Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 15:46:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:39:23
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal  (gelezen 13847 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #45 Gepost op: 11 april 2019, 17:19:32 »
Het grappige is dat mijn programma eigenlijk zo oningewikkeld als mogelijk op gezet. Ik bedoel dit is mijn loop()
void loop() {
  readSerialBus();                           
  shortCircuit();
 
  if(packetSent) {                              // signal from ISR that last bit is transmitted on tracks
    if(nextPacket()) {                          // nextPacket returns true when the first following packet is a speed packet
      nextAddres(); }                          // select next 'active' addres
    assemblePackets();                       // assemble a new packet
    sendPacket(); } }                         // sets required variables and enables ISR                   
Nogmaals in sequentie stuur ik: speed, function1, function2 -> volgende adres
Ik kijk dus of een pakket verzonden is, dan selecteer ik de volgende pakket. Dat is een speed, function1 of function2 (F1-F4 / F5-F8) en als het een snelheids pakket betreft, dan schuif ik ook het volgende adres. Dit was naar mijn mening de makkelijkste en kortste (514 regels code inclusief wit regels en compacte{} schrijfwijze) manier om alle pakketten de deur uit te trappen. Ik denk niet dat ik het korter en makkelijker had kunnen maken.

volgens mij doet een gemiddeld pakket er ca ~3ms (14 preabmle bits, 3 bytes en 4 extra bits met 50:50 '0' : '1' bits = ~75us/bit) over om verzonden te worden.

Ik doe in grote maten al hetzelfde als MRdirect muv het feit dat ik 3 pakketten per lok de deur uit stuur.
Het ringbuffer idee heb ik al anders opgelost door inactieve decoders over te slaan. Wat ik wel interessant vind, is om alleen de laatst gewijzigde functies uit te voeren, maar dit geeft we wel weer het probleem dat ik decoders, die stroomloos geweest zijn, ook nog een herhalingspakketjes moet versturen voor alles.

Wat voor mij de volgende logische stap zou zijn, is om eerst alle snelheidspakketten te sturen, dan de function1 pakketten en als laatste de function2 pakketten. Zo stuur ik nog steeds alles naar alle actieve decoders en elke decoder krijgt niet binnen 5ms een nieuwe pakket binnen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #46 Gepost op: 14 april 2019, 20:41:36 »
Ook ik heb veel plezier beleefd aan het zelf bouwen van een command station.
Initiëel enkel DCC, later uitgebreid met MOTI en MOTII (new) (multi protocol centrale). Was inderdaad een hele kluif.
Initiële versie is ook gepubliceerd als een bouwproject in elektor ( https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-200809/18906)
Ik heb toen gekozen voor een ringbuffer die cyclisch alle pakketten ververst voor locs die recentelijk nog een opdracht ontvangen hebben, zij van het de MM of van een PC. Daarnaast maak ik gebruik van "urgent frames" die de cyclische afhandeling tijdelijk onderbreken. Elk pakket dat ontvangen wordt via PC (IB P50x) en/of MM wordt eerst verstuurd als urgent frame. Opdrachten die de snelheid van de loc verlagen worden daar bovenop nog met extra voorrang behandeld.
Loconet heeft nog lang op het lijstje gestaan maar nooit aan begonnen omdat ik voor mijn baan als S88 terugmelders had en de nodige accessory decoders.
Al bij al een leuk project.

mvg, Patrick

@ Marco, jouw aanpak is goed gevonden. Ik ben gestart met gelinkt lijsten van buffers voor diverse soorten pakketten en jouw oplossing is zelfs niet bij mij opgekomen.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #47 Gepost op: 15 april 2019, 16:36:42 »
@ Marco, jouw aanpak is goed gevonden. Ik ben gestart met gelinkt lijsten van buffers voor diverse soorten pakketten en jouw oplossing is zelfs niet bij mij opgekomen.
Leuk te horen. Er zit natuurlijk wel meer dan 15 jaar denkwerk in en optimalisatie (pogingen) aan ten grondslag. En ik ben er voor mezelf nog steeds mee bezig, oa LocoNet implementatie. Die wekt maar bij MRdirect is het P50 protocol toch stabieler. Door het XEvent mechanisme weet je continue of de verbinding cq communicatie nog goed functioneert.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #48 Gepost op: 03 mei 2019, 13:25:17 »
Was vandaag nog even aan het puzzelen geweest met de code. Ik ben nu ook druk bezig met de arduino code om de wissels, bezetmelders en andere rand apparatuur aan te sturen en zodoende heb ik nog niks met MM2 gedaan. Te veel te doen in te weinig tijd...

Omdat ik met werk nogal veel bezig ben met state machines bedacht ik me dat het voor een DCC centrale ook handig kan zijn. Dus ik ging puzzelen en maakte:

De werking is als volgt:
Onder normale omstandigheden worden eerst snelheidsinstructies gestuurd naar de actieve locs, dan doe ik alle instructiebytes voor F1-F4 en als laatste komen functies F5-F8 aan bod.

Nadat een packet het spoor is opgegaan, check ik of er een nieuwe instructie is ontvangen. Indien zo, stuur ik deze nieuwe instructie 20x met 2 IDLE pakketten tussen de herhalingen.

De state machine in Code ziet er zo uit:
/***** MAIN LOOP *****/
void loop() {
  readSerialBus();                           
  shortCircuit();
 
#define State(x) break; case x: if(x ## F())
switch(state){
default:

State(assemblePacket){         state = awaitPacketSent; }

State(awaitPacketSent){
if(newInstructionFlag) state = newPacketSent;
else                   state = nextAddres; }

State(nextAddres){
if(lastAddresFlag)     state = nextPacketType;
else                   state = assemblePacket; }

State(newPacketSent){
if(newPacketSentFlag)  state = assemblePacket;
else                   state = nextPacketType; }

State(nextPacketType){  state = assemblePacket; }

break; }
#undef state
}
Ik ben niet zo'n fan van die function pointer arrays en prefereer deze methode. Ik maak gebruik van een slim truukje met een macro om een overzichtelijke structuur op te bouwen

Deze regel:
define State(x) break; case x: if(x ## F())
vervangt bijvoorbeeld
State(assemblePacket) {
door
break; case assemblePacket: if(assemblePacketF()) {

assemblePacketF()) is een van de functies die worden gecalled vanuit de switch-case. Alle functies dienen een 0 of een 1 te returnen. Pas wanneer een functie een 1 return't dan is de desbetreffende state klaar en wordt de volgende state geselecteerd.

Logisch benoemde flags reguleren de flow naar de volgende states.

Ik hoop dat ik dit weekend kan testen of dit niks stuk maakt een iets snellere responsie geeft (en wie weet wel het toeter probleem van m'n tee oplost  ::))
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)