Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Silvolde
Vandaag
om 17:47:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
Vandaag
om 17:12:38
Goede wensen voor 2026
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum
door
KNed
Vandaag
om 17:03:17
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
tothebeach
Vandaag
om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
bellejt
Vandaag
om 15:26:01
Starter met spoor G
door
MOVisser
Vandaag
om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje
door
008200
Vandaag
om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling
door
VAM65
Vandaag
om 13:15:56
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten
door
Duikeend
Vandaag
om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
Eric B
Vandaag
om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 10:01:59
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Thom
Vandaag
om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies)
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. (gelezen 4249 keer)
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Gepost op:
18 June 2019, 00:14:12 »
Vorige week weer een hele mooie variant op de SBB Gbs wagens in mijn bezit gekregen.
Gbs wagens heb je nooit genoeg, ik heb inmiddels van gesloten wagens met schuifdeuren al ongeveer 80 exemplaren, variërend van Gs, Gls, Gbs, Gbrs-v, Gms, en noem ze allemaal maar op...
Dus waarom niet dit ene wagentje er ook maar bij genomen, en het is de moeite waard!
Weer een knap staaltje techniek, ik ben vooral onder de indruk van de perfecte weergave van het remwerk, inclusief de vangbeugels.
Wat ook erg leuk gedaan is, dat is dat de G-P omstelkraan ook echt de vorm heeft zoals dat onder Zwitsers materieel is, zelfs deze details zijn meegenomen!
De wagen heeft op het eindbalkon een handrem en is losgedraaid in model. Ook heeft deze wagen een automatische lastafremming, dat wil zeggen dat je dus alleen een afsluitkraan tripleklep (rode verticaal staande kraan) en een G-P omstelkraan heeft (Gele kraan).
Een Leeg-Beladen handel zit er niet, dit wordt bij deze, en zoveel andere modernere bouwseries, automatisch geregeld via een weegklep aan de bladveer.
Om dit kenbaar te maken heeft de wagen ook een speciaal opschrift waaruit blijkt dat dit zo is.
Ook de ventilatieluiken zijn zo mooi dat je bijna geneigd bent ze op een kier te zitten, wat natuurlijk niet kan.
Heel voorzichtig mee zijn, want hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet!
onderstaand een kleine foto-impressie met wat technische uitleg.
In vol ornaat: de Gbs met rembordes.
Die hadden we nog niet: prachtig ribbeldak!
Je hoopt nooit dat je model zo komt te liggen tijdens de "dienst", maar als het dan eens gebeurt: Wat mooi!!! Echt alles zit erop en er aan! Vangbeugels voor de remtriangels, de loskleptrekkers, de afsluitkraan tripleklep, de Leeg-Beladen handel en noem maar op! Daar verbleekt menig ander wagentje bij. In één woord: Prachtig!
Als je de wagen bekijkt alsof je zelf een "Herr Preiser" bent eeft toch wel een geweldige aanblik die je doet geloven dat je bij een 1:1 SBB wagen staat! Normaal zijn we dit gewend van de schalen 0 en 1....
De wagen heeft een 6-jaarlijkse revisietermijn en is binnen geweest tot 8 december 1982 in de werkplaats van Yverdon. Dat wil zeggen dat deze wagen tot 08.12.1988 mag rondrijden op de modelbaan zonder dat de 1:87 BAV, EBA of de toenmalige Rijksverkeersinspectie de wagen aan de kant laat zetten wegens overschreden revisie termijn. Geweldig gewoon dat hier ook serieus naar gekeken is.
Frein O-GP-A, MAX 29T. Wat is dat allemaal?
De wagen bezit een tripleklep type Oerlikon en kan rijdenin de stand G (Goederentreinrem) en P (Personentreinrem) en is voorzien van een automatische lastafremming die de wagen tot maximaal 29 ton remgewicht geeft in beladen toestand vanaf 29 ton in totaal en meer. De gele handel staat nu in de stand P. De rode handel laat zien dat de tripleklep in bedrijf staat en de wagen dus meeremt in een trein.
