Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Dubbeltractie probleem  (gelezen 6682 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Dubbeltractie probleem
« Gepost op: 11 februari 2019, 11:34:27 »
Digitaal kan je meerdere locomotieven in dubbeltractie laten rijden en besturen als één locomotief, maarrrr…. dan moeten die locomotieven wel allemaal digitaal zijn.
Analoog wordt er meestal één locomotief voor een modeltrein geplaatst en bij dubbeltractie wordt er een dummie locomotief tussen de locomotief en de modeltrein geplaatst.

Dat hoeft nu toch niet meer? Er zijn nu stroom voerende koppelingen.
Analoog: verleng de stroomdraden naar de tweepolige stroom doorvoerende koppelingen. Als de voorste locomotief dan op een stroomloos gedeelte van de rails rijdt, krijgt die stroom van de tweede locomotief op het gedeelte rails, waar nog wel spanning op staat.
Als de voorste locomotief een sein op onveilig schakelt en de tweede, derde en vierde locomotief bevinden zich op een afgeschakeld stroomloos stuk rail voor het rode sein, dan krijgen ze toch stroom van de eerste locomotief via de elektriciteit geleidende koppelingen.

Voor digitaal hoeft dat dus niet.

Is het een goed idee of kan dit niet?
Moet de eerste wagon dan óók stroom voerende koppelingen hebben aan één kant? (dan wel de stroomdraadjes verwijderen.) Of passen de Fleischmann stroom voerende koppelingen op de profi kortkoppelingen van Fleischmann.

Hartelijke groeten
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2019, 11:51:43 »
Analoog rijden de treinen vaak niet even snel op dezelfde voedingsspanning. De stroomvoerende koppeling in niet nodig omdat een trein zelf al de spanning van de rails haalt. Deze koppelingen zijn bedoeld voor verlichting o.i.d. in wagonnetjes die geen spanning van de rails afnemen.


Groeten, Pieter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 11:55:30 »
Wil bedoelt dat hij twee of meer locs achter elkaar heeft. Als de eerste dan een bezetmelding geeft worden de volgende locs stroomloos gezet. Je kan ze dan elektrisch doorkoppelen. Maar je kan ook het bezetmeldpunt verder weg leggen, zodat de stopsectie pas wordt afgeschakeld als alle locs over de streep zijn. Of je kan de bezetmelding een paar seconden vertragen. Modelijkheden genoeg.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 15:25:39 »
Ik heb Viessmann stroomdoorlatende koppelingen gebruikt (bij analoog gebruik) zelfs bij 3 locomotieven ging dit goed. Wel bijvertellen dat eerste en laatste locomotief een motor bezitte. Deze koppelingen hebben 4 bedradingen, zelf gebruikte ik dus 2voor de stroom door te geven aan de motoren terwijl de andere 2 dienden om de verlichtingen van de LED te verzorgen. Met digitaal heb ik er geen ervaring mee.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2019, 19:33:42 »
Hallo
Als aanvulling bij Klaas.
Toen ik nog een baan had, 7 jaar geleden, liet ik het gehele blok langzaam spanningsloos schakelen.
Uiteraard zou dan de binnenverlichting ook uit zijn gegaan maar die had ik niet.

Jaap
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 21:23:44 »
Wil, de 2 polige stroomvoerende koppelingen waar jij het over hebt, zijn volgens mij van Viessmann, niet van Fleischmann, zijn mij tenminste niet bekend van Fleischmann.
In antwoord op jouw vraag: Deze 2polige koppelingen passen ook aan de standaard Fleischmann profi koppelingen. Je hoeft de 1e wagon voor dit doel dus niet ook van een stroomvoerende koppeling te voorzien.

Zelf gebruikte ik deze jarenlang voor mn twee 65ers van Fleischmann die ik (analoog destijds) prima in dubbeltractie liet rijden.
Deze koppelingen hebben m.i. wel 2 nadelen; ze ontkoppelen alleen dmv het palletje vd koppeling aan de onderzijde omhoog te bewegen. Bij alleen profikoppelingen (dus zonder electrische doorvoer) kan je de lok er tussenuit pakken. Dat gaat bij de Viessman koppelingen dus NIET. Andere nadeel is dat de positie van de vergulde draadjes niet altijd even nauwkeurig is, waardoor ze langs elkaar schieten danwel niet goed kontakt maken. Corrigeren dmv bijbuigen lijdt al heel snel tot draadbreuk. Dat heb ik al meerdere keren ervaren (op mn digitale baan gebruik ik ze bij sommige wagons).

M vr groet, Marc

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Gekoppelde treinstellen of sandwichtrein: zo eenvoudig is het niet
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2019, 10:48:16 »
Alle,

mijn ervaring is dat het niet zo eenvoudig is om met treinen te rijden met meer dan 1 tractie voertuig. Het probleem is dat bij een stroomonderbreking de aangedreven wielen vrijwel meteen blokkeren. Als dat bij 1 van de krachtvoertuigen gebeurt dan worden de wagens van de trein uit het spoor gedrukt of getrokken. Dit gebeurt vooral in bogen en op wissels.

