Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c  (gelezen 30625 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Gepost op: 13 mei 2019, 13:19:23 »
Afgelopen weekend had ik weer eens écht een vrij weekend en dat betekent bouwen! Nu had ik even geen zin in resin en secondelijm, dus ben ik even mijn kast ingedoken op zoek naar een leuk kitje.

Ik heb de afgelopen maanden een aantal messing bouwpakketten van rijtuigen bij elkaar gesprokkeld. Om te beginnen een Philotrain C10c. Ik heb nog nooit een rijtuig in elkaar gebakken maar had er na de vorige bouwsels wel vertrouwen in. Aangezien de wanden en het dak bij deze kit al zijn voorgevormd leek mij dit een verstandige start. Ik kijk toch nog een beetje op tegen het buigen van zijwanden en daken... :-\


Deze kit dus!


Zoals de bouwbeschrijving ook aangeeft ben ik begonnen met de bodemplaat. Het vouwen van de diverse delen ging vrij gemakkelijk in de bankschroef, met twee lange aluminium hoekprofielen waartussen de plaat werd geklemd.


Alle vouwnaden even nagelopen met wat tin, wordt het toch iets steviger van.


Interieur krijgt al vorm. Hier liep ik later wel tegen de lamp aan! De banken zijn vrij breed en komen precies tot de zijrand van de bodemplaat of net iets verder. Dit resulteerde later in een kap die niet mooi aansloot. Ik heb de banken iets meer naar het midden gedrukt zodat deze niet bij de rand uitsteken. Het is een minimaal verschil maar zorgt er nu wel voor dat de kap mooi aansluit.


Diverse onderdelen aan de onderzijde vastgezet. Na deze stap geeft de handleiding aan om de onderste rij treden vast te zetten. Dit heb ik bewust niet gedaan en deze klus bewaar ik voor een later stadium. Ik wil eerst de kap goed sluitend op het onderstel krijgen en daarna de lipjes strak tegen de rand van de zijwand leggen. Hierdoor voorkom ik ten eerste dat de lipjes in de weg zitten bij het plaatsen van de kap en ten tweede sluiten de lipjes straks wel mooi aan. 

We zijn lekker op weg ;D

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 13:21:42 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2019, 13:27:54 »
Hierbij ga ik je maar eens op de vingers kijken  :)

Vraagje: Is de 15C kit ook met hoge klasseborden te bouwen of alleen met lage?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2019, 13:44:51 »
Hallo Mathyn,

veel plezier met het bouwen van deze kit! Ik heb er ook een aantal in elkaar gezet; ze zijn goed te bouwen.

Ik weet niet of je de wagen wilt gaan voorzien van kortkoppelmechanismen? Zo ja en mocht je zoeken naar een manier om dat te kunnen realiseren, zie dan bijvoorbeeld deze pagina op mijn site.
Moet de wagen ook op een 'normale' modelbaan kunnen rijden (dus met redelijk krappe bogen), hou dan de uitslag van de draaistellen goed in de gaten; ze raken snel de langstreden. Ik heb een aantal verbindingen tussen bodemplaat en langstreden moeten veranderen om de draaistellen genoeg ruimte te geven en heb zelfs andere koppelhouders gefabriceerd; zie deze pagina.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2019, 16:04:52 »
@Eric: deze kit heeft geen geëtste borden op de zijwand. Je kan de klassenummers dus op elke plek plaatsen die je maar wilt. Zelf ga ik voor een naoorlogse versie, dus worden ze hoog geplaatst.

@Hans: dankjewel! Tot nu toe is het een vrij simpel kitje en bevalt het goed. Wel zitten er een paar onvolkomenheden in, maar daar kom ik nog op terug. Een kortkoppeling gaat er zeker komen. Ik denk in de vorm van een symoba aangezien ik die nog in de kast heb liggen. Ik heb daar al wat ideeën over, maar een referentie is altijd prettig. Waarvoor dank (y). Wat een mooie site trouwens! Daar staat een hoop inspiratie op.

