BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Marklin6480 op 18 april 2019, 15:59:39

Titel: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Marklin6480 op 18 april 2019, 15:59:39
Goedemiddag Beneluxspoorders,

Gisteren heb ik uit een boedel een modeltrein gekocht. Het is een model van de HLE 18 (Alstom) in H0. Ik kan niet bepalen of het om een locomotief gaat voor het 3-rail systeem (Märklin) of het 2-rail systeem. Ik zie namelijk een omschakelrelais in de locomotief, maar mis een sleper onder het motordraaistel/ de twee motordraaistellen.  ???
Ik heb al uitgevonden dat de kap en de apparatenkast van een Jouef artikel 843/e moet zijn. De draaistellen lijken van een Märklin locomotief te komen.
De locomotief rijdt niet 2-rail analoog en vanzelf ook niet 3-rail analoog vanwege het missen van een sleper.  ::)

Wellicht kunnen jullie mij, aan de hand van foto's, op weg helpen. Kan ik de locomotief toch laten rijden, zo ja hoe?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0971.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0971.jpg)
de SNCB HLE 19 (Alstom)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0972.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0972.jpg)
onderkant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0973.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0973.jpg)
(motor)draaistel aan de kant waar 1 stroomafnemer op het dak zit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0974.jpg)
(motor)draaistel aan de kant waar 2 stroomafnemers op het dak zitten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0975_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0975_2.jpg)
het bewijs van mogelijke oorsprong van delen van de locomotief MADE IN FRANCE REF 843/E

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0976_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0976_2.jpg)
omschakelrelais

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0977_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0977_2.jpg)
(motor)draaistel 1

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0978.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0978.jpg)
(motor)draaistel 2
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Hlv53 op 18 april 2019, 16:10:04
Op het draaistel staat toch duidelijk Märklin...
Drierail, ook al mist de sleper.

Mvg
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: iarnrod op 18 april 2019, 16:12:11
Mijn inziens is dit een bastaard model.
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Hlv53 op 18 april 2019, 16:13:16
Kijk anders eens op wiki.3rail punt nl?

Mvg Bas
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Remunj op 18 april 2019, 16:27:18
Wellicht kunnen jullie mij, aan de hand van foto's, op weg helpen. Kan ik de locomotief toch laten rijden, zo ja hoe?
De bedrading doormeten en kijken hoe de stroomafname geregeld is.
Lijkt me een ombouwprojectje. Ik zie niet direct draadjes die naar de sleper zouden moeten gaan.
Denk dat het nu 2 rail is?

En wat zat er in de rest van de boedel. Was dat 2 of 3 rail? Dan heb je misschien een aanwijzing.
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Marklin6480 op 18 april 2019, 16:34:17
Goedemiddag Remunj,

De rest van de boedel waren locomotieven voor het 3-rail systeem. Die heb ik allemaal analoog kunnen testen. Drupje olie erbij en dan rijden ze weer als een zonnetje.
Met deze heb ik wat meer hoofdbrekens.

Groeten,
Dennis
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: NL-modelspoor op 18 april 2019, 16:34:49
Al staat er Marklin op een draaistel kan het ook nog 2-rail zijn. Marklin heeft namelijk ook Hamo (2-rail) gehad. En dit lijkt veel op een draaistel van een oude serie 1200. Met een omschakelrelais erin zou je haast denken dat iemand begonnen is aan een ombouw en er nog niet aan toe is gekomen om de sleper te plaatsen. Bij een Marklin 3-rail model zit de sleper niet onder het draaistel waar de motor zit. Met de 2 motordraaistellen kan het nooit zijn stroom van de rails hebben gekregen bij 3-rail omdat er geen ruimte is voor de sleper.
Optie is nog dat de vorige eigenaar de locomotief alleen heeft gebruikt op de bovenleiding (is ook de middenrail).
Met 2 motoren zal dit model wel de rails uit je baan trekken denk ik ;-)
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Marklin6480 op 18 april 2019, 17:01:28
Beste Johan,

Dat zou heel goed kunnen dat de vorige eigenaar de bovenleiding gebruikte als midden rail.
Ik zet zelf ook vraagtekens bij het feit of deze ombouw volledig is geweest.

Ik zal de boel eens door laten meten, aan de NS 1200 had ik nog niet gedacht bij het zien van de draaistellen.
Ik dacht eerder aan een Nohab, maar bedenk me nu dat die draaistellen ook van een loc van General Electric zijn.

Fijne avond.

Groeten,
Dennis
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Bahn-AG op 18 april 2019, 23:50:57
Hallo

Denken jullie nou echt dat deze lok ooit zal rijden op eigen kracht? :-\
Er zitten zoveel antislipbanden onder dat het onmogelijk is dat deze lok überhaupt kontakt kan maken met de railstaven.
Ik kan me voorstellen dat deze lok gekoppeld was met een wagen die zowel via de middenleider alsmede de railstaven dit gevaarte ( volgens mij jouef of lima) van stroom kon voorzien.

Bart
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: iarnrod op 19 april 2019, 22:29:46
Zo te zien zit je met 2 gemotoriseerde bogues. En aan de onderkant zie ik nog een sleper, noch de typische Hamo plaatjes. Ik vrees dat je het zaakje volledig gaat moeten ontmantelen om duidelijkheid te krijgen.
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: snelle diesel op 19 april 2019, 23:24:23
Als je van de linker- en de rechter wielen de Ohmse weerstand doormeet dan kun je evt. tweerail al uitsluiten als het een doorverbinding betreft.
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 april 2019, 00:51:12
Nou moe, de vorige eigenaar heeft wel moeite gedaan om een krachtige Belgische reeks 18 op de baan te krijgen... Ik heb zelf het idee dat het een wisselstroom drierailer via bovenleiding is, gezien de bedrading in de kap die aangesloten is op de panto's. En als je inzoomt op de panto's zelf zie je enigszins slijtagesporen zitten op de schuitjes. Ondanks de ASB's maakt de loc toch nog wel voldoende massa contact vermoedelijk. Ik vind deze loc wel een machtig gevaarte eigenlijk (y) Succes!
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Marklin6480 op 23 april 2019, 11:55:07
Dank voor jullie reacties. Ik ga ermee naar de treinendokter vanavond, kijken of hij er iets mee kan!  (y)
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: laurent op 23 april 2019, 22:38:58
Massa zal natuurlijk niet echt een probleem zijn. Deze lok heeft 4 wielen die contact maken met de massa, dat is meer dan een doorsnee 2raillok.
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Bahn-AG op 24 april 2019, 08:21:45
Hallo

Dan weet je dus niet hoe marklin loks opgebouwd zijn.
Bij 3- of meerassige motordraaistellen (frames) zijn de middelste assen iets hoger aangebracht.
Deze "zweven" dus net boven de rail.
Zet een 103, 1200, DHG, V60 of een 41, 86 e.d maar eens op een glasplaat. Dan zie je het (mits de lagers nog niet al teveel uitgelopen zijn). ;D

Bart
Titel: Re: SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail?
Bericht door: Marklin6480 op 24 april 2019, 12:44:26
Hallo Richard,

Je hebt gelijk. De lokomotief rijdt op 3-rail in combinatie met bovenleiding. Helaas heb ik die thuis niet op de modelbaan. Wellicht dat ik de lokomotief kan verkopen aan een liefhebber.

Nogmaals dank voor al jullie hulp Beneluxspoorders! 👍🏻

Groeten Dennis