Dit probleem zie ik vooral bij treinen die een mix van lichte voertuigen en zwaardere krachtvoertuigen zijn: gekoppelde treinenstellen of een sandwich trein.
Voorspan of opzenden geeft minder problemen omdat de zwaardere krachtvoertuigen  dan direct aan elkaar zijn gekoppeld -- geen lichte voertuigen ertussen.

Met een dummie als 2e en volgende krachtvoertuig gebeurt dat niet, als die tenminste niet erg zwaar zijn. Nadeel van dummies is wel dat die niet zelfstandig kunnen rijden. Na afkoppelen blijft een dummie staan en moet je een krachtvoertuig aankoppelen om de dummie te verplaatsen.

Een oplossing is om ervoor te zorgen dat er geen stroomonderbreking van een krachtvoertuig in de trein kan zijn.
Dat kan door de stroomtoevoer van alle tractie voertuigen in de trein met elkaar te verbinden.
Nadeel is wel dat het lastiger of wordt om de samenstelling van de trein tijdens bedrijf te wijzigen (combineren of splitsen). Als je doorverbindt met vaste bedrading dan  is dat zelfs onmogelijk.

Voor treinstellen kun je een op afstand bedienbare stroomvoerende koppeling toepassen zoals T4T die maakt(e). Je kunt die ook aansturen met een Lopi, zodat je niet gebonden bent aan de speciale decoder van T4T. 

Heeft iemand een goede oplossing voor een sandwich trein ?

Groet, Willem 

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2019, 20:15:03 »
Ik rij analoog met een sandwichtrein, op z'n Zwitsers: stuurstand+wagons+loc+wagons+stuurstand.
Dat kan door mijn blokdefinitie. Een blok wordt in z'n geheel stroomloos gezet als op de stopsectie gestopt moet worden en de trein met de achterkant  een sensor is gepasseerd.
Dat heeft bij mij te maken met  de voorwaarde om 2+3 rail te kunnen combineren; per blok rijdt of 2-rail of 3-rail tractie, nooit allebei.

Hoe je dat digitaal doet? In principe op eenzelfde manier, lijkt mij. Blokgestuurd.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2019, 21:33:13 »
hoi,

Voor treinstellen kun je een op afstand bedienbare stroomvoerende koppeling toepassen zoals T4T die maakt(e). Je kunt die ook aansturen met een Lopi, zodat je niet gebonden bent aan de speciale decoder van T4T. 

Dat is dan toch ook meteen digitaal rijden? Dan kan je toch met CV19 (zie ook de encyclopedie Muti-tractie rijden) aan de gang?

Heeft iemand een goede oplossing voor een sandwich trein ?

Analoog of digitaal? Digitaal is het geen probleem met CV19 (zie ook de encyclopedie Muti-tractie rijden).

Hoe je dat digitaal doet? In principe op eenzelfde manier, lijkt mij. Blokgestuurd.

Nee, niet echt. Neem eens een kijkje in de encyclopedie Muti-tractie rijden. Dan zie je dat onder DCC een multi-tractie-adres ingesteld kan worden waar alle locomotieven op reageren. Bij computergestuurd rijden detecteert het computerprogramma: Trein X met adres Z heeft blok Y bereikt dus moet nu naar decoderstap 0. Het computerprogramma stuurt dan via de centrale dat commando de baan op. Alle decoders op dat adres Z reageren dan.  Of dan de trein in 1 blok staat of in 3 maakt voor de aansturing niets uit. Dus "adres-gestuurd". Blokken zijn alleen voor de "plaatsbepaling".

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2019, 20:57:17 »
Weer wat geleerd.  (y)

Maar stel je rijdt met multitractie, dan moet je dus de loks op elkaar afstemmen.
Analoog zou je dat kunnen doen door identieke Faulhaber motoren en identieke vertanding in te bouwen.
Je weet dan bijna zeker dat bijvoorbeeld drie loks een identiek rijgedrag vertonen.
Hoe doe je dat digitaal?


Okee, zie ik hier staan:
Maar je kan ook het bezetmeldpunt verder weg leggen, zodat de stopsectie pas wordt afgeschakeld als alle locs over de streep zijn. Of je kan de bezetmelding een paar seconden vertragen. Modelijkheden genoeg.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2019, 21:27:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Het probleem is dat een sandwichtrein af en toe ontspoort
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2019, 10:31:31 »
Allen,

het probleem is niet het aansturen van een gehele trein met meer dan 1 krachtvoertuig.
Rijden met voorspan of opzenden en met loc aan loc gekoppelde trek-duw treinen gaat goed zonder een verbinding van de stroomafnemers.

Het probleem is dat een  sandwichtrein af en toe ontspoort.
Als sandwichtrein experimenteer ik met een IC stam met een Roco Elloc voor en achter. De locs zijn identiek en hebben dezelfde decoder met dezelfde firmware en dezelfde parameters (ESU Lopi 3). De stroomafnemers van deze locs zijn niet met elkaar verbonden.
De oorzaak van de ontsporing is volgens mij steeds dat de stroomafname van één van de locs wordt onderbroken, meestal een contactprobleem met de spoorstaven. De aangedreven wielen van die loc blokkeren dan. De andere loc blijft trekken resp. duwen en trekt of duwt de stam dan uit het spoor. Dit gebeurt meestal in een boog of in een wisselstraat, op een stuk recht spoor zie ik dit zelden  gebeuren.

Mijn baan is schaal HO. De kleinste boogstraal is 42 cm, ook in wissels en waar mogelijk heb ik overgangsbogen.  Ik rijd digitaal (sinds 1990).

Ik verwacht vergelijkbare problemen met trek-duw treinen als je die niet loc aan loc koppelt. En treinstellen zijn wat aandrijving betreft vergelijkbaar met een trek-duw trein.
Ik heb twee Fleischmann Lint treinstellen gekoppeld met een verbinding tussen de stroomafnemers. Deze gecombineerde trein ontspoort niet.

Welke oplossing ?
Ik wil draden door de trein en stroomvoerende koppelingen vermijden omdat dit naar mijn ervaring het wijzigen van de samenstelling van de trein bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Een mogelijkheid waar ik aan denk is een stroombuffer in de locs, zodat bij een contactprobleem de wielen niet meteen blokkeren.
Als iemand een (andere) beproefde oplossing heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

Groet, Willem

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2019, 13:22:31 »
Hoi,

Voor rijden in multitractie/gekoppeld, ook al eens naar dit topic gekeken?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82523.0

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2019, 17:43:50 »
Weer wat geleerd.  (y)

Maar stel je rijdt met multitractie, dan moet je dus de loks op elkaar afstemmen.
Analoog zou je dat kunnen doen door identieke Faulhaber motoren in te bouwen.
Je weet dan bijna zeker dat bijvoorbeeld drie loks een identiek rijgedrag vertonen.
Hoe doe je dat digitaal?

Daar heb je je cv's voor.
Daarmee kan je per lok de maximum snelheid instellen en ook de curve bepalen.
Hiermee heb ik 2 Roco 2200's kunnen afregelen.
Eén van het oude type met veeraandrijving en eentje van de laatste serie.
Lok voor en achter de klompentrein geeft geen enkel probleem met ontsporen oid.

Je moet sowieso altijd zorgen voor schone rails en wielen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Het probleem is dat een sandwichtrein af en toe ontspoort
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2019, 21:28:47 »
Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Een mogelijkheid waar ik aan denk is een stroombuffer in de locs, zodat bij een contactprobleem de wielen niet meteen blokkeren.
Zoals ESU power pack?

Ik begrijp dat dit is wat de mens hier bezig houdt met DCC:
Koppel je de twee motoren mechanisch aan elkaar dan gedragen de twee motoren als of het één motor is. Ga je rijden en houd je de combinatie met de hand tegen dan gaan beide motoren op de zelfde wijze doorslippen.
Hoe koppel je 2 motoren mechanisch(niet-parallel dus in serie) aan elkaar?
Kennelijk door ze samen maar 1 decoder te laten delen (en dus te rijden met stroomvoerende koppelingen).

Als je dat niet wilt, zul je meerdere decoders parallel moeten accepteren, en dus moeten ijken, of (als dat ontoereikend is) de locs zo ombouwen dat ze vrijwel identiek zijn, en dus makkelijker te ijken.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2019, 21:44:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4003
Re: Dubbeltractie probleem
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2019, 12:03:20 »
Citaat
mechanisch (niet-parallel dus in serie)
mechanisch motoren in serie zetten? Bedoel je niet elektrisch?

Met 'mechanische' koppelen simpelweg wordt bedoeld om 2 locs met motoren aan elkaar te koppelen. Via de koppelingen, rails, wielen en tandwielen zijn de motoren dan indirect mechanisch met elkaar gekoppeld. De motoren gaan dan samenwerken. Als de motoren erg op elkaar lijken kan je ze parallel zetten. Zet wel de lastenregeling van je decoder uit, want de 'cruise control' van de decoder kan hier niet goed mee overweg.

Citaat
Ik wil draden door de trein en stroomvoerende koppelingen vermijden omdat dit naar mijn ervaring het wijzigen van de samenstelling van de trein bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Het voordeel van stroomdoorvoerende koppelingen is juist dat je stammen kan wijzigen. Je moet er alleen voor zorgen dat alle wagons stroomdoorvoerende koppelingen hebben. Dan maakt een wagon meer of minder niet uit en worden beide locs door dezelfde paar wielen gevoed.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)