De wagen maakt deel uit van de toenmalige EUROP-pool, dus bijvoorbeeld in Nederland moest de NS deze wagen beschouwen als een eigen wagen en hoeft deze niet na lossing weer meteen aan de eigendomsbaan worden terug gestuurd.
De wagen weegt leeg 12.680 kg, en mag maximaal 26 ton laden. Toen kenden we alleen nog de categorie A, B en C, dus 16 ton, 18 ton en 20 ton asdruk per as in totaal, nu zitten we op D en zelfs E komt eraan...
Het beladingsraster laat nog iets zien: met de S ervoor (onderste regel) mag je er maximaal 22 ton in laden in de catogerie B en C. Dit heeft te maken met de maximale beremming van 29 ton. De wagen heeft dus maximaal beladen met 26 ton gewicht aan boord een totaalgewicht van 39 ton. Dit brengt de wagen op een rempercentage van slechts 74%. In die tijd aanvaardbaar, nu kom je niet eens door de indienststellingskeuring met deze waarden!
Dit is gewoon supermooi gemaakt!
Mijn idee is dat de wagens zijn geld dubbel en dwars waard zijn.
Ik wil komende dagen ook nog wat posten over de Fährbootwagens van Modellbahn Union van de DB en de NS Gbs met bordes van Exacttrain en deze ook eens naast elkaar bekijken, omdat het gewoon juist bij deze wagens echt heel goed te zien is wat een verschillen er zijn met een wagen voor het Britsish Rail Netwerk.
Wat details aangaat doen ze niet veel voor elkaar onder.
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 00:43:32 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8633
Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #1 Gepost op:
18 June 2019, 07:49:15 »
Toevallig heeft mijn vader familieleden van deze wagen ooit op de foto gezet te Haarlem:
en met een glad dak en nieuwe opschriften:
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #2 Gepost op:
18 June 2019, 10:39:12 »
Hallo,
Die kon ik ook kopen maar is denk ik net te nieuw voor 1983.
Die met glad dak had ik trouwens al en heb ik al eens eerder gepost hier.
Bedankt voor de foto’s, onmisbaar voor het weatheren!
Van wanneer zijn deze foto’s? Want ik zoek bewijzen vanaf wanneer die logo’s werden gebruikt.
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 10:42:34 door Ronet-1981
»
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8633
Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 June 2019, 10:47:47 »
11-08-1987, het staat in de link naar de foto met de nummers van de wagens. De revisie-opschriften zijn helaas niet te lezen op de foto's.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
IJmc
Offline
Berichten: 1472
Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 June 2019, 17:30:46 »
Wat is het exacttrain itemnummer?
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #5 Gepost op:
18 June 2019, 19:51:51 »
Ok bedankt, dat had ik zo snel niet gezien. Ik dacht al dat het zoiets zou zijn gezien de vervuiling. Ik weet dat er bij rijtuigen rond 1984 voor het eerst deze nieuw gestijlde logo’s gebruikt werden.
Gelogd
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #6 Gepost op:
18 June 2019, 20:52:01 »
Arnold van Heyst:
even een plaatje van gemaakt!
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4859
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #7 Gepost op:
18 June 2019, 20:59:58 »
Dat Duits gaat de heren nog steeds niet goed af zo te zien....
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
IJmc
Offline
Berichten: 1472
Take It Or Leave It
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #8 Gepost op:
18 June 2019, 21:11:36 »
En besteld
.
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8135
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #9 Gepost op:
18 June 2019, 21:28:12 »
@Ronet: Heel informatief verslag, super!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
«
Reactie #10 Gepost op:
21 June 2019, 17:28:18 »
Bedankt! daar doe ik het voor,m dat anderen er wat mee kunnen!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.