Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:32:18
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.  (gelezen 8942 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2019, 12:55:00 »
Heb ik dus niet genoeg met nullen lopen schuiven. De capaciteit is dus gewoon bedroevend.


Ze zijn primair bedoelt voor N-Spoor.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #16 Gepost op: 09 maart 2019, 16:18:28 »
Dat maakt niet uit. De capaciteit is genoeg om de decoder zelf kort aan de praat te houden en dat kan van belang zijn. Bijvoorbeeld als het vliegwiel de loc over een korte stroomonderbreking helpt. Gebeurt dat niet, dan blijft ook een n-motortje niet draaien op de energie die in 400 of 900 μF kan worden opgeslagen. De loc blijft dan staan.

Het verschil in capaciteit tussen deze gewone elco’s en de goldcaps van een powerpack is groot. Minstens een factor 100.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2019, 16:32:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2019, 18:14:44 »
Ik volg momenteel het draadje  met al mijn aandacht jongens. Nog niets aangekocht . Als ESU fan zijn de powerpacks van ESU bekend, ook powerpack van Aliexpress in test momenteel, het draadje wekt de nodige reacties op, en dat “vervult mijn hart met vreugde   ;), er schijnen ook medehobbyisten te zijn die de powerpacks zelf bouwen ? Ik ben benieuwd wat er nog aan reacties en informatie volgt , hou je dus niet in. !!
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2019, 18:22:22 door Ted von Klinkenhofen »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2019, 18:21:32 »
Nou zelfbouw? In de handleiding van je decoder staat hoe je een buffercondensator kan aansluiten Ted. Dat zijn gewoon standaard zogenaamde ‘elektrolytische condensatoren’ (afgekort elco) met een bepaalde waarde die je voor een paar dubbeltjes kan kopen. Voor zover we na kunnen gaan is dit een luxe variant van hetzelfde, die niet beter gaat werken maar wel een tientje kost.

Een echt powerpack bevat een ander type condensator best bekend onder de naam ‘goldcap’. Die kunnen veel meer energie opslaan, maar je kan ze niet zomaar aansluiten. Vandaar dat die powerpacks nog wat aanvullende eleltronica aan boord hebben. Ik weet eigenlijk niet of mensen die zelf maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2019, 18:30:09 »
Weer wat geleerd. Dus de lichtere uitvoering inzake opslagcapaciteit kun je ook zelf maken. Degene met grotere capaciteit dus de Goldcaps dus niet. En de powerpacks die ik bedoel in dit draadje zijn dus inzake opslag niet te vergelijken met Goldcaps als ik het goed begrijp. Dan de volgende vraag, wat is het nadeel van het zelf maken van de powerpack ten aanzien van de goldcaps, wat ik bedoel, blijft een loc dan echt hangen op een wissel bv of valt dit mee bij het gebruik van de eigen bouw of elco’s geen Goldcaps ?
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #20 Gepost op: 09 maart 2019, 19:29:33 »
Het verschil tussen gebruik van elco's en de goldcaps die in échte powerpacks zitten is niet zozeer het verschil tussen elco's en goldcaps opzich.

Het gaat om de extra electronica in een powerpack. Als je een elco of goldcap volledig oplaadt, zal de spanning de voedingsspanning benaderen. Ga je een elco of goldcap echter belasten, dan zal de spanning vrijwel lineair dalen. Daarmee daalt dus ook (in ons geval) de bruikbaarheid, want hoe minder spanning, hoe minder hard onze motoren draaien.

Echte powerpacks hebben daarom een extra schakeling aan boord (een boost-converter, maar een buck-boost zou me ook niets verbazen) die bij dalende spanning van de goldcap, de uitgangsspanning richting decoder zo lang mogelijk stabiel houdt. Dat betekent dat de goldcap naar verhouding steeds sneller leeggetrokken wordt (omdat de stroom immers toe zal nemen) maar wel dat de uitgangsspanning veel langer binnen bruikbare waarden zal blijven.

Daar komt nog een extra schakeling bij: sommige goldcaps hebben een enorm lage inwendige weerstand. Zo laag dat die voor korte tijd als een kortsluiting gezien kan worden. Die goldcap(s) rechtstreeks aan een voeding hangen zal bij een dikke voeding geen probleem zijn.

Bij een decoder, met minimale printsporen, dunne draadjes van wiel-slepers naar de decoder en een gelijkrichter die absoluut niet gemaakt is om tientalle Ampères te verwerken, zal dat zo'n enorme stroom trekken dat de centrale afschakelt of de decoder om zeep geholpen wordt.

