Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: NS stationsklok, secondenwijzers defect.  (gelezen 3151 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Gepost op: 16 juni 2019, 10:59:12 »
Hallo beste forum vrienden.
Ik heb een stationsklok ( 1 op 1) waarvan de seconden wijzers niet meer werken. Voor het overige loopt de klok precies op tijd. En dat aan beide kanten. Maar de seconden wijzers hebben het opgegeven ook aan beide kanten. Nu plaats ik een aantal foto´s in de hoop dat er deskundige forum vrienden zijn die mij kunnen vertellen wat ik moet doen om de klok weer 100% aan de praat te krijgen. Ik ben benieuwd of we er uit komen.

















Binnen in de klok hangt ook een soort van transformator. Daar heb ik nog geen foto van gemaakt maar het is waarschijnlijk wenselijk dat ik daarvan alsnog een foto plaats.
Ik hoop dat er kenners zijn die mij kunnen helpen. De foto´s vertonen nog al wat bedradingen dus heb ik iemand nodig die daar doorheen ziet en weet waar ik het probleem moet zoeken. Alvast bedankt vrienden/mannen/vrouwen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 12:23:07 door Bert van Gelder »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe krijg ik de seconden wijzers weer aan werk.
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 11:34:23 »
Tip 1: zorg dat je onderwerp niet met tegenlicht gefotografeerd wordt. Zo te zien fotografeer je automatisch, dus dan wordt het onderwerp wat jij juist in beeld wil hebben, erg donker en slecht zichtbaar.
De klok weghalen of van de andere kant belichten met een stevige lamp (of, indien mogelijk, een goede flitser) zal zal veel helpen.

Nu praktisch: het feit dat de minuten- en uurwijzers nog wel hun werk doen, doet mij meer aan een mechanisch dan elektronisch probleem denken.
Voor zover ik weet wordt namelijk de secondenwijzer na elke minuut 'vrijgegeven' na het verspringen van de minutenwijzer.

Op Circuitsonline is nogal wat informatie te vinden over dit soort klokken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 13:16:09 »
O.K. Menno, het fotograferen had inderdaad zonder tegenlicht gekund. Bij mij staat de klok voor het raam namelijk en is door mij moeilijk te verplaatsen.  Ik was al blij dat ik hem aan een kant kon open klappen. Ik zal zo spoedig mogelijk scherpere foto´s plaatsen.
Is er misschien een forum lid die een of meer situatie schetsen kan leveren?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 13:28:50 »
Hoe heb je het ding eigenlijk aan de praat gekregen? De stationsklokken die ik ken hebben een minutenpuls nodig die elke minuut ompoolt. Maar het kan zijn dat jouw exemplaar volgens een ander principe werkt.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 13:39:48 »
Hoi Kees
Even de basis van een uurwerk in een spoorklok.
Je hebt een Bosch klok uit de jaren 90 die toendertijd de ronde klokken verving bij NS.

De minuten en urenwijzer werkt met een stuurpuls met 12-24 V welke elke minuut wordt omgepoold. Het kastje voor de stuurpuls ligt onderin je klok (met de papieren handleiding erbij)

De secondenwijzer werkt met een 220V synchroonmotor.
Deze wijzer zit gekoppeld met een slipkoppeling die wordt vrijgegeven door het verspringen van de minutenwijzer.
Vermoedelijk is dit palletje afgebroken. Onderdelen zijn volgens mij niet meer los verkrijgbaar, en dit was eens van de standaard storingen op een spoorklok.

Je kunt het uurwerk open maken, en kijken wat je tegenkomt. Als je de wijzerplaat open klapt, dan kun je de wijzers verwijderen, en met drie schroeven het uurwerk uit de wijzerplaat halen.
Oud vet verwijderen en smeren met klokkenolie kan helpen.

Lukt het niet, dan kun je bij de firma Bosch gaan vragen voor een vervangend uurwerk, maar die waren best prijzig. Bij de standaard spoorleverancier waren ze in 2010 ongeveer 250 euri p/s
Een beter alternatief, en ook passend, kun je verkrijgen bij de firma Westerstrand in Belgie. nog duur, maar wel goedkoper.

Groeten Arjen
(oud telecommonteur NS)
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2019, 14:03:32 »
@  Klaas, al sla je me dood. De klok is voorzien van een stekker ( 220 volt ) en die stop ik in het stopcontact en de klok werkt inclusief de ronde TL buis. De secondewijzers liepen op tijd aan beide kanten. Stonden ze " op twaalf uur " dan tikte de grote wijzers een minuut verder enz. enz.

@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2019, 14:19:35 »
Even vooraf, heb weinig electrische kennis en ook geen schema hiervoor. Dus voordat je denkt, nadat ik dit gezegd, dat is het, toch maar even nog een keer nadenken.


Want ik zie 2 losse draadjes, in de rode cirkeltjes.


Jeroen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2019, 14:39:09 »
@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.

Kan niet, bestaat niet, zeggen we altijd.
Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan de motortjes lopen?
ze moeten te horen zijn, eventueel de minutenwijzer verzetten om de secondenwijzer aan het lopen te krijgen.
Hoor je helemaal niets, dan zit er ergens een draad in het 220V circuit los.
De 220V aansluiting op het uurwerk, is de draad op de schroefklem (het stekkertje is de minutenpuls). Loop die kabel eens na in de klok, en kijk of deze overal vast zit. Kan altijd iets los geraakt zijn.

Op de foto die Jeronimos plaatst, zie je de 220 V travo zitten voor de omzetting naar 12/24 V voor je pulsgever.
die losse draadjes daarbij mogen los zitten, ik zie een ingang en een uitgangskabel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 14:52:16 »
Ja Arjen en Jeronimos, dat zijn twee losse draadjes die nergens naar toe leiden. Dat is altijd al zo geweest. En Arjen, jij spreekt over een schroefklem. Ik ben blond en A-technisch. Welke klem bedoel je en waar zit die. Dat kan relevant zijn namelijk. En waar zit het stekkertje van de minutenpuls? Morgen ben ik weer op mijn revalidatie adres waar ik kan nagaan of ik de motortjes hoor lopen.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2019, 15:06:33 »
Je hebt het uurwerkmechaniek, een een zijde zit een tweepolig stekkertje wat je zo los kunt nemen. (zit je die verkeerd om zal je klok altijd een minuut verkeerd lopen, zo is het systeem).
aan de andere zijde zit een wit snoertje wat het uurwerkmechaniek in gaat, dat is de 220 V.
als je het kapje van het mechaniek af zou halen (twee schroefjes) dan kom je een klem tegen waar dit kabeltje is vastgeschroeft. Met een voltmeter op het 220V wisselspanningsbereik zou je hier spanning moeten meten.
anders iemand vragen met een beetje electra achtergrond, een klok stelt niet zo veel voor.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2019, 19:16:08 »
Het niet aangesloten draadje wat uit het grijze blokje komt lijkt me de niet aangesloten aarddraad van een netfilter en bij de beide losse draden op de trafo denk ik aan een niet gebruikte 2e secundaire wikkeling van de trafo.
Twee zaken die inderdaad niets met deze storing te maken hebben.
Het isoleren van de twee draden uit de trafo is wel aan te raden, als die elkaar raken heb je waarschijnlijk een kortsluiting.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.