Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek  (gelezen 46965 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6547
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #60 Gepost op: 26 February 2019, 18:32:44 »
Nou wat mij betreft, mag dat ontwerp van Sven uitgevoerd worden. 😀
Erg fraai... en ineens is het model een stuk mooier.

Gr, Hans

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #61 Gepost op: 26 February 2019, 19:10:54 »
Helemaal mee eens, een variant als dit oogt veel beter; kan eventueel nog wel iets spannender maar dit geeft rust en betrouwbaarheid. Volgens mij kunnen ze dat wel gebruiken...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #62 Gepost op: 26 February 2019, 19:53:57 »
Compleet r u k ingekleurd maar als alles mooi ingekleurd zou zijn dan bevalt mij dit wel. Kleuren a la IC treinen Duitsland wit en rode streep.

Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #63 Gepost op: 26 February 2019, 20:04:33 »
Ik kan prima leven met het NS-ontwerp. Het enige dat ik lelijk vind zijn de ongelijke ramen in de blauwe band, maar volgens mij hebben alle lagevloertreinen last van zo'n rare raamindeling. De kop vind ik wel best zo. Het is even wennen, maar ik denk dat er in het verleden ook wel commentaar was op ontwerpen die we nu iconisch vinden. De hondekop is eigenlijk ook een raar ontwerp, maar we zijn er aan gewend.
Reinier

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #64 Gepost op: 26 February 2019, 21:04:58 »
Kleuren a la IC treinen Duitsland wit en rode streep.
tja, helaas voor jou, we leven hier in Nederland. En NS heeft een andere huisstijl dan de DB :P Verder ben ik het wel NS8714 z'n betoog eens (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #65 Gepost op: 26 February 2019, 21:15:11 »
 Kijk maar eens in het boek  "Trein Design ",waar mooie en lelijke treinen in staan.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #66 Gepost op: 26 February 2019, 21:46:31 »
Dat vind jij als treinenliefhebber. Maar in het veld of langs het perron zie je toch vooral het deel dat standaard is. Die dingen worden vijf of acht bakken lang.
Dat klopt, dat vind ik als treinenliefhebber zeker. Maar niet alleen treinliefhebbers. Als ik zie hoe anderen in mijn omgeving (die weinig tot niets met treinen hebben, bv mijn vrouw, familie, collegas) naar treinen kijken, dan merk ik dat ook bij hen juist de kop het meest op valt. De rest van de trein is, nou ja, de rest van de trein... :)

Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden.
Belegen?! Lekker! Ik vind het niet zo'n probleem. Het geel van NS blijf ik nog steeds erg fris vinden. De wisselingen van huisstijl zoals bv de DB dat doet (elke 10 jaar weer iets nieuws) kan mij dan niet bekoren. Is eindelijk het meeste materieel van een nieuw likje verf voorzien, doen ze weer iets anders...

Wat mij vooral verbaast is hoe conservatief en nostalgistisch veel spoorwegliefhebbers zijn. Het hedendaagse design is per definitie troep (Fyra, deze nieuwe intercity), en alleen het oude materieel kan vormgevingstechnisch op goedkeuring rekenen.
Dat is wel weer erg kort door de bocht. Ik denk dat dat nog wel mee valt. Ja, ok de Fyra, daar viel/valt bijna iedereen over, in elk geval hier op het forum.
Maar andere ontwerpen worden zeker niet als troep bestempeld. Persoonlijk vind ik bv de VIRM of de SLT erg geslaagd qua vormgeving.
Kijkend naar een verder verleden: een Beierse S3/6 wordt door velen als "de mooiste stoomlok" gezien. Ik heb er niks mee. Ook een Engelse A4 vind ik niet echt mooi.

Ik vind deze nieuwe intercity fraai en opvallend vormgegeven. Het heeft een eigen, herkenbaar gezicht. En hoewel niet helemaal in lijn met de huisstijl (dat zwart hoort er strikt gesproken niet op), toch een mooi design dat goed bij de huisstijl past  (y)
Ik vind de vorm van deze intercity zeker niet slecht. Sterker nog, ik vind hem mooi. De kleuren en met name het patroon dat NS er dan voor heeft bedacht, doet in mijn ogen afbreuk aan dit ontwerp. Dan vind ik het ontwerp van Sven veel beter.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #67 Gepost op: 27 February 2019, 10:46:05 »
tja, helaas voor jou, we leven hier in Nederland.

Nou ik denk aan de NS ICE maar ook aan de Berlijntrein. Waarom zou een nieuwe IC van de NS dan niet ook in die kleuren gaan?

 :D :P 8) Meneer Spilt's idee:

« Laatst bewerkt op: 27 February 2019, 10:48:33 door Jeronimos »
Jeroen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8359
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #68 Gepost op: 27 February 2019, 11:41:08 »
Dat zwarte brilletje?? Zelfs daarin is de NS niet origineel
Ik denk dat we dat allemaal al wel doorhadden.  8) Ook bij mijn "aanpassing" zat dat in mijn achterhoofd.

Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.

@klusser: Je kunt op de kop optisch gezien meer zwart willen, maar treinen zijn juist aan de voorkant feller van kleur. In Engeland krijgen de groene en blauwe treinen juist een compleet felgele kop.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4428
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #69 Gepost op: 27 February 2019, 11:43:42 »
Ik vermoed dat dat is omdat de vloer aan de binnenkant daar hoger ligt.
Nu blijft de lijn van de bovenkanten van de ramen gelijk.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #70 Gepost op: 27 February 2019, 11:49:12 »
Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.
Het lijkt me dat het een en ander aan installaties daar rond de draaistellen/cabine/koppeling onder de vloer verwerkt moet worden. Dus de vloer/zitplaatsen (end us ook de ramen) lijken daar wat hoger geplaatst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8359
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #71 Gepost op: 27 February 2019, 14:26:38 »
Dan zou je verwachten dat het hele raam hoger is. Nu is er alleen een stuk van de onderkant af. Nou ja, misschien is dan de bovenkant nog hoog genoeg om naar buiten te kijken. Niet dat iemand dat nog doet, staren allemaal naar hun telefoon (ik ook  8) ).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #72 Gepost op: 27 February 2019, 15:09:13 »

Vroegah was alles beter.

En ramen zijn meer dan hoog genoeg, vaak kijk je alleen door de onderste helft naar buiten.
Denk maar aan de dubbeldekkers boven waar de ramen minder hoog zijn en de zitplaatsen bij de draaistellen van de SLT waar je een stuk hoger zit.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2019, 15:12:31 door Martijnstein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #73 Gepost op: 27 February 2019, 15:32:59 »
Dat vind jij als treinenliefhebber. Maar in het veld of langs het perron zie je toch vooral het deel dat standaard is. Die dingen worden vijf of acht bakken lang.
Inderdaad, zie een VIRM door het landschap kruisen en het kenmerkende zijn de lange blauwe banen op het geel die door het land zoeven...
De kop trekt dan zeker de aandacht niet :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #74 Gepost op: 27 February 2019, 15:40:06 »
Ik ga ook voor de versie van @Sven. Veel rustiger en niet zo "gemaakt". Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden. Nou ja, het kan natuurlijk zijn dat ze ooit 100.000 liter gele verf (met of zonder chroom-6) hebben besteld die nog steeds niet op is.
Die huisstijl zie je juist nu niet meer terug op de ICNG, dus daar heeft men in dat optiek wel afscheid van genomen.

Daarnaast vloeit straks met het buiten dienst gaan van DDAR en DDM1 het laatste "Geel met blauwe reclamebanen" ook af, en hou je alleen het "geel met blauwe IC band" nog over maar daar is ook alwel wat aan geschaafd inmiddels.