Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht) (gelezen 5243 keer)
ArjanB
Offline
Berichten: 1416
Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Gepost op:
28 juni 2019, 00:18:27 »
Allen,
Ik lees regelmatig “hier” en “daar” over hoe goederenwagens en stukgoed van A naar B wordt verplaatst in Duitsland. Ik heb het dan over de durgangsguterzug, nahverkehrsguterzug, ubergabezug enz.
Ik vraag me al een tijdje af hoewas dat destijds in Nederland georganiseerd in de jaren 50 to 70 of voor de oorlog. Hoe kwam een goederenwagen van bijvoordbeeld Franeker, Friesland in Breda, Noord Brabant terecht. Dat het met de buurtgoederen trein dan eerst naar Leeuwarden is logisch.
Maar hoe was dan het verdere traject? Hopte een enkele wagen van het ene (grotere) goederen station naar het andere of waren er destijds ook “centrale” verdeelpunten (Amersfoort??) Ik neem aan dat er geen directe trein van Leeuwarden naar Breda was dus die wagon moest toch ergens een paar keer een andere trein nemen.
In de jaren 90 en wellicht 80 ook wel was Kijfhoek het centrale verdeelpunt van waaruit alle kleine vervoerstromen naar de verschillende goederenklusters werden verzonden en vervolgens naar de diverse klanten werden gebracht en vice-versa. Al was het toen denk het concept”buurt goederentrein” al niet echt meer van toepassing. Artikelen over deze periode zijn er genoeg geweest in Rail Magazine door de jaren.
En hoe zat dat dan met het Van Gend en Loos vervoer? Hoe kwam een Kist/Pallet/Zak/Pakket van Bijvoorbeeld Haarlem, Noord Holland in Heerlen, Zuid Limburg terecht?
Wie weet er meer over deze onderwerpen of weet een website waar dit op terug te vinden is.
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #1 Gepost op:
28 juni 2019, 00:33:40 »
Kort samen gevat had Van Gend en Loos had in de nacht een uitgebreid netwerk van treinen met 'geelbanders' die in standaard routes onderling de vestigingen uitgewisseld werden, net zoals het latere Sternet van PTT Post met de mP's en Hbbkkss'en.
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 224
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #2 Gepost op:
28 juni 2019, 09:09:50 »
Als je een pakje te versturen had via van Gend en Loos als volgt .
Pakje aanbieden bij een bode of vgl aanname punt . Pakje gaat per auto of paard en wagen naar dichtsbij gelegen verzamelpunt , met spooraansluiting gebracht . Daar werd het pakket in een groepswagen gelegd , ook stonden er spoorwagens voor verschillende binnenlandsche bestemmingen . Deze wagens waren gesloten goederenwagens ,die voorzien waren van een gele band ,in de volksmond de geelbanders . Aan het eind van de middag werden deze geelbanders op de verzamelpunten op gehaald en samen gebracht op een rangeeremplacement . Na het uitheuvelen van de verzamelde wagens ,werden er z.g. groepstreinen samen gesteld . Deze treinen verlieten in de voornacht ( meestal voor 23.00 uur ) het rangeeremplacement . Na aankomst op het ontvangende rangeeremplacement werden de wagens uitgesorteerd in de volgende bestemmingen . Deze wagens werden dan voor 8.00 uur op de verdeelstation geplaatst , zodat de aflevering bij de ontvanger dezelfde dag gerealiseerd was .
Daar van Gend en Loos opgegaan is in DHL , gebeurd dit nu per auto . VGL was ook de grondlegger in het laadkisten vervoer . Deze laadkisten konden per auto en spoorwagen vervoerd worden , het zg huis aan huis vervoer .
Er is een jubileumboek over Van Gend en Loos op de markt .
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #3 Gepost op:
30 juni 2019, 02:15:28 »
De overname door DHL en naamsverandering van het eerdere Van Gend en Loos had werkelijk niets te maken met het niet meer gebruiken van spoorvervoer want daar maakte men al jaren géén gebruik meer van.
Het gebruik van het vervoer per spoor was al verleden tijd toen NS de onderneming verkocht aan Nedlloyd.
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3786
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #4 Gepost op:
30 juni 2019, 09:45:27 »
als je NVBS-lid bent moet je maar eens in de oude jaargangen Op de Rails zoeken naar het woord stukgoed. Dan worden alle 'geheimen onthuld'. In de laatste jaren was met name Geldermalsen één van de uitwisselpunten van de 'geelbanders'. En de Leeuwarder trein reed in de avond naar Amersfoort. Het vervoer met stortwagens zoals in je vraag vanaf Franeker, was toen al lang naar de Van Gend & Loos-vrachtwagens overgeheveld.
Grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
DelticPower
Offline
Berichten: 249
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #5 Gepost op:
30 juni 2019, 10:49:21 »
In mijn begintijd bij de NS werd er 's nachts in Boxtel met twee 600-en gerangeerd met de geelbanders. Nu gaat alles per vrachtauto en loopt Nederland vast.
Groeten Jan
Gelogd
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.
ArjanB
Offline
Berichten: 1416
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #6 Gepost op:
30 juni 2019, 18:43:25 »
Allen,
bedankt voor de info over VG&L
Dat over die goederenwagen van, Franeker naar Breda, (Elke andere willekeurige plaats is ook goed) had eigenlijk niks met los bestelgoed te maken. De vraag gaat eigenlijk over een losse goederenwagen beladen met......verzin maar wat.
Misschien dat iemand hier nog wat over kan vertellen.
Bedankt.
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #7 Gepost op:
30 juni 2019, 18:57:50 »
Arjan,
Kijk bijvoorbeeld eens in ‘Moderne modelspoorwegen goederenvervoer’, van H.F. Enter. Uitgeverij L.J. Veen en tweedehands voor een paar Euro te koop. Het boekje is rond 1972 verschenen, precies in de periode waarin in Nederland heel veel stations voor goederenvervoer werden gesloten.
Enter beschrijft het fenomeen Buurtgoederentrein en hoe die trein tot stand kwam.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
locofiel
Gast
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #8 Gepost op:
30 juni 2019, 21:40:00 »
Klopt, dit boekje is een prima leidraad voor het opzetten van goederenvervoer voor buurtspoorwegen. Ook een ander boekje, "Spoortje spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf" eveneens van H.F. Enter kan je op weg helpen en tenslotte het boekje "Op het goede spoor" vanaf blz 36 kan je wat ideetjes geven.
Gr,
Dirk
Gelogd
ArjanB
Offline
Berichten: 1416
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #9 Gepost op:
30 juni 2019, 22:26:19 »
Bedankt voor de bovenstaande sugesties. Die boekjes zijn natuurlijk niet te koop in Canada maar als ik weer eens richting NL ga zal ik eens rondkijken. Wellicht kom ik er nog een tegen op het wereld wijde web.
Arjan
«
Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 22:32:37 door ArjanB
»
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #10 Gepost op:
30 juni 2019, 22:48:50 »
Boekwinkeltjes.nl wil vast wel naar het buitenland opsturen. Het is een keten van bedrijven die in tweedehandsboeken doen.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
j.ossebaar
Offline
Berichten: 224
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #11 Gepost op:
01 juli 2019, 20:39:05 »
Ik zie dat je 2 vragen had .
Die van stukgoed ,met de geelbanders staan los van de losse goederenwagens . De geelbanders (groepswagens ) is een andere vervoerstroom als losse wagens .
De klant ( verlader ) vraagt voor een te verzenden lading ,een wagen aan . Aan de hand van de ladinggegevens bepaald het bureau wagenverdeling welke wagen geschikt is . Elke wagen heeft een pons kaartje . Bureau wagenverdeling bepaalt ook of de lading buiten profiel is , en of dan de gronddienst van tractie ingelicht wordt . Al het andere valt onder de afdeling vervoer . De racordements rangeerploeg brengt de ledige wagen vanaf het rangeerterrein naar de laadplaats . Belading en goedkeuring van ladingmeester of wagenmeester , inleveren van de vrachtbrieven ,wordt de wagen opgehaald . Op burea wagenverdeling worden de benodigde gegevens op de ponskaart vermeld . De wagen wordt in de volgende trein geplaatst . Bij vertrek worden de ponskaarten van alle in deze trein aanwezige wagens ,in volgorde naar het ontvangende rangeerstation gestuurd .Daar wordt aan de hand van deze lijst , de trein heuvelklaar gemaakt . Alle wagens worden naar aard van bestemming uitgerangeerd ,en de volgende dag bij de ontvanger geplaatst .
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 224
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #12 Gepost op:
24 juli 2019, 18:58:48 »
Ik heb gereageerd op je oproep , maar is het je nu duidenlijk en weet je genoeg ?
Gelogd
ArjanB
Offline
Berichten: 1416
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #13 Gepost op:
24 juli 2019, 20:47:26 »
Hoi,
Nog bedankt voor je info. Ik had het wel gelezen maar was rond die tijd weg voor het werk. Dus denk gelezen op de slimme telefoon en vervolgens niet meer aan gedacht.
Dat boekje waar Noordernet aan refereerd gevonden bij de DeSlegte en bestelt maar is nog in NL.
Je algemene verhaal begrijp en snap ik wel. Toch nog benieuwd hoe die voorbeeld wagon (lees: welke tussen stops) van A naar B kwam. Buurt goederentrein naar Leeuwarden, trein naar…..
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)
«
Reactie #14 Gepost op:
24 juli 2019, 21:23:31 »
Het wagenladingvervoer ging in de jaren '60 volgens deze, in mijn bezit zijnde kaart.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stukgoed en Losse Wagens: Van A naar B - hoe ging dat "vroeger" (info gezocht)