Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 19:42:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:33:33
helix n spoor
door
richard75
Vandaag
om 19:30:17
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:10:12
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Alewijn
Vandaag
om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train? (gelezen 4992 keer)
brutus1
Offline
Berichten: 623
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Gepost op:
05 April 2019, 10:47:22 »
Ben benieuwd naar de verschillen tussen de tankwagen typen Deutz, in model door ESU/Pullman uitgebracht, en de door Exact-train aangekondigde 24m3 Leichtbau-Einheitsbauart -Kesselwagen.
Als ik de tekeningen in de Exact-train catalogus zie, komen die overeen met het Pullman model wat ik voor mij heb staan.
Gr
Brutus
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 18:04:05 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1469
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2019, 11:14:39 »
Er is wel degelijk een verschil, maar dat valt in een zijtekening wellicht minder op. De wagen die Exacttrain maakt is van de bauart Uerdingen. Belangrijkste verschil is dat het "onderstelframe" over de hele lengte doorloopt, waarbij het type Deutz alleen het onderstel boven de assen zit, en de ketel min of meer "zelfdragend" is. Dit verschil hebben de vierassige wagens ook.
Roco heeft beide typen (ex-Klein Modellbahn) in het programma, op het Stummi-forum staan beide typen bij elkaar in een topic:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=90146
De eerste is een Deutz, de tweede een Uerdinger. Bij de tweede is het doorlopende frame goed te zien.
Op deze site staat een mooi overzicht van de diverse typen, inclusief na-oorlogse vervolgseries
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 11:48:09 door Quinzeedied
»
Gelogd
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2019, 15:45:01 »
Volgens mij heeft de Uerdinger van Exact-Train een iets kleinere (diameter) tank. Remmershuis steekt duidelijk boven de ketel uit.
Dit model moet ik hebben voor mijn jaren 40/50 olietrein. Leuk een paar gestrooid tussen alle vierassers. Hoop dat ie met de juiste beschrifting uit gaat komen hiervoor.
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Post49
Offline
Berichten: 1114
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2019, 16:16:06 »
In de RM heeft ook nog een artikel gestaan over 2-asssige ketelwagens. Is inmiddels al weer wat jaartjes geleden.
Gr Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
brutus1
Offline
Berichten: 623
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2019, 21:59:44 »
Dank voor de reacties....daar kan ik wat mee.
Gr
Brutus
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #5 Gepost op:
06 April 2019, 16:13:43 »
er zijn zover ik weet drie types, voor wat t onderstel betreft, er kunnen verschillende tanks op staan:
deutz, met een wat grof gebouwd onderstel in 2 delen
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBahn/MIBA%20Anlagen/924238Mue_WiFo_vmtl_Tettnang_FWillke_SC__xl.jpg
uerdinger, met een wat slanker onderstel over de hele lengte
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-aral-1957.jpg
einheitstype, soort combinatie van de twee, doorlopend frame met ongeveer de maten van het deutz-frame dus wat bonkiger gebouwd.
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-shell-1962.jpg
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2019, 16:17:43 door Floris Dilz
»
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 April 2019, 18:01:44 »
Floris,
Die laatste combi is in feite een Deutz, veel van dat type kregen later een aangepast, verstevigd onderstel met doorlopende langsdragers.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 April 2019, 18:40:07 »
ja je kan zien dat de eenheidsworstconstructie familie is van de deutz, of ja, een doorontwikkeling ervan dus.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?