Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Kruising NS/RTM Feijenoord  (gelezen 11296 keer)

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2019, 11:05:23 »
Heb altijd heel veel plezier beleefd aan het bouwen , maar die kleine gebouwtjes waren veel handzamer, om te maken. Dat was ook destijds de moeilijkheid, met het bouwen van de loods, want het is een fors ding en daardoor niet zo handzaam. Kijken we naar het proefprintje dat naast het pleegebouwtje te zien is, pas het allemaal aardig bij elkaar, en zoals altijd zoals je het maakt zo heb je het, het gaat uiteindelijk om het plezier bij een hobby.









« Laatst bewerkt op: 25 June 2019, 11:30:36 door Bert van Gelder »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2019, 19:49:26 »
Wel laat maar toch Wauw ..... netjes hoor.

groetHarald

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2020, 13:53:08 »
Sinds lang maar weer eens aan het bouwen gegaan, en proberen dit markante gebouw wat de woning van de Chef van het depot Fo later kantoor van Dikema en Chabot was in model na te maken. De ruwe vorm zit er al een beetje in.




j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2020, 15:05:24 »
Toen ik in 1968 bij NS kwam , lag ik in de kost in de OASE . Dit was een logement van de SOV , voor Rotterdamse NSérs . . De ingang lag aan de toerit naar het onderstation . Dit was in de bochttweede rosestraat/rose straat . Het was een houtengebouw voor 90 NSérs . Het complex was van de weg af niet te zien .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2020, 15:11:30 »
Een beetje Off-topic ,maar ik heb bij NS, het Seinwezen in Rotterdam   gewerkt in 1961-63.
 Een colega woonde in de Oase in die tijd.
Ook de omgeving van Rotterdam Zuid ,  de Posten 1,2 3 en T ken ik goed.
Over Post K  onder  de luchtbrug heb ik al eens eerder geschreven in dit draadje.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2020, 16:58:02 »
Als er iets off topic is dan is dat alleen de naam van dit draadje, die eigenlijk al niet meer de lading dekt, dus maakt voor mij persoonlijk niet zo veel uit, ik til er niet te zwaar aan. De Oase ken ik van foto's en lag volgens mij ter hoogte van Post L in de bocht van de 2e Rosestraat, waarschijnlijk is dat daar gekomen, na de afbraak van de SOV kantine die was gesitueerd bij de ronde Locloods, omdat die moets wijken voor de bouw van de Metro remise Hilledijk. De Oase was lang gerekt houten gebouw dat beetje op directiekeet leek, met daarbij een fietsenstalling. Ik denk dat het Seinwezen in het lage gebouw was bij de kruising met de RTM sporen. Het is grappig te lezen dat mensen daar nog (hopelijk plezierige) herinneringen aan bewaren.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #21 Gepost op: 30 April 2020, 18:55:22 »
Je kan ook zeggen dat de Oase lag tussen het perron van Zuir ri Dordt en het inrij bordessein van zuid.
 Ken jij namen van mensen daar met naam ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #22 Gepost op: 30 April 2020, 19:51:17 »
en het onderstation . Je liep langs het onderstation , de sporen die van het handelsterrein naar Ijselmonde liepen . dan via het pad dat tussen Post t / hoofdsporen en de B sporen liep naar het dienst gebouw .
De beheerder was Fransen , in mijn tijd waren er eerst 45 Nederlanders en 45 turken , dit werd 45 turken , 20 antilianen en 20 Nederlanders . Er werd 2 x een warme maaltijd opgediend onderverdeeld in hollandse pot en Turkse maaltijd . Het was een lang gebouw met 4 persoons kamers . Aan het begin van het gebouw was een korte vleugel met enige 2 persoons kamers , een studie zaal , eetzaal , recreatieruimte , keuken met uitgifte balie . en aansluitend de beheerderswoning .
Post l ,lag volgens mij bij de overweg aan de rosespoorstraat ( Tussen Rose straat en Oranje boomstraat ) 

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2020, 20:03:45 »
Hier de locatie van gesprek waar de Oase is geweest, alsmede een stukje tekst over haar voorganger de SOV Cantine.







zie tevens de website Feijenoordse Meesters
http://www.feijenoordsemeesters.nl/5_Feijenoordse%20meesters.htm
« Laatst bewerkt op: 30 April 2020, 20:09:05 door Frans8800 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2020, 21:24:08 »
Post 1 stond helemaal aan de andere kant ,het was de eerste post  rechts vanaf Barendrecht ,  daarvandaan passeerde je de Dordtsestraatweg ,en dan kwam Post 1.
En wat jij Post 1 noemt ,was WP 55 ,bij de overweg in de Rosespoorstraat,waar nu Halte Zuid ligt en de tunnel begint.
Deze post bediende alleen de spoorbomen aldaar  en geen seinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #25 Gepost op: 30 April 2020, 22:20:51 »
@ Peter datvan die post 55 is juist, nu ben ik niet zo thuis in seingeving, maar waarvandaan werd dan het aldaar aanwezige Armsein bediend ? Daarbij zit ik ook nog met de vraag wat de hoogte was van de armsseinen die op Fo aanwezig waren ?, waarmee ik bedoel degene die vanuit Post K bediend werden. Ik wil deze ook proberen in model te maken, dus ik zou daar mee geholpen zijn dat te weten.






Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2020, 23:08:13 »
Hallo Frans ,
Dat vertakkingsvoorsein werd bediend door Post T ,want het was gekoppeld met het inrij bordessein.De bediening was electrisch ,elke arm had een motor, die zit beneden onderaan de paal
 Hoe hoog de seinen waren zou ik niet weten ,het waren gewoon standaard seinen.
Ooit hebben we de 115V lampen vervangen door gloeilampjes van 12 V -10 W ,door een eigen trafootje gevoed uit de  115 V.
Ook die in het bordessein en zelfs overdag ,als de zon niet scheen ,zag je ze branden.We waren er erg trots op ,dart ze veel beter zichtbaar waren geworden.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Fred54

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2020, 23:26:16 »
Die brug ken ik wel heb zelf ook op zuid gewoond mooie tijd over weg dicht en over de brug toch naar huis.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2020, 09:39:39 »
op de foto met sein ,ligt volgens mij het pad tussen de Oase en het rangeerterrein .
foto 2 , kan het zijn dat op de hoek van het gebouw cáfe spoorzicht was .

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2020, 10:51:51 »
Ik heb nog even gekeken naar de locatie van de Oase. Ook ben ik inmiddels iets verder met het gebouwtje, en de openingen voor de kelderraampjes gemaakt en een reconstructie van de achtergevel omdat daar geen gevelaanzicht van beschikbaar was. is nu allemaal nog beetje vogelen en prutsen, maar geeft plezier om het zo tot stand te zien komen.