Dan nog een algemene vraag: heeft iemand een foto van een naoorlogse C10c (ex. SS)??? Tot nu toe heb ik nog niks gevonden en helaas is het boek De Erfenis nog niet in mijn bezit.
Ik zoek beeldmateriaal om een aantal punten te kunnen achterhalen:
- exacte plaatsing opschriften, kan ook wel met foto's van het Philo model
- vorm van handgrepen tpv deuren
- trap aan de kopse kant: ik weet dat deze is aangepast of weggehaald. Is deze helemaal weggehaald, of is er nog een klein stukje trap overgebleven zoals ook op andere type rijtuigen voorkwam?

Gr, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 16:06:48 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2019, 16:14:38 »
Kijk dat is informatie waar ik blij van word  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2019, 18:25:08 »

Dan nog een algemene vraag: heeft iemand een foto van een naoorlogse C10c (ex. SS)???


Hoi Mathyn,

Over grootspoor-foto's heb ik je een PB gestuurd. Hieronder vast een plaatje van wat ik heb gebakken van deze kit.



Omdat de opschriften van Philotrain nogal sober zijn, heb ik een setje rijtuigopschriften van MK Modelbouwstudio gebruikt. De "niet roken" bordjes heb ik zelf geprint op een stickervel, uitgesneden en opgeplakt.


- trap aan de kopse kant: ik weet dat deze is aangepast of weggehaald. Is deze helemaal weggehaald, of is er nog een klein stukje trap overgebleven zoals ook op andere type rijtuigen voorkwam?

Gr, Mathyn

De trap aan de kopse kant is bij de naoorlogse versie vervallen, evenals het bordesje aan de andere kant. (bron: Philotrain)

Grtz, Ton

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2019, 19:02:29 »
Ziet er mooi uit! (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2019, 09:50:36 »
Prachtig gebouwd Ton, zo ver moet ik nog maar zien te komen ;)
In ieder geval bedankt voor het mooie voorbeeld.

__________________________



We gaan door met de kap. Het vouwen van de wanden ging verrassend makkelijk. Bij de eerste poging had ik de zijwand in de bankschroef gezet. Vouwen gaat in dat geval erg moeizaam aangezien het dak maar weinig messing houvast heeft om te vouwen. Het ging ook niet strak (uiteraard.... ::)) Daarom al snel de kap omgedraaid en het dak ingeklemd. Daarna was de kap binnen enkele seconden gevouwen. Al doende leert men ;D



Vanwege de afwezigheid van een M1,4 tapje heb ik besloten de schroefgaten met een 1,5mm boortje uit te boren en daarna M1,4 moertjes te solderen. Over het algemeen heeft dit mijn voorkeur boven een tapje in een dun plaatje messing. Er is altijd een risico dat het na verloop van tijd dolgedraaid wordt...
Overigens, binnenkort heb ik het M1,4 tapje toch wel nodig... Anders kan ik de draaistellen niet vastschroeven ;D



Ik heb eerst de beide kopwanden en de wanden ter plaatse van het toilet geplaatst. Deze volgorde was bewust. De twee tussenwandjes vlak achter de kopwand waren namelijk niet erg maatvast... Vooraf controleren van de maatvoering is dus echt heel belangrijk! In eerste instantie was de buitenwand strak op de tussenwand gesoldeerd en dat resulteerde in een dikke knik in de wand. Daarna de brander er even opgezet en ik zag de buitenwand weer netjes terug schieten naar 'rechte' positie. De ontstane kier maar dicht gesolmuurd.



Even passen op het onderstel ging goed. Het begint al op een C10 te lijken!



Dan naar het dak, wat een !%(*@^$$#^@@#%^ was dat! (Lees een hoop gevloek)
Op bovenstaande foto is te zien dat het voorgevormde dak NIET goed aansloot. Voor de foto gaf ik al behoorlijk wat druk en het dak wilde ook met die druk gewoon niet aansluiten. De scherpe vouw begon gewoon te vroeg....
Ik heb dit opgelost door in eerste instantie de vouw iets te verminderen en daarna te verplaatsen. Met een hoop geduld, elke keer weer inklemmen tussen twee hoekprofielen, corrigeren en weer passen en daarna weer iets corrigeren en weer passen (etc.), is het gelukt om het dak passend te krijgen. Zonder enige druk op het dak te geven zag het er zo uit:



Het is gelukt om de ronding heel strak te houden, je ziet dus geen vouwnaden, knikken, deuken of andere storende elementen in het dak!

