Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 18:44:12
Artitec 2023 door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:27:43
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:22:25
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Luit
Vandaag om 18:01:35
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig. door NS 1607
Vandaag om 17:57:28
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 17:28:04
De Hondsrugbaan door WimC
Vandaag om 17:19:20
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:07:23
Grassmaster, 2e laag gras door Hendrik Jan
Vandaag om 17:05:48
Pantopietluttigheid door dh3201
Vandaag om 17:04:39
Exact Train ICM Koploper, de voorbespreking door Silvolde
Vandaag om 16:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:37:25
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:06:58
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door HuubvG
Vandaag om 16:04:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 15:57:40
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door bask185
Vandaag om 15:53:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 15:52:18
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 15:49:34
US dieselmaterieel H0 door NS1220
Vandaag om 15:48:56
DR 5000 doet vreemd door bask185
Vandaag om 15:02:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:33:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 13:45:31
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 13:36:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 13:06:58
SNCF bagagerijtuig (fourgon) Dd4s (Roco 45107 en 74359) door Benelux795
Vandaag om 12:28:53
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:26:49
ExactTrain 2023 door 4020 281-4
Vandaag om 12:16:25
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 12:06:19
  

Auteur Topic: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen  (gelezen 4992 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
Even een kort topic betreffende de TEE Mediolanum rijtuigen van de sets ACME 55188 (5-delig) en ACME 55190 (8-delig). Het zijn prachtige rijtuigen waarvan zeker de kleuren en de getinte ramen zeer goed gelukt zijn. Echter zitten er een paar haken en ogen aan o.a. de rij-eigenschappen. Hieronder probeer ik een oplossing hiervoor te geven.

P.S. Wanneer iemand met een account op DSO of een ander forum dit verhaaltje kan delen, graag! Ik heb wel vaker gehoord dat er klachten waren over deze rijtuigen dus als we andere modelspoorders kunnen helpen is dat uiteraard mooi meegenomen!  (y)


Probleem #1: in scherpe bochten voel je dat de rijtuigen stroef lopen. Op de rechte stukken rijden ze soepel door maar zodra de draaistellen maximaal uitslaan voel je dat er ergens iets aanloopt.




01. Als het draaistel zover uitslaat, loopt het ergens aan.




02. Aan deze kant lijkt alles vrij te lopen.




03. Aan deze kant echter niet, hier zit de oorzaak van het aanlopen (bij de groene pijl).




04. De leidingen die met de bodemplaat zijn meegegoten steken zo ver uit dat de wielen er tegenaan lopen.




05. Door met een scherp mesje een deel van de leidingen weg te snijden, maak je ruimte voor het wiel.




06. Haal ongeveer zoveel weg. Pas op dat je de zijkant van het rijtuig niet beschadigd.




07. Nu kan het wiel vrij blijven draaien, ook bij een maximale uitslag van het draaistel.



Probleem #2: wanneer de koppelingen in scherpe bogen maximaal uitslaan, blijven ze soms hangen. Wanneer de rijtuigen dan weer op de rechte gedeelte van de baan komen, drukken de koppelingen het rijtuig uit de rails. Dit komt door scherpe randen aan de koppelboom of koppelingshouder.




08. Hier worden bij de overgang van een bocht naar een recht stuk, de rijtuigen uit de rails gedrukt.




09. Dit komt doordat de koppelbomen/koppelingshouders niet meer terugveren naar de rechte positie.




10. Om dit op te lossen moeten we de rijtuigkap van het onderstel halen. Steek houten tandenstokers o.i.d. tussen de wanden en het onderstel. Als het goed is kun je de kap nu omhoog trekken. Let op: dit is geen makkelijke klus, de kap zit vrij stevig op het onderstel geklemd!




11. Nu heb je het losse onderstel met hierop nog wel het interieur-deel.




12. Nu moet je nog het interieur van het onderstel loshalen. Dit zit met een aantal nokjes vastgeklemd, zie de groene pijl.




13. Nu het interieur ook los is kun je de koppelboom of koppelingshouder zien zitten op de bodemplaat.




14. Je kunt nu zien dat bij maximale uitslag, de koppelboom blijft haken achter de nokken waarin hij is ingeklemd.




15. En wel precies op deze plek! De randen bij de oranje pijl zijn vrij scherp. Zodra de koppelingshouder ook maar iets naar boven wordt geduwd (bv. door het gewicht van de koppeling) haakt hij direct achter de rand van de bodemplaat en kan hij niet meer in de rechte stand terugveren.




16. Om dit te fixen moeten we de koppelingshouder uit de bodemplaat halen. Maak hiervoor eerst het veertje los (let op dat deze niet gelijk wegschiet!!!)




