Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis1984
Vandaag
om 20:50:47
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. (gelezen 3443 keer)
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Gepost op:
18 juni 2019, 00:14:12 »
Vorige week weer een hele mooie variant op de SBB Gbs wagens in mijn bezit gekregen.
Gbs wagens heb je nooit genoeg, ik heb inmiddels van gesloten wagens met schuifdeuren al ongeveer 80 exemplaren, variërend van Gs, Gls, Gbs, Gbrs-v, Gms, en noem ze allemaal maar op...
Dus waarom niet dit ene wagentje er ook maar bij genomen, en het is de moeite waard!
Weer een knap staaltje techniek, ik ben vooral onder de indruk van de perfecte weergave van het remwerk, inclusief de vangbeugels.
Wat ook erg leuk gedaan is, dat is dat de G-P omstelkraan ook echt de vorm heeft zoals dat onder Zwitsers materieel is, zelfs deze details zijn meegenomen!
De wagen heeft op het eindbalkon een handrem en is losgedraaid in model. Ook heeft deze wagen een automatische lastafremming, dat wil zeggen dat je dus alleen een afsluitkraan tripleklep (rode verticaal staande kraan) en een G-P omstelkraan heeft (Gele kraan).
Een Leeg-Beladen handel zit er niet, dit wordt bij deze, en zoveel andere modernere bouwseries, automatisch geregeld via een weegklep aan de bladveer.
Om dit kenbaar te maken heeft de wagen ook een speciaal opschrift waaruit blijkt dat dit zo is.
Ook de ventilatieluiken zijn zo mooi dat je bijna geneigd bent ze op een kier te zitten, wat natuurlijk niet kan.
Heel voorzichtig mee zijn, want hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet!
onderstaand een kleine foto-impressie met wat technische uitleg.
In vol ornaat: de Gbs met rembordes.
Die hadden we nog niet: prachtig ribbeldak!
Je hoopt nooit dat je model zo komt te liggen tijdens de "dienst", maar als het dan eens gebeurt: Wat mooi!!! Echt alles zit erop en er aan! Vangbeugels voor de remtriangels, de loskleptrekkers, de afsluitkraan tripleklep, de Leeg-Beladen handel en noem maar op! Daar verbleekt menig ander wagentje bij. In één woord: Prachtig!
Als je de wagen bekijkt alsof je zelf een "Herr Preiser" bent eeft toch wel een geweldige aanblik die je doet geloven dat je bij een 1:1 SBB wagen staat! Normaal zijn we dit gewend van de schalen 0 en 1....
De wagen heeft een 6-jaarlijkse revisietermijn en is binnen geweest tot 8 december 1982 in de werkplaats van Yverdon. Dat wil zeggen dat deze wagen tot 08.12.1988 mag rondrijden op de modelbaan zonder dat de 1:87 BAV, EBA of de toenmalige Rijksverkeersinspectie de wagen aan de kant laat zetten wegens overschreden revisie termijn. Geweldig gewoon dat hier ook serieus naar gekeken is.
Frein O-GP-A, MAX 29T. Wat is dat allemaal?
De wagen bezit een tripleklep type Oerlikon en kan rijdenin de stand G (Goederentreinrem) en P (Personentreinrem) en is voorzien van een automatische lastafremming die de wagen tot maximaal 29 ton remgewicht geeft in beladen toestand vanaf 29 ton in totaal en meer. De gele handel staat nu in de stand P. De rode handel laat zien dat de tripleklep in bedrijf staat en de wagen dus meeremt in een trein.
De wagen maakt deel uit van de toenmalige EUROP-pool, dus bijvoorbeeld in Nederland moest de NS deze wagen beschouwen als een eigen wagen en hoeft deze niet na lossing weer meteen aan de eigendomsbaan worden terug gestuurd.
De wagen weegt leeg 12.680 kg, en mag maximaal 26 ton laden. Toen kenden we alleen nog de categorie A, B en C, dus 16 ton, 18 ton en 20 ton asdruk per as in totaal, nu zitten we op D en zelfs E komt eraan...
Het beladingsraster laat nog iets zien: met de S ervoor (onderste regel) mag je er maximaal 22 ton in laden in de catogerie B en C. Dit heeft te maken met de maximale beremming van 29 ton. De wagen heeft dus maximaal beladen met 26 ton gewicht aan boord een totaalgewicht van 39 ton. Dit brengt de wagen op een rempercentage van slechts 74%. In die tijd aanvaardbaar, nu kom je niet eens door de indienststellingskeuring met deze waarden!
Dit is gewoon supermooi gemaakt!
Mijn idee is dat de wagens zijn geld dubbel en dwars waard zijn.
Ik wil komende dagen ook nog wat posten over de Fährbootwagens van Modellbahn Union van de DB en de NS Gbs met bordes van Exacttrain en deze ook eens naast elkaar bekijken, omdat het gewoon juist bij deze wagens echt heel goed te zien is wat een verschillen er zijn met een wagen voor het Britsish Rail Netwerk.
Wat details aangaat doen ze niet veel voor elkaar onder.
«
Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 00:43:32 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8063
Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #1 Gepost op:
18 juni 2019, 07:49:15 »
Toevallig heeft mijn vader familieleden van deze wagen ooit op de foto gezet te Haarlem:
en met een glad dak en nieuwe opschriften:
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #2 Gepost op:
18 juni 2019, 10:39:12 »
Hallo,
Die kon ik ook kopen maar is denk ik net te nieuw voor 1983.
Die met glad dak had ik trouwens al en heb ik al eens eerder gepost hier.
Bedankt voor de foto’s, onmisbaar voor het weatheren!
Van wanneer zijn deze foto’s? Want ik zoek bewijzen vanaf wanneer die logo’s werden gebruikt.
«
Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 10:42:34 door Ronet-1981
»
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8063
Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 juni 2019, 10:47:47 »
11-08-1987, het staat in de link naar de foto met de nummers van de wagens. De revisie-opschriften zijn helaas niet te lezen op de foto's.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
IJmc
Offline
Berichten: 1300
Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 juni 2019, 17:30:46 »
Wat is het exacttrain itemnummer?
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #5 Gepost op:
18 juni 2019, 19:51:51 »
Ok bedankt, dat had ik zo snel niet gezien. Ik dacht al dat het zoiets zou zijn gezien de vervuiling. Ik weet dat er bij rijtuigen rond 1984 voor het eerst deze nieuw gestijlde logo’s gebruikt werden.
Gelogd
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #6 Gepost op:
18 juni 2019, 20:52:01 »
Arnold van Heyst:
even een plaatje van gemaakt!
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4290
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #7 Gepost op:
18 juni 2019, 20:59:58 »
Dat Duits gaat de heren nog steeds niet goed af zo te zien....
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
IJmc
Offline
Berichten: 1300
Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #8 Gepost op:
18 juni 2019, 21:11:36 »
En besteld
.
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8137
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #9 Gepost op:
18 juni 2019, 21:28:12 »
@Ronet: Heel informatief verslag, super!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #10 Gepost op:
21 juni 2019, 17:28:18 »
Bedankt! daar doe ik het voor,m dat anderen er wat mee kunnen!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.