Inmiddels zitten de eerste dakluchters op het dak en is het dak aan de bak gesoldeerd volgens de methode die Philotrain beschrijft. Dit ging verrassend simpel. Helaas ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat de kit incompleet is. Ik mis twee ventilatoren torpedomodel en twee ventilatoren vaasmodel... Er waren ook al een aantal onderdeeltjes van de gietboom afgeknipt.  ???. Vooralsnog moet ik deze onderdelen bestellen voor een aantal andere kitjes, dus een probleem is het niet. Het is wel jammer dat ik de kap hierdoor voorlopig niet af kan maken.

Kleine kanttekening: het valt mij op dat bij het Philotrain model en het model van Ton er geen vuldoppen op de watertank zitten. Lijkt mij dat deze er wel op moet? Ik zal eens naar de bouwtekening in Het Utrechts Archief zoeken. Daar staat het wel op.

Volgende keer meer foto's!

Groet, Mathyn
 
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2019, 11:27:42 »
Helaas is het zo dat meestal de daken van Philotrain kits niet passen op de zijwanden. Maar je hebt het goed opgelost.

Nog een tip voor de handgrepen naast de deuren: die moeten aan de boven en onderkant rond zijn. Volgens mij heeft TonM dat ook gemaakt, maar Philotrain tekent het meestal als rechte handgrepen. Is een typisch ding voor Staatsspoor rijtuigen.

Zie onderstaand model:



Dit is overigens geen Philotrain model, maar een eigen productie van TM EB (Ingenium)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2019, 17:09:38 »
Watervuldoppen horen er wel bij.
Kit 870/70107

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2019, 19:46:13 »
De kopladders werden in/vanaf 1929 ingekort, werden ze daarna nog wel verwijderd?
Die vuldoppen, Philotrain 570/70107, zijn in het echt niet helemaal zichtbaar, alleen de deksels daarvan zijn nog te zien bovenop de waterbak. De rest van de watervuldop zit daaronder verstopt. Dus een klein rond plaatje volstaat.


Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2019, 23:38:20 door prutser »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2019, 07:28:14 »
De koptrappen zijn vanaf 1929 ingekort, maar zeker niet verwijderd.
Je kunt anders niet meer bij de noodremkleppen komen die onder de dakrand zitten.

Op diverse foto´s van naoorlogs materieel, zie je de halve trappen nog.
Nu lijken bijna al mijn foto´s van de SS C10c vanaf de kant van de verlichtingsbediening genomen te zijn, maar toch.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2019, 11:39:52 »
@Ivo; dankjewel! Ik wist niet dat dit een bekend euvel was... Zou toch niet mogen voor de prijs van de kits :-X Aan de andere kant, het is natuurlijk wel 100% handwerk.
Die handgrepen zagen er al niet helemaal recht uit. Het is mij nu wel duidelijk hoe ze gevormd moeten worden. Alleen nog even bedenken hoe ik dit 20x kan reproduceren zonder grote verschillen. Zie ik nou goed dat de handgrepen bij Ewout blank zijn gehouden? Of zijn deze na het spuiten met metaalverf aangestipt?

@Gerard & Stephan, die waterdoppen zijn een leuke discussie. Ik zie op de tekeningen het volgende:

Bron: Het Utrechts Archief

De vuldoppen van Philotrain zijn wel het juiste model denk ik, alleen horen deze verzonken in de plaat gemonteerd te worden. Nu heb ik twee onderdelen aan een van de gietbomen zitten die sterk lijken op het dakventilator type cilindrisch model. Met enig vijlwerk komen deze zeer goed in de buurt van een rond dopje. Deze twee onderdelen zie ik overigens nergens terug komen op de bouwtekening van Philotrain en beschouw ze daarom als 'overgebleven' onderdelen... en daarom geschikt ;D

@Arjen, jij geef dus aan dat de trappen er (gedeeltelijk) wel op moeten bij een naoorlogs model, eigenlijk net als op het vooroorlogse model van Ewout(zie foto van Ivo). Dat is leuk! ;D

Twee nieuwe puntjes voor mijn onderzoek:

Bron: HUA
Ik ben geïnteresseerd naar de functie van deze kraan en eventueel een referentiebeeld. Er is in de kopwand ook een leiding geëtst volgens het verloop op deze tekening. Bovendien zit er een gaatje. Maar op de bouwtekening wordt er geen aandacht aan besteed en een onderdeel heb ik er ook niet voor.

EDIT: het lijkt mij een oud type luchtslang/kraan zoals deze waren gemonteerd voordat de slangen op de bufferbalk kwamen.


Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het verloop van deze leiding op het dak. Maar of ik dat kan achterhalen betwijfel ik...

Dan nog even de stand van zaken:

Het dak zit vast en de onderdelen op het dak zijn zo goed als allemaal geplaatst. Ik mis nog een paar onderdelen die pas geplaatst kunnen worden nadat ik deze besteld heb.

Helaas, vanwege de deadlines van een aantal schoolopdrachten, gaat het model nu weer even de kast in. Zodra ik weer wat tijd heb ik ga ik verder.

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 11:47:35 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2019, 12:56:32 »
Die handgrepen zagen er al niet helemaal recht uit. Het is mij nu wel duidelijk hoe ze gevormd moeten worden. Alleen nog even bedenken hoe ik dit 20x kan reproduceren zonder grote verschillen. Zie ik nou goed dat de handgrepen bij Ewout blank zijn gehouden? Of zijn deze na het spuiten met metaalverf aangestipt?
Mathyn, voor het gelijk houden van de handgrepen maak ik altijd een mal. Neem een stukje messing plaat (resten van de etsplaat) en boor daar op de juiste afstand van de 2 rondingen 2 gaatjes. Door de gaatjes soldeer je haaks op het oppervlak 2 draadjes van 0,4 mm . Dan kun je daarom heen de handgrepen buigen en heb je ze allemaal even lang. Daarna haaks omzetten aan de uiteinden om door de gaatjes in de bak te passen.

Het mooiste zijn natuurlijk blanke messing handgrepen die je ook nog oppoetst. Ewout denkt dat ik dat altijd doe. Maar je kunt ook ze naderhand met de hand met messing lak aantippen. Dat heeft Ewout gedaan en ik recent ook. Het maakt wel verschil. Als je draad gebruikt is het makkelijker ze blank metaal te houden, maar voor het gemak (en dat maakt echt een enorm verschil) heeft Ewout net als MK meestal geëtste messing handgrepen. Dat werkt wel zo snel, maar doordat je dan een meer rechthoekig stuk metaal krijgt is dat lastiger schoon te houden en al haast niet meer te poetsen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2019, 17:13:52 »
De koptrappen zijn vanaf 1929 ingekort, maar zeker niet verwijderd.
Je kunt anders niet meer bij de noodremkleppen komen die onder de dakrand zitten.

Op diverse foto´s van naoorlogs materieel, zie je de halve trappen nog.
Nu lijken bijna al mijn foto´s van de SS C10c vanaf de kant van de verlichtingsbediening genomen te zijn, maar toch.

Groeten Arjen

Philotrain zelf heeft destijds de gebouwde versie met hooggeplaatste klasseborden uitgebracht (15C), zonder de trappen.
In de bouwbeschrijving bij de oorspronkelijke kit staat over de te bouwen uitvoering "uit de vijftiger jaren met hooggeplaatste klasseborden" dat bij die versie : ".... vervalt aan de ene kopkant de trap en aan de andere kant het bordesje.

Nu kan Philotrain het natuurlijk ook mis hebben gehad, maar ik heb zelf nog geen foto's gezien van een C10c (ex-SS) met hoge klasseborden met halve trap. En ik geloof niet dat ze het bij Philotrain zomaar uit de duim hebben gezogen.

Maar goed, het wachten is natuurlijk op een foto waarop e.e.a. duidelijk te zien is.

Grtz, Ton

Edit: Toch nog even gaan spitten.
Blz. 68 van het boek "Met de trein door Nederland 1947-1986". Op de bovenste foto is de bedoelde kopwand te zien. Zonder trap, maar wel met twee opstaptreden.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 17:37:19 door TonM »