Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?  (gelezen 3708 keer)

Marklin6480

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Gepost op: 18 april 2019, 15:59:39 »
Goedemiddag Beneluxspoorders,

Gisteren heb ik uit een boedel een modeltrein gekocht. Het is een model van de HLE 18 (Alstom) in H0. Ik kan niet bepalen of het om een locomotief gaat voor het 3-rail systeem (Märklin) of het 2-rail systeem. Ik zie namelijk een omschakelrelais in de locomotief, maar mis een sleper onder het motordraaistel/ de twee motordraaistellen.  ???
Ik heb al uitgevonden dat de kap en de apparatenkast van een Jouef artikel 843/e moet zijn. De draaistellen lijken van een Märklin locomotief te komen.
De locomotief rijdt niet 2-rail analoog en vanzelf ook niet 3-rail analoog vanwege het missen van een sleper.  ::)

Wellicht kunnen jullie mij, aan de hand van foto's, op weg helpen. Kan ik de locomotief toch laten rijden, zo ja hoe?


de SNCB HLE 19 (Alstom)


onderkant


(motor)draaistel aan de kant waar 1 stroomafnemer op het dak zit


(motor)draaistel aan de kant waar 2 stroomafnemers op het dak zitten


het bewijs van mogelijke oorsprong van delen van de locomotief MADE IN FRANCE REF 843/E


omschakelrelais


(motor)draaistel 1


(motor)draaistel 2
Modeltrein en Märklin worden over de hele wereld niet voor niets in één adem genoemd.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2019, 16:10:04 »
Op het draaistel staat toch duidelijk Märklin...
Drierail, ook al mist de sleper.

Mvg

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2019, 16:12:11 »
Mijn inziens is dit een bastaard model.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2019, 16:13:16 »
Kijk anders eens op wiki.3rail punt nl?

Mvg Bas

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2019, 16:27:18 »
Wellicht kunnen jullie mij, aan de hand van foto's, op weg helpen. Kan ik de locomotief toch laten rijden, zo ja hoe?
De bedrading doormeten en kijken hoe de stroomafname geregeld is.
Lijkt me een ombouwprojectje. Ik zie niet direct draadjes die naar de sleper zouden moeten gaan.
Denk dat het nu 2 rail is?

En wat zat er in de rest van de boedel. Was dat 2 of 3 rail? Dan heb je misschien een aanwijzing.
Gr.
Eric

Marklin6480

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2019, 16:34:17 »
Goedemiddag Remunj,

De rest van de boedel waren locomotieven voor het 3-rail systeem. Die heb ik allemaal analoog kunnen testen. Drupje olie erbij en dan rijden ze weer als een zonnetje.
Met deze heb ik wat meer hoofdbrekens.

Groeten,
Dennis
Modeltrein en Märklin worden over de hele wereld niet voor niets in één adem genoemd.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
    • Windhoven
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2019, 16:34:49 »
Al staat er Marklin op een draaistel kan het ook nog 2-rail zijn. Marklin heeft namelijk ook Hamo (2-rail) gehad. En dit lijkt veel op een draaistel van een oude serie 1200. Met een omschakelrelais erin zou je haast denken dat iemand begonnen is aan een ombouw en er nog niet aan toe is gekomen om de sleper te plaatsen. Bij een Marklin 3-rail model zit de sleper niet onder het draaistel waar de motor zit. Met de 2 motordraaistellen kan het nooit zijn stroom van de rails hebben gekregen bij 3-rail omdat er geen ruimte is voor de sleper.
Optie is nog dat de vorige eigenaar de locomotief alleen heeft gebruikt op de bovenleiding (is ook de middenrail).
Met 2 motoren zal dit model wel de rails uit je baan trekken denk ik ;-)
« Laatst bewerkt op: 18 april 2019, 16:40:16 door NL-modelspoor »
Johan

Marklin6480

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2019, 17:01:28 »
Beste Johan,

Dat zou heel goed kunnen dat de vorige eigenaar de bovenleiding gebruikte als midden rail.
Ik zet zelf ook vraagtekens bij het feit of deze ombouw volledig is geweest.

Ik zal de boel eens door laten meten, aan de NS 1200 had ik nog niet gedacht bij het zien van de draaistellen.
Ik dacht eerder aan een Nohab, maar bedenk me nu dat die draaistellen ook van een loc van General Electric zijn.

Fijne avond.

Groeten,
Dennis
Modeltrein en Märklin worden over de hele wereld niet voor niets in één adem genoemd.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2019, 23:50:57 »
Hallo

Denken jullie nou echt dat deze lok ooit zal rijden op eigen kracht? :-\
Er zitten zoveel antislipbanden onder dat het onmogelijk is dat deze lok überhaupt kontakt kan maken met de railstaven.
Ik kan me voorstellen dat deze lok gekoppeld was met een wagen die zowel via de middenleider alsmede de railstaven dit gevaarte ( volgens mij jouef of lima) van stroom kon voorzien.

Bart

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2019, 22:29:46 »
Zo te zien zit je met 2 gemotoriseerde bogues. En aan de onderkant zie ik nog een sleper, noch de typische Hamo plaatjes. Ik vrees dat je het zaakje volledig gaat moeten ontmantelen om duidelijkheid te krijgen.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2019, 23:24:23 »
Als je van de linker- en de rechter wielen de Ohmse weerstand doormeet dan kun je evt. tweerail al uitsluiten als het een doorverbinding betreft.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2019, 00:51:12 »
Nou moe, de vorige eigenaar heeft wel moeite gedaan om een krachtige Belgische reeks 18 op de baan te krijgen... Ik heb zelf het idee dat het een wisselstroom drierailer via bovenleiding is, gezien de bedrading in de kap die aangesloten is op de panto's. En als je inzoomt op de panto's zelf zie je enigszins slijtagesporen zitten op de schuitjes. Ondanks de ASB's maakt de loc toch nog wel voldoende massa contact vermoedelijk. Ik vind deze loc wel een machtig gevaarte eigenlijk (y) Succes!
Groeten,
Richard

Marklin6480

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2019, 11:55:07 »
Dank voor jullie reacties. Ik ga ermee naar de treinendokter vanavond, kijken of hij er iets mee kan!  (y)
Modeltrein en Märklin worden over de hele wereld niet voor niets in één adem genoemd.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2019, 22:38:58 »
Massa zal natuurlijk niet echt een probleem zijn. Deze lok heeft 4 wielen die contact maken met de massa, dat is meer dan een doorsnee 2raillok.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2019, 08:21:45 »
Hallo

Dan weet je dus niet hoe marklin loks opgebouwd zijn.
Bij 3- of meerassige motordraaistellen (frames) zijn de middelste assen iets hoger aangebracht.
Deze "zweven" dus net boven de rail.
Zet een 103, 1200, DHG, V60 of een 41, 86 e.d maar eens op een glasplaat. Dan zie je het (mits de lagers nog niet al teveel uitgelopen zijn). ;D

Bart