtuigen in met koppelingen en dan nog een ietsje ruimte. Als je voorzichtig met de dozen opgaat breekt er niks af. En ze kosten maar € 2,50 per stuk dus ook niet zo'n investering.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2019, 12:08:19 »
Bij materieel met OVP pas ik het binnenwerk van de verpakking aan als dat nodig is.
Meestal komt dat neer op het wegsnijden van een stukje schuimrubber of piepschuim.

Ik vind dat een model nooit echt klemmend in een verpakking moet zitten.
Zeker de huidige modellen zijn daarvoor veel te teer.
Vooral wanneer alle losse onderdelen erop zijn gemonteerd.

Eigenlijk ben ik wel blij met (tweedehands) modellen zonder OVP.
Daarvoor heb ik mijn eigen opslag systeem:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11948.msg633725#msg633725 (berichtje #157 en #214)

De vakken daarvan zijn ruim bemeten voor mijn HO materieel, en ik kan een binnenwerk maken wanneer en hoe mij dat uitkomt.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2019, 12:42:02 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2019, 14:08:02 »
Voor de opslag van 30,3 mm en 31,6 mm rijtuigen gebruik ik transparant plastic vouwdozen. http://www.reisezugwagen.eu/?p=5717

De maatvoering van deze verpakkingen is zo afgemeten dat er precies zes in een deksel van een Ade bouwpakket passen.

Rob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2019, 14:42:52 »
.... Ik ga zelf binnenkort op zoek naar een bruikbaar formaat plastic "opbergkoffer". In de Duitse MiBa stond al eens zo'n voorbeeld van de Aldi. Bubbeltjesplastic erin en dan schijnt het best goed te werken. Ik heb het idee dat zo'n Aldi-koffer iets groter is dan de Action-versie die ik heb, maar dat moet ik nog nakijken................

Bij onze BMB (Britse Modelbaan) worden de Aldikoffers al drie jaar tot volle tevredenheid gebruikt. Er zijn weliswaar betere oplossingen, maar niet voor een prijs van ca. €7:


Leen.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2019, 15:18:11 »
Ik pas de binnen verpakking aan. Ik snij van de binnen verpakking alleen ter hoogte van de koppelingen wat materiaal weg.
Bij de Liliput NAM ketelwagen is de binnen verpakking zo strak, dat de ketelwagen er zelfs niet met de los mee geleverde beugel koppelingen er in past.
Dat is de ergste. De mooiste verpakking vind ik die van de 6480 van Rocky Rail. Klemt nergens, maar er zit een transport beugel aan vast, die je even los moet schroeven.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2019, 22:19:47 »
Voor de opslag van 30,3 mm en 31,6 mm rijtuigen gebruik ik transparant plastic vouwdozen.

Dat zijn wel heel kleine rijtuigen  ;D
Schaal 1:870  ;)

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #13 Gepost op: 04 juli 2019, 22:31:17 »
ik gooi de orv nooit weg want ik vind dat dat een meerwaarde geeft als je ze wild verkopen
MVG
Pascal

lvbilderbeek

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Verpakkingen en koppelingen, opslagperikelen
« Reactie #14 Gepost op: 05 juli 2019, 07:03:03 »
Waarom is het eigenlijk "een ding" om de originele verpakking te moeten bewaren? Je koopt een trein toch omwege de trein en niet het doosje?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk