Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Mauritsburg (H0)  (gelezen 31444 keer)

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #75 Gepost op: 22 januari 2021, 18:22:38 »
Een tijdje geleden maakte ik de grap dat ik dit draadje beter over een racebaan kon laten genaamd de Mauritsring. Nu blijft dit draadje gewoon Mauritsburg heten, maar de Mauritsring wordt een realiteit!

Welkom bij de Mauritsring, een stratencircuit in Mauritsburg. Over de vele jaren dat hier Grand Prixs en de 24 Uur van de Mauritsring gehouden zijn is er veel veranderd aan het circuit en zo ziet het er nu uit:

We beginnen bij de startlijn. Na de start steken we het spoor over en komt de eerste bocht: de Overwegbocht. Hierna wordt er geracet door de lange Willemsbocht en moet er snel geremd worden voor de Mauritsbocht. Hier wordt de historische stad binnengereden. Hierna is het snel naar de Kerkbocht en daarna de Stationschicane om snel weer de stad uit te rijden. Hierna wordt er haast gemaakt naar de Verstappenchicane waar je de auto goed moet plaatsen om goed de Luyendykbocht te kunnen nemen om zo op het langste rechte stuk van het circuit te komen. De laatste bocht, de depotbocht is één van de beste plekken om in te halen en brengt ons weer terug naar het begin.
Het circuit is, gerekend van 1:87 naar 1:1, 1,001 km lang. De inspiratie is natuurlijk de Circuit de la Sarthe (Le Mans), waarbij het deels geïnspireerd is door de huidige layout en deels door de layout van rond 1970.
Naast de spoorweg is er dus veel om te doen om het circuit te realiseren.

Er is trouwens precedent voor dat racewagens over spoorwegovergangen racen  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=_kIOxPjPF5A

Groet,
Jasper

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #76 Gepost op: 25 januari 2021, 19:17:20 »
Eind mei vorig jaar liet ik een nieuwe aanwinst zien: Een 'Blokkendoos' treinstel (Roco 63140). Sindsdien heb ik de set bijna niet meer laten zien omdat er een aantal delen niet aanwezig waren of beschadigd waren. In de afgelopen maanden heb ik onderdelen besteld bij Roco en vandaag heb ik het laatste en grootste deel in elkaar gezet.


Dit was het dak van één van de rijtuigen. Naast deze kras zat er meer schade op. Uiteindelijk heb ik een volledig nieuwe kap besteld voor het rijtuig.


Dit is de nieuwe kap. Ik had gemist tijdens het bestellen dat de ramen een ander onderdeel waren, dus moest ik nog een bestelling doen bij Roco.


Met de ramen erbij kon de kap afgemaakt worden. Ik keek heel erg tegenop het plaatsen van de ramen, maar uiteindelijk viel het reuze mee.


De kap ziet er meteen beter uit met de raampjes.


Daarna is het heel erg simpel om de kap op het onderstel te klikken. Na het plaatsen van wat railings en andere details is het rijtuig weer compleet!


En zo staat het treinstel er na meer dan half jaar eindelijk weer goed bij.


En nog een foto, gewoon omdat het leuk is.

Groet,
Jasper


mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #77 Gepost op: 29 januari 2021, 16:49:15 »
De laatste paar dagen heb ik gewerkt aan het wegsnijden van overbodig kurk zodat ik die stukken kan ballasten.

Hier is te zien dat het kurk nu netjes dicht langs het spoor loopt. De randen zijn opnieuw geschilderd om het netjes te maken.


Hiernaast ben ik bezig geweest met het stukje dat ik geballast heb. Ik vond een aantal plekken waar het ballast los was gegaan en niet goed gelijmd was. Deze plekken heb ik opnieuw geballast.
Er zijn nog een aantal plekken die bijgewerkt moeten worden, daarna kan ik verder met het ballasten van het stuk in de eerste foto.

Ik heb ook een nieuw bouwverslag gemaakt. Vrijwel alles wat daar staat is ook in dit draadje te zien, maar in de video heb ik een visualisatie gemaakt van de Mauritsring die ik ga bouwen.
Hierbij heb ik een ronde van de neer te leggen racebaan gedaan met de videocamera en heb ik kloppend geluid eronder gezet van de Porsche 919 Hybrid. Dat stuk begint op 1:14 minuten.
<a href="https://www.youtube.com/v/xFJqcGG_Uck" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xFJqcGG_Uck</a>

Groet,
Jasper

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #78 Gepost op: 29 januari 2021, 17:34:09 »
Poehee, een compleet circuit op je modelbaan! Tenminste... komt er ook een pitsstraat? En een parkeerterrein voor alle team-vrachtwagens? En een podium natuurlijk!
En daar moet natuurlijk muziek uit komen... euhhmmm... doe maar het Italiaans volkslied. Voor M.T. de Flippis. Of G. Amati, dat mag je zelf weten  ;D

Een spoorwegovergang in een circuit... bizar  :o

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #79 Gepost op: 29 januari 2021, 17:55:32 »
Yup, er komt een pitstraat. In de video richting het begin van het rondje zie je een Porsche 917K aan de linkerkant staan, langs dat rechte stuk komt de pitstraat. Brekina brengt dit jaar pitcrews en garages uit, dus ik kan daar dit jaar een begin aan maken.
Als er een podium met volksliederen komt dan wordt het zeker het Duitse volkslied gevolgd door de Italiaanse  ;)

Groet,
Jasper

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #80 Gepost op: 02 februari 2021, 17:39:57 »
De afgelopen tijd zat ik tussen twee semesters, dus heb ik heel wat tijd gehad om aan de modelbaan te werken. De afgelopen tijd heb ik meer stukken geballast.