Daarom zit er bij powerpacks ook een schakeling bij die de goldcap rustig oplaadt. Het is ook daarom dat er bij Esu gezegd wordt dat de beste werking pas na een minuut 'opladen' te verwachten is.

Ik heb zelf vermoedelijk een onbekend Zimo decodermodel op die manier naar de andere kant geholpen: 2 goldcaps (Die op papier een hogere interne weerstand hadden dan gewone elco's) die in totaal 5000 uF benaderden, waren blijkbaar toch teveel, want de decoder werkt sindsdien niet goed meer. In de handleiding stond echter dat 10000 uF aan gewone elco's geen enkel probleem zou moeten zijn om direct op te laden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #21 Gepost op: 09 maart 2019, 19:52:02 »
Ik dacht dat het probleem met goldcaps is dat de spanning die ze afgeven ongeveer 1.5 volt is, dus je hebt een stukje electronica nodig om de 1,5v omhoog tebrengen naar 12-15volt die nodig is om de decoder te laten werken. Overigens ook bij het gebruik van elco's moet je proberen de laadstroom te beperken want anders kan het gebeuren dat je booster gelijk afslaat omdat er teveel stroom getrokken wordt - dat is mijn ervaring met de Roco 10764 als er meerdere loks in een stroomsectie staan. Ik sluit een elco altijd aan met een 150-200 ohm weerstandje parallel aan de diode aan de pluspool. De meeste van mijn loks zijn uitgerust met 200uF, dat is weinig en ik heb geen illusie dat de motor daarmee blijft lopen. Maar het is net voldoende om de decoder bij heel korte stroomonderbrekingen - veroorzaakt door vuiltjes of door dat het spoor niet helemaal vlak ligt - in leven te houden. Veel van dit soort kleine stroomonderbrekingen zijn niet merkbaar bij analoog rijden omdat de inertie van de motor en een eventueel vliegwiel dat opvangt. Maar een decoder reset daarop met alle ellende daarvan. Dus zelfs een elco van 200-400uF geeft in mijn ervaring een wereld van verschil, mits rails en wielen schoon zijn en de puntstukken gepolariseerd zijn, wat ook bij analoog rijden nodig is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #22 Gepost op: 09 maart 2019, 20:04:55 »
Meer over GoldCaps in onze onvolprezen encyclopedie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2019, 22:33:48 »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2019, 00:06:25 »
Citaat
Zoiets dan dus ?? https://youtu.be/m93j0lLQdC4

Dat is geen power pack maar gewoon een elco met een weerstand voor begrenzing van de laadstroom en een diode voor de ontlaadstroom...........................werkt overigens uitstekend. In plaats van een 35V type, zoals in het filmpje voldoet een 25V type ook en die is iets kleiner.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 11:57:24 door Fritsprt »
Groet Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2019, 08:50:02 »
Even geheel offtopic, maar hulde aan HAG voor de eenvoud  (y)
Eén enkele schroef en géén moeilijk te lossen en breekbare lippen en haakjes.
Zo eenvoudig zou elke modeltrein te openen moeten zijn, daar kunnen een hoop fabrikanten/ontwerpers nog heel veel van leren!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2019, 09:27:38 »
Oké, ik ben een leek op dit gebied, maar lijkt me dat met de juiste informatie het moet lukken een Elco in een loc te installeren. De componenten zijn op Aliexpress of elders te koop. Vraag van deze leek die het filmpje inzake de HAG loc erg goed te volgen heeft ervaren. Waarom een goldcap als een normale Elco ook kan voldoen ??  Wat is het daadwerkelijke voordeel van een Goldcap ten opzichte van de Elco zoals in het filmpje inzake de inbouw in de HAG loc. Graag in Jip en Janneketaal ..mijn vingers jeuken namelijk om een eerste Elco in een locomotief in te bouwen als test.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2019, 09:34:53 »
Heel simpel gezegd, in een GoldCap kan meer energie worden op geslagen dan in een elco.
Een elco houdt alleen de decoder even "in leven" bij een korte onderbreking van de stroomtoevoer en een GoldCap kan in het gunstigste geval een loc een aantal cm laten doorrijden op zo'n moment.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2019, 09:48:18 »
Ted,
Misschien begrijp ik je bericht verkeerd maar het filmpje gaat over een elco. Je kan een goldcap niet op die manier gebruiken want een goldcap heeft een max spanning van 5,5V.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Goedkope powerpacks/buffers gevonden.
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2019, 09:57:53 »
@Eric B , Kijk. Dat is een duidelijke antwoord. Voor de duurdere prijs van een Goldcap krijg je dus meer noodstroom en wat meer rijlengte. Dank voor het snelle en duidelijke antwooord.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 10:02:01 door Ted von Klinkenhofen »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.