Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81791 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #180 Gepost op: 03 oktober 2020, 09:25:58 »
En dat voor ongeveer 20 cent per stuk.

en daar ga je zeker aan denken als er weer eens eentje uit je pincet vandaan springt. Hoogpolig tapijt?. Nou ook op een gladde vloer vindt je ze niet/nauwelijks meer terug.
Ik pak ze vanuit het zakje met de omkeerpincet. Nooit een gewone pincet en ook nooit los op de werktafel.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 09:31:04 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #181 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:35:39 »
Gedraaid van getrokken zeskantstaf? Mooi hoor.
Ja, dat zal het natuurlijk zijn.

@Frits,
Voor 20 cent lig ik niet wakker. Wel vervelend als het er veel worden, maar gisteravond had ik 0 verlies met 12 van deze bouten en 0 verlies met 14 klinknagels op de cylinderbeplating. Zeker een goede avond gehad...

Als je bedenkt wat zo'n lok straks waard is is het peanuts. Maar ik bouw ze niet voor de verkoop. Geldt voor jouw loks ook vermoed ik.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #182 Gepost op: 03 oktober 2020, 13:23:10 »
Nee, ik lig er ook niet van wakker, maar denk het automatisch wel als dat ding weer het luchtruim kiest.
Vervelender is het als je daardoor dan net te kort komt. Dan denk ik iets heel anders.

Mijn bouwsels hebben ook alleen emotionele waarde en kijk er iedere dag met plezier naar. Ik bouw voor mezelf en niet voor anderen, dus een andere waarde ken ik er niet aan toe. En voor de toekomst...ach, straks weet niemand meer wat zelfgebouwde messing modellen waren. Stoomlocs....wat zijn dat? Daar maak ik me dus even helemaal geen zorgen over. Ik leef nu.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #183 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:25:40 »
Gisteren weer 54 cent kwijtgeraakt ;)  Twee klinknagels voor de cylinderbekleding. Vanavond de leibanen er opzetten en de deksels voor de schuiven. Het kan zijn dat ik iets heb gemist, maar die zitten niet in de kit. Wel etsdeeltjes als deksel, maar niet de gewenste dikte erachter. Dan eens kijken of een en ander mooi beweegt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #184 Gepost op: 05 oktober 2020, 20:18:27 »
De deksels voor de schuiven, zijn dat de kleine ronde plaatjes die boven de cilinderdeksels zitten? Want daar zitten geen verdikkingen voor bij.

Ik heb voor de leibanen en zuigerstang met kruiskop een apart gegoten setje gebruikt, deze is iets fijner uitgevoerd.
Kwam bij mij ook goed uit want de geëtste leibanen ontbraken in mijn kit.
Heb hiervan de zuigerstangstopbuspakkingimitatie wel enigszins aangepast want dat was weer wat grof.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2020, 20:20:25 door prutser »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #185 Gepost op: 06 oktober 2020, 00:15:35 »
Stefan, nee die verdikkingen zitten niet in de kit. Ik wist dat ze er moesten zitten en de foto's in het boek bevestigen dat ook. Ik heb aardig wat DJH 3700en gebouwd en daarvan wist ik dat deze zuigerdeksels en cylinderdeksel erop zitten. Ik heb ook datzelfde gegoten setje van Piet. Ik zag al dat je de zuigerstang bij de kruiskop wat dunner hebt gemaakt. Je moet wel, want anders kan de zuigerstang niet ver genoeg de cylinder in. Dat komt omdat de afstand van het gat in de wielen voor de koppelstangen tov het midden eigenlijk te groot is bij Romford wielen. Daardoor moet de uitslag van de kruiskop ook groter zijn dan in het echt.

Maar met de cylinders ben ik nu al een paar dagen zoet. Eerst de klinknagels dan het hele ding goed buigen en vast zetten. De cylinderdeksels zijn er in gezet en toen kwamen de schuifstang deksels. De verdikking heb ik gemaakt van een stuk 3mm buis, gezaagd in een zaagbankje om dat zo haaks mogelijk te krijgen. Niet helemaal door en allemaal te dik. Met doorzagen vliegt het stukje buis aan het eind door de werkplaats om definitief zoek te zijn,

Dus dit zijn de onderdelen:



Cylinders met deksels. Deze moesten nog even met 2mm worden opengeboord om het gietdeel passend er in te krijgen. Die zit hier provisorisch erin gestoken. Ervoor liggen de 4 deksels van de stoomschuiven en er nog eens voor een paar stukjes niet helemaal doorgezaagd buis.



Hier zitten al 2 stukjes buis en één deksel op zijn plek. Het moet allemaal nog worden nabewerkt met het bekende glasvezel potlood (mijn vrouw begint al te klagen dat de restjes weer overal vindbaar zijn).



En dan ziet het er in de lok zo uit:







Het klopt dat de voorste deksels dikker zijn dan de achterste. Waarom weet ik niet, behalve dat de aandrijving van de schuiven van voren komt via de omkeerinrichting die ik er nog niet in heb zitten.

En ja: de kruiskop zit verkeerd om. Zie ik weer op de foto's ipv eerst goed doen en dan foto's maken.

Volgende stap is de kruiskoppen in de leibanen goed vrij bewegend maken, koppelen aan de drijfstang en aan de voorste drijfwielen en dan kijken of het allemaal nog soepel beweegt. En zo niet (meestal) eindeloos afstellen  :)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #186 Gepost op: 07 oktober 2020, 12:42:48 »
Inmiddels heb ik de leibanen en de kruiskoppen op elkaar passend gemaakt en in de cylinders geschoven. In de voorste stand links loopt het nog aan . Het gietdeel zou eigenlijk verzonken moeten worden in de messing cylinderdeksels voor een betere passing. Maar het geheel ziet er aardig uit.





Terwijl ik er naar kijk zie ik dat de cylinderkranen nog onder de cylinders zou moeten maken. Dit zal waarschijnlijk de uitslag van de voorste bogie verder beperken. Net als de trapjes voor en de lijbanen overigens. Dat brengt mij op een mooi punt voor Tom: ook hier, net als bij de 3900 liggen de cylinders te ver naar buiten. Dat kun je zien doordat deze cylinders strak tegen de rand van de voetplaat liggen, terwijl op foto's van het origineel te zien is dat dat niet zo hoort. Ik laat het zo, want anders worden de leibanen een groot probleem.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #187 Gepost op: 07 oktober 2020, 15:43:37 »
De afstand tussen de leibanen is bij mij 28mm., de Artitec locomotieven hebben 30mm. tussen de leibanen dus komt de 6100 nog aardige bogen door.
Ik had wel dat de bogiewielen net het frame aantikten waardoor er sluiting ontstond. Was lastig op te sporen maar heb geloof ik hier en daar iets aan de binnenkanten van de spatborden af moeten slijpen.

Omdat het nu net dubbele cilinderdeksels lijken heb ik ze afgevijld tot vlak tegen de stopbuspakkinghouder, deze ziet er dan wel te lang uit maar vond het net wat beter staan. T'is een beetje schipperen soms.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 18:25:19 door prutser »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #188 Gepost op: 07 oktober 2020, 17:36:21 »
Had laatst ook sluiting in een lok , decoder eruit ff terug naar analoog , oude trafo aangesloten en vol gas door de bochten .
Vonkt lekker en aan de zwarte plekjes zie je dan precies waar je nog wat moet weghalen .
(net als bij de tandarts , maar die gebruikt een carbonpapiertje  ;D)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #189 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:07:09 »
Stephan, mijn conclusie was ook dat het cylinderdeksel van het gietdeel af moet. Dan komen de leibanen en de stopbuspakkinghouder iets verder in de cylinder en dan zou het geheel goed moeten lopen. Dat is dan de theorie  ;)

Hier nog een keer de cylinder, de messing deksel in de kit en het gietdeel:



Eerst heb ik het deksel aan de zijkant zo goed mogelijk eraf geknipt en gevijld en daarna heb ik het hele deel achter de stopbushouder zo netjes mogelijk weggevijld. Daarmee zakt het gietdeel zeker 1mm verder naar binnen en ziet het geheel er beter uit conform het origineel.



Nu beweegt alles zonder zware punten, dus dit was een prima aktie vanuit esthetisch en technisch oogpunt. Later volgen dan nog de cylinderkranen. Ik zie in elk geval voor en achter 2 onderdelen haaks uitsteken onder de cylinders met een bediening aan de voorkant.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #190 Gepost op: 08 oktober 2020, 11:42:44 »
 (y)
Dit ziet er nóg beter uit dan wat ik heb gedaan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #191 Gepost op: 13 oktober 2020, 16:27:33 »
Gisteravond een lijstje gemaakt. Ik dacht dat ik er bijna was, maar ik vond nog minimaal 25 punten die nog moeten worden gedaan voor het geheel naar de spuiterij kan.

Ook heb ik een paar avonden besteed aan het goed rijden van het chassis. Op de rollenbank ging het niet lekker door te weinig gewicht. Op een rail loopt het een stukje prima en daarna gebeuren er rare dingen met de compensatie. Zoeken, zoeken en uiteindelijk een simpele oplossing: ik heb deelbare koppelstangen gemaakt en die passen goed op de schroefdraad van de krukpennen. Daar zit een schroefje bij om op de krukpennen te draaien. De meegeleverde koppelstangen hebben een relatief groot gat en de schroefjes passen daar in en zitten dan vast op de krukpen. Daar had ik ook al problemen mee gezien, omdat de meegeleverde koppelstangen maar 0,4mm dik zijn en geëtst en dus een scherp randje hebben. Dat randje ging vaak klem zitten tussen de rand van de krukpen bij het wiel en het schroefje. Dan loopt het niet meer. Nu met de gedeelde koppelstangen ontstond het probleem dat aan de ene kant de schroefjes er door de beweging van de lok werden afgedraaid bij het rijden en de andere kant draaiden ze juist vast. Om kort te gaan na een stukje rijden zaten de koppelstangen door de schroefjes aan een kant vast. Oplossing is de koppelstangen op te ruimen zodat de schroefjes weer kunnen worden vastgedraaid op de krukpennen. Helaas zijn deze schroefjes van messing. Ik had liever nieuwzilveren of stalen gehad. Nu moeten ze weer op kleur worden gebracht.

Paar kleine dingen:

Er zit achter aan het frame een voor mij onverklaarbare spleet tussen de bodem van de bak en het chassis:



Ik kan niet zien wat de functie daarvan is. Bij de Werkspoor zit dit achter de remreservoirs, maar bij de Hohenzollern is dit zichtbaar. Ik heb hier maar een stukje messing in gesoldeerd om het dicht te maken. Hier tegen aan moeten eigenlijk nog steunen voor de voetplaat. Net als overigens tussen de wielen waar deze zichtbaar zijn boven de remhangers. Ik heb nog niet besloten om ze te maken.

In elk geval het chassis dicht:



Vervolgens heb ik op enige afstand aan de binnenkant de gaten van het chassis dichtgezet, daar waar de vuurkist tussen de chassisplaten zit. Voor de achterste zit mijn tandwielkast en de voorste nu een plaatje messing:



Dan moeten de leibanen ook worden gesmeerd. Op de bovenste leibaan zit meestal een smeerpotje en op de kruiskop zit aan de voorkant een smeerpotje voor de onderste leibaan. Die laatste heb ik niet gemaakt, maar de eerste moest er op:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #192 Gepost op: 13 oktober 2020, 17:09:18 »
Die gleuf is de ruimte om er eventueel een symoba kortkoppelmechaniek op te zetten, kijk maar op de foto's van GM&S.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #193 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:51:25 »
Inderdaad, nu je het zegt. Was eigenlijk niet van plan er een Symoba in te zetten. Maar kan natuurlijk altijd nog.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #194 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:59:00 »
Eindelijk weer tijd om een en ander op te pakken.

Eerst de bogies aanpassen. Op foto's zag ik dat de remcylinders in de bogies andersom staan tov de geleverde bogies van de Artitec 3700. In de 3700 en 6100 boeken kun je op de foto's terugvinden dat de 3700 pas later in de jaren '30 een beremde bogie heeft gekregen en dat daar toen de remcylinders staan zoals ze in de geleverde bogies zitten. De 6100 had al vanaf 1929 beremde bogies en daar zaten de remcylinders andersom. Op de foto's is te zien dat na de oorlog de meeste 6100 de remcyinders zo hebben zitten zoals de 3700en die hebben. Alleen bouw ik de 6105 tussen 1929 en 1936 en moet de zaak worden omgekeerd. Dat blijkt eenvoudig te doen. De remcylinder zit in een stukje gietwerk dat in de remhangers is gelijmd. Dit is voorzichtig los te maken door een beetje te wrikken met een kniptangetje tussen de hanger en de remstang:





Op de achtergrond zie je ook de bogiewielen. Die zijn niet correct, want het horen 8 spaaks wielen te zijn. Die heb ik wel, maar die zijn van Gibson en ik moet nog even zoeken of ik 4 paar heb. Dan moeten ook de drijfwielen worden vervangen door Gibson, want dan hebben ze allemaal stalen wielbanden en het is het mooiste als het voor allemaal hetzelfde is.

Ander detail, welke ik bij Stephan ook al zag, zijn de zonnekappen in de ramen van het machinistenhuis. Die moet je zelf maken en ik kan me niet herinneren die ooit in een kit van een NS model heb gezien, maar de meeste loks hebben die wel.

Deze zijn eenvoudig gemaakt van een stukje rest messing. Daar zaag je een stuk van 1,5mm af en neemt een lengte van ongeveer 1cm. Dei buig je rond een boortje met een iets kleinere diameter dan de boog bovenin het raam en vijl je vervolgens in de gewenste vorm:

4 stuks:



Het lastigste is nog ze op de plek te houden bij het solderen. Twee gingen niet in een keer goed, maar de soldeerbout is geduldig:






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*