Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5  (gelezen 9937 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Gepost op: 02 april 2019, 21:36:29 »
De keuze aan diesellocs in 0e (smalspoor in 1:45) is niet zo heel erg groot. Fleischmann heeft één dieselloc in verschillende uitvoeringen en Märklin heeft ooit een wisselstroom versie onder de naam Minex uitgebracht. Verder is de keuze in 0n30 (1:48) een stuk groter, maar dat is voor het meerendeel Amerikaans materieel en dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb dus bedacht om zelf aan de gang te gaan en een Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5 na te bouwen. De meeste locomotiefbouwers bouwen een bestaand model na, maar het is weer eens iets anders... en ik vind dit een van de beter geslaagde veldbaan-locjes.


▲ Dit Egger-Bahn diesellocje is bedacht door Herr Wolfgang Ziegler, de ontwerper van de vroege Egger-Bahnmodellen. Net als de meeste locjes van Egger-Bahn is het een fantasiemodel en is het in een ietwat aangepaste vorm ook uitgebracht door MiniTrains.


▲ Maar ik heb toch nog wel wat opmerkingen over dit fantasie-ontwerp:
• Dit diesel-locje heeft maar aan een zijde een deur en dat houdt dus in dat als je aan de verkeerde kant van de loc staat, je over de aangekoppelde wagons heen moet stappen om in de cabine te komen. Als Wolfgang de deur een raam had naar achteren had opgeschoven (daar waar nu de 4 staat), dan had-ie een trapje kunnen maken dat niet voor de achterste aspot zou zitten... hij heeft nu trouwens helemaal geen trapje.
• Aan de linkerkant zitten twee half in de cabine gebouwde perslucht-tanks. Ikzelf denk dat het meer realistisch zou zijn als ze in z'n geheel aan de buitenkant zouden zitten. Ondanks deze bedenkingen ga ik het dingetje toch bouwen.


▲ Om dit project een beetje serieus op te pakken en een idee te krijgen van de grootte, ben ik eerst maar eens wat gaan tekenen en rekenen. Allereerst rijdt dit H0e-locje natuurlijk op 9 mm-rails en dat zou omgerekend naar schaal 1:43,5 18 mm moeten worden. Om de spoorbreedte naar 16,5 mm te krijgen, heb ik het onderstel iets smaller moeten maken. Verder heb ik de maten vrij scherp op papier.


▲ In het H0e-locje zit een verhoging in vloer van dat houten bakje en die zit daar waarschijnlijk omdat daar onder de overbrenging van de motor naar de wielen zit. Die extra hoge instap heb ik bij het 0e-model weggelaten omdat ik denk dat ik de aandrijving onder de vloer kan wegwerken.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2019, 21:39:14 »
Hoi Wim,

Volgens mij moet je even kijken naar de creaties van Scratchbuilt, soms ook actief op dit forum.

Wolter
Moins mais mieux.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2019, 22:02:09 »
Wim,

Gaaf project, inderdaad leuk lokje.
Wat voor aandrijving ga je gebruiken?
Wil eigenlijk ook wel eens een maatje groter bouwen maar kan helaas nergens mooi wielstel met aandrijving vinden. Magic train is dun gezaaid.

Succes in elk geval, blijf je volgen.

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2019, 22:41:33 »
Over een maatje groter bouwen gesproken. Ik heb een kleine 20 jaar geleden in schaal Oe een witmetalen DIEMA DS40 gebouwd uit een kit van Chivers Finelines. De aanbevolen Tenshode SPUD bleek een drama: slechte, hakkelende loop en ook nog eens veel te snel. Omdat ik dacht met een maandagmorgenexemplaar te maken te hebben, heb ik nog een nieuwe SPUD besteld, maar die deed het net zo beroerd, ook na lang inlopen op mijn testcirkel.

Dus blijf en ga alsjeblieft bouwen, maar blijf weg van de SPUD.

Wolter




Moins mais mieux.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2019, 11:12:22 »
Heren, dank voor de feedback.
Wat voor aandrijving ga je gebruiken?
Wil eigenlijk ook wel eens een maatje groter bouwen maar kan helaas nergens mooi wielstel met aandrijving vinden. Magic train is dun gezaaid.
Inderdaad is Magic Train dun gezaaid. De reden waarom ik toch voor 0e heb gekozen is dat het op H0-rails rijdt en ik dus ook vrij gemakkelijk (en goedkoop) H0-materieel kan ombouwen. Bovendien zijn er in schaal 1:45, 1:43,5 en 1:48 genoeg accessoires te vinden.


▲ Ik kan dit Lima-onderstel wel gebruiken, maar de wielbasis heeft een andere maat en het is een twijfelachtig Lima-product. Bovendien is die dwarsgeplaatst motor veel te hoog. Het zou lullig zijn als na zoveel werk het locje met horten en stoten over de rails schiet omdat er een knullige aandrijving is ingebouwd.
Het onderstel voor dit Egger-Bahn-locje ga ik dus zelf in elkaar fröbelen en ik verwacht dat ik de gehele aandrijving kan wegwerken onder de vloer. Voordat ik met bouwen begin wil ik eerst met het chassis beginnen: dat moet goed lopen en voldoende gewicht hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2019, 11:19:37 »
Is deze Halling aandrijving niet iets als je er grotere wielen op zet?



De wielbasis is uit mijn hoofd 23mm

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 18:03:53 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2019, 14:37:50 »
er zijn genoeg mogelijk heden , sloop eens een ho lok , en kijk eens wat er bruikbaar van is
nwsl heeft ook een kleine leuke aandrijving, en zo zijn er nog meer.

