Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)  (gelezen 5241 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
 Allen,

Ik lees regelmatig “hier” en “daar” over hoe goederenwagens en stukgoed van A  naar B wordt verplaatst in Duitsland. Ik heb het dan over de durgangsguterzug, nahverkehrsguterzug, ubergabezug enz.

Ik vraag me al een tijdje af hoewas dat destijds in Nederland georganiseerd in de jaren 50 to 70  of voor de oorlog.  Hoe kwam een goederenwagen van bijvoordbeeld Franeker, Friesland  in Breda, Noord Brabant terecht.  Dat het met de buurtgoederen trein dan eerst naar Leeuwarden is logisch.

Maar hoe was dan het verdere traject? Hopte een enkele wagen van het ene (grotere) goederen station naar het andere of waren er destijds ook “centrale” verdeelpunten (Amersfoort??) Ik neem aan dat er geen directe  trein van Leeuwarden naar Breda was dus die wagon moest toch ergens een paar keer een andere trein nemen.

In de jaren 90 en wellicht 80 ook wel was Kijfhoek het centrale verdeelpunt van waaruit alle kleine vervoerstromen naar de verschillende goederenklusters werden verzonden en vervolgens naar de diverse klanten werden gebracht en vice-versa. Al was het toen denk het concept”buurt goederentrein” al niet echt meer van toepassing. Artikelen over deze periode zijn er genoeg geweest in Rail Magazine door de jaren.

En hoe zat dat dan met het Van Gend en Loos vervoer? Hoe kwam een Kist/Pallet/Zak/Pakket van Bijvoorbeeld Haarlem, Noord Holland in Heerlen, Zuid Limburg terecht?

Wie weet er meer over deze onderwerpen of weet een website waar dit op terug te vinden is.

Arjan



Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Kort samen gevat had Van Gend en Loos had in de nacht een uitgebreid netwerk van treinen met 'geelbanders' die in standaard routes onderling de vestigingen uitgewisseld werden, net zoals het latere Sternet van PTT Post met de mP's en Hbbkkss'en.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Als je een pakje te versturen had via van Gend en Loos als volgt .
Pakje aanbieden bij een bode of vgl aanname punt . Pakje gaat per auto of paard en wagen naar dichtsbij gelegen verzamelpunt , met spooraansluiting gebracht .  Daar werd het pakket in een groepswagen gelegd , ook stonden er spoorwagens voor verschillende binnenlandsche bestemmingen . Deze wagens waren gesloten goederenwagens ,die voorzien waren van een gele band ,in de volksmond de geelbanders . Aan het eind van de middag werden deze geelbanders op de verzamelpunten op gehaald en samen gebracht op een rangeeremplacement . Na het uitheuvelen van de verzamelde wagens ,werden er z.g. groepstreinen samen gesteld . Deze treinen verlieten in de voornacht ( meestal voor 23.00 uur ) het rangeeremplacement . Na aankomst op het ontvangende rangeeremplacement werden de wagens uitgesorteerd in de volgende bestemmingen . Deze wagens werden dan voor 8.00 uur op de verdeelstation geplaatst , zodat de aflevering bij de ontvanger dezelfde dag gerealiseerd was .
Daar van Gend en Loos opgegaan is in DHL , gebeurd dit nu per auto . VGL was ook de grondlegger in het laadkisten vervoer . Deze laadkisten konden per auto en spoorwagen vervoerd worden , het zg huis aan huis vervoer .
Er is een jubileumboek over Van Gend en Loos op de markt .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
De overname door DHL en naamsverandering van het eerdere Van Gend en Loos had werkelijk niets te maken met het niet meer gebruiken van spoorvervoer want daar maakte men al jaren géén gebruik meer van.
Het gebruik van het vervoer per spoor was al verleden tijd toen NS de onderneming verkocht aan Nedlloyd.


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
als je NVBS-lid bent moet je maar eens in de oude jaargangen Op de Rails zoeken naar het woord stukgoed. Dan worden alle 'geheimen onthuld'. In de laatste jaren was met name Geldermalsen één van de uitwisselpunten van de 'geelbanders'. En de Leeuwarder trein reed in de avond naar Amersfoort. Het vervoer met stortwagens zoals in je vraag vanaf Franeker, was toen al lang naar de Van Gend & Loos-vrachtwagens overgeheveld.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
In mijn begintijd bij de NS werd er 's nachts in Boxtel met twee 600-en gerangeerd met de geelbanders. Nu gaat alles per vrachtauto en loopt Nederland vast.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Allen,

bedankt voor de info over VG&L

Dat over die goederenwagen van, Franeker naar Breda, (Elke andere willekeurige plaats is ook goed) had eigenlijk niks met los bestelgoed te maken. De vraag gaat eigenlijk over een losse goederenwagen beladen met......verzin maar wat.

Misschien dat iemand hier nog wat over kan vertellen.

Bedankt.

Arjan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Arjan,
Kijk bijvoorbeeld eens in ‘Moderne modelspoorwegen goederenvervoer’, van H.F. Enter. Uitgeverij L.J. Veen en tweedehands voor een paar Euro te koop. Het boekje is rond 1972 verschenen, precies in de periode waarin in Nederland heel veel stations voor goederenvervoer werden gesloten.
Enter beschrijft het fenomeen Buurtgoederentrein en hoe die trein tot stand kwam.

Wolter
Moins mais mieux.

locofiel

  • Gast
Klopt, dit boekje is een prima leidraad voor het opzetten van goederenvervoer voor buurtspoorwegen. Ook een ander boekje, "Spoortje spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf" eveneens van H.F. Enter kan je op weg helpen en tenslotte het boekje "Op het goede spoor" vanaf blz 36 kan je wat ideetjes geven.


Gr,

Dirk

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Bedankt voor de bovenstaande sugesties. Die boekjes  zijn natuurlijk niet te koop in Canada maar als ik weer eens richting NL ga zal ik eens rondkijken. Wellicht kom ik er nog een tegen op het wereld wijde web.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 22:32:37 door ArjanB »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Boekwinkeltjes.nl wil vast wel naar het buitenland opsturen. Het is een keten van bedrijven die in tweedehandsboeken doen.

Wolter

Moins mais mieux.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Ik zie dat je 2 vragen had .
Die van stukgoed ,met de geelbanders staan los van de losse goederenwagens . De geelbanders (groepswagens ) is een andere vervoerstroom als losse wagens .
 De klant ( verlader ) vraagt voor een te verzenden lading ,een wagen aan . Aan de hand van de ladinggegevens bepaald het bureau wagenverdeling welke wagen geschikt is . Elke wagen heeft een pons kaartje . Bureau wagenverdeling bepaalt ook of de lading buiten profiel is , en of dan de gronddienst van tractie ingelicht wordt . Al het andere valt onder de afdeling vervoer . De racordements rangeerploeg brengt de ledige wagen vanaf het rangeerterrein naar de laadplaats . Belading en goedkeuring van ladingmeester of wagenmeester , inleveren van de vrachtbrieven ,wordt de wagen opgehaald . Op burea wagenverdeling worden de benodigde gegevens op de ponskaart vermeld . De wagen wordt in de volgende trein geplaatst . Bij vertrek worden de ponskaarten van alle in deze trein aanwezige wagens ,in volgorde naar het ontvangende rangeerstation gestuurd .Daar wordt aan de hand van deze lijst , de trein heuvelklaar gemaakt . Alle wagens worden naar aard van bestemming uitgerangeerd ,en de volgende dag bij de ontvanger geplaatst . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Ik heb gereageerd op je oproep , maar is het je nu duidenlijk en weet je genoeg ?

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Hoi,

Nog bedankt voor je info. Ik had het wel gelezen maar was rond die tijd weg voor het werk. Dus denk gelezen op de slimme telefoon en vervolgens niet meer aan gedacht.

Dat boekje waar Noordernet aan refereerd gevonden bij de DeSlegte en bestelt maar is nog in NL.

Je algemene verhaal begrijp en snap ik wel. Toch nog benieuwd hoe die voorbeeld wagon (lees: welke tussen stops) van A naar B kwam. Buurt goederentrein naar Leeuwarden, trein naar…..

Arjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Het wagenladingvervoer ging in de jaren '60 volgens deze, in mijn bezit zijnde kaart.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.