Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: UTP kabel gebruiken  (gelezen 9427 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2019, 11:33:51 »
En ik vind het allemaal hoogst theoretisch. De doorsnee zolderbaan is nu eenmaal niet zo groot dat een enkele leiding te lang wordt en op zich problemen kan veroorzaken. Problemen worden eerder veroorzaakt door onoordeelkundige verbindingen tussen ringleiding en aansluitpunt/detectie/decoder. Dat is bij een enkele draad of een ster precies hetzelfde.

Ik heb een rondlopende baan die in het midden open is. De baan is opgebouwd uit modules die tussen de 60 en 80 cm breed zijn. Er loopt een niet gesloten vijfpolige ringleiding onderlangs. Ergens halverwege is de Lenz LZV100 aangesloten. De leiding gaat dan een meter of drie de ene kant op en nog een meter of zeven de andere kant. Allemaal prima. De meeste modelbanen komen niet verder dan dergelijke lengtes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2019, 12:16:17 »
Ja dat is vaak wel het nadeel als het je vakgebied is, dan word je vaak heel theoretisch in de hoop duidelijkheid te geven. Doorslaan is dan snel gebeurd. Daarom gaf ik ook al aan dat de soep heter gegeten word dan gediend.

Maar het is met de beste bedoelingen natuurlijk.

We gaan jaarlijks heel veel op huisbezoek om banen te installeren en storingen te verhelpen. De lengtes zijn vaak niet het probleem maar eerder de onwetendheid. Het gaat vaak fout zodra er word uitgebreid, hier een draadje erbij en daar een draadje erbij. De distributie die eerst nog zo netjes was word dan vaak een wirwar van lasjes, tapjes, kroonstenen noem maar op.

Dat voorkom je door vaste verdeelpunten te gebruiken, dus naast de voordelen op technisch vlak is het makkelijker om de orde en chaos te voorkomen. En dat gebeurd zelf bij kleine banen al, heeft niets te maken hoe groot de baan is.

Je merkt dat de installatietechniek vaak uit  onkunde verwaarloosd word of dat men hier nooit over na heeft gedacht, terwijl het de levensaderen zijn van je modelbaan.


Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2019, 12:24:40 »
Ja ik kan het nog redelijk volgen de ene zegt zo en de andere tegenovergestelde o ::

Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 04 June 2019, 13:08:31 »
Het feit dat je nog een hele doos UTP hebt liggen is natuurlijk nog geen reden om het te gebruiken. Het moet wel nuttig zijn.
Zelf gebruik ik ook UTP, maar dan in gestripte vorm, dus de enkele draden. In mijn draadje over de bouw van mijn spoorbaan Uit en Thuis heb ik al eens met een paar foto's laten zien hoe ik mijn rails aansluit. Die foto's herhaal ik hier maar even:



De draadjes aan de rails zijn blanke koperdraadjes uit een UTP kabel, 0,5 mm dik. Onder het spoorbed worden die met soldeerlippen verbonden aan dikkere soepele draden.


En die draden eindigen op een klemmenstrook in de goot aan de voorkant van de module.


Zo'n UTP draad is 0,5 mm dik, dat geeft een doorsnede van ongeveer 0,2 mm2. Daar kun je zonder problemen continu 2 ampere doorheen jagen, en voor kortere tijd zal 3 ampere ook nog wel lukken.
Maar het belangrijkste nadeel van die dunne draad ik dat het veel spanningsverlies geeft. Daarom kun je er beter korte stukjes van gebruiken en dan verder gaan met dikkere draad. Ik doe vrijwel alles met soepel 0,5 mm2 luidsprekersnoer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 04 June 2019, 13:39:03 »
Met andere woorden*, het duidelijk labelen / documenteren is belangrijker dan de keuze ster / CVL. Waar het vaak makkelijker is een enkel punt te labelen dan een hele kabel ;D


Timo


* Dus een aanvulling, geen tegenargument!  :police:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 04 June 2019, 13:47:40 »
Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .


Wat is een wago?
Het klinkt alsof de aansluitdraden nodeloos lang worden.

Ook nog maar eens een stukje van mijn ringleiding. Rondlopend massief installatiedraad. Op ieder gewenst punt schoon te krabben en met de soldeerbout van een aansluiting te voorzien. De kroonstenen hebben alleen een mechanische functie.



Nog ter aanvulling.
Rood en zwart zijn op de centrale (LZV100) aangesloten.
Geel is voor aansluiting van niet gedetecteerde secties via de diodeschakeling (toevallig ook hier aangebracht).
Blauw en bruin zijn aangesloten op een trafo voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2019, 14:16:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: 04 June 2019, 15:13:23 »
Ik rij met LGB, dus grotere stroomverbruikers.
Ik heb daarom 4 U-vormige ringleidingen (1 voor elke booster, 1 met een halogeentrafo voor de accessoires) die feitelijk de baan volgen.



De aftakkingen zijn met XLR connectors aan de 14 modules gekoppeld


en op de modules zelf is met 'speakerdraad' naar de verschillende melders + railstaven de verbindingen gemaakt


Ik ben daar erg tevreden over, geen merkbare spanningsval, zelfs niet bij max belasting van een booster.
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.

UTP kabel zou ik nooit overwegen voor iets anders dan signaal - nooit om vermogen te leveren.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: 04 June 2019, 15:59:05 »
Wat is een wago?
Wago is een merknaam, het is een fabrikant van elektrisch installatiemateriaal. Maar in de installatiebranche wordt met een wago vaak een lasklem bedoeld waar je zowel massieve als soepele draden in kan klemmen. De draden kun je klemmen en weer loshalen door het oranje heveltje dicht of open te doen.
Zie foto van een wago
Ze bestaan ook in 4- en 5-polige uitvoering. Voordeel: je kan ze monteren zonder gereedschap en je kan makkelijk draden toevoegen of losmaken. Nadeel: tamelijk prijzige oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: 04 June 2019, 16:01:37 »
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: 04 June 2019, 19:41:14 »
Wat wilde doen gaat helaas niet kost te veel , dus nu goed nadenken en uit tekenen hoe alles wordt aan gesloten.

Erik

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #25 Gepost op: 04 June 2019, 20:10:32 »
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.
Zoek eens op speakon stekkers, 4 polige nedia stekkers met vegrendeling. Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

locofiel

  • Gast
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #26 Gepost op: 04 June 2019, 20:29:58 »
@klaas.

Wagoklemmen zijn prima producten en kunnen grote stromen aan. Na de Conex lasdoppen (jou ongetwijfeld bekend) kwamen merkloze voorlopers van die (Wago)klemmen op de markt en zijn de oorzaak geweest van branden en afbakmuurtjes.

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #27 Gepost op: 04 June 2019, 20:43:04 »
Ik heb ook niet gezegd dat wago's slecht zijn, alleen dat ze duur zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #28 Gepost op: 04 June 2019, 21:52:49 »
Klopt, er is ook kwalitatief een groot verschil tussen de originele van wago en de cheap ali copys
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #29 Gepost op: 04 June 2019, 22:19:38 »
... Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust

Daarom toch maar lokaal kopen... ;)