BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 11:50:05

Titel: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 11:50:05
Hallo allemaal,

Mijn naam is Willem en ik heb deze maand weer mijn oude jeugdhobby opgepakt. Bij deze stel ik mij graag even voor.

Ik ben 39 jaar oud en woon in Castricum. Toen ik klein was had ik vanuit mijn slaapkamer zicht op de spoorbaan in de verte, over het weiland, bij (het oude) station Abcoude. De fascinatie voor treinen zat er vanaf jongs af aan. We gingen vaak naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, waar je die prachtige schaal 0 baan had in hondebot vorm, met seinen, Nederlandse ahobs en een echte hefbrug.

Toen ik een jaar of zes was (denk ik?) krijg ik mijn eerste modelspoorbaan, een ovaaltje van Lima met de welbekende 1200 met twee plan E rijtuigen. Later toen ik een jaar of negen was leerde ik een vriendje kennen die een Fleischmann baan had. We combineerden onze banen, gebruikten zijn profirails (hij had ook meer) en onze beider treinen. Ik had naast de 1200 op een gegeven ook een Lima koploper. Ook hadden we allebei 1 Faller overkapping, die we samen combineerden tot een langer station. Er was dubbelspoor, en we gebruikten op afstand bediende slimme wissels om de verschillende (zij)sporen van het station om en om van stroom te kunnen voorzien, zodat we met meer treinen konden rijden.
Alle banen die we maakten legden we op de vloer.

Bij een bezoek aan Madurodam vorig jaar raakte ik weer gefascineerd. Ik bestudeerde het baanplan daar, en de loop van de treinen. Ik besloot weer eens een modelspoorwinkel te bezoeken en eens te kijken wat je tegenwoordig allemaal had.

Het duidelijke advies was: digitaal (bij voorkeur de trafo, rails en bediening van Roco), en het tweerail systeem, omdat dat meer mogelijkheden bood dan Märklin.

(Wordt vervolgd.)

Met vriendelijke groet,
Willem
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Wim Vink op 07 februari 2019, 12:12:05
Welkom op dit forum Willem  (y)
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 12:23:39
Dank!

Als ik weer zou willen beginnen met treinen dan was het duidelijk dat ik NS materieel op de baan wilde, liefst periode 1980-1990 (mijn jeugd!).
De winkelier zei dat ik echt het beste kon beginnen met een digitale startset, dan had ik de besturing, wat rails en alvast 1 trein.
Probleem 1: er bestonden geen digitale startsets met NS materieel. Probleem 2: de rails. Ik was er eigenlijk vrij snel uit dat ik de Roco Geoline rails in ieder geval niet wilde. Dus dan kocht ik de startset eigenlijk alleen voor de Multimaus en de z21.

Ik besloot Marktplaats af te gaan speuren.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Haradigi op 07 februari 2019, 12:33:28
Hi Willem,

Ook vanuit hier een welkom op dit Forum.
Heb plezier in je(onze) hobby.

groet
Harald
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 12:36:08
Wederom dank!

Op Marktplaats was het lastig om een startset te vinden, of los een z21 met Multimaus, of zelfs deze apart. De meeste mensen die een digitale startset te koop aanboden, bleken deze (pas bij doorvragen!) aan te bieden ZONDER de z21 en Multimaus. Tja. Degene die ik wel vond, waren al gereserveerd, of al verkocht.

Uiteindelijk vond ik iemand die juist alleen zijn z21 en maus wilde verkopen. (Gloednieuw uit de verpakking, met boekjes en alles, hij had de startset gekocht voor de klassieke Duitse diesellocomotief en wilde op deze manier waarschijnlijk iets winst maken)
Gelijk goed overboden en een privebericht gestuurd.  Deal. Het belangrijkste was gelukt. Voor de helft van de prijs van een startset.

Op Marktplaats werd mijn oog natuurlijk vooral getrokken door de advertenties van treinen.  Vroeger had ik dus zelf met (technisch inferieure) NS treinen van Lima gereden. Mijn droomtreinen van toen waren de Sprinter en Plan V van Fleischmann. Op gegeven moment zag ik iemand op Marktplaats die ze allebei verkocht, digitaal en al.  Ik deed een goed bod, met het aanbod ze op te halen, en hij vroeg of ik toevallig ook naar de beurs in Houten ging eind januari. Dat vond ik best een idee, dus ik had mijn eerste twee treinen binnen.

Resteerde nog de keuze voor de rails. Want die had ik dus nog helemaal niet.

(wordt vervolgd)


Met vriendelijke groet,
Willem
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 12:49:38
Op de beurs in Houten heb ik aan veel mensen advies gevraagd. Het werd mij een beetje duidelijk dat de echte hobbyisten en clubbanen vaak met Rocoline werkten: de rails met een uitgebreide geometrie en geen kunststof ballastbed eronder. Die leek mij ook wel mooi, maar duur. En tweedehands, zelfs op die beurs, eigenlijk niet te vinden. Ik twijfelde toen al om daar een berg Fleischmann profirails mee te nemen, want dat was daar in overvloed tweedehands te koop. Maar ik wilde nog even nadenken over de keuze van de rails, en een iets meer afgewogen keuze maken.

Ondertussen besloot ik het resterende contante geld wat ik op zak had, daar uit te geven aan een prachtige tweedehands maar mooi en nieuw uitziende digitale Roco 1700 loc, door de vorige eigenaar omgenummerd naar 1855 (Eindhoven). Ik kon hem daar testen op de testbaan, en ik vond 89 euro een mooie prijs. Naast een plan V en een sprinter moest natuurlijk ook een echte Hollandse intercity op de baan komen. Bij het standje van Wentink kocht ik nog vier Fleischmann plan W rijtuigen in IC kleuren voor een tientje per stuk.

Ik weet dat de sprinter, plan V en de plan W rijtuigen allemaal lengteschaal 1:100 hebben. Maar ach, een modelbouw is altijd een compromis t.o.v. de werkelijkheid, vooral als het gaat om lengtematen (lengte van treinen/aantal wagons, perrons, lengte van bogen/radius, lengte van wissels etc). Dus waarom met je ruim 30 cm lange 1:87 rijtuigen door je R2 radius rijden? Dat ziet er juist ook niet uit.

Resteerde ondertussen nog steeds de rails.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 13:02:18
Uiteindelijk heb ik om twee redenen toch voor de oude vertrouwde Fleischmann profirails gekozen. 1) de tweedehands beschikbaarheid en 2) het feit dat iets van een vaste bedding eronder de rails en de treinen iets meer gevrijwaard houdt van stof, vooral als je niet de mogelijkheid hebt om een VASTE BAAN te maken, zoals de meeste serieuze modelspoorders toch wel doen.

Ik heb een vrij grote zolder, maar ik ben geen handig type dat hele schaduwstations en hellingen op maat gaat zagen en ik kan het mijn vrouw niet aandoen om onze zolder (een soort van tweede huiskamer, waar ook onze TV en stereo installatie staat, met gerieflijke hoekbank) om te bouwen tot een grote vaste treinbaan.

De eerder genoemde man die zijn Fleischmann sprinter en plan V aan mij verkocht bleek helemaal over te stappen naar spoor 0, en verkocht mij ook zijn Profirails. Alleen maar (meer dan 100) rechte rails weliswaar, maar daar kun je niet genoeg van hebben, leek me.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Timo op 07 februari 2019, 13:23:10
vooral als je niet de mogelijkheid hebt om een VASTE BAAN te maken, zoals de meeste serieuze modelspoorders toch wel doen.
Begrijp ik daaruit dat je echt wilt blijven tapijt rijden? Er zijn namelijk wel meer die niet de ruimte hebben om een vaste baan te maken maar dan een paar modules maken. Deze laten zich "na gebruik" weer opbergen.

Wat betreft rails, als je inderdaad blijft tapijt rijden snap ik de keuze voor Fleischmann Profi wel. Wat om dit moment ook populair is is de rails van Peco omdat dit relatief goedkoop is. En voor vaste banen zie je nog vaak Tillig voor de mooie wissels.


Timo
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 13:37:49
Uiteindelijk besloot ik nog de voor een tientje op de beurs gekochte plan W rijtuigen weer te verkopen, ik wilde bij nader inzien toch liever de in intercity treinen hoofdzakelijk gebruikte ICR rijtuigen.  De plan W's hadden binnenverlichting en 1 wagon zelfs sluitseinen, en ik wist ze zelfs met ietsje winst te verkopen.
Ook besloot ik een mooie Artitec hondekop (geel, A-sein, digitaal, geen geluid) aan te schaffen. Zou je net zien dat die op een gegeven moment uitverkocht waren (net als de Trix koplopers!) en nergens meer te vinden zouden zijn. Wel duur. Maar ik vind hem zo mooi...

Ondertussen was ik ook begonnen met het zelf maken van perrons. Bij de Praxis een plaat multiplex op maat laten zagen in planken (achteraf bleek net een paar mm te breed), grijs gespoten met een spuitbus van de Action en met stucadoorsgaas (bovenop de zwart gespoten grondlaag, na het grijs spuiten en drogen weer eraf trekken) een tegelpatroon gemaakt. Maar toen kwam ik op Marktplaats iemand tegen die DRIE identieke Kibri perronoverkappingen tegelijk van de hand deed, nog ongebouwd in de doos. Ik bood veertig euro voor alle drie.

Zie onder voor foto's van mijn eerste baan op de grond, met treinen en stationsoverkapping:
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 13:40:47
Begrijp ik daaruit dat je echt wilt blijven tapijt rijden? Er zijn namelijk wel meer die niet de ruimte hebben om een vaste baan te maken maar dan een paar modules maken. Deze laten zich "na gebruik" weer opbergen.
Wat betreft rails, als je inderdaad blijft tapijt rijden snap ik de keuze voor Fleischmann Profi wel. Wat om dit moment ook populair is is de rails van Peco omdat dit relatief goedkoop is. En voor vaste banen zie je nog vaak Tillig voor de mooie wissels.
Timo

Dank voor je reactie!
Het ligt bij mij op het laminaat. Maar we zullen zien of ik in de toekomst toch een echte mooie tafel langs de wanden ga bouwen. Voorlopig zie ik het niet gebeuren!
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 13:41:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1023_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1023_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1028.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1031_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1031_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1032_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1032_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1033_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1033_1.jpg)
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Reinier Z. op 07 februari 2019, 14:00:46
Denk eens aan een opklaptafel. Scharnierend aan de muur (of aan een dakbalk op zolder), dan kun je de rails gewoon vast monteren, terwijl de baan toch in een oogwenk opgeruimd is.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 14:00:52
Ik moet zeggen dat ik er in de wolken mee ben. Vooral de Roco loc en de Artitec rijden zo prachtig mooi. Die hondekop is trouwens wel echt teer fragiel spul, en lastig aan elkaar te koppelen.

De plan V ligt nu in onderhoud, hij bleek nog maar stroom te geven op 1 as (en als gevolgd daarvan continu te uit te vallen na 1 cm rijden) en hopelijk kan het contactje naar de andere as van het draaistel weer hersteld worden. De sprinter valt ook heel af en toe zomaar uit (nu twee keer gebeurd in totaal) maar als ik die dan later opnieuw op de baan zet, doet hij het weer gewoon normaal.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 14:05:22
Denk eens aan een opklaptafel. Scharnierend aan de muur (of aan een dakbalk op zolder), dan kun je de rails gewoon vast monteren, terwijl de baan toch in een oogwenk opgeruimd is.

Dank voor de reactie! Ja, ook daar heb ik aan gedacht. Probleem is dat ik graag een grote baan wil, waarbij een trein niet alleen 1 ovaaltje rijdt, en 3 seconden na het verlaten van het station weer terug in datzelfde station is. De baan zoals ik hem deze week had gelegd loopt achter de bank langs, onder en achter het tv meubel langs, zodat de treinen steeds uit beeld rijden, en elders weer verschijnen. Ik zit te denken aan een dubbelspoor met een keerlus dat de overloop op gaat...
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 14:14:02
Mijn laatste baanplan zag er als volgt uit (de grote grijze vlakken zijn meubels en kasten, de smalle tussen de sporen uiteraard de perrons):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1080_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1080_4.jpg)

Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 14:40:57
De grootste ruimtelijke beperking blijkt dus de beschikbare ruimte voor je station plus evt noodzakelijke wisselstraten aan beide zijden. De wissels mogen, zo heb ik gemerkt, ook niet langs de perrons liggen, omdat de uitzwenkende wagons dan de perronranden raken. Met treinen van maximaal 4 wagons plus een loc, is de perronlengte van 132 cm, wat overeenkomt met mijn drie overkappingen aan elkaar, precies voldoende.

Hier nog een ander (nog niet gelegd) baanplan, met een keerlus op de overloop en een station dat eigenlijk te kort is, en met dus wissels langs de perrons. Maar wat ik leuk vind is wanneer de treinen een route kunnen rijden die ze steeds ergens anders brengt, op een op het eerste gezicht verrassende manier.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0842_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0842_1.jpg)
De dubbele sporen die links en onder het beeld uit lopen komen dus op keerlussen uit.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 14:50:37
Mijn vragen die ik als beginner zou willen stellen zijn:

-hebben jullie suggesties voor een interessant baanplan, voor een baan met reizigerstreinen van max. 4 wagons, met een station, op een kamergrote vloeroppervlakte?
-hoeveel extra bedrading komt er kijken bij op afstand bedienbare wissels? wordt dit niet wat veel bedrading los op de vloer?
-Hoeveel bedrading heb ik nodig voor seinen, en voegen die seinen daadwerkelijk iets toe als ik geen baanvakken en geautomatiseerde treinenloop heb?
-Meer dan 1 trein tegelijk besturen blijkt lastig, vanwege de dial op de maus die dan in de verkeerde stand staat zodra je switcht (en vooral terugswitcht) van loc. Is een oplossing twee mausen, of gaat dit beter met wifi pakket en dan op app op je telefoon? Volledig geautomatiseerd en met baanvakken is natuurlijk het mooiste voor rijden met meerdere treinen, maar is er nog een tussenstap?
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Rondje_HO op 07 februari 2019, 18:10:43
Je kunt ook altijd het station (de rails/wissels/perrons/gebouwen) op een dunne plaat monteren en de rest als losse rails op de grond leggen. Dan kun je toch wat bouwen en als je de kamer weer even op wil ruimen dan zet je die plaat weg aan de zijkant of zo?

Vr. groet, Martijn.


P.S. Voor je vragen ben ik niet echt de aangewezen persoon  ;D
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: ivanzon op 07 februari 2019, 19:03:06
Zoek eens op 'Teppichbahn Module' op Google Images, daar staan een aantal voorbeelden hoe je modules met minimale hoogte kan bouwen
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Dutch op 07 februari 2019, 19:25:16
Ik denk dat je een heel interressant sporenplan hebt. Dat zou je stap voor stap kunnen bouwen. De vraag is alleen, hoe maak je dat het mooiste? Ik speel ook met het idee om rails op een plank te lijmen zodat je toch wat moois kan maken (ballasten, gras maken, en rails die mooi liggen) maar toch de hele handel clmpact kan opbergen. En dan ben je ook nog flexibel als je het baanplan eens wilt aanpassen.

Ik vind het ook een goed idee om het station op een plank of zelfs als module te maken. Wie weet kan je er dan ook voor zorgen dat het materieel op het spoor kan blijven staan. Dat is vast ook beter voor die fragiele hondekop  (y)
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 19:55:02
Dank voor alle reacties.
Het stationsgebied op een multiplex plaat o.i.d. maken klinkt wel als een idee.
@Dutch, bedoel je het eerste of het tweede (nog nooit gelegde) sporenplan? Het tweede gaat leuk verschillende kanten op maar het zijn wel telkens hele korte rondjes.

Ik zat na de eerste dagen proefrijden op het eerste sporenplan eigenlijk gelijk te denken aan de volgende oplossingen:
- dubbelspoor
- op afstand te bedienen wissels (hoeven niet allemaal, bij een bepaalde dienstregeling kun je sommige wissels "open rijden"
- seinen ---> nogmaals de vraag, heeft een sein nut bij een baan zonder baanvakken? Heeft het sein dan invloed op het al dan niet stoppen van een trein?
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 20:01:01
Dit vind ik dus een fascinerend baanplan (uiteraard in de praktijk niet haalbaar, maar het idee erachter):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/madurodam-spoornet-1984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/madurodam-spoornet-1984.jpg)

Als je de lijnen volgt zie je dat de treinen eigenlijk het hele park rondrijden, oftewel, het is een heel slim meermaals in elkaar geluste/gedraaide enkelspoor baan, die een perfecte dubbelspoor dienstregeling mogelijk maakt, met treinen die ook nog altijd aan de goede kant (rechts) rijden op de dubbelsporige trajecten.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 07 februari 2019, 20:05:40
Ik zou mijn huidige baanplan als volgt naar dubbelspoor kunnen uitbreiden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1083_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1083_2.jpg)

Waarbij de treinen op vergelijkbare wijze de hele baan kunnen afleggen, wat een mooie lange rijtijd geeft (dat de trein "weg" is als hij het station verlaat en niet gelijk weer terug)

Het kruisende spoor in de sectie rechtsonder zou eventueel nog als helling met brug kunnen worden aangelegd, i.p.v. met kruisingen of engelse wissels.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Lazer1 op 07 februari 2019, 20:19:01
Dag Willem,

leuk dat je de smaak terug te pakken hebt.
Ik heb nog wel een boel profi-rails te koop aan halve prijs, ze zijn als nieuw.
Ik ben zelf heel tevreden van die profi-rails, heel stevig ook.

Een tip : controleer steeds of de metalen tussenstukjes tussen 2 sporen niet te los zitten, zodat je een goede stroomtoevoer hebt. Kost niets en bespaart je heel wat frustratie en zoekwerk, zeker als je de baan dikwijls opbouwt en afbreekt.

Succes !
Rudy
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 08 februari 2019, 22:17:57
Oke nu heeft het idee van hellingen en een brug zich dus vastgezet in mijn hoofd.
Baanplan ziet er nu dan zo uit, met in het groen de hellingen (2%, met de incline/decline sets van Woodland Scenics) en daartussenin de brug (min. 45 cm, bijv. een Kibri of een Roco)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1084-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1084-1.jpg)

Materieel dat ik nu heb rijden:
Roco 1855 (omgenummerde 1731) met stam van 4 Trix ICR's
Artitec Hondekop geel A-sein LokPilot
Fleischmann Plan V (momenteel in onderhoud)
Fleischmann Sprinter

Op de verlanglijst:
Artitec Hondekop IC
Roco 1145 (kan rijden met de Trix ICR's)
Stam Trix DDM's (kan rijden met de 1855)(weet niet of het met dat nummer loc officieel kan maar zover ga ik niet)
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 08 februari 2019, 22:31:39
Het idee is om de incline/decline opritten over te spuiten, eerst met een zwarte grondlaag, en daarna met voorzichtig lichtjes met grijs, voor een vuilgrijs effect.
Ik was er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat echt werken met opritten en bruggen onmogelijk zou zijn zonder alles vast te zetten op een vaste baan en vaste houten ondertafel. Maar nu vond ik opeens dit.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Timo op 09 februari 2019, 14:28:55
Dank voor je reactie!
Het ligt bij mij op het laminaat. Maar we zullen zien of ik in de toekomst toch een echte mooie tafel langs de wanden ga bouwen. Voorlopig zie ik het niet gebeuren!
Vandaar de suggestie van modules. 8) Zou je, als je het tapijtrijden wilt voortzetten zo simpel kunnen maken als een paar platen (/ latten). Kan je de boel een stuk sneller weer opgebouwd hebben en lubberen de railschoentjes ook niet zo snel uit. Eventuele wisseldecoders kan je dan ook vast monteren etc. En je zou dan zelfs een paar bakken (bijvoorbeeld station) kunnen voorzien van aankleding als je dat leuk lijkt.

-hoeveel extra bedrading komt er kijken bij op afstand bedienbare wissels? wordt dit niet wat veel bedrading los op de vloer?
Analoog: 3 per wissel. Digitaal: 3 naar de decoder, decoder kan aan de railspanning. Bij de meeste merken decoder kunnen er meerdere wissels aan één decoder.

-Hoeveel bedrading heb ik nodig voor seinen, en voegen die seinen daadwerkelijk iets toe als ik geen baanvakken en geautomatiseerde treinenloop heb?
Voor simpele rood/groen seinen, zelfde als wissels. Maar standaard zullen ze niets toevoegen en er alleen voor de sier staan. Je kan het wel de spanning naar de baan laten schakelen en/of een bloksysteem maken maar aantal kabels is dan denk ik ver boven wat je als tapijtrijder wilt.

-Meer dan 1 trein tegelijk besturen blijkt lastig, vanwege de dial op de maus die dan in de verkeerde stand staat zodra je switcht (en vooral terugswitcht) van loc. Is een oplossing twee mausen, of gaat dit beter met wifi pakket en dan op app op je telefoon? Volledig geautomatiseerd en met baanvakken is natuurlijk het mooiste voor rijden met meerdere treinen, maar is er nog een tussenstap?
Zeer zeker is er een tussenstap! Meerdere zelfs ;D Volledig geautomatiseerd lijkt me ook niet haalbaar als tapijtrijder.

Maar twee muizen is zeker een optie. De absolute snelheidsregelaar is ook voor mij nog steeds een minpuntje van de MultiMaus. Hoop nog steeds op een MultiMaus 2 met een relatieve snelheidsregelaar. :angel: Via de app is het zeker ook mogelijk maar dat moet je dan wel fijn vinden. Zelf vind ik dat niet zo fijn daar je dat niet blind kunt / geen fysieke terugkoppeling hebt. Maar anderen vinden het geweldig. Met andere woorden, persoonlijke voorkeur of je het fijn vind. (y)


Timo


Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 09 februari 2019, 17:22:51
@Timo zeer veel dank voor de adviezen.

Vraagje: weet iemand wat de doorrijhoogte is van de Roco boogbrug? (Artikel nr ROC40081)
Ik was zojuist gaan kijken voor de Kibri brug van 45 cm lang bij iemand van Marktplaats, maar daar was de doorrijhoogte (de rails nog niet eens meegerekend) maar 7,8 cm. Oftwel, pantografen verplicht omlaag.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Nulspul op 09 februari 2019, 17:27:43
ik heb ff op google gekeken voor voor je,
Kwam dit uit,

Bogenbrücke 457,2mm
Naam: Bogenbrücke 457,2mm
Artikelnummer: ROC40081
Schaal: Nee
Merk: ROCO
Bogenbrücke 457,2mm

Boogbrug.
Lengte 457 mm.
Breedte 75 mm.

https://www.wentinkhobby.nl/roco-40081-boogbrug-bogenbrucke-457-2mm

Volgens mij heb ik nog 3 liggen ergens in een doos dus als je interesse hebt.

Graag een PB of mailtje,

Bertus
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 10 februari 2019, 22:32:17
De drie bruggen van Bertus gaan op de post (y)
Dank!

Ik heb de hoek van de brug nog iets aangepast, zodat er genoeg ruimte is voor de onderdoor rijdende treinen, die ook daar ook net een bocht in gaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1098-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1098-1.jpg)

Hier nog een close up van de Roco 1855, wat is het toch een prachtig mooie machine:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E1097-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E1097-1.jpg)
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Timo op 11 februari 2019, 08:50:14
@SpoorJijWel, kleine off topic opmerking, je weet dat Windows ook de mogelijkheid heeft een schermopname (screenshot) te maken? Zoek in het startmenu naar Snipping Tool. Levert duidelijkere beelden op dan een foto van een scherm (y)


Timo
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 15 februari 2019, 20:50:02
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/98FE590A-695E-4E89-A9BF-825EC36A0FCF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/98FE590A-695E-4E89-A9BF-825EC36A0FCF.jpeg)
Deze baan vandaag gelegd. Inclusief de 2% piepschuimen hellingen van Woodland Scