Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: UTP kabel gebruiken  (gelezen 7822 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2019, 11:33:51 »
En ik vind het allemaal hoogst theoretisch. De doorsnee zolderbaan is nu eenmaal niet zo groot dat een enkele leiding te lang wordt en op zich problemen kan veroorzaken. Problemen worden eerder veroorzaakt door onoordeelkundige verbindingen tussen ringleiding en aansluitpunt/detectie/decoder. Dat is bij een enkele draad of een ster precies hetzelfde.

Ik heb een rondlopende baan die in het midden open is. De baan is opgebouwd uit modules die tussen de 60 en 80 cm breed zijn. Er loopt een niet gesloten vijfpolige ringleiding onderlangs. Ergens halverwege is de Lenz LZV100 aangesloten. De leiding gaat dan een meter of drie de ene kant op en nog een meter of zeven de andere kant. Allemaal prima. De meeste modelbanen komen niet verder dan dergelijke lengtes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2019, 12:16:17 »
Ja dat is vaak wel het nadeel als het je vakgebied is, dan word je vaak heel theoretisch in de hoop duidelijkheid te geven. Doorslaan is dan snel gebeurd. Daarom gaf ik ook al aan dat de soep heter gegeten word dan gediend.

Maar het is met de beste bedoelingen natuurlijk.

We gaan jaarlijks heel veel op huisbezoek om banen te installeren en storingen te verhelpen. De lengtes zijn vaak niet het probleem maar eerder de onwetendheid. Het gaat vaak fout zodra er word uitgebreid, hier een draadje erbij en daar een draadje erbij. De distributie die eerst nog zo netjes was word dan vaak een wirwar van lasjes, tapjes, kroonstenen noem maar op.

Dat voorkom je door vaste verdeelpunten te gebruiken, dus naast de voordelen op technisch vlak is het makkelijker om de orde en chaos te voorkomen. En dat gebeurd zelf bij kleine banen al, heeft niets te maken hoe groot de baan is.

Je merkt dat de installatietechniek vaak uit  onkunde verwaarloosd word of dat men hier nooit over na heeft gedacht, terwijl het de levensaderen zijn van je modelbaan.


Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2019, 12:24:40 »
Ja ik kan het nog redelijk volgen de ene zegt zo en de andere tegenovergestelde o ::

Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2019, 13:08:31 »
Het feit dat je nog een hele doos UTP hebt liggen is natuurlijk nog geen reden om het te gebruiken. Het moet wel nuttig zijn.
Zelf gebruik ik ook UTP, maar dan in gestripte vorm, dus de enkele draden. In mijn draadje over de bouw van mijn spoorbaan Uit en Thuis heb ik al eens met een paar foto's laten zien hoe ik mijn rails aansluit. Die foto's herhaal ik hier maar even:



De draadjes aan de rails zijn blanke koperdraadjes uit een UTP kabel, 0,5 mm dik. Onder het spoorbed worden die met soldeerlippen verbonden aan dikkere soepele draden.


En die draden eindigen op een klemmenstrook in de goot aan de voorkant van de module.


Zo'n UTP draad is 0,5 mm dik, dat geeft een doorsnede van ongeveer 0,2 mm2. Daar kun je zonder problemen continu 2 ampere doorheen jagen, en voor kortere tijd zal 3 ampere ook nog wel lukken.
Maar het belangrijkste nadeel van die dunne draad ik dat het veel spanningsverlies geeft. Daarom kun je er beter korte stukjes van gebruiken en dan verder gaan met dikkere draad. Ik doe vrijwel alles met soepel 0,5 mm2 luidsprekersnoer.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2019, 13:39:03 »
Met andere woorden*, het duidelijk labelen / documenteren is belangrijker dan de keuze ster / CVL. Waar het vaak makkelijker is een enkel punt te labelen dan een hele kabel ;D


Timo


* Dus een aanvulling, geen tegenargument!  :police:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 04 juni 2019, 13:47:40 »
Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .


Wat is een wago?
Het klinkt alsof de aansluitdraden nodeloos lang worden.

Ook nog maar eens een stukje van mijn ringleiding. Rondlopend massief installatiedraad. Op ieder gewenst punt schoon te krabben en met de soldeerbout van een aansluiting te voorzien. De kroonstenen hebben alleen een mechanische functie.



Nog ter aanvulling.
Rood en zwart zijn op de centrale (LZV100) aangesloten.
Geel is voor aansluiting van niet gedetecteerde secties via de diodeschakeling (toevallig ook hier aangebracht).
Blauw en bruin zijn aangesloten op een trafo voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 14:16:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: 04 juni 2019, 15:13:23 »
Ik rij met LGB, dus grotere stroomverbruikers.
Ik heb daarom 4 U-vormige ringleidingen (1 voor elke booster, 1 met een halogeentrafo voor de accessoires) die feitelijk de baan volgen.



De aftakkingen zijn met XLR connectors aan de 14 modules gekoppeld


en op de modules zelf is met 'speakerdraad' naar de verschillende melders + railstaven de verbindingen gemaakt


Ik ben daar erg tevreden over, geen merkbare spanningsval, zelfs niet bij max belasting van een booster.
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.

UTP kabel zou ik nooit overwegen voor iets anders dan signaal - nooit om vermogen te leveren.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: 04 juni 2019, 15:59:05 »
Wat is een wago?
Wago is een merknaam, het is een fabrikant van elektrisch installatiemateriaal. Maar in de installatiebranche wordt met een wago vaak een lasklem bedoeld waar je zowel massieve als soepele draden in kan klemmen. De draden kun je klemmen en weer loshalen door het oranje heveltje dicht of open te doen.
Zie foto van een wago
Ze bestaan ook in 4- en 5-polige uitvoering. Voordeel: je kan ze monteren zonder gereedschap en je kan makkelijk draden toevoegen of losmaken. Nadeel: tamelijk prijzige oplossing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: 04 juni 2019, 16:01:37 »
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: 04 juni 2019, 19:41:14 »
Wat wilde doen gaat helaas niet kost te veel , dus nu goed nadenken en uit tekenen hoe alles wordt aan gesloten.

Erik

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #25 Gepost op: 04 juni 2019, 20:10:32 »
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.
Zoek eens op speakon stekkers, 4 polige nedia stekkers met vegrendeling. Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

locofiel

  • Gast
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #26 Gepost op: 04 juni 2019, 20:29:58 »
@klaas.

Wagoklemmen zijn prima producten en kunnen grote stromen aan. Na de Conex lasdoppen (jou ongetwijfeld bekend) kwamen merkloze voorlopers van die (Wago)klemmen op de markt en zijn de oorzaak geweest van branden en afbakmuurtjes.

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #27 Gepost op: 04 juni 2019, 20:43:04 »
Ik heb ook niet gezegd dat wago's slecht zijn, alleen dat ze duur zijn.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #28 Gepost op: 04 juni 2019, 21:52:49 »
Klopt, er is ook kwalitatief een groot verschil tussen de originele van wago en de cheap ali copys
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: UTP kabel gebruiken
« Reactie #29 Gepost op: 04 juni 2019, 22:19:38 »
... Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust

Daarom toch maar lokaal kopen... ;)