Cor

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2019, 20:30:45 »
Is deze Halling aandrijving niet iets als je er grotere wielen op zet?
Dag Mark,
Bedankt voor de tip, maar ik probeer zoveel mogelijk kosten neutraal te werken. Of makkelijker gezegd: ik probeer zoveel mogelijk geld in mijn zak te houden.
En dan kom ik op wat Cor schrijft:
...sloop eens een ho lok en kijk eens wat er bruikbaar van is...


▲ En zo vond ik nog een prima motortje dat mooi langzaam en geruisloos loopt. Ik denk dat het uit een H0-Anna-locje komt. De wielen komen van Dapol en volgens mij gaat dit prima passen. Doordat ik de motor rechtop zet, heb ik in het chassis genoeg ruimte om met lood de boel te verzwaren zodat er wat druk op de wielen komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2019, 22:03:17 »
Wim,

In Oe zijn er diverse varianten van de Eggerloc.

https://www.youtube.com/watch?v=FUPtQtNcDFc

http://shpws.me/pppS

https://www.kostenloses-forum.com/board/egger-magictrain-kleindiesel-,nxu,01642644nx1878,t,7458.html

Oude Anna, of Halling of Hornby onderstellen te kust en te keur. Bijna elke twee-asser is goed. Ik heb vier Anna's, drie Hornby (Billy en Ben), drie Bachmann Undergroundernie's (niet meer verkrijgbaar) en een Halling. En nog een andere Hornby en een drie-asser waarvan de herkomst onbekend is, maar het loopt.

Op Schmalspurtreff staan vele bouwsels van mij, maar even spitten of zoeken op bijdragen van 'Albert'.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2019, 22:10:47 »
Wim/Albert,

Zonder het draadje te willen kapen, toch even een vraag.
Zijn H0 wielen van bijvoorbeeld een Anna loc niet te klein voor 1:45?
Of zijn deze eenvoudig te wisselen?
Ben me aan het oriënteren vandaar de vraag
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2019, 07:13:04 »
Hoi Eric,

Begrijpelijke vraag, maar die wordt in de smalspoorwereld nooit gesteld. Bij smalspoor kan en mag alles en voor alles wat de modelbouwer/zelfbouwer/knutselaar bedenkt is in het echt altijd wel ergens een voorbeeld te vinden. Ikzelf heb bijvoorbeeld een veldspoorlokje in 1:35 wat rijdt op een Hallingaandrijving. Over kleine wielen gesproken.

Kijk even rond op het Duitse forum Smalspurtreff of op het Engelstalige NGRM rond. Daar kijk je je ogen uit. Mainstream klinknageltellers zijn er ook wel in smalspoorland maar die neem ik nooit serieus......  ;)  Bouw gewoon wat je leuk vind en wat een ander er fout aan vind (kleur/klinknagel/wiel fout) is volkomen irrelevant.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2019, 07:42:31 »
Albert,

Hartelijk dank, ik ga opzoek en blijf dit draadje vol verwachting volgen.

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2019, 10:14:23 »
In Oe zijn er diverse varianten van de Eggerloc...
Dankjewel voor de linkjes Albert.

Zonder het draadje te willen kapen, toch even een vraag.
Volgens mij is dit een topic-gerelateerde vraag... toch?

Citaat
Zijn H0 wielen van bijvoorbeeld een Anna loc niet te klein voor 1:45?
Of zijn deze eenvoudig te wisselen?
Het is eigenlijk wat Albert schrijft, als je van plan bent om in 0e een dieselloc in elkaar te fröbelen dan kun je de gangbare H0-wielen gebruiken of het complete onderstel van een H0-dieselloc. Neem dan in elk geval een goedlopend chassis en geen prul want anders is het zonde van je tijd.
Als je van plan bent om een stoomloc te bouwen dan zou ik persoonlijk omwille van de schaalverhoudingen van het drijfwerk wat grotere wielen gebruikenm of het complete onderstel van een bestaande H0-loc met grotere wielen.
Hoewel smalspoor en veldspoor beiden op H0-rails kunnen rijden is er wel een verschil: in smalspoor is het materieel een stuk breder en groter en wordt er op smalspoor vaker met stoom gereden dan bijvoorbeeld op veldspoor. Op veldspoor is het materieel vaak niet veel breder dan het spoor en is het meestal diesel wat er rondrijdt.
Als je in smal- of veldspoor gaat bouwen dan geldt er volgens mij maar één regel: het had in het echt kunnen bestaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2019, 15:05:59 »
Kleine update
Ik ben even beziggeweest met het in elkaar fröbelen van een voorlopige opzet van het onderstel. En ik schrijf voorlopig omdat ik eerst wil zien of dit gevalletje een beetje wil rijden. Voor dit teststukje zit er een tandwiel op de as en een wormwiel op de motor. De eenvoudige opzet om mee te beginnen.


▲ In het midden heb ik een soort vakje gemaakt. Natuurlijk om het spul bij elkaar te houden, maar ook om het te vullen met plakjes lood.


▲ Het motortje komt een stuk dieper te liggen. Over de koppelingen moet ik nog eens nadenken of ik niet beter op zoek kan gaan naar wat meer realistische smalspoor-koppelingen in plaats van die Fleischmann Profi-koppelingen.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2019, 18:27:36 »
kadee, werkt leuk en zier er best goed uit
Cor