Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal  (gelezen 13774 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2019, 12:50:37 »
Ja, dat is dus een "standaard" (lees: bestaande) library ;D

Weet jij overigens of er ook een schema van de DCC++ opstelling beschikbaar is ivm dat verschrikkelijke schild gedoe?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2019, 13:12:06 »
@Illya Omdat mijn hele treinbaan besturing (wissels en terugmelders) op basis van Arduino's is ontworpen te samen met mijn eigen computer programma en mijn eigen protocol heb ik helemaal geen behoefte DCC++ te gebruiken wat ik vervolgens nog zou moeten aanpassen om met mijn netwerk te communiceren.

Ik heb geen niet-trein dcc decoders. Ik heb geen s88 of digikeys DR5000 of weet ik veel wat voor overpriced dingen mensen tegenwoordig kopen. Dus geen loconet of xpressnet of.... nodig.

Mijn gedachtegang was: Als je toch al op verscheidene plekken elektronica heb hangen met een communicatiebus voor de terugmelding dan waarom in godsnaam zou je nog vrijwillig aparte wisseldecoders gebruiken voor wissels?

Mijn dcc centrale hoeft alleen maar dcc signalen te genereren voor treinen. Het ding luistert verder naar instructies om een nieuwe snelheid/functie op te halen.

@Timo ik heb de snelheidsstappen aangepast en werkt nu wel logisch  ;D. Ik heb ff een processing sketch opgezet zodat ik ook negatieve snelheden kan sturen dmv pijltjes toetsen. Alleen hadden m'n treinen nog geen zin om achteruit te rijden  ??? Dus daar hebben ze nog wat liefde voor nodig.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2019, 14:53:51 »
Ja, dat is dus een "standaard" (lees: bestaande) library ;D

Weet jij overigens of er ook een schema van de DCC++ opstelling beschikbaar is ivm dat verschrikkelijke schild gedoe?


Timo
Op deze pagina van Dave Bodnar staat een schema van het motorshield. Daar kun je evt. zelf een arduino chip bijtekenen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal
« Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2019, 22:36:40 »
Kwam nog een leuk "bugje" tegen.

Ik ben nu met twee treinen aan het testen een 2200 (2225) en een 2400 (2426). De merken? dat weet ik niet meer.
Nu doet de 2225 met zijn lampen knipperen elke keer dat ik de snelheidstapjes ophoog en hij reageert niet op de helft van de snelheidsstapjes.
Maar 2426 heeft dat dus net niet. Deze reageert wel op alle 28 snelheidsstapjes en knippert niet met zijn lampje.

Toen ging bij mij dus ook het lampje branden  :angel:  Ik had ergens gelezen in de baseline dcc packets dat het 5e bitje niet voor snelheid maar voor de koplamp kan worden gebruikt. Ik pakte simpelweg 28 snelheidsstapjes omdat dat dat kon.... dat kon dus niet.

Toen ging er nog een lampje bij me branden  :angel:. Ik kon me herinneren dat ik bij de CS2 een keuze optie had voor "snelheidsstapjes". Dus ik pakte m'n gestoffeerde CS2 die nog ergens rondzwierf en ging op zoek. Het eerste treintje was een MM2 trein van M* uit te database en deze had die optie dus niet. Toen moest ik ff achter mijn oren krabben en nadenken welke van mijn treinen een DCC'er was. Dus die trein geselecteerd en opties geopend en potverdriedubbeltjes 'k kon kiezen tussen 14, 28 en 126 stapjes.

Maar goed het is duidelijk "it isn't a bug, it's a feature". Ik kan kiezen tussen 14 stapjes of ik moet via een de handregelaar of computer tegen de arduino vertellen wat voor soort decoder de trein heeft en dat opslaan in EEPROM. Vanwege mijn prestatie druk en afwezigheid van voldoende voortgang naar mijn mening, kies ik voor de 14 snelheidsstapjes. Dat doet mijn MS1 ook (hoewel MS1 met MM2 werkt) en ik ben er opzich content mee.

Ik heb dit punt wel alle bugs omtrent de bewegingen opgelost. Ik kan nu beide treinen voorruit en achteruit sturen. Ik kan ze laten stoppen en noodstoppen.

Er is echter 1 ding die ik nog niet begrijp en wat voor mij een probleem wordt:

Als ik met de koplamp knop op de MS1 het 5e "snelheidsbitje" verander tbv de koplamp, hoe komt het dan dat loc 2426 niet anders gaat rijden? want deze heeft wel 28 stapjes en luistert naar dit bitje.

Ik vermoed, maar verbeter me, dat dit een MM2 protocol eigenschap is waardoor het goed gaat. De MS1 kan namelijk helemaal niet weten hoeveel snelheidsstapjes een loc heeft en maakt de aanname van 14.

Bij mij gaat dit dus het probleem opleveren dat de snelheid van 2426 wordt veranderd wanneer ik zijn lamp probeer aan te zetten. Moet ik achteraf toch nog invoeren en opslaan wat voor decoder er in zit.... ??? :-\ :'(

Ik moet de koplamp van 2426 echter nog steeds kunnen aanzetten (en de andere functies bedienen). De koplamp gaat echter nog niet aan en ik weet nog niet waarom. Ik dacht namelijk wel het goede pakketje te versturen.

Citaat
Function Group One Instruction (100)4
The format of this instruction is 100DDDDD

Up to 5 auxiliary functions (functions FL and F1-F4) can be controlled by the Function Group One instruction. Bits
0-3 shall define the value of functions F1-F4 with function F1 being controlled by bit 0 and function F4 being
controlled by bit 3. A value of "1" shall indicate that the function is "on" while a value of "0" shall indicate that the
function is "off". If Bit 1 of CV#29 has a value of one (1), then bit 4 controls function FL, otherwise bit 4 has no
 meaning.

programma:

#define FUNCTIONS1 0B10000000

/******  FUNCTIONS F1 - F4  *******/ 
  packetFunctions1 = FUNCTIONS1;                                      // mark this as instructions byte
  packetFunctions1 |= (train[addres].functions & 0x0F);               // F1 - F4

  ...
  ...

  if(train[addres].headLight) {
    packetSpeed |= (1<<4);                  // turns on headlight for 2200   
    packetFunctions1 |= (1<<4);  }           // should turn on headlight  for 2400

switch(packet){                                                                 // send 1 of 3 types of packets
    case speedPacket:     bitArray[3] = packetSpeed;  break;
    case functionPacket1: bitArray[3] = packetFunctions1; break;
    case functionPacket2: bitArray[3] = packetFunctions2;  break; }

Ik stuur per adres 3 pakketten; snelheid, functies F1-F4 en functies F5-F8.

Waarom gaan de lichten van de 2400 niet aan?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2019, 12:56:21 »
Ja, dat is dus een "standaard" (lees: bestaande) library ;D
Weet jij overigens of er ook een schema van de DCC++ opstelling beschikbaar is ivm dat verschrikkelijke schild gedoe?
Bedoel je zoiets (PDF)?
https://github.com/DccPlusPlus/Documentation/blob/master/Motor%20Shield%20Pin%20Mappings.pdf
Alle documentatie die ik ken, vind je onder https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki (de link onderaan de eerder genoemde URL).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2019, 17:16:48 »
@Haas67 en @Illya Vaes
Hartelijk dank! Jammer dat er niet een echt schema is maar goed, met de genoemde links moet ik denk ik wel aardig eind komen..

@bask185
Oef, 14 stappen, dat is wel weinig. Zit daar echt zo'n oude decoder in? >12 jaar geleden was 28 en 128* al normaal... 8) En moet zeggen, 28 rijdt prima maar 14 is wel erg beperkt. Dus ik zou toch even kijken of je de decoder niet gewoon 28 stappen kan (CV29 bit 1 = 1);

En ja, daar hebben ze toen bitje 4 voor misbruikt. ;D Vandaar dat de adressering dus zo raar is. Eigenlijk is LSB gewoon naar de plek van MSB geschoven. (Maar de E-stop gooit wat meer toet in het eten.)

Termen 128 en 126 stappen wordt vaak door elkaar gebruikt. Dit omdat de aanduiding toch al raar is. Bij "28 stappen" heb je er namelijk eigenlijk ook al 30 als je stop en e-stop mee telt.

Als je de 2426 met 14 stappen DCC aan stuurt, weet je dan zeker dat hij niet sneller gaat? Het verschil is maar 1 stap (1/2 14-stap) dus makkelijk te missen. Helemaal als de decoders nog het volgende doen:
[quote S-9.2.1 DCC Extended Packet Formats]
If a decoder receives a new speed step that is within one step of current speed step, the Digital Decoder may select a 250 step half way between these two speed steps.  This provides the potential to control 56 speed steps should the command station alternate speed packets.
[/quote]

En als je hem met MM2 aan stuurt dan geldt alles rond DCC natuurlijk simpelweg niet  ;)

Eerste wat me zo opvalt is dat je met die if()'s en die case eigenlijk dubbel werk aan het doen bent. Eerst alle mogelijke 3e byte's ;D bepalen en er dan maar één gebruiken. Beetje zonde rekenwerk. Maar goed, kan ook aan de snippet liggen dat het zo lijkt.

Naar het probleem, hoe wat waar is FUNCTIONS1 gedefinieerd? Die zou 0x80 moeten zijn.

En als laatste, waarom is dit de vierde byte in de array? (bitArray[3]) Zou zeggen 0: AAAAAAAA, 1: CCCDDDDD, 2: EEEEEEEE.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2019, 18:34:36 »
Ik zou het wel mooi vinden om een DCC++ Centrale te maken met 1 pcb waar dan een arduino, een motorshield en een withrottle op zit.
En dan in een zelfde kastje als de nieuwe DccNext van Nico Teering  (y)
Tot nu toe heb ik zelf wel een DCC++ met een shield aan de praat, maar nog geen Withrottle.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2019, 20:02:04 »
Ik zou het wel mooi vinden om een DCC++ Centrale te maken met 1 pcb waar dan een arduino, een motorshield en een withrottle op zit.
En dan in een zelfde kastje als de nieuwe DccNext van Nico Teering  (y)
Tot nu toe heb ik zelf wel een DCC++ met een shield aan de praat, maar nog geen Withrottle.

De Arduino zoals ik hem opzet, kan je zien als een simpel doorgeefluik. Serieel stuur ik een instructie voor een trein, en de arduino converteert het naar dcc pakketjes en laat de trein rijden. Hoe ik het de arduino precies vertel is afhankelijk van hoe ik het programmeer. Dat programma JMRI heeft ook een eigen manier hoe JMRI aan de base station vertelt welke trein hoe hard moet gaan rijden. Als ik er voor kies dat protocol over te nemen, dan zou mijn arduino programma met je WiThrottle kunnen werken. Voor het mooie kan je ook andere protocollen gaan implementeren zodat Itrain en koploper en .... er ook mee kunnen werken. Maar dit hebben mensen ook al uitgevogeld. Ik weet niet meer welk draadje het was maar iemand heeft een bijna hele complete arduino base station gemaakt die met loconet en xpressnet kan werken en S88 dacht ik zelfs ook nog.

Het is gewoon een gevalletje van protocolletjes uitpluizen. Ik ga mijn arduino tijdelijk van bluetooth voorzien zodat ik mijn treinen tijdelijk met mijn smartphone kan aansturen met een hele basic bluetooth serial app totdat ik mijn handregelaar gemaakt heb.
Voor je print kan je dit kopen en een gaatjes print er bij. Dan kan je zelf een 'arduino' naar believen in elkaar solderen. Dan neem je een H-brug en een USB-TTL converter er bij en je kan spelen.

Oef, 14 stappen, dat is wel weinig.
Nou ik zat er over na te denken en kwam tot de conclusie dat het toch wel meer dan genoeg is. Ik merk bij m'n 2426 wel wat het uitmaakt, maar met je rem/optrek vertraging ben ik content. Ik had het nog met 6 stapjes afgekund  ::)  Niemand zal ooit alle 126 stapjes gebruiken, het zit er alleen per toeval in. Niemand zal ooit bewust 102 kiezen en een minuut later 104. Let maar eens op met hoeveel verschillende snelheid je daadwerkelijk rijdt.

Ik ga wel even kijken of ik 2225 op 28 kan zetten, maar mijn backup plan is dat de handregelaar dit gaat onthouden en meestuurt met de instructies. In de headLight byte heb ik nog 7 bits over...

Als je de 2426 met 14 stappen DCC aan stuurt, weet je dan zeker dat hij niet sneller gaat? Het verschil is maar 1 stap (1/2 14-stap) dus makkelijk te missen.
Ja hij gaat sneller, wanneer ik de koplampen aanzet. Hij blijft gevoelig voor 28 stappen. Dus de arduino moet perse weten op hoeveel stapjes de decoder is ingesteld,

En als je hem met MM2 aan stuurt dan geldt alles rond DCC natuurlijk simpelweg niet  ;)
verrekte M* af en toe. Baal nog steeds dat die 36xxx decoder niet ook meteen werkt. De koplampen gingen alleen aan of uit als ik met een snelheid van +- 4 zat te spelen... Volgens mij spreekt deze helemaal geen DCC? Ik heb nog 2  >10j oude Mfx treinen van M*.... ga ik niet eens aan beginnen  :'( dat werkt toch niet.

Eerste wat me zo opvalt is dat je met die if()'s en die case eigenlijk dubbel werk aan het doen bent. Eerst alle mogelijke 3e byte's ;D bepalen en er dan maar één gebruiken. Beetje zonde rekenwerk. Maar goed, kan ook aan de snippet liggen dat het zo lijkt.
Nee je hebt helemaal gelijk. Dit is legacy in een week oude software  (y) (y) (y) In mijn eerste opzet zou ik eerst alle snelheid en instructie pakketten samenstellen en achter elkaar op de baan gooien. Later kwam ik er pas achter dat dat niet ging. En ook bij het samenstellen van de dcc signalen voor de baan vulde ik dat hele array in 1 keer in. Ik had er ook nog niet eens aan gedacht dat dat ik nutteloze berekeningen zat te maken  ::)

Naar het probleem, hoe wat waar is FUNCTIONS1 gedefinieerd? Die zou 0x80 moeten zijn.
Stond in de snippet, het is 0b10000000 aka 0x80 of 128 0f 0200  :laugh: Dus de byte samenstelling klopt wel. Ik moet even nagaan of de timing klopt. Ik had aanvankelijk wat issues dat wanneer ik het adres veranderde, het wel eens mis kon gaan met de pakketten die nog verzonden moesten worden
#define FUNCTIONS1 0B10000000

En als laatste, waarom is dit de vierde byte in de array? (bitArray[3]) Zou zeggen 0: AAAAAAAA, 1: CCCDDDDD, 2: EEEEEEEE.
Simpel ik moet ook nog die preamble sturen en 0'en tussen de bytes in en de '1' op het einde. Voor de drie bytes zou ik zowieso een constructie nodig hebben om ze bit voor bit uit te klokken. En deze constructie is ook prima in staat om alles buiten die 3 bytes ook meteen mee te pakken. Als ik de preamble en de '0' 'anders' zou aanpakken ik geheid meer code zou krijgen.

Ik ben wel voor een naam wijziging van bitArray naar iets als 'transmittBuffer' oid.

Ik wil ook de nodeloze berekeningen aanpakken en er 100% zeker van zijn, dat het verwerken van een seriele instructie de dcc packetten niet verstoort. De variabele 'addres' kan volgens mij nu nog tot problemen leiden.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2019, 09:15:39 »
...
Ik weet niet meer welk draadje het was maar iemand heeft een bijna hele complete arduino base station gemaakt die met loconet en xpressnet kan werken en S88 dacht ik zelfs ook nog.
...
Bedoel je dit draadje?, of nog een andere...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #24 Gepost op: 02 april 2019, 09:12:34 »
@haas67 nee het was een andere maar ik weet niet eens meer of dat op dit forum was.

Ik heb helaas de andere kant der H-brug ook voorzien van magic smoke. Ik heb nieuwe besteld en tevens heb ik ook een printje besteld om stroom te meten. Deze geeft een analoog signaal af en ik lees hem elke programmacyclus in.

Ik heb ook een oplossing gevonden voor de verschillende decoder types. Ik kwam er achter dat niet elke M* decoder van de 36xxx reeks ook DCC spreekt (of ik moet een instelling wijzigen). Ik zat in de knoop omdat zowel rijregelaar als computer beiden moesten weten met welke decoder we bezig waren. Om dat op te lossen, heb ik bedacht dat deze informatie in centrale moet liggen. Zowel handregelaar als computer kan dan een wijziging sturen voor de decoder type.

Ik heb aan de 'trains' struct een extra byte toegevoegd genaamd 'decoderType' die aangeeft of het een DCC14, DCC28, MM2 of er geen decoder is. Deze 80 decoderType's heb ik opgeslagen in het EEPROM geheugen van de arduino en ik lees ze in bij het opstarten.

Ik maak ook nog op een andere manier gebruik van de decoderType. Als hij op EMPTY_SLOT (kon ff niks anders verzinnen) staat dan sla ik het desbetreffende adres over. Zo worden de DCC pakketten voor treinen die er niet zijn, overgeslagen en worden de pakketten voor de treinen die er wel zijn, veel vaker herhaald. Ik zal wss toch niet meer dan ~15 treinen op de baan hebben staan.

Als ik mijn nieuwe elektronica heb, kan ik weer verder met het uitvogelen van de instructie bytes, dat gaat nog steeds niet helemaal goed. Ik zette laatst een LoPi V3 met sound op de baan en de toeter ging continu af.

Ik kom er net achter dat de checksum byte nog niet goed is voor de instructies. Het adres werd nog steeds geXOR'ed met de snelheidsbyte ipv de instructie byte.

Ik hoop dat ik de nieuwe checksum vanavond kan testen.


Ik heb het seriële protocol uitgebreid om met de Bluetooth app te communiceren.

(overigens een oude screenshot, ik heb de namen en instructies van de knoppen veranderd zodat hij meer op de keypad lijkt.)

De app kan niets onthouden qua snelheid dat doet de centrale. De handregelaar die ik maak die krijgt een 4x4 keypad met 0-9, A-B, * en  #.
Met A-D wil ik alle 8 functies aansturen, met # kan ik dan toggelen tussen F1-F4 en F5-F8.


En er komt een potmeter op met een grote knop en een LCD scherm. De centrale stuurt over bluetooth stukken text op die ik op mijn telefoon en handregelaar kan zien voor feedback. Ik kan dus handmatig een adres invullen en met de <, <<, > en >> de snelheid instellen. Die verhogen en verlagen de snelheid.

Ik denk dat ik het * wil gebruiken voor de koplamp functie.

Kan niet wachten om dit allemaal onder mijn treinbaan te fietsen  (y)  :angel:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #25 Gepost op: 02 april 2019, 11:08:52 »
Als je niet van rook houdt en dus een kortsluitbeveiliging handig vindt, is dit misschien wat voor je:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58491.msg3221455095#msg3221455095

De (bouw)handleiding: https://hansqprs.home.xs4all.nl/Handleiding-1.1.09.pdf
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #26 Gepost op: 02 april 2019, 12:37:47 »
@HansQ dat circuit van die booster van jou, die heeft niet eens kortsluitbeveiliging. Die chip die je gebruikt, de L6203, die is intern tegen kortsluiting beveiligd. Het enige wat je circuit doet is een led rood laten branden aan de hand van die sense pin.

Mijn L298 heeft die beveiliging niet ingebouwd en ik heb geen ingebouwde sense pin. Daarom heb ik een apart printje gekocht die de stroom kan meten van de voeding. Als dat niet werkt, ga ik kijken na een andere H-brug. Volgens iemand op het arduino forum is de L298 "ancient" en ben ik beter af met een andere driver...
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #27 Gepost op: 02 april 2019, 12:40:21 »
Als er kortsluiting wordt geconstateerd wordt de L6203 uitgeschakeld, kijk maar es naar het schema... misschien als inspiratie?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #28 Gepost op: 02 april 2019, 14:17:57 »
De L298 is een "dubbele" L6203. Je kunt via de pen 1 (sense A)  en pen 15 (sense B) de stroom door iedere brug meten . Een simpele weerstand met een transistor is als melder voldoende om aan te geven dat er teveel stroom door de brughelft loopt. Misschien dat een L298 al langer bestaat dan een L6203, maar ouderwets is de L298 op dit moment zeker niet. Als stappenmotor aandrijving is hij samen met het aanstuur IC goed te gebruiken (Er zijn veel betere oplossingen).
Verder is het feit dat er twee H bruggen in zitten in ons geval een nadeel, daar we er niet vaak twee tegelijk in een schakeling nodig hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #29 Gepost op: 02 april 2019, 16:26:52 »
@HansQ Ja schat, ik weet dat die chip zich zelf uitzet, maar we hadden het over het circuit om de chip heen  ;). Jij gaf mij links om me te helpen met het kortsluiting probleem en daarmee vond ik uiteindelijk een getekend circuit die zelf geen kortsluiting circuit had maar die een chip had die dat heeft. De links die je gaf, en met name de "bouwhandleiding", bevatte geenzins relevante informatie. Echter een link in de eerste link leidde me naar dit schema:
En in dit schema is duidelijk te zien dat de sense pin alleen maar wordt gebruikt voor een ledje en dat er verder geen externe beveiliging aanwezig is.

Maar nu zijn we achter elkaar rondjes om een boom aan het rennen.

@gvandersel
De L298 is een "dubbele" L6203.
Nee. De L298 is misschien een dubbele H-brug en de L6203 een enkele H-brug, maar ze zijn alles behalve hetzelfde. Ze doen alleen hetzelfde. Die L298 gaat gewoon hartstikke kapot als je de outputs kortsluit daar de L6203 intern beveiligd is.

Ik zie wel dat de 298 wel degelijk sense pinnen had, ik denk dat ik destijds in de datasheet van de 293 heb gekeken die dat niet heeft. En de current sense pinnen hangen aan het ground vlak, daarom waren ze me niet eerder opgevallen. Wel jammer, want als ik beter mijn huiswerk beter gedaan had, had ik mezelf veel geld kunnen besparen  :-[

Ik heb trouwens een breakoutboardje met een L6201 gekocht voor onder de 5€ in het verre oousten. De betere motor drivers zijn best prijzig nog en deze vond ik wel betaalbaar. Misschien dat ik ook een setje in elkaar flans voor op de modelspoor club. Collega daar heeft een fancy kraan gemaakt die met DCC werkt. En ik kan hem voor ~10€ laten werken aansturen  (y)

Als je trouwens met stappenmotors ga spelen dan moet je zo'n polulu driver kopen voor ~€3,-. Kleiner, goedkoper, beter
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)