Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.  (gelezen 3975 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Gepost op: 18 June 2019, 00:14:12 »
Vorige week weer een hele mooie variant op de SBB Gbs wagens in mijn bezit gekregen.

Gbs wagens heb je nooit genoeg, ik heb inmiddels van gesloten wagens met schuifdeuren al ongeveer 80 exemplaren, variërend van Gs, Gls, Gbs, Gbrs-v, Gms, en noem ze allemaal maar op...
Dus waarom niet dit ene wagentje er ook maar bij genomen, en het is de moeite waard!

Weer een knap staaltje techniek, ik ben vooral onder de indruk van de perfecte weergave van het remwerk, inclusief de vangbeugels.
Wat ook erg leuk gedaan is, dat is dat de G-P omstelkraan ook echt de vorm heeft zoals dat onder Zwitsers materieel is, zelfs deze details zijn meegenomen!

De wagen heeft op het eindbalkon een handrem en is losgedraaid in model. Ook heeft deze wagen een automatische lastafremming, dat wil zeggen dat je dus alleen een afsluitkraan tripleklep  (rode verticaal staande kraan) en een G-P omstelkraan heeft (Gele kraan).
Een Leeg-Beladen handel zit er niet, dit wordt bij deze, en zoveel andere modernere bouwseries, automatisch geregeld via een weegklep aan de bladveer.
Om dit kenbaar te maken heeft de wagen ook een speciaal opschrift waaruit blijkt dat dit zo is.

Ook de ventilatieluiken zijn zo mooi dat je bijna geneigd bent ze op een kier te zitten, wat natuurlijk niet kan.
Heel voorzichtig mee zijn, want hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet!

onderstaand een kleine foto-impressie met wat technische uitleg.



In vol ornaat: de Gbs met rembordes.



Die hadden we nog niet: prachtig ribbeldak!



Je hoopt nooit dat je model zo komt te liggen tijdens de "dienst", maar als het dan eens gebeurt: Wat mooi!!! Echt alles zit erop en er aan! Vangbeugels voor de remtriangels, de loskleptrekkers, de afsluitkraan tripleklep, de Leeg-Beladen handel en noem maar op! Daar verbleekt menig ander wagentje bij. In één woord: Prachtig!



Als je de wagen bekijkt alsof je zelf een "Herr Preiser"  bent eeft toch wel een geweldige aanblik die je doet geloven dat je bij een 1:1 SBB wagen staat! Normaal zijn we dit gewend van de schalen 0 en 1....



De wagen heeft een 6-jaarlijkse revisietermijn en is binnen geweest tot 8 december 1982 in de werkplaats van Yverdon. Dat wil zeggen dat deze wagen tot 08.12.1988 mag rondrijden op de modelbaan zonder dat de 1:87 BAV, EBA of de toenmalige Rijksverkeersinspectie de wagen aan de kant laat zetten wegens overschreden revisie termijn. Geweldig gewoon dat hier ook serieus naar gekeken is.



Frein O-GP-A, MAX 29T. Wat is dat allemaal?
De wagen bezit een tripleklep type Oerlikon en kan rijdenin de stand G (Goederentreinrem) en P (Personentreinrem) en is voorzien van een automatische lastafremming die de wagen tot maximaal 29 ton remgewicht geeft in beladen toestand vanaf 29 ton in totaal en meer. De gele handel staat nu in de stand P. De rode handel laat zien dat de tripleklep in bedrijf staat en de wagen dus meeremt in een trein.



De wagen maakt deel uit van de toenmalige EUROP-pool, dus bijvoorbeeld in Nederland moest de NS deze wagen beschouwen als een eigen wagen en hoeft deze niet na lossing weer meteen aan de eigendomsbaan worden terug gestuurd.
De wagen weegt leeg 12.680 kg, en mag maximaal 26 ton laden. Toen kenden we alleen nog de categorie A, B en C, dus 16 ton, 18 ton en 20 ton asdruk per as in totaal, nu zitten we op D en zelfs E komt eraan...
Het beladingsraster laat nog iets zien: met de S ervoor (onderste regel) mag je er maximaal 22 ton in laden in de catogerie B en C. Dit heeft te maken met de maximale beremming van 29 ton. De wagen heeft dus maximaal beladen met 26 ton gewicht aan boord een totaalgewicht van 39 ton. Dit brengt de wagen op een rempercentage van slechts 74%. In die tijd aanvaardbaar, nu kom je niet eens door de indienststellingskeuring met deze waarden!



Dit is gewoon supermooi gemaakt!

Mijn idee is dat de wagens zijn geld dubbel en dwars waard zijn.

Ik wil komende dagen ook nog wat posten over de Fährbootwagens van Modellbahn Union van de DB en de NS Gbs met bordes van Exacttrain en deze ook eens naast elkaar bekijken, omdat het gewoon juist bij deze wagens echt heel goed te zien is wat een verschillen er zijn met een wagen voor het Britsish Rail Netwerk.
Wat details aangaat doen ze niet veel voor elkaar onder.


« Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 00:43:32 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2019, 07:49:15 »
Toevallig heeft mijn vader familieleden van deze wagen ooit op de foto gezet te Haarlem:



en met een glad dak en nieuwe opschriften:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2019, 10:39:12 »
Hallo,
Die kon ik ook kopen maar is denk ik net te nieuw voor 1983.
Die met glad dak had ik trouwens al en heb ik al eens eerder gepost hier.
Bedankt voor de foto’s, onmisbaar voor het weatheren!
Van wanneer zijn deze foto’s? Want ik zoek bewijzen vanaf wanneer die logo’s werden gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 10:42:34 door Ronet-1981 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2019, 10:47:47 »
11-08-1987, het staat in de link naar de foto met de nummers van de wagens. De revisie-opschriften zijn helaas niet te lezen op de foto's.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2019, 17:30:46 »
Wat is het exacttrain itemnummer?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2019, 19:51:51 »
Ok bedankt, dat had ik zo snel niet gezien. Ik dacht al dat het zoiets zou zijn gezien de vervuiling. Ik weet dat er bij rijtuigen rond 1984 voor het eerst deze nieuw gestijlde logo’s gebruikt werden.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2019, 20:52:01 »
Arnold van Heyst:

even een plaatje van gemaakt!



Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2019, 20:59:58 »
Dat Duits gaat de heren nog steeds niet goed af zo te zien.... :(
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2019, 21:11:36 »
En besteld ;D.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2019, 21:28:12 »
@Ronet:  Heel informatief verslag, super!  (y)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2019, 17:28:18 »
Bedankt! daar doe ik het voor,m dat anderen er wat mee kunnen!