Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 15:15:35
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 14:50:06
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen  (gelezen 6797 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Even een kort topic betreffende de TEE Mediolanum rijtuigen van de sets ACME 55188 (5-delig) en ACME 55190 (8-delig). Het zijn prachtige rijtuigen waarvan zeker de kleuren en de getinte ramen zeer goed gelukt zijn. Echter zitten er een paar haken en ogen aan o.a. de rij-eigenschappen. Hieronder probeer ik een oplossing hiervoor te geven.

P.S. Wanneer iemand met een account op DSO of een ander forum dit verhaaltje kan delen, graag! Ik heb wel vaker gehoord dat er klachten waren over deze rijtuigen dus als we andere modelspoorders kunnen helpen is dat uiteraard mooi meegenomen!  (y)


Probleem #1: in scherpe bochten voel je dat de rijtuigen stroef lopen. Op de rechte stukken rijden ze soepel door maar zodra de draaistellen maximaal uitslaan voel je dat er ergens iets aanloopt.




01. Als het draaistel zover uitslaat, loopt het ergens aan.




02. Aan deze kant lijkt alles vrij te lopen.




03. Aan deze kant echter niet, hier zit de oorzaak van het aanlopen (bij de groene pijl).




04. De leidingen die met de bodemplaat zijn meegegoten steken zo ver uit dat de wielen er tegenaan lopen.




05. Door met een scherp mesje een deel van de leidingen weg te snijden, maak je ruimte voor het wiel.




06. Haal ongeveer zoveel weg. Pas op dat je de zijkant van het rijtuig niet beschadigd.




07. Nu kan het wiel vrij blijven draaien, ook bij een maximale uitslag van het draaistel.



Probleem #2: wanneer de koppelingen in scherpe bogen maximaal uitslaan, blijven ze soms hangen. Wanneer de rijtuigen dan weer op de rechte gedeelte van de baan komen, drukken de koppelingen het rijtuig uit de rails. Dit komt door scherpe randen aan de koppelboom of koppelingshouder.




08. Hier worden bij de overgang van een bocht naar een recht stuk, de rijtuigen uit de rails gedrukt.




09. Dit komt doordat de koppelbomen/koppelingshouders niet meer terugveren naar de rechte positie.




10. Om dit op te lossen moeten we de rijtuigkap van het onderstel halen. Steek houten tandenstokers o.i.d. tussen de wanden en het onderstel. Als het goed is kun je de kap nu omhoog trekken. Let op: dit is geen makkelijke klus, de kap zit vrij stevig op het onderstel geklemd!




11. Nu heb je het losse onderstel met hierop nog wel het interieur-deel.




12. Nu moet je nog het interieur van het onderstel loshalen. Dit zit met een aantal nokjes vastgeklemd, zie de groene pijl.




13. Nu het interieur ook los is kun je de koppelboom of koppelingshouder zien zitten op de bodemplaat.




14. Je kunt nu zien dat bij maximale uitslag, de koppelboom blijft haken achter de nokken waarin hij is ingeklemd.




15. En wel precies op deze plek! De randen bij de oranje pijl zijn vrij scherp. Zodra de koppelingshouder ook maar iets naar boven wordt geduwd (bv. door het gewicht van de koppeling) haakt hij direct achter de rand van de bodemplaat en kan hij niet meer in de rechte stand terugveren.




16. Om dit te fixen moeten we de koppelingshouder uit de bodemplaat halen. Maak hiervoor eerst het veertje los (let op dat deze niet gelijk wegschiet!!!)




17. Haal dan de koppelboom uit de onderplaat.




18. Verwijder met een scherp mesje de scherpe randen van de houder. Let op: voorzichtig, breekbaar!




19. Nu zijn de randen iets afgerond en zullen veel minder snel achter de nokjes van de bodemplaat blijven hangen.




20. Nu kun je de koppelingshouder weer in de bodem plaatsen en het veertje vasthaken. Optie: je kunt ook de randen van de nokjes nog iets afronden met een mesje en deze voorzien van een heel klein beetje vet. Dit zal het mechaniek nog soepeler laten werken.




21. Nu kun je het interieur en de kap weer terug plaatsen. Let op dat je de interieurplaat weer goed aandrukt aangezien deze ook de koppelingsbomen op hun plek houdt.

Mocht je deze aanpassing bij een van de personenrijtuigen uitvoeren, dan kun je deze wellicht gelijk voorzien van passagiers en/of binnenverlichting.


Met vr. groet, Martijn.


P.S. Onderstaand gelijk nog even een herhaling van wat links met de 1:1 rijtuigen, gewoon omdat het kan  ;)


https://flic.kr/p/bEK7Wk

https://flic.kr/p/d4DnxA

https://flic.kr/p/jJF6xK

https://flic.kr/p/pWm3xd

https://flic.kr/p/s4iNnG

http://www.marklinfan.com/f/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=37698&TOPIC_ID=3741&FORUM_ID=76

http://www.marklinfan.com/f/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=349

https://scalaenne.files.wordpress.com/2016/07/9verona1979-05-01_tee_mediolanum_e646_verona_pn.jpg

https://www.flickr.com/photos/httpwwwflickrcomphotosiorioluigi/30325256896/in/pool-1478374@N21/

https://youtu.be/d6XtnoVz2wQ?t=281

http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-mediolanum.html

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/some-more-from-munich-hbf-in-77-tee-s-t5861.html


« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 19:25:43 door Bert van Gelder »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2019, 07:33:00 »
dat met die braampjes op de koppelinghouder hebben meerdere ACME rijtuigen en goederenwagens helaas..... stukje eindcontrole denk ik. Jammer wan thet zijn zeker geen goedkope wagens...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2019, 07:45:11 »
Stomme vraag misschien , maar kan je ook dat nokje waar de zwaluwstaart net uitschiet ook een beetje verlengen? Er zitten al een paar richels waar je makkelijk we dun stripje styreen op zet. Of blokkeer je dan iets/ krijg je de zwaluwstaart er niet meer uit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2019, 07:48:20 »
@Floris: Ik denk meer een ontwerpfout. Er zitten niet eens braampjes op, het is meer dat het randje iets afgerond had moeten zijn. Als ze de nokjes/dingesjes waar de koppelingshouder onder valt, iets langer hadden gemaakt (foto 15), hadden ze er niet onder vandaan gekomen en waren ze er ook niet achter blijven steken. (Sorry voor de rare zin  ;D )


@Martijn: zie mijn antwoord aan Floris. Volgens mij zit er verder niets in de weg onder het interieur. Hooguit dat ze in de fabriek iets meer moeite hebben met het plaatsen van de koppelingshouder.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 07:51:34 door Rondje_HO »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 07:56:20 »
@Martijn: overigens heeft bv. Roco dit opgelost door een los onderdeeltje te maken om de gehele zwaluwstaart van de koppelingshouder af te dekken. Uiteraard heeft dit weer zijn eigen nadelen:

....

In ander nieuws: bij het monteren van profi-koppelingen aan mijn Roco Habbiillns SBB Cargo Schiebeplanenwagen (Roco 66309, voor de zoek-functie) duwde ik spontaan het gehele koppelingmechaniek naar binnen. Aangezien het lastig is om te zien hoe deze wagen open moet maar even een foto gemaakt, voor anderen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden  :P  De kap zit in het midden op twee punten vastgeklikt en op de kopwanden. Niet op de onderste rand maar midden op de kap, tandenstokers ertussen werkt dus niet hier.



Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 16:31:19 »
Kijk, met die Roco oplossing kan je wat.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 16:53:23 »
In Heris rijtuigen voor de Benelux-trek-duw trein trad eenzelfde probleem op: ook daar was de afdekking van de kort-koppel-zwaluwstaart niet groot genoeg en heb ik er een strip op moeten lijmen om een en ander niet uit de hand te laten lopen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67928.msg3221665359#msg3221665359
François

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2019, 17:03:24 »
Oh, dus daar kan ik ze ook nog verwachten? Lekker dan!  ;D

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
... Mod: 500 km aan onnodig citaat weggehaald

Mooi verslag

Bij welke boogstraal treden deze problemen op, alleen R1? En of ook ruimere boogstralen?
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2023, 20:47:49 door Reinout van Rees. Reden: citaat weg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Niet eens bij R1 maar ook al bij R3 van Fleischmann Profirail of in de wissels.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2023, 19:54:14 »
Dank, maar jammer. Had een set op het oog….

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2023, 22:49:19 »
Misschien kijken of je ergens een Roco-set op de kop kunt tikken….

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2023, 00:16:37 »
Ik heb er geen spijt van hoor. Het is niet iedere keer dat hij vast loopt en de set is echt prachtig. Ik fix het liever dan dat ik heb zou moeten missen   :)