Dit is tot nu toe het langste stuk dat ik geballast heb. Dit is hetzelfde stuk dat ik eerder liet zien met de kurk.


Hiernaast heb ik ook de eerste wissels deels geballast. Normaal gebruik ik een ballaster van Proses om te helpen, maar bij de wissels heb ik alles met de hand gedaan zodat de laag ballast veel lager zou zijn. Dit is essentieel zodat de wisseltongen kunnen bewegen.


Als laatste het stukje waar ik nu mee bezig ben, de eerste bocht na het grote station. Deze is ietwat moeilijker dan de rest omdat de bocht volledig flexrail is.

Groet,
Jasper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #81 Gepost op: 02 februari 2021, 17:53:02 »
Voor de racebaan mis ik nog de Jan Lammers bocht (tezamen met de Huub Rottengarter grindbak)  ;D

Verder heeft het wel een "city racing Rotterdam" gehalte, wel grappig!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #82 Gepost op: 03 februari 2021, 17:57:36 »
Deze week zijn er weer twee racewagens gearriveerd voor de Mauritsring.
Deze keer zijn het twee Porsche 919 Hybrids van de 24 Uur van Le Mans 2015.

De linker wagen is de rode nummer 17, bestuurd door Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber. Deze wagen werd tweede tijdens de 24 Uur van Le Mans 2015.
De rechter wagen is de zwarte nummer 18, bestuurd door Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani. Deze wagen werd vijfde tijdens de 24 Uur van Le Mans 2015.


Beide modellen zijn gemaakt door Spark Models en het blijft me verbazen hoe gedetailleerd deze modellen zijn.
Ik heb nu twee van de drie Porsche 919 Hybrids van de 24 Uur van Le Mans 2015, de enige die nog mist is de witte nummer 19 die won dat jaar.


Dit zijn alle LMP1 wagens die ik nu heb. 5 stuks, waarvan er vier Porsche's zijn en de achterste een Toyota TS050.

Groet,
Jasper

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #83 Gepost op: 06 februari 2021, 16:43:36 »
Het ballasten gaat sneller dan ik had verwacht, dit is de vooruitgang tot nu toe:

Iets meer dan de helft van alles wat ik nu wil ballasten is nu gedaan.

Groet,
Jasper

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #84 Gepost op: 28 februari 2021, 12:48:32 »
Bijna een maand later ben ik (voor nu) klaar met het ballasten.
Alle stukken naast het station en emplacement zijn geballast.

Het station en emplacement worden pas volledig geballast wanneer ik klaar ben met de perrons en besloten heb hoe het emplacement eruit gaat zien.

Dit is één van de nieuw geballaste stukken:


Voor bewegende beelden, zie het bouwverslag:
<a href="https://www.youtube.com/v/YW6bW10z8yY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YW6bW10z8yY</a>

Groet,
Jasper

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #85 Gepost op: 12 maart 2021, 10:54:45 »
Vandaag vier ik mijn twintigste verjaardag, en daarvoor heb ik twee cadeau's gekregen.
De eerste is een absoluut fantastische set van het Ferrari Formule 1 team in 1961 (Brekina 58475).

De set bevat twee Ferrari 156 wagens, een vrachtwagen en meerdere figuurtjes waaronder 4 mechanieken, twee coureurs en Mr. Enzo Ferrari zelf.


Mijn tweede cadeau is de NS 2435 met sound (Roco 70790).

Het is en blijft simpelweg een mooie loc en de sound is ook geweldig.


Voor meer info over de loc en meer beelden van de loc en de sound, zie de video:
<a href="https://www.youtube.com/v/PlKwRqXVRTs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PlKwRqXVRTs</a>

Groet,
Jasper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #86 Gepost op: 12 maart 2021, 11:33:28 »
Mooie aanwinsten en gefeliciteerd met je verjaardag.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #87 Gepost op: 12 maart 2021, 20:30:49 »
Van harte, Jasper!
Mooie aanwinsten, zeker. En dan vooral die Brekina-Ferrari-set, geweldig! Ik had 'm al zien staan in de folder... met een mooi prijsje ook  :o
Heel vroeger had ik die haaieneus van Matchbox. In mijn herinnering was die toen net zo mooi als die van Brekina nu  ;)

Fantastisch setje, geniet er van!

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #88 Gepost op: 25 maart 2021, 16:06:00 »
Vandaag is er weer een racewagen gearriveerd:
Dit is de Porsche 917K met nummer 23 van de 24 Uur van Le Mans 1970 (Brekina 16001).


Deze wagen werd bestuurd door Hans Hermann en Richard Attwood en won de 24 Uur van Le Mans 1970.


Hier is de wagen naast mijn andere Porsche 917K van de 24 Uur van Le Mans 1971.


Het is wel grappig hoe ik net iets meer dan een jaar geleden een F1-wagen kocht op Ebay omdat het er leuk uitzag en dat ik nu genoeg racewagens heb voor meerdere races:


Groet,
Jasper

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Mauritsburg (H0)
« Reactie #89 Gepost op: 25 maart 2021, 18:11:43 »
En vanaf dit weekend kun je de races weer naspelen ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal