Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal  (gelezen 13775 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #30 Gepost op: 02 april 2019, 16:45:19 »
Ik ben je schatje niet. Als je het juiste schema leest zie je een kortsluit schakeling op basis van een thyristor die de H-brug afschakelt.
Het schema wat je dupliceert is oud, zie de handleiding. Als je geen goedbedoelde hulp wilt stel ik voor dat je geen gebruik maakt van een forum.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 16:49:08 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #31 Gepost op: 03 april 2019, 08:27:34 »
HansQ het spijt me verschrikkelijk ik had geenszins de intentie je te beledigen. De Toon in geschreven woorden komt niet altijd over zoals men die bedoelt. En ik ben je wel degelijk dankbaar voor je hulp. Ik heb nu ook het andere schema heleeeeemaal onderin je bouwhandleiding gevonden en ook de thyristor. Om, hier zo een thyristor toe te passen, zou ik niet zelf bedacht hebben.

Ik snap dat die sense pin in serie staat tussen de load en de ground en dat ze willen dat je daar een shunt weerstand zet. Had liever gehad dat ze dit al op het board hadden gezet met een versterker en potmeter er bij  :laugh: Zat er aan te denken om daar iets van 0.25Ohm te zetten en de spanning over die weerstand eindeloos te versterken als hij boven een vast ingestelde referentie spanning komt.

Vind het wel een gedoe omdat ik nu 4 weestanden van 1 Ohm of een dedicated shunt weerstand, die ik allemaal niet in huis heb, moet solderen aan de topside van m'n driver board. En vervolgens ook nog moet versterken  ::) Opamps heb ik ook niet in huis liggen.  Ik denk dat ik deze week maar ff in de club ga solderen die hebben deze dingetjes wel in huis liggen  (y)

Ik heb nu ook eindelijk controle over de koplampen van de treinen. Ik kon van mijn De2 ook functie 1 en functie 2 aansturen (dat zijn bij deze de koplampen, de vorige gebruiker reed AC analoog en ik heb nog niet onder de hood gekeken).

Ik kan alleen van mijn Vt11.5 die verrekte toeter en het primaire rijgeluid niet uitzetten  ::). Het rare is, dat deze al gaat toeteren nog voordat ik zijn adres had gebruikt. Ik dacht eerst dat hij nog steeds adres 3 had. Maar ik had even in mijn CS2 gekeken en zag dat deze decoder op 128 stapjes stond. Die heb ik nu op 28 stapjes gezet en ik heb het adres gevonden. Ik kan hem wel laten rijden en zijn koplampen aansturen, maarja die functies.... willen gewoon niet werken bij deze.

Ik ben nu ook op zoek gegaan naar het MM2 protocol maar m'n initiële zoekacties hebben nog niets opgeleverd. Ik had wel ooit een site gevonden die dat protocol uitlegde, ik moet hem alleen nog vinden.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 08:38:59 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #32 Gepost op: 09 april 2019, 10:48:18 »
Ik kan alleen van mijn Vt11.5 die verrekte toeter en het primaire rijgeluid niet uitzetten  ::). Het rare is, dat deze al gaat toeteren nog voordat ik zijn adres had gebruikt.
Vaak onthouden decoders de laatste staat. Sommige maar even en andere meer permanent. Dus als hij als laatste aan stond en je stuurt nu niet specifiek een (geldig) uit commando dan blijft hij gaan. Stuur je nu alle functies aan in staat 'uit'? Eventueel op een DCC centrale eens controleren en/of daar alle functies (ook de hogere) eens aan en weer uit zetten.

Ik ben nu ook op zoek gegaan naar het MM2 protocol maar m'n initiële zoekacties hebben nog niets opgeleverd.
Volgens mij moet je dat gewoon niet willen :angel: Dat asymmetrische gedoe ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #33 Gepost op: 09 april 2019, 12:39:50 »
Ik ben nu ook op zoek gegaan naar het MM2 protocol maar m'n initiële zoekacties hebben nog niets opgeleverd. Ik had wel ooit een site gevonden die dat protocol uitlegde, ik moet hem alleen nog vinden.

Als je met MM2 “Motorola New 28 stappen“ bedoeld dan kan ik je hier wel een beschrijving van geven.
Ondanks dat het Motorola protocol maar 14 stappen kent is er een truc om toch (bijna) 28 stappen te krijgen. Ik moet het nog even nakijken maar ik denk dat het er maar 27 zijn.
Als je de beschrijving wilt dan hoor ik het wel.

Gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #34 Gepost op: 10 april 2019, 17:43:49 »
Vaak onthouden decoders de laatste staat. Sommige maar even en andere meer permanent. Dus als hij als laatste aan stond en je stuurt nu niet specifiek een (geldig) uit commando dan blijft hij gaan. Stuur je nu alle functies aan in staat 'uit'? Eventueel op een DCC centrale eens controleren en/of daar alle functies (ook de hogere) eens aan en weer uit zetten.
Ik kan wel de trein laten rijden en ik kan had ook succesvol zijn licht en binnenverlichting kunnen bedienen maar die toeter uit zetten, is me nog niet gelukt.

Volgens mij moet je dat gewoon niet willen :angel: Dat asymmetrische gedoe ;D
Nou rijdt driekwart van mijn treinen niet. Zelfs mijn Fleischman plan V werkt niet op DCC. Van mijn M* mFX'jes wist ik dat ze niet zouden rijden, maar die fleischman kwam wel als een verrassing. Het verbaasde me ook dat mijn M* 36xxx treinen geen zin in DCC hebben. Ik weet niet wanneer M* decoders ging maken die ook DCC spraken? Ik heb volgens mij geen originele M* loco in bezit die met DCC kan rijden.

Ik heb ook nog een drietal delta loco's die.. naja dit kan je wel raden.... it doesn't bloody work  ;D

Trouwens als ik terug kijk naar de resultaten, kom ik tot de conclusie dat MM2 beter werkt dan DCC. Om te beginnen het werkt. Op mijn mobile station 1 rijdt namelijk alles. En ik hoef ook niet in te voeren of het een 14 staps of 28-staps of xx staps decoder is. De lichten gaan niet knipperen zoals dat bij DCC gebeurt met een verkeerde instelling. De boel rijdt gewoon.

Aangezien driekwart simpelweg niet rijdt, lijkt het me vruchtbaar om toch MM2 uit te pluizen en te implementeren.

Ik heb overigens ook een werkende kortsluitbeveiliging ingebouwd. Ik had op m'n L298 board de ground baan tussen sense pin en GND doorgesneden en een 0.33Ohm 4~5Watt shunt weerstand die ik op werk per toeval vond, gesoldeerd tussen de 2 sense pinnen. De andere kant hangt namelijk nog wel aan ground en dit wat makkelijk solderen. Ik heb ook in software ingebouwd dat de kortsluiting minimaal 50ms moet duren voordat de juice er af wordt gezet. Ik testte net mijn piko NMBS 2813 uit en kortsluiting werd gedetecteerd bij het optrekken van deze trein terwijl de detectie pas op 2.5A triggert.

Ik was wel een beetje schurftig om het op de "spannende" manier te testen door echt kortsluiting te maken, maar ehh.. works like a charm.

Voor nu. Op naar MM2! (y)



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #35 Gepost op: 10 april 2019, 20:40:08 »
Ik kan wel de trein laten rijden en ik kan had ook succesvol zijn licht en binnenverlichting kunnen bedienen maar die toeter uit zetten, is me nog niet gelukt.
Heb je hem dus ook al eens op een andere DCC centrale gehad?
En/of geprobeerd ook de hogere Fx's als UIT te versturen?

Nou rijdt driekwart van mijn treinen niet. Zelfs mijn Fleischman plan V werkt niet op DCC. Van mijn M* mFX'jes wist ik dat ze niet zouden rijden, maar die fleischman kwam wel als een verrassing. Het verbaasde me ook dat mijn M* 36xxx treinen geen zin in DCC hebben. Ik weet niet wanneer M* decoders ging maken die ook DCC spraken? Ik heb volgens mij geen originele M* loco in bezit die met DCC kan rijden.
Oef, wist niet dat je zo veel M* hebt. :-X Nu ben ik wat dat betreft afgehaakt net na MM2 dus M* decoders met MFX en laat staan DCC weet ik 0 van af. :angel:

Maar wat voor decoder zit er in die Fleischmann dan?

Ik heb ook nog een drietal delta loco's die.. naja dit kan je wel raden.... it doesn't bloody work  ;D
Hehe, mja, dat is weer een uitgeklede variant van MM (of al wel MM2?) Had je niet beter een (puur) MM2 centrale kunnen maken? ;D

Trouwens als ik terug kijk naar de resultaten, kom ik tot de conclusie dat MM2 beter werkt dan DCC. Om te beginnen het werkt. Op mijn mobile station 1 rijdt namelijk alles. En ik hoef ook niet in te voeren of het een 14 staps of 28-staps of xx staps decoder is. De lichten gaan niet knipperen zoals dat bij DCC gebeurt met een verkeerde instelling. De boel rijdt gewoon.
Dat vind ik niet helemaal een eerlijke vergelijking. ;) Binnen DCC wordt 14 stappen echt al 20+ jaar niet meer gebruikt. Steekt alleen af en toe de kop nog op als iemand de verkeerde instelling in CV29 propt op op zijn centrale selecteert omdat het er voor backward compatibility eigenlijk altijd nog op zit. Maar standaard is het nergens. En ook MM kent 14 en 27 stappen met MM en MM2. Dat je toevallig geen oer Motorola hebt is je geluk ;) Toegegeven, dat ze dat met het bitje zijn gaan doen voor de verlichting is misschien niet geheel handig. Anderzijds, zo merk je het wel in tegenstelling tot bij Motorola die het volgens mij stilletjes negeert ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #36 Gepost op: 11 april 2019, 10:24:09 »
Heb je hem dus ook al eens op een andere DCC centrale gehad?
En/of geprobeerd ook de hogere Fx's als UIT te versturen?
Oef, wist niet dat je zo veel M* hebt. :-X Nu ben ik wat dat betreft afgehaakt net na MM2 dus M* decoders met MFX en laat staan DCC weet ik 0 van af. :angel:
Ja ben en blijf 3-rail rijder he. Ik koop echter geen Marklin treinen meer. Veels te duur voor wat het is. Ik heb M* nog steeds niet vergeven dat ze die lelijke gele leds (wat M* "warmwit" noemde) in alle goedkopere treinen gingen stoppen.  Ik kocht wel eens een traxx van ze voor 105€, maar opeens waren die 130€, hadden nog steeds de gele leds en ze hadden geen sluitverlichting. Toen kocht ik een Piko expert Traxx.... superieur in elke opzicht. Mooie front en sluit verlichting, fluister stil en perfect rijgedrag. Die van M* schokken een beetje op lage snelheid en piko is ook nog... goedkoper.

Heb ook helse verhalen gelezen over mFx'jes die zich niet meer aanmelden omdat het geen feilloos systeem is. Dus geen M* OEM treinen meer voor mij.  (y)

Maar wat voor decoder zit er in die Fleischmann dan?
Ik zou het niet weten, heb hem nog niet open gemaakt.

Hehe, mja, dat is weer een uitgeklede variant van MM (of al wel MM2?)

Ze rijden goed (wat je goed kan noemen  :D) op de MS1 dus ik vermoed dat ze MM2 wel begrijpen.

Had je niet beter een (puur) MM2 centrale kunnen maken? ;D
Ja.

Zit in een docu te lezen over MM2 maar kanonnen wat een erg protcol. Het is zo langzaam en alles moet 2x verzonden worden ipv een cheksum te sturen.

Citaat
A complete information for one loco lasts:
(28.1 * 8) ms = 224.8 ms (long  pauses, DIP #3 OFF)
(20.1 * 8) ms = 160.8 ms (short pauses, DIP #3 ON)
Hier is DCC wel een stukje sneller. met ~2.5ms. Ik snap ook niet waarom ze nu weer perse met "trits" moeten werken. Er wordt geenzins gebruik gemaakt van een tri-state systeem het zijn gewoon bit paren. Ze hadden dan net zo goed een 4-tallig systeem kunnen invoeren. Hoe dan ook je bereikt er helemaal geen drol mee tov een normaal en simpel binair systeem.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #37 Gepost op: 11 april 2019, 11:01:00 »
Had je niet beter een (puur) MM2 centrale kunnen maken?

Een zelfbouw centrale kan best zowel DCC als MM ondersteunen, dat is geen enkel probleem.
Als je MM-oud (tbv de delta decoders) en MM-New tbv 14 stappen kan aansturen is de stap naar MM2 tbv 27 stappen een “fluitje van een cent”. Het zijn gewoon MM-New commando’s.
MFX decoders worden op zelfgebouwde centrales (uitsluitend) aangestuurd met MM-New commando’s. Bij MFX met meer dan 4 functies wordt het wel wat ingewikkelder, maar zeker niet onmogelijk.
Dat het MM protocol twee keer verstuurd wordt heeft nog te maken met de oude Motorola MC27*** chips specs die dat vereiste. De MM commando’s zijn in vergelijking met DCC veel korter (minder bits) dus qua timing kan de keuze voor (ook) MM nooit een probleem. Je moet er altijd wel voor zorgen dat als er iets tbv een decoder veranderd dit loc-commando wel als eerste op de baan wordt gezet. Verder de loc- commando’s cyclies op de baan zetten.

Met vriendelijke groet,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #38 Gepost op: 11 april 2019, 11:44:58 »
Zit in een docu te lezen over MM2 maar kanonnen wat een erg protcol.
Welcome to that rabbit hole ;D

@MRdirect, doelde ook niet op de onmogelijkheid maar op het feit dat bask185 nu veel moeite in DCC gestoken heeft en daarmee maar een kwart van zijn treinen kan aansturen waar dat bij MM misschien 90% (100%?) was geweest.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #39 Gepost op: 11 april 2019, 12:06:50 »
Doe maar 100 procent. Märklin plaatst pas een jaar of twee decoders die ook DCC verstaan in modellen en stopt iets langer DCC in centrales. Het is ook niet zo vreemd dat die Fleischmann plan V alleen Motorla verstaat. Het is al even geleden dat Fleischmann nog een drierail plan V leverde. Je mag al blij zijn dat er geen omschakelrelais in zit of zo’n decoder met een programmeerknopje erop.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #40 Gepost op: 11 april 2019, 12:39:46 »
Welcome to that rabbit hole ;D
Het Motorola protocol is oorspronkelijk niet voor modeltreinbesturing ontwikkeld.
Marklin heeft het geadopteerd tbv het digitaliseren van hun modeltreinen. Jammer genoeg heeft Marklin daar veel te lang aan vast gehouden en dan ook nog zo eigenwijs om MFX te gaan doen. Eigenwijs of een zekere arrogantie terwijl DCC ook in Europa al door bijna alle andere fabrikanten was geïntroduceerd.
Citaat
@MRdirect, doelde ook niet op de onmogelijkheid maar op het feit dat bask185 nu veel moeite in DCC gestoken heeft en daarmee maar een kwart van zijn treinen kan aansturen waar dat bij MM misschien 90% (100%?) was geweest.
Uit ervaring met MRdirect weet ik dat de meeste tijd gaat zitten ineen goede algemene opzet en niet zozeer in het op de baan zetten van het juiste signaal. Als dat voor voor DCC goed werkt dan is dat voor MM meer van hetzelfde. De conversie van loc-adres naar bits zal het lastigste zijn. En niet te vergeten als er vier functies worden ondersteund dan het (dubbele) commando 5 keer op de baan zetten voor respectievelijk F0+richting+snelheid, F1, F2, F3 en F4. Het lijkt en is wellicht wat omslachtig, dat komt ervan als je (Marklin) aan een protocol vasthoud wat niet voor jouw toepassing is ontwikkeld.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #41 Gepost op: 11 april 2019, 15:09:56 »
Ik vind het DCC protocol ook niet erg praktisch. Het werkt wel, maar had IMO beter/praktischer gekund.

Je hebt natuurlijk dat grapje met dat snelheids/licht bitje. Maar hoe ze de instructies hebben ingericht. Met de eerste 3 bits zeg je welke instructie je doet, en met de laatste 5 bits geef je dan de details voor de instructie, F1-F8, snelheid, etc.

Ik zelf zou zeggen om gewoon 1 of 2 byte(s) voor een adres te gebruiken, 1 byte voor een instructie keuze, en 1 byte met de details voor de instructie. Nu zijn er ~8 verschillende instructies mogelijk en heb je maar 5 bits voor echte informatie te gebruiken. Door een bytje toe te voegen zou je 256 verschillende instructies met 256 verschillende data mogelijkheden.

Tevens was het ook goed mogelijk geweest om meer dan 1 instructie in een datapakket te verwerken. Tussen 2 bytes zit altijd een 0 bit en na de laatste byte komt een 1. Dan kan je met minder bits (je hoeft niet telkens en pre-amble te sturen) meer vertellen.

Heren, ik heb overigens nog een ander vraagje. Hoewel ik het actuele adres zet naar het geselecteerde adres voor een snelle responsie, is de responsie tijd niet altijd onmiddellijk. Ik stuur in sequentie een instructie voor de snelheid en twee instructies voor alle functies. Zo stuur ik altijd 3 dcc pakketten achter elkaar. Om een snellere responsietijd te krijgen, sla ik adressen over waar bij ik nog geen decoderwaarde (0-2) heb toegewezen. Hoe meer treinen er bij komen hoe langzamer pakketten herhaald worden.

Ik had nog getracht om het op een andere boeg te gooien door een nieuwe instructie 20x te herhalen en verder idle pakketten te sturen. Dat deed ik om eigenlijk altijd een snelle responsie tijd te krijgen. Ik las ook op nmra.org dat een decoder geen nieuwe pakket mag ontvangen gedurende 5ms na zijn laatste pakket. Dus tussen het sturen van pakketten liet ik een tijd van 5ms tussen. Dit heeft nooit gewerkt en ik snapte niet waarom. Op het moment negeer ik die 5ms gewoon keihard zonder problemen (denk ik ???).

De vragen:
Als een treintje (en ik bedoel elke willekeurige decoder) zonder spanning komt te zitten, weet hij daarna nog steeds wat hij aan het doen is of heeft hij dan een instructie nodig?

Kan je 5ms lang geen nieuwe instructie of idle pakket op de baan zetten zonder problemen?

Voor het versturen van DCC pakketten, wat is beste manier?
Zoals ik het nu doe, continu pakketten de centrale uit trappen,
of eerste alle snelheids instructies en dan alle functie instructies te sturen om een tussen pauze van minimaal 5ms te realiseren?
Of om 20x een wijziging op de baan te zetten, gevuld met 5ms aan idle instructies er tussen?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #42 Gepost op: 11 april 2019, 15:22:48 »
<niet serieus>
Verstuur een SX1 frame, dat duurt 5msec en je hebt toch een signaal op de rails
</niet serieus>

Maakt je centrale in ieder geval nog universeler.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #43 Gepost op: 11 april 2019, 15:41:04 »
In de huidige wereld zou dat zeker makkelijker zijn. Maar bedenk wel, 20 tot 30 jaar geleden wat een byte nog een heeeeeel stuk kostbaarder.

Nu was dat richting bitje niet helemaal de handigste maar de andere extended pakketjes zijn best slim bedacht. Nu is het mogelijk meer data te versturen dan vroeger maar mooi backwards compatible. Met uitzondering van dat richting bitje ::)

Nadeel van langere instructies is de hoeveelheid decoders je kunt aanspreken/verversen in de tijd, het feit dat decoders vaker een snelheid willen zien dan of F20 aan moet staan. Naast dat je op deze manier de decoder wat tijd gunt. Toegegeven, met moderne uC's niet meer zo'n issue maar was het wel. Vandaar ook de 5ms. Dit dringt redelijk makkelijk een bepaalde manier van verversen af.

Dus tuurlijk zou het mogelijk zijn maar onderliggend is het huidige protocol eigenlijk KISS. (y)

Wat betreft spanningsloos, volgens mij als de decoder dusdanig lang spanningsloos geweest is dat ook de buffer van de uC leeg is heeft hij weer een instructie nodig wat betreft snelheid. Functies kan hij wel onthouden maar is volgens mij voor de lage functies niet verplicht en voor de hoge wel.

Maar om de boel wat te versnellen, waarom stop je niet gewoon alleen de snelheid in de ververs cyclus en de functies alleen bij aanroepen (en misschien nog eens per 5 seconden ofzo).

En om aan die 5ms te voldoen, je hoeft niet 5ms niets te doen. Je mag alleen niet direct dezelfde decoder aanspreken. Maar je mag prima door naar een ander adres :)



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelf gemaakte DCC-centrale werkt niet helemaal
« Reactie #44 Gepost op: 11 april 2019, 16:30:39 »
“De boel wat versnellen.”
MRdirect doet het (globaal) al > 20 jaar op de volgende manier en ik heb nog nooit klachten gehad dat commando’s te traag worden uitgevoerd.

Plaats de loc-adressen van alle actieve locs in een ringbuffer.
Maak per actieve loc een buffer waarin je het laatst gegenereerde baansignaal opslaat.
Doorloop het ringbuffer en zet dan het bijbehorende baansignaal op de uitgang cq. Ingang van de booster.
Zo worden alle actieve loc-decoders regelmatig “ge-update”. Het baansignaal wordt dus niet iedere cyclus opnieuw gegenereerd.
Komt er een verandering in de decoder pas dan het baansignaal in het buffer aan.
Spring in het ringbuffer vervolgens naar het betreffende loc-adres en het veranderde baansignaal wordt als eerste op de baan gezet.
Vervolgens kan je er voor kiezen in het ringbuffer terug te gaan naar het oorspronkelijke loc-adres of gewoon naar het volgende in het ringbuffer. Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt welke methode je kiest.
Met alleen snelheidsopdrachten op hoge prioriteit en de functie informatie “zo nu en dan” maak je het onnodig ingewikkeld en is beslist niet nodig.

Bovenstaande procedure werkte zelfs goed op een 286 PC dus de modernere microprocessors moeten dat ook zonder problemen kunnen doen.

Succes,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.