Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
johanw
Vandaag
om 21:33:42
Da's Daz 2
door
Tjalling
Vandaag
om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 21:14:31
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train? (gelezen 4784 keer)
brutus1
Offline
Berichten: 623
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Gepost op:
05 April 2019, 10:47:22 »
Ben benieuwd naar de verschillen tussen de tankwagen typen Deutz, in model door ESU/Pullman uitgebracht, en de door Exact-train aangekondigde 24m3 Leichtbau-Einheitsbauart -Kesselwagen.
Als ik de tekeningen in de Exact-train catalogus zie, komen die overeen met het Pullman model wat ik voor mij heb staan.
Gr
Brutus
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 18:04:05 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1387
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2019, 11:14:39 »
Er is wel degelijk een verschil, maar dat valt in een zijtekening wellicht minder op. De wagen die Exacttrain maakt is van de bauart Uerdingen. Belangrijkste verschil is dat het "onderstelframe" over de hele lengte doorloopt, waarbij het type Deutz alleen het onderstel boven de assen zit, en de ketel min of meer "zelfdragend" is. Dit verschil hebben de vierassige wagens ook.
Roco heeft beide typen (ex-Klein Modellbahn) in het programma, op het Stummi-forum staan beide typen bij elkaar in een topic:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=90146
De eerste is een Deutz, de tweede een Uerdinger. Bij de tweede is het doorlopende frame goed te zien.
Op deze site staat een mooi overzicht van de diverse typen, inclusief na-oorlogse vervolgseries
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 11:48:09 door Quinzeedied
»
Gelogd
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2019, 15:45:01 »
Volgens mij heeft de Uerdinger van Exact-Train een iets kleinere (diameter) tank. Remmershuis steekt duidelijk boven de ketel uit.
Dit model moet ik hebben voor mijn jaren 40/50 olietrein. Leuk een paar gestrooid tussen alle vierassers. Hoop dat ie met de juiste beschrifting uit gaat komen hiervoor.
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2019, 16:16:06 »
In de RM heeft ook nog een artikel gestaan over 2-asssige ketelwagens. Is inmiddels al weer wat jaartjes geleden.
Gr Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
brutus1
Offline
Berichten: 623
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2019, 21:59:44 »
Dank voor de reacties....daar kan ik wat mee.
Gr
Brutus
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #5 Gepost op:
06 April 2019, 16:13:43 »
er zijn zover ik weet drie types, voor wat t onderstel betreft, er kunnen verschillende tanks op staan:
deutz, met een wat grof gebouwd onderstel in 2 delen
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBahn/MIBA%20Anlagen/924238Mue_WiFo_vmtl_Tettnang_FWillke_SC__xl.jpg
uerdinger, met een wat slanker onderstel over de hele lengte
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-aral-1957.jpg
einheitstype, soort combinatie van de twee, doorlopend frame met ongeveer de maten van het deutz-frame dus wat bonkiger gebouwd.
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-shell-1962.jpg
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2019, 16:17:43 door Floris Dilz
»
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 April 2019, 18:01:44 »
Floris,
Die laatste combi is in feite een Deutz, veel van dat type kregen later een aangepast, verstevigd onderstel met doorlopende langsdragers.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 April 2019, 18:40:07 »
ja je kan zien dat de eenheidsworstconstructie familie is van de deutz, of ja, een doorontwikkeling ervan dus.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?