Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
yd6016ln blijft in demo modus door Chiel
Vandaag om 13:58:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Eric B
Vandaag om 13:54:08
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
  

Auteur Topic: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)  (gelezen 5819 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
 Allen,

Ik lees regelmatig “hier” en “daar” over hoe goederenwagens en stukgoed van A  naar B wordt verplaatst in Duitsland. Ik heb het dan over de durgangsguterzug, nahverkehrsguterzug, ubergabezug enz.

Ik vraag me al een tijdje af hoewas dat destijds in Nederland georganiseerd in de jaren 50 to 70  of voor de oorlog.  Hoe kwam een goederenwagen van bijvoordbeeld Franeker, Friesland  in Breda, Noord Brabant terecht.  Dat het met de buurtgoederen trein dan eerst naar Leeuwarden is logisch.

Maar hoe was dan het verdere traject? Hopte een enkele wagen van het ene (grotere) goederen station naar het andere of waren er destijds ook “centrale” verdeelpunten (Amersfoort??) Ik neem aan dat er geen directe  trein van Leeuwarden naar Breda was dus die wagon moest toch ergens een paar keer een andere trein nemen.

In de jaren 90 en wellicht 80 ook wel was Kijfhoek het centrale verdeelpunt van waaruit alle kleine vervoerstromen naar de verschillende goederenklusters werden verzonden en vervolgens naar de diverse klanten werden gebracht en vice-versa. Al was het toen denk het concept”buurt goederentrein” al niet echt meer van toepassing. Artikelen over deze periode zijn er genoeg geweest in Rail Magazine door de jaren.

En hoe zat dat dan met het Van Gend en Loos vervoer? Hoe kwam een Kist/Pallet/Zak/Pakket van Bijvoorbeeld Haarlem, Noord Holland in Heerlen, Zuid Limburg terecht?

Wie weet er meer over deze onderwerpen of weet een website waar dit op terug te vinden is.

Arjan



Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Kort samen gevat had Van Gend en Loos had in de nacht een uitgebreid netwerk van treinen met 'geelbanders' die in standaard routes onderling de vestigingen uitgewisseld werden, net zoals het latere Sternet van PTT Post met de mP's en Hbbkkss'en.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Als je een pakje te versturen had via van Gend en Loos als volgt .
Pakje aanbieden bij een bode of vgl aanname punt . Pakje gaat per auto of paard en wagen naar dichtsbij gelegen verzamelpunt , met spooraansluiting gebracht .  Daar werd het pakket in een groepswagen gelegd , ook stonden er spoorwagens voor verschillende binnenlandsche bestemmingen . Deze wagens waren gesloten goederenwagens ,die voorzien waren van een gele band ,in de volksmond de geelbanders . Aan het eind van de middag werden deze geelbanders op de verzamelpunten op gehaald en samen gebracht op een rangeeremplacement . Na het uitheuvelen van de verzamelde wagens ,werden er z.g. groepstreinen samen gesteld . Deze treinen verlieten in de voornacht ( meestal voor 23.00 uur ) het rangeeremplacement . Na aankomst op het ontvangende rangeeremplacement werden de wagens uitgesorteerd in de volgende bestemmingen . Deze wagens werden dan voor 8.00 uur op de verdeelstation geplaatst , zodat de aflevering bij de ontvanger dezelfde dag gerealiseerd was .
Daar van Gend en Loos opgegaan is in DHL , gebeurd dit nu per auto . VGL was ook de grondlegger in het laadkisten vervoer . Deze laadkisten konden per auto en spoorwagen vervoerd worden , het zg huis aan huis vervoer .
Er is een jubileumboek over Van Gend en Loos op de markt .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
De overname door DHL en naamsverandering van het eerdere Van Gend en Loos had werkelijk niets te maken met het niet meer gebruiken van spoorvervoer want daar maakte men al jaren géén gebruik meer van.
Het gebruik van het vervoer per spoor was al verleden tijd toen NS de onderneming verkocht aan Nedlloyd.


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
als je NVBS-lid bent moet je maar eens in de oude jaargangen Op de Rails zoeken naar het woord stukgoed. Dan worden alle 'geheimen onthuld'. In de laatste jaren was met name Geldermalsen één van de uitwisselpunten van de 'geelbanders'. En de Leeuwarder trein reed in de avond naar Amersfoort. Het vervoer met stortwagens zoals in je vraag vanaf Franeker, was toen al lang naar de Van Gend & Loos-vrachtwagens overgeheveld.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
In mijn begintijd bij de NS werd er 's nachts in Boxtel met twee 600-en gerangeerd met de geelbanders. Nu gaat alles per vrachtauto en loopt Nederland vast.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
Allen,

bedankt voor de info over VG&L

Dat over die goederenwagen van, Franeker naar Breda, (Elke andere willekeurige plaats is ook goed) had eigenlijk niks met los bestelgoed te maken. De vraag gaat eigenlijk over een losse goederenwagen beladen met......verzin maar wat.

Misschien dat iemand hier nog wat over kan vertellen.

Bedankt.

Arjan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Arjan,
Kijk bijvoorbeeld eens in ‘Moderne modelspoorwegen goederenvervoer’, van H.F. Enter. Uitgeverij L.J. Veen en tweedehands voor een paar Euro te koop. Het boekje is rond 1972 verschenen, precies in de periode waarin in Nederland heel veel stations voor goederenvervoer werden gesloten.
Enter beschrijft het fenomeen Buurtgoederentrein en hoe die trein tot stand kwam.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

locofiel

  • Gast
Klopt, dit boekje is een prima leidraad voor het opzetten van goederenvervoer voor buurtspoorwegen. Ook een ander boekje, "Spoortje spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf" eveneens van H.F. Enter kan je op weg helpen en tenslotte het boekje "Op het goede spoor" vanaf blz 36 kan je wat ideetjes geven.


Gr,

Dirk

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
Bedankt voor de bovenstaande sugesties. Die boekjes  zijn natuurlijk niet te koop in Canada maar als ik weer eens richting NL ga zal ik eens rondkijken. Wellicht kom ik er nog een tegen op het wereld wijde web.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 22:32:37 door ArjanB »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Boekwinkeltjes.nl wil vast wel naar het buitenland opsturen. Het is een keten van bedrijven die in tweedehandsboeken doen.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Ik zie dat je 2 vragen had .
Die van stukgoed ,met de geelbanders staan los van de losse goederenwagens . De geelbanders (groepswagens ) is een andere vervoerstroom als losse wagens .
 De klant ( verlader ) vraagt voor een te verzenden lading ,een wagen aan . Aan de hand van de ladinggegevens bepaald het bureau wagenverdeling welke wagen geschikt is . Elke wagen heeft een pons kaartje . Bureau wagenverdeling bepaalt ook of de lading buiten profiel is , en of dan de gronddienst van tractie ingelicht wordt . Al het andere valt onder de afdeling vervoer . De racordements rangeerploeg brengt de ledige wagen vanaf het rangeerterrein naar de laadplaats . Belading en goedkeuring van ladingmeester of wagenmeester , inleveren van de vrachtbrieven ,wordt de wagen opgehaald . Op burea wagenverdeling worden de benodigde gegevens op de ponskaart vermeld . De wagen wordt in de volgende trein geplaatst . Bij vertrek worden de ponskaarten van alle in deze trein aanwezige wagens ,in volgorde naar het ontvangende rangeerstation gestuurd .Daar wordt aan de hand van deze lijst , de trein heuvelklaar gemaakt . Alle wagens worden naar aard van bestemming uitgerangeerd ,en de volgende dag bij de ontvanger geplaatst . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Ik heb gereageerd op je oproep , maar is het je nu duidenlijk en weet je genoeg ?

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
Hoi,

Nog bedankt voor je info. Ik had het wel gelezen maar was rond die tijd weg voor het werk. Dus denk gelezen op de slimme telefoon en vervolgens niet meer aan gedacht.

Dat boekje waar Noordernet aan refereerd gevonden bij de DeSlegte en bestelt maar is nog in NL.

Je algemene verhaal begrijp en snap ik wel. Toch nog benieuwd hoe die voorbeeld wagon (lees: welke tussen stops) van A naar B kwam. Buurt goederentrein naar Leeuwarden, trein naar…..

Arjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7721
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Het wagenladingvervoer ging in de jaren '60 volgens deze, in mijn bezit zijnde kaart.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.