Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968  (gelezen 111098 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Het is 24 mei 1968, midden in La Douce France. 

We bevinden ons in de driehoek Clermont Ferrand, Le Puy en Velay en Lyon. De lokale spoorlijn langs het riviertje De Dore is nog volop in bedrijf.
Ten zuiden van de plaats Olliergues, bij Vertolaye takt een (fictieve) zijlijn af richting de spoorlijn bij Saint Laurent Rochefort.
Deze, inmiddels gesloten lijn is met name bedoeld om de plaats Grueberon, vlakbij het toeristisch bekende ski gebied Chamazel te ontsluiten, maar ook de lokale dorpjes langs het lijntje.

De spoorlijn bestaat eigenlijk uit 2 delen, de lijn van Vertolaye tot Grueberon, en het deel van Grueberon naar Saint Laurent. In Grueberon, een kleine, maar voorname stad, ligt een klein kopstation waar beide lijntjes samenkomen. Naast een depot bevindt zich hier een raccordement met ondermeer een Kangaroo verlading en een graan overslag. 

Iets verderop aan de lijn naar Saint Laurent ligt St-Baizomme la Mittez, een klein dorp, met erbuiten het stationnetje.

De lijn volgt deels het dal van een riviertje; de Ruisseau de Gerize. 

Het is een landelijk, glooiend gebied, met enkele uitschieters bij Chamazel. 

De exploitatie van de lijn bestaat uit kleine treintjes, motorwagens, al dan niet met een remorque en/of een goederenwagen voor de nabije stationnetjes. 
Daarnaast rijden er getrokken treinen, veelal gemengde treinen, met verouderde 2-assige rijtuigen, een sleepje goederenwagens, en als tractie stoom- of diesellocs. Grote lijndienst diesels, op een enkele BB 67000 na, zul je niet aantreffen. Een enkele getrokken personentrein passeert het station, op weg naar Chamazel.

Het stadje Grueberon ligt tegen een helling, en fungeert als middelpunt van het gebied en doet daardoor iets voornamer aan dan haar omgeving, en kent ook meer overslagcapaciteit op en rond het station. Het stationsgebouw staat op de kop van het lanbe eilandperron, het perron is deels overkapt.

De baan, een modulebaan met 8 modules van 1,70 meter en 2 kopmodules van 0,7 meter bieden plaats aan de stad Grueberon, het eindstation met depot, de aftakking naar het raccordement, de splitsing van de lijnen die nog een klein stuk parrallel oplopen, en aan het kleine station St-Baizomme. De baan is 15 meter lang en in feite 1 grote keerlus.

Bijgaand enkele sfeerfoto's als impressie en schetsen, foto's  van de mock-up en een paar artist impressies.

De bouw is al begonnen, maar daarover binnenkort meer...

16731721862_ec9e4f54b1_b by Wim Wijnhoud, on Flickr

Rosis_Madale by Wim Wijnhoud, on Flickr

1442909059-CP-141-TA-425-en-1968-Ussel by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181007_101254139_HDR-1024x592 by Wim Wijnhoud, on Flickr

84101544_o by Wim Wijnhoud, on Flickr

auzon by Wim Wijnhoud, on Flickr

image_065 by Wim Wijnhoud, on Flickr

c9ca2ffd-42d9-43f7-af4b-ce25cd35b542.c10 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Olargues_pont_Eiffel_2 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2019, 16:13:58 »
Heel mooi plan.


Maar 2 opmerkingen (meer mijn persoonlijke mening)


- Op module 3 ligt te veel spoor.
- De verbinding naar de graanoverslag ligt raar.

Jeroen

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2019, 16:44:37 »
hoi,

Leuk concept en  afgaande op je vorige projecten zal dit ook wel weer een hoogstandje worden.  (y)

In Continental Modeller van 03/2108 stond een artikel van soortgelijke situatie in Tulle, Frankrijk. Om het helemaal mooi te maken reed daar ook nog een meterspoorige tram rond.

Benieuwd naar de updates van dit project


Arjan

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2019, 16:58:55 »
grondige voorbereiding
wordt mooi denk ik
groet kees

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2019, 20:26:13 »
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit ééntje wordt om van te gaan likkebaarden !
Succes alvast Wim !

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2019, 20:45:57 »
Dat is een mooi project!  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2019, 21:07:39 »
Superleuk plan! Dit wordt vast ook weer een superbaan. Ik ga volgen :).

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 22:10:54 door Chris80 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2019, 07:31:19 »
Zo dat wordt een groots project, notificatie aangezet. (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 07:38:24 »
Gaaf, ik vind het nu al leuk. :D

Gr, Ben.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2019, 09:17:41 »
Merci,

Jeroen, idee is om gevarieerd spoorbedrijf te maken, daarvoor leg ik het raccordement wat lager aan.
T leuke is/was dat dit raccordement een oude module van Michel tothebeach) is, en we elkaar daardoor nu goed kennen, leuk he. De wissels op deze module zijn met hendels bedienbaar, ideal voor de jonge enthousiasteling op expo's die zo een eigen instore rangeerbaan hebben en geen kant opkunnen richting hoofdbaan.
Ik loop welmmet de gedachte toch een nieuwe module te maken, wel met die trekstangen en hendels, maar iets beter passend.

De hoeveelheid spoor op module 3, dit is wel minimaal nodig voor goed bedrijf, denk dat et straks mee gaat vallen, we houden het in de gaten, het voorste spoor loopt overigens lager, ook voor het optische effect :laugh:
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2019, 12:30:09 »
Ga dit in de gaten houden  (y)
Heb je zoveel ruimte dat je dit kan bouwen en ook je andere Franse baan nog kan behouden ?
Word het 2 rail,al een idee qua welke rails je wil gebruiken ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2019, 12:33:23 »

Zo dat word een mooi project Wim  (y)
Ik ga de vorderingen volgen  8)

Groet Bas(mans)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2019, 12:54:40 »
Mooi Wim  (y)
Welke schaal? Ik kon dat niet zo gauw vinden in je posts.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2019, 13:09:21 »
Mhoah... gokkende op Wim's 2 vorige modelbanen? 99,9% dat het H0 is ;)