Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 20:27:04
Iets moois bij de overgang Reigerstraat in Utrecht door henk
Vandaag om 20:23:42
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Valentijn
Vandaag om 20:23:39
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door NS8714
Vandaag om 20:20:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 20:19:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:15:58
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door henk
Vandaag om 20:15:40
Oude Fleischmann meuk en curiosa door MarcNL
Vandaag om 20:08:24
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door AndrevdG
Vandaag om 20:07:44
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Marc tramt
Vandaag om 19:51:30
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door WouterBeer
Vandaag om 19:44:55
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:33:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:29:23
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 18:54:52
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 18:38:37
Projekt 083-338 door Ronald Koerts
Vandaag om 18:36:10
Rijnstraat door lokloods
Vandaag om 18:31:40
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door St00mboy
Vandaag om 18:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dwem
Vandaag om 17:35:13
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:27:04
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:05:43
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Bierwagen
Vandaag om 16:40:23
NL-baan in Canada door spoorzeven
Vandaag om 16:25:14
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 15:57:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:39:19
De bouw van Schellenbach door Timo
Vandaag om 15:35:02
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door janw
Vandaag om 15:23:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:04:17
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Floris Dilz
Vandaag om 15:01:52
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 13129 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10445
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #75 Gepost op: 26 augustus 2019, 10:50:35 »
Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Daarbij gaat het om het regionaal spoor van Emmen tot aan Tiel en van Winterswijk tot aan Amersfoort. In het concept Nota van Uitgangspunten schrijven de provincies dat ze willen dat reizigers de trein voor de auto verruilen.
Rover is het helemaal eens met deze ambitie, maar vindt wel dat de provincies maatregelen moeten nemen die deze ambitie ondersteunen. Dat zou nog onvoldoende gebeuren. “Wij gaan er vanuit dat de budgetten worden aangepast aan de groeiambities”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Naast budget zou de provincie ook andere maatregelen kunnen nemen. Dat kan volgens hem bijvoorbeeld door geoliede overstapknooppunten, zogenaamde hubs, te ontwikkelen.
Rover pleit in een brief aan de provincies voor een flinke kwaliteitsverbetering van het spoor in Oost-Nederland door hogere frequenties, kortere reistijden, verbetering van internationale verbindingen en eenvoudiger overstappen tussen NS en de regionale treinen. “Dit vraagt extra investeringen en mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid met het OV tot in de haarvaten van de regio”, schrijft de reizigersvereniging in de brief.

En geen woord over doortrekking van Emmen-Coevorden-Eimlichheim-Neuenhaus!? :-\ Het gaat hier duidelijk over geld en dat kan je maar eenmaal uitgeven tog..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #76 Gepost op: 26 augustus 2019, 11:49:00 »
Emmen en Coevorden liggen niet in Gelderland en/of Overijssel.

Ten aanzien van kortere reistijden merk ik op dat bij het aanleggen van de bovenleiding en gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Zwolle en Emmen er beloofd werd dat de reistijd een half uur worden.... Dan moet je gemiddeld 150 km/h rijden! Een stoptrein over een vergelijkbare afstand tussen Zwolle en Assen stopt drie keer onderweg. De sneltrein tussen Zwolle en Emmen stopt onderweg drie keer niet, maar zes keer wel. Dat schiet dus niet op.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #77 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:26:12 »


De dagelijkse olietrein in het laantje van emlichheim begin augustus. Dit vervoer loopt ws nog tot volgend voorjaar of toch nog iets langer. Wel op tijd je fotopositie innemen want hij meestal wat te vroeg.
Fotobewerking door mijn vrouw die de kunst bezit om vervelende 4-wielige bewegende objecten te verwijderen uit de foto

groeten jandcargo
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 22:31:29 door jandcargo »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #78 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:43:00 »
Emmen en Coevorden liggen niet in Gelderland en/of Overijssel.

Ten aanzien van kortere reistijden merk ik op dat bij het aanleggen van de bovenleiding en gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Zwolle en Emmen er beloofd werd dat de reistijd een half uur worden.... Dan moet je gemiddeld 150 km/h rijden! Een stoptrein over een vergelijkbare afstand tussen Zwolle en Assen stopt drie keer onderweg. De sneltrein tussen Zwolle en Emmen stopt onderweg drie keer niet, maar zes keer wel. Dat schiet dus niet op.
Maar ik ga er toch niet van uit dat de provincie Drenthe apart een concessie verleent voor Gramsbergen-Emmen. Dat zal echt wel 1 pakket zijn. Assen zal wel wat eisen hebben maar verder zal het niet gaan.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #79 Gepost op: 29 augustus 2019, 12:29:30 »
Reinout ik was ook al raar het kijken van die neben signale,
ik had wel  de brede ks- seintype wel verwacht zoals hieronder maar zonder het 10 getal

of de smallere ks sein type hieronder

Maar wat ik ook afvraag vanuit waar worden ze bedient, door db netze of door bentheimer eisenbahn zelf?
groet dennie

Nog even over het smallere Ks- seintype: dat is een SICAS S7 sein van Siemens. De seinen bij de Bentheimer Eisenbahn zijn gebouwd door Scheid & Bachmann, en die bouwen op zijlijntjes niet van die brede Ks-seinen met "Auslegermasten".

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10445
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #80 Gepost op: 17 september 2019, 17:04:01 »
Afgelopen week nog even in Bad Bentheim geweest. Kom hier snel nog op terug.

Het Bundesbahn station waar de internationaletreinen stoppen


Detail van het monument voor de deur


He, een Stowe a wayer in beeld!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10445
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #81 Gepost op: 23 september 2019, 12:07:30 »
Zoals beloofd kom ik terug op de vorige plaatjes en ben ik terug gegaan naar Bad Bentheim om wat actuele plaatjes te maken.


127 Bentheim, Bad is er later aan toegevoegd, in de jaren 50/60 van de vorige eeuw. Rechts is nog net een glimp van een goederenspoor te zien. Geheel rechts staat het stationsgebouw van DB met aan het perron een motorwagen van die zelfde DB voor de dienst op Nederland. Boven langs het station en het links gelegen seinhuis loopt de doorgaande weg het Grafschaft in. Overweg, seinhuis en seinpalen zijn verdwenen en op die plaats loopt nu een onderdoorgang voor het wegverkeer. Geheel links aan de rand van de foto is het stationsgebouw van de Bentheimer Kreisbahn te zien. Later is de naam veranderd in Bentheimer Eisenbahn.


128 We kijken in de richting van Nederland! Bentheim heeft heel wat locomotief typen en trein soorten gekend, ook hele korten!.


129 Na het in de ban doen van het stoom werden de internationale treinen richting Nederland getrokken door diesel locomotieven. De V200 was in die tijd  geen onbekende gast


130 Naast de vele internationale treinen kende Bentheim ook regionale treinen zoals deze gemengde trein van de Bentheimer Eisenbahn.


131 In die jaren 50 en 60, en in de eerste zeven jaar van 1970 kende de DB nog volop stoomtractie. Deze stoomtractie werd veelvuldig voor o.a. goederentreinen ingezet. Op deze plaat van Evert Heusinkveld staat een 41-er voor de goederenloods van Bentheim te wachten op werk.


132 Na het stoomtijdperk in 1977 raakte ook het goederen vervoer in de vrije val en gaf verlaten emplacementen te zien. Milieu verordeningen en bezuinigingen op (stations) personeel zorgde ervoor dat emplacementen en gebouwen er redelijk verwaarloost uit kwamen te zien.


133 Nu anno 2019 zijn de bakens verzet en ziet Bad Bentheim, zo als we het nu uitspreken er goed verzorgd uit met zelfs een monument, zijnde een drijfas van een BR50, voor de deur.


134 De plaats van het oude seinhuis wat aan de voormalige overweg te vinden was, is nu ingenomen door dit nieuwe gebouw aan de stadszijde van het station.


135 Vanuit dit seinhuis worden de regiobahn, eurobahn en de Bentheimer Eisenbahn bediend.


136 ET 4.05 staat klaar voor vertrek verder Duitsland in.


137 We kijken hier over de wisselstraat van het BE goederenemplacement naar de vertrekkende ET 4.05 van de Eurobahn.


138 Eurobahn en Berlinexpress gezamenlijk aan het perron van Bad Bentheim. Daar er spoorwerkzaamheden tussen Almelo en Deventer gaande zijn was dit het eindpunt van de Berlin-express. Er was vervangend busvervoer met Nederlandse touringcars geregeld naar Deventer.  Een nieuwsgierige wesp kijkt belangstellend mee.


139 De 101 104-9 heeft de trein tot Bad Bentheim gebracht en zou onder normale omstandigheden afgelost worden door een Nederlandse electrische locomotief. De 014 gaat van de trein en loopt om.


140 wat eerst de voorkant van de trein was, is nu de achterzijde geworden.


141 De 014-9 loopt om naar de voorzijde van de trein. Helaas kon ik daar vanwege afstand en tijd niet meer bij zijn.

Enkele plaatjes zijn van het internet geleend waarvan ik de maker niet kon achterhalen

Gaan straks weer verder.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 12:09:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1937
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #82 Gepost op: 23 september 2019, 14:05:46 »
Mooi die zw foto's  (y)
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10445
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #83 Gepost op: 23 september 2019, 18:04:58 »

142 Nog even dit plaatje terug halen. Achter het seinhuis is het oude station van de Bentheimerkreisbahn, later de BE te zien.


143 Hier een beter zicht vanaf de verdwenen overweg op het station van de BE. Door de Hp1 en Hp2 tonende seinpalen krijg je een duidelijk beeld van hoe het ooit geweest is. Let even op het gebouwtje achter de sigaren rokende meneer.


144 Na jaren van stilstand en verval is het personenverkeer op de BE tussen Bad Bentheim en Neuenhaus gereactiveerd. Dit hielt niet in dat het voormalige station ook mee genomen zou worden in de plannen. De BE halteerd nu aan het zelfde perron als de internationale treinen en de eurobahn. Gelukkig is het gebouw niet gesloopt maar is omgebouwd naar een hotel/restaurant met de mooie naam “Bentheimer Hoff” Op de achtergrond is nog net het terrein van de BE te zien waar nu de bussen een parkeerplaats hebben gevonden. Hier zien we nog net het dak van het gebouwtje uit de vorige plaat.


145 Delen van de goede oude tijd zijn nog steeds zichtbaar


146 en worden daar waar het kan, geïntrigeerd in de nieuwe bestemming


147 Bovenin is een mooi plekje voor de treinspotter


148 Op de restanten van het perron kwam ik deze constructie tegen? Het doel lijkt mij duidelijk, maar waarom staat dit hier?


149 Aan deze zijde van het emplacement stond de D22 te wachten op de dingen die komen gaan. Op de achtergrond een vertrekkende eurobahn viertje.


150 D22


151 Op het emplacement van BE Bad Bentheim stonden deze spoorketelwagens. Aan de spoorstaven te zien ligt het spoor niet te verroesten. De onderste sporen leiden langs het perron van het hotel en gaan met een grote boog richting de stalen vakwerkspoorbrug over de hoofdsporen.


152 Glimmende staven wat duidt op intensief gebruik.


153 Lokaalspoor over de hoofdbaan met overweg en spoorbomen met ijzerbeslag. Hoe mooi wil je het hebben


154 De meeste wissels op het BE terrein worden nog steeds met de hand bediend en zien er goed onderhouden uit.


155 Nog een relikwie uit lang vervlogen dagen!


156 Kijk maar goed alles nog handbediend


157 Aan de andere kant van het emplacement, daar bij de overweg en vakwerkbrug trof ik deze jongens aan. Wachtend op hun volgende inzet?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #84 Gepost op: 23 september 2019, 19:02:45 »
gaaf die histerische plaatjes met die accutriebwagen en Formsignale  (y)
Valt me op dat de seinen VOORBIJ de overweg staan, die wordt dus niet gezekerd met de seinen....nooit gezien!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5109
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #85 Gepost op: 23 september 2019, 19:07:42 »
Die instap-constructies in afbeelding 148: is dat soms gebruikt tijdens de periode met proefritten? Misschien ook om met rolstoelen te testen? Ik weet niet of ze toen al door konden rijden tot het eigenlijke station.

Of, brainstormend, misschien iets tijdens de feestelijke openingsritten? Dat ze op het oude perron een grote feesttent neer konden zetten? Ik gok maar wat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Online Online
  • Berichten: 241
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #86 Gepost op: 23 september 2019, 19:29:51 »
Maar als je goed kijkt op één van de voorgaande foto' s, dan zie je dat er nog hoogstaande Sh1 Signale vóór de Bü staan (bij elk spoor), dus de Bü is wel degelijk afgedekt.

Mvg Bas

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #87 Gepost op: 23 september 2019, 20:30:02 »
Opmerkelijk dat Bentheim Nord niet meer als eindpunt voor de reizigerstrein van de BE gebruikt wordt maar het DB station van Bad Bentheim. klantvriendelijker is het wel. Toch jammer, ik hoopte dat het oude gebouw zijn oude functie weer ging vervullen.
Groeten,
Richard

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #88 Gepost op: 23 september 2019, 21:20:08 »
gaaf die histerische plaatjes met die accutriebwagen en Formsignale  (y)
Valt me op dat de seinen VOORBIJ de overweg staan, die wordt dus niet gezekerd met de seinen....nooit gezien!
Dat heb je wel op meerdere plaatsen in Duitsland, ook anno 2019 nog.
Mocht je daar aan de kant gaan wordt je ook medegedeeld dat je voor de overweg moet stoppen. Bij het binnenrijden ligt de overweg uiteraard dicht en als de machinist de melding heeft gedaan dat hij tot stilstand is gekomen gaan de overwegbomen weer omhoog.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #89 Gepost op: 14 oktober 2019, 08:26:42 »
Die instap-constructies in afbeelding 148: is dat soms gebruikt tijdens de periode met proefritten? Misschien ook om met rolstoelen te testen? Ik weet niet of ze toen al door konden rijden tot het eigenlijke station.

Of, brainstormend, misschien iets tijdens de feestelijke openingsritten? Dat ze op het oude perron een grote feesttent neer konden zetten? Ik gok maar wat.

Reinout

Op busundbahn.de staat dat de Bentheimer Eisenbahn aan het eigen spoor een extra perron wil bouwen om bij storingen beter te kunnen reageren. Misschien hebben deze instap-constructies daarmee te maken? Zie voor het bericht: https://www.busundbahn.de/nachrichten/infrastruktur/detail/news/strecke-nach-neuenhaus-guter-start.html

Daarin staat trouwens ook dat de lijn tot nu toe de verwachtingen wat betreft reizigersaantallen heeft overtroffen (meer dan 2000 reizigers per dag).