Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
04 November 2025, 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht  (gelezen 10982 keer)

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2023, 18:43:55 »
Even een oud draadje afstoffen…

In de ACME 2023 catalogus kom ik onder artikelnr 50177 een nieuwe CIWL WR tegen met het nummer 2764, geimmatriculeerd bij de NMBS.

Dit nummer komt uit dezelfde CIWL-reeks waar ook het WR- rijtuig in de Intercity Plus zat. Bij mijn weten komt dit rijtuig het dichtst bij het NS-rijtuig.

Of zit ik ernaast?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2025, 14:38:29 »
Hoi,

Nog wat stof wegblazen.
Is er al iemand geweest die de decals heeft gemaakt met de tekst "Intercity Plus" en het wapen van de CIWL?
Ik heb een Belgisch rijtuig van Joueff aangeschaft en het B logo moet vervangen worden door het logo van de CIWL.

In afwachting van L.... wil ik het toch een look-a-like van maken.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2025, 17:29:41 »
De beide NS IC+ rijtuigen van de CIWL, WR 2750 en 2752, waren afkomstig uit de serie 2749-2773 en waren gebouwd bij Reggio Emilia te Milaan in 1926. Het model van ACME-treni, de 2764, kan worden vernummerd en eventueel worden voorzien van de toen bij NS gebruikelijk opschriften IC+, vervang wel de metalen imitaties waaraan de buisbalgen zijn gemonteerd, daar horen in NS-tijd vouwbalgen. Ze deden na 1979 zonder deze reclame-uitingen dienst op de lijn van Hoek van Holland naar Hannover tot zomer 1981. Toen nam de Oost-Duitse Mitropa de dienst over. De WR 2750 had de eer voor het laatst op 30 mei 1981 van Hannover naar Hoek van Holland te rijden. Heen met D 231-E/D 349 en terug met D 348. Een andere uit dezelfde serie, WR 2757, werd in Goes behouden bij de SGB maar is nu verkocht aan een particulier die hem een revisie heeft laten ondergaan en bevindt zich in opbouw. Bijgaand de 2750 met het UIC-nummer 51 84 88 50 003-5, foto MaHa-site.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2025, 19:31:21 »
Op de productfoto van ACME heeft de 2764 behalve buisbalgen ook nog eens Minden-Deutzdraaistellen.

Mss is de 2970 dan toch een betere keuze?
Deze heeft iig vouwbalgen en Pennsylvania draaistellen en is ook een Pistoiesi, weliswaar uit een andere serie.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2025, 11:34:18 »

Komt de 2970 daadwerkelijk een beetje in de buurt van de WR zoals gebruikt in de Intercity Plus?

Wanneer de de foto's van het voorbeeld en dit model vergelijkt zijn er op het oog nogal wat verschillen in de uitvoering van de ramen en de uitrusting op de dakpartij.




Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2025, 12:01:40 »
Voor wat betreft de raamindeling, draaistellen etc. heb ik al eens een vergelijking gemaakt met de ACME 51071:


Voorbeeld van een Pistoiesi:  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=22264.15  (bericht #20)

En een Breda:  https://flic.kr/p/2gieots


Om overigens een Nederlandse Intercity Plus WR te maken zou de ACME 51071 een aardige keuze zijn. De opschriften kloppen niet helemaal maar de raamindeling wel aardig volgens mij:

Ene zijde:  https://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/develeensmaarse_foto08_tn2.jpg  =   https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite2.jpg

Andere zijde:  https://flic.kr/p/7jbu4H  =  https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite1.jpg


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #21 Gepost op: 09 January 2025, 13:36:03 »
Deze WR reed ook mee in de Zwolle Express op 060980. Hier de WR 51 84 88-50 003-5, ex IC+, te Zwolle Rgs. Daar was een materieelshow te zien. Volgens mij heeft het rijtuig hier buisbalgen, gemonteerd op een metalen uitbouw. Wanneer die waren aangebracht, weet ik nu even niet. Het CIWL-embleem is verdwenen.


« Laatst bewerkt op: 09 January 2025, 13:41:47 door spoorzeven »
Groet, Frank

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #22 Gepost op: 09 January 2025, 17:34:53 »
De vouwbalgen hebben er tot op het einde van hun leven op gezeten. Alleen voor de dienst in België, onder andere, zijn enkele rijtuigen aangepast, zelfs werden enkele in de C1-kleur (Eurofima oranje) geschilderd.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2025, 22:18:50 »
De metalen uitbouwen waren voor zover ik weet voorraadkasten voor de kolen.
De ophangbeugels voor de vouwbalgen zijn ook te zien.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2025, 10:22:56 »
In vergelijking met het ACME model 51071 zijn er veel meer dakluchters bij het voorbeeld te zien.
Zijn deze pasnin een later stadium ( bij de NS) aangebracht?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2025, 11:20:35 »
Dan kijk je naar verschillende typen. De Pistoiesi (de 2750 en 2752) hadden maar een paar luchters en dat waren de wagens met de Intercity Plus opschriften. Andere WR hebben ook in de trein dienstgedaan, zoals de Nivelles (4200 nummers) die hebben de meerdere luchters.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2025, 10:22:41 »
De WR4200en hebben daarentegen wel een raam meer.

LSModels heeft deze al jaren geleden aangekondigd, maar deze is nog steeds niet beschikbaar.  :(

De enige die ooit een WR4200 heeft gemaakt is France-Trains (later TRAM), maar dat is al heel lang geleden en naar huidige maatstaven niet meer state-of-the-art.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2025, 11:28:26 »
Nee, dat is meer een gedrocht. Vooral die achterliggende ramen storen.
LS Models mag 'm van mij wel gaan maken. Voor de Scandex of Nord West Express is hij ook prima passend. ACME heeft ook de juiste componenten in huis om een geschikte WR te maken, dus dat houd ik ook al een poosje in de gaten.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2025, 07:40:17 »
Zijn de opschriften " Intercity Plus" voor de knutselaars onder ons ooit wel eens door een producent uitgebracht?