Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima V-280, ontbrekend onderstel door henk
Vandaag om 19:21:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 18:41:08
Modules van Kees Gorter door St00mboy
Vandaag om 18:41:00
Bouw NS 2200 in spoor-0 door JaJo
Vandaag om 18:29:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:23:47
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Fritsprt
Vandaag om 18:21:22
Mijn baan (Erwin) door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:06:08
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 17:59:38
Update: baan in de tropen door Patrick1975
Vandaag om 17:54:43
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:45:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 17:44:58
Hoekdiorama door Scratchbuilt
Vandaag om 17:44:03
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 16:45:17
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Johnnytrein
Vandaag om 15:58:12
Wie heeft ervaring met ESU Ecos + MultiMaus? door lare0008
Vandaag om 15:42:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Euronight Jeroen
Vandaag om 15:10:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 14:49:30
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 14:44:57
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:39:05
Roco 2400 is defect door edwin1974
Vandaag om 14:37:08
Station Rekerdam door Casmir
Vandaag om 14:35:02
Decoder foppen door weerstand ipv motor door Timo
Vandaag om 14:32:50
Westlandbaan door Niels B
Vandaag om 14:30:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:41:50
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 13:34:48
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
Vandaag om 13:25:24
Fleischman 434x onderdelen, maar waar door Tijdperk||
Vandaag om 13:22:51
Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw door Mechiel_
Vandaag om 13:21:36
Er ook ingerold door Wim Vink
Vandaag om 12:53:29
Nieuw huis, nieuwe baan door MOVisser
Vandaag om 12:35:09
  

Auteur Topic: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan  (gelezen 6714 keer)

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Gepost op: 07 februari 2019, 11:50:05 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Willem en ik heb deze maand weer mijn oude jeugdhobby opgepakt. Bij deze stel ik mij graag even voor.

Ik ben 39 jaar oud en woon in Castricum. Toen ik klein was had ik vanuit mijn slaapkamer zicht op de spoorbaan in de verte, over het weiland, bij (het oude) station Abcoude. De fascinatie voor treinen zat er vanaf jongs af aan. We gingen vaak naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, waar je die prachtige schaal 0 baan had in hondebot vorm, met seinen, Nederlandse ahobs en een echte hefbrug.

Toen ik een jaar of zes was (denk ik?) krijg ik mijn eerste modelspoorbaan, een ovaaltje van Lima met de welbekende 1200 met twee plan E rijtuigen. Later toen ik een jaar of negen was leerde ik een vriendje kennen die een Fleischmann baan had. We combineerden onze banen, gebruikten zijn profirails (hij had ook meer) en onze beider treinen. Ik had naast de 1200 op een gegeven ook een Lima koploper. Ook hadden we allebei 1 Faller overkapping, die we samen combineerden tot een langer station. Er was dubbelspoor, en we gebruikten op afstand bediende slimme wissels om de verschillende (zij)sporen van het station om en om van stroom te kunnen voorzien, zodat we met meer treinen konden rijden.
Alle banen die we maakten legden we op de vloer.

Bij een bezoek aan Madurodam vorig jaar raakte ik weer gefascineerd. Ik bestudeerde het baanplan daar, en de loop van de treinen. Ik besloot weer eens een modelspoorwinkel te bezoeken en eens te kijken wat je tegenwoordig allemaal had.

Het duidelijke advies was: digitaal (bij voorkeur de trafo, rails en bediening van Roco), en het tweerail systeem, omdat dat meer mogelijkheden bood dan Märklin.

(Wordt vervolgd.)

Met vriendelijke groet,
Willem
Met vriendelijke groet,

Willem

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2019, 12:12:05 »
Welkom op dit forum Willem  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2019, 12:23:39 »
Dank!

Als ik weer zou willen beginnen met treinen dan was het duidelijk dat ik NS materieel op de baan wilde, liefst periode 1980-1990 (mijn jeugd!).
De winkelier zei dat ik echt het beste kon beginnen met een digitale startset, dan had ik de besturing, wat rails en alvast 1 trein.
Probleem 1: er bestonden geen digitale startsets met NS materieel. Probleem 2: de rails. Ik was er eigenlijk vrij snel uit dat ik de Roco Geoline rails in ieder geval niet wilde. Dus dan kocht ik de startset eigenlijk alleen voor de Multimaus en de z21.

Ik besloot Marktplaats af te gaan speuren.
Met vriendelijke groet,

Willem

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2019, 12:33:28 »
Hi Willem,

Ook vanuit hier een welkom op dit Forum.
Heb plezier in je(onze) hobby.

groet
Harald

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2019, 12:36:08 »
Wederom dank!

Op Marktplaats was het lastig om een startset te vinden, of los een z21 met Multimaus, of zelfs deze apart. De meeste mensen die een digitale startset te koop aanboden, bleken deze (pas bij doorvragen!) aan te bieden ZONDER de z21 en Multimaus. Tja. Degene die ik wel vond, waren al gereserveerd, of al verkocht.

Uiteindelijk vond ik iemand die juist alleen zijn z21 en maus wilde verkopen. (Gloednieuw uit de verpakking, met boekjes en alles, hij had de startset gekocht voor de klassieke Duitse diesellocomotief en wilde op deze manier waarschijnlijk iets winst maken)
Gelijk goed overboden en een privebericht gestuurd.  Deal. Het belangrijkste was gelukt. Voor de helft van de prijs van een startset.

Op Marktplaats werd mijn oog natuurlijk vooral getrokken door de advertenties van treinen.  Vroeger had ik dus zelf met (technisch inferieure) NS treinen van Lima gereden. Mijn droomtreinen van toen waren de Sprinter en Plan V van Fleischmann. Op gegeven moment zag ik iemand op Marktplaats die ze allebei verkocht, digitaal en al.  Ik deed een goed bod, met het aanbod ze op te halen, en hij vroeg of ik toevallig ook naar de beurs in Houten ging eind januari. Dat vond ik best een idee, dus ik had mijn eerste twee treinen binnen.

Resteerde nog de keuze voor de rails. Want die had ik dus nog helemaal niet.

(wordt vervolgd)


Met vriendelijke groet,
Willem
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2019, 12:49:38 »
Op de beurs in Houten heb ik aan veel mensen advies gevraagd. Het werd mij een beetje duidelijk dat de echte hobbyisten en clubbanen vaak met Rocoline werkten: de rails met een uitgebreide geometrie en geen kunststof ballastbed eronder. Die leek mij ook wel mooi, maar duur. En tweedehands, zelfs op die beurs, eigenlijk niet te vinden. Ik twijfelde toen al om daar een berg Fleischmann profirails mee te nemen, want dat was daar in overvloed tweedehands te koop. Maar ik wilde nog even nadenken over de keuze van de rails, en een iets meer afgewogen keuze maken.

Ondertussen besloot ik het resterende contante geld wat ik op zak had, daar uit te geven aan een prachtige tweedehands maar mooi en nieuw uitziende digitale Roco 1700 loc, door de vorige eigenaar omgenummerd naar 1855 (Eindhoven). Ik kon hem daar testen op de testbaan, en ik vond 89 euro een mooie prijs. Naast een plan V en een sprinter moest natuurlijk ook een echte Hollandse intercity op de baan komen. Bij het standje van Wentink kocht ik nog vier Fleischmann plan W rijtuigen in IC kleuren voor een tientje per stuk.

Ik weet dat de sprinter, plan V en de plan W rijtuigen allemaal lengteschaal 1:100 hebben. Maar ach, een modelbouw is altijd een compromis t.o.v. de werkelijkheid, vooral als het gaat om lengtematen (lengte van treinen/aantal wagons, perrons, lengte van bogen/radius, lengte van wissels etc). Dus waarom met je ruim 30 cm lange 1:87 rijtuigen door je R2 radius rijden? Dat ziet er juist ook niet uit.

Resteerde ondertussen nog steeds de rails.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 12:52:15 door SpoorJijWel »
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2019, 13:02:18 »
Uiteindelijk heb ik om twee redenen toch voor de oude vertrouwde Fleischmann profirails gekozen. 1) de tweedehands beschikbaarheid en 2) het feit dat iets van een vaste bedding eronder de rails en de treinen iets meer gevrijwaard houdt van stof, vooral als je niet de mogelijkheid hebt om een VASTE BAAN te maken, zoals de meeste serieuze modelspoorders toch wel doen.

Ik heb een vrij grote zolder, maar ik ben geen handig type dat hele schaduwstations en hellingen op maat gaat zagen en ik kan het mijn vrouw niet aandoen om onze zolder (een soort van tweede huiskamer, waar ook onze TV en stereo installatie staat, met gerieflijke hoekbank) om te bouwen tot een grote vaste treinbaan.

De eerder genoemde man die zijn Fleischmann sprinter en plan V aan mij verkocht bleek helemaal over te stappen naar spoor 0, en verkocht mij ook zijn Profirails. Alleen maar (meer dan 100) rechte rails weliswaar, maar daar kun je niet genoeg van hebben, leek me.
Met vriendelijke groet,

Willem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2019, 13:23:10 »
vooral als je niet de mogelijkheid hebt om een VASTE BAAN te maken, zoals de meeste serieuze modelspoorders toch wel doen.
Begrijp ik daaruit dat je echt wilt blijven tapijt rijden? Er zijn namelijk wel meer die niet de ruimte hebben om een vaste baan te maken maar dan een paar modules maken. Deze laten zich "na gebruik" weer opbergen.

Wat betreft rails, als je inderdaad blijft tapijt rijden snap ik de keuze voor Fleischmann Profi wel. Wat om dit moment ook populair is is de rails van Peco omdat dit relatief goedkoop is. En voor vaste banen zie je nog vaak Tillig voor de mooie wissels.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2019, 13:37:49 »
Uiteindelijk besloot ik nog de voor een tientje op de beurs gekochte plan W rijtuigen weer te verkopen, ik wilde bij nader inzien toch liever de in intercity treinen hoofdzakelijk gebruikte ICR rijtuigen.  De plan W's hadden binnenverlichting en 1 wagon zelfs sluitseinen, en ik wist ze zelfs met ietsje winst te verkopen.
Ook besloot ik een mooie Artitec hondekop (geel, A-sein, digitaal, geen geluid) aan te schaffen. Zou je net zien dat die op een gegeven moment uitverkocht waren (net als de Trix koplopers!) en nergens meer te vinden zouden zijn. Wel duur. Maar ik vind hem zo mooi...

Ondertussen was ik ook begonnen met het zelf maken van perrons. Bij de Praxis een plaat multiplex op maat laten zagen in planken (achteraf bleek net een paar mm te breed), grijs gespoten met een spuitbus van de Action en met stucadoorsgaas (bovenop de zwart gespoten grondlaag, na het grijs spuiten en drogen weer eraf trekken) een tegelpatroon gemaakt. Maar toen kwam ik op Marktplaats iemand tegen die DRIE identieke Kibri perronoverkappingen tegelijk van de hand deed, nog ongebouwd in de doos. Ik bood veertig euro voor alle drie.

Zie onder voor foto's van mijn eerste baan op de grond, met treinen en stationsoverkapping:
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2019, 13:40:47 »
Begrijp ik daaruit dat je echt wilt blijven tapijt rijden? Er zijn namelijk wel meer die niet de ruimte hebben om een vaste baan te maken maar dan een paar modules maken. Deze laten zich "na gebruik" weer opbergen.
Wat betreft rails, als je inderdaad blijft tapijt rijden snap ik de keuze voor Fleischmann Profi wel. Wat om dit moment ook populair is is de rails van Peco omdat dit relatief goedkoop is. En voor vaste banen zie je nog vaak Tillig voor de mooie wissels.
Timo

Dank voor je reactie!
Het ligt bij mij op het laminaat. Maar we zullen zien of ik in de toekomst toch een echte mooie tafel langs de wanden ga bouwen. Voorlopig zie ik het niet gebeuren!
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2019, 13:41:42 »








Met vriendelijke groet,

Willem

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2732
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2019, 14:00:46 »
Denk eens aan een opklaptafel. Scharnierend aan de muur (of aan een dakbalk op zolder), dan kun je de rails gewoon vast monteren, terwijl de baan toch in een oogwenk opgeruimd is.
Reinier

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2019, 14:00:52 »
Ik moet zeggen dat ik er in de wolken mee ben. Vooral de Roco loc en de Artitec rijden zo prachtig mooi. Die hondekop is trouwens wel echt teer fragiel spul, en lastig aan elkaar te koppelen.

De plan V ligt nu in onderhoud, hij bleek nog maar stroom te geven op 1 as (en als gevolgd daarvan continu te uit te vallen na 1 cm rijden) en hopelijk kan het contactje naar de andere as van het draaistel weer hersteld worden. De sprinter valt ook heel af en toe zomaar uit (nu twee keer gebeurd in totaal) maar als ik die dan later opnieuw op de baan zet, doet hij het weer gewoon normaal.
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2019, 14:05:22 »
Denk eens aan een opklaptafel. Scharnierend aan de muur (of aan een dakbalk op zolder), dan kun je de rails gewoon vast monteren, terwijl de baan toch in een oogwenk opgeruimd is.

Dank voor de reactie! Ja, ook daar heb ik aan gedacht. Probleem is dat ik graag een grote baan wil, waarbij een trein niet alleen 1 ovaaltje rijdt, en 3 seconden na het verlaten van het station weer terug in datzelfde station is. De baan zoals ik hem deze week had gelegd loopt achter de bank langs, onder en achter het tv meubel langs, zodat de treinen steeds uit beeld rijden, en elders weer verschijnen. Ik zit te denken aan een dubbelspoor met een keerlus dat de overloop op gaat...
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2019, 14:14:02 »
Mijn laatste baanplan zag er als volgt uit (de grote grijze vlakken zijn meubels en kasten, de smalle tussen de sporen uiteraard de perrons):



Met vriendelijke groet,

Willem