Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door GerardH
Vandaag om 02:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht  (gelezen 11149 keer)

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2023, 18:43:55 »
Even een oud draadje afstoffen…

In de ACME 2023 catalogus kom ik onder artikelnr 50177 een nieuwe CIWL WR tegen met het nummer 2764, geimmatriculeerd bij de NMBS.

Dit nummer komt uit dezelfde CIWL-reeks waar ook het WR- rijtuig in de Intercity Plus zat. Bij mijn weten komt dit rijtuig het dichtst bij het NS-rijtuig.

Of zit ik ernaast?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2025, 14:38:29 »
Hoi,

Nog wat stof wegblazen.
Is er al iemand geweest die de decals heeft gemaakt met de tekst "Intercity Plus" en het wapen van de CIWL?
Ik heb een Belgisch rijtuig van Joueff aangeschaft en het B logo moet vervangen worden door het logo van de CIWL.

In afwachting van L.... wil ik het toch een look-a-like van maken.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2025, 17:29:41 »
De beide NS IC+ rijtuigen van de CIWL, WR 2750 en 2752, waren afkomstig uit de serie 2749-2773 en waren gebouwd bij Reggio Emilia te Milaan in 1926. Het model van ACME-treni, de 2764, kan worden vernummerd en eventueel worden voorzien van de toen bij NS gebruikelijk opschriften IC+, vervang wel de metalen imitaties waaraan de buisbalgen zijn gemonteerd, daar horen in NS-tijd vouwbalgen. Ze deden na 1979 zonder deze reclame-uitingen dienst op de lijn van Hoek van Holland naar Hannover tot zomer 1981. Toen nam de Oost-Duitse Mitropa de dienst over. De WR 2750 had de eer voor het laatst op 30 mei 1981 van Hannover naar Hoek van Holland te rijden. Heen met D 231-E/D 349 en terug met D 348. Een andere uit dezelfde serie, WR 2757, werd in Goes behouden bij de SGB maar is nu verkocht aan een particulier die hem een revisie heeft laten ondergaan en bevindt zich in opbouw. Bijgaand de 2750 met het UIC-nummer 51 84 88 50 003-5, foto MaHa-site.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2025, 19:31:21 »
Op de productfoto van ACME heeft de 2764 behalve buisbalgen ook nog eens Minden-Deutzdraaistellen.

Mss is de 2970 dan toch een betere keuze?
Deze heeft iig vouwbalgen en Pennsylvania draaistellen en is ook een Pistoiesi, weliswaar uit een andere serie.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2025, 11:34:18 »

Komt de 2970 daadwerkelijk een beetje in de buurt van de WR zoals gebruikt in de Intercity Plus?

Wanneer de de foto's van het voorbeeld en dit model vergelijkt zijn er op het oog nogal wat verschillen in de uitvoering van de ramen en de uitrusting op de dakpartij.




Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2025, 12:01:40 »
Voor wat betreft de raamindeling, draaistellen etc. heb ik al eens een vergelijking gemaakt met de ACME 51071:


Voorbeeld van een Pistoiesi:  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=22264.15  (bericht #20)

En een Breda:  https://flic.kr/p/2gieots


Om overigens een Nederlandse Intercity Plus WR te maken zou de ACME 51071 een aardige keuze zijn. De opschriften kloppen niet helemaal maar de raamindeling wel aardig volgens mij:

Ene zijde:  https://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/develeensmaarse_foto08_tn2.jpg  =   https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite2.jpg

Andere zijde:  https://flic.kr/p/7jbu4H  =  https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite1.jpg


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #21 Gepost op: 09 January 2025, 13:36:03 »
Deze WR reed ook mee in de Zwolle Express op 060980. Hier de WR 51 84 88-50 003-5, ex IC+, te Zwolle Rgs. Daar was een materieelshow te zien. Volgens mij heeft het rijtuig hier buisbalgen, gemonteerd op een metalen uitbouw. Wanneer die waren aangebracht, weet ik nu even niet. Het CIWL-embleem is verdwenen.


« Laatst bewerkt op: 09 January 2025, 13:41:47 door spoorzeven »
Groet, Frank

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #22 Gepost op: 09 January 2025, 17:34:53 »
De vouwbalgen hebben er tot op het einde van hun leven op gezeten. Alleen voor de dienst in België, onder andere, zijn enkele rijtuigen aangepast, zelfs werden enkele in de C1-kleur (Eurofima oranje) geschilderd.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2025, 22:18:50 »
De metalen uitbouwen waren voor zover ik weet voorraadkasten voor de kolen.
De ophangbeugels voor de vouwbalgen zijn ook te zien.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2025, 10:22:56 »
In vergelijking met het ACME model 51071 zijn er veel meer dakluchters bij het voorbeeld te zien.
Zijn deze pasnin een later stadium ( bij de NS) aangebracht?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2025, 11:20:35 »
Dan kijk je naar verschillende typen. De Pistoiesi (de 2750 en 2752) hadden maar een paar luchters en dat waren de wagens met de Intercity Plus opschriften. Andere WR hebben ook in de trein dienstgedaan, zoals de Nivelles (4200 nummers) die hebben de meerdere luchters.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2025, 10:22:41 »
De WR4200en hebben daarentegen wel een raam meer.

LSModels heeft deze al jaren geleden aangekondigd, maar deze is nog steeds niet beschikbaar.  :(

De enige die ooit een WR4200 heeft gemaakt is France-Trains (later TRAM), maar dat is al heel lang geleden en naar huidige maatstaven niet meer state-of-the-art.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2025, 11:28:26 »
Nee, dat is meer een gedrocht. Vooral die achterliggende ramen storen.
LS Models mag 'm van mij wel gaan maken. Voor de Scandex of Nord West Express is hij ook prima passend. ACME heeft ook de juiste componenten in huis om een geschikte WR te maken, dus dat houd ik ook al een poosje in de gaten.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Intercity 801 Intercity-Plus 1978-1982 Amsterdam Heerlen/Maastricht
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2025, 07:40:17 »
Zijn de opschriften " Intercity Plus" voor de knutselaars onder ons ooit wel eens door een producent uitgebracht?