17. Haal dan de koppelboom uit de onderplaat.




18. Verwijder met een scherp mesje de scherpe randen van de houder. Let op: voorzichtig, breekbaar!




19. Nu zijn de randen iets afgerond en zullen veel minder snel achter de nokjes van de bodemplaat blijven hangen.




20. Nu kun je de koppelingshouder weer in de bodem plaatsen en het veertje vasthaken. Optie: je kunt ook de randen van de nokjes nog iets afronden met een mesje en deze voorzien van een heel klein beetje vet. Dit zal het mechaniek nog soepeler laten werken.




21. Nu kun je het interieur en de kap weer terug plaatsen. Let op dat je de interieurplaat weer goed aandrukt aangezien deze ook de koppelingsbomen op hun plek houdt.

Mocht je deze aanpassing bij een van de personenrijtuigen uitvoeren, dan kun je deze wellicht gelijk voorzien van passagiers en/of binnenverlichting.


Met vr. groet, Martijn.


P.S. Onderstaand gelijk nog even een herhaling van wat links met de 1:1 rijtuigen, gewoon omdat het kan  ;)


https://flic.kr/p/bEK7Wk

https://flic.kr/p/d4DnxA

https://flic.kr/p/jJF6xK

https://flic.kr/p/pWm3xd

https://flic.kr/p/s4iNnG

http://www.marklinfan.com/f/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=37698&TOPIC_ID=3741&FORUM_ID=76

http://www.marklinfan.com/f/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=349

https://scalaenne.files.wordpress.com/2016/07/9verona1979-05-01_tee_mediolanum_e646_verona_pn.jpg

https://www.flickr.com/photos/httpwwwflickrcomphotosiorioluigi/30325256896/in/pool-1478374@N21/

https://youtu.be/d6XtnoVz2wQ?t=281

http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-mediolanum.html

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/some-more-from-munich-hbf-in-77-tee-s-t5861.html


« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 19:25:43 door Bert van Gelder »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2019, 07:33:00 »
dat met die braampjes op de koppelinghouder hebben meerdere ACME rijtuigen en goederenwagens helaas..... stukje eindcontrole denk ik. Jammer wan thet zijn zeker geen goedkope wagens...

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3342
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2019, 07:45:11 »
Stomme vraag misschien , maar kan je ook dat nokje waar de zwaluwstaart net uitschiet ook een beetje verlengen? Er zitten al een paar richels waar je makkelijk we dun stripje styreen op zet. Of blokkeer je dan iets/ krijg je de zwaluwstaart er niet meer uit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2019, 07:48:20 »
@Floris: Ik denk meer een ontwerpfout. Er zitten niet eens braampjes op, het is meer dat het randje iets afgerond had moeten zijn. Als ze de nokjes/dingesjes waar de koppelingshouder onder valt, iets langer hadden gemaakt (foto 15), hadden ze er niet onder vandaan gekomen en waren ze er ook niet achter blijven steken. (Sorry voor de rare zin  ;D )


@Martijn: zie mijn antwoord aan Floris. Volgens mij zit er verder niets in de weg onder het interieur. Hooguit dat ze in de fabriek iets meer moeite hebben met het plaatsen van de koppelingshouder.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 07:51:34 door Rondje_HO »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 07:56:20 »
@Martijn: overigens heeft bv. Roco dit opgelost door een los onderdeeltje te maken om de gehele zwaluwstaart van de koppelingshouder af te dekken. Uiteraard heeft dit weer zijn eigen nadelen:

....

In ander nieuws: bij het monteren van profi-koppelingen aan mijn Roco Habbiillns SBB Cargo Schiebeplanenwagen (Roco 66309, voor de zoek-functie) duwde ik spontaan het gehele koppelingmechaniek naar binnen. Aangezien het lastig is om te zien hoe deze wagen open moet maar even een foto gemaakt, voor anderen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden  :P  De kap zit in het midden op twee punten vastgeklikt en op de kopwanden. Niet op de onderste rand maar midden op de kap, tandenstokers ertussen werkt dus niet hier.



Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3342
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 16:31:19 »
Kijk, met die Roco oplossing kan je wat.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 16:53:23 »
In Heris rijtuigen voor de Benelux-trek-duw trein trad eenzelfde probleem op: ook daar was de afdekking van de kort-koppel-zwaluwstaart niet groot genoeg en heb ik er een strip op moeten lijmen om een en ander niet uit de hand te laten lopen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67928.msg3221665359#msg3221665359
François

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2019, 17:03:24 »
Oh, dus daar kan ik ze ook nog verwachten? Lekker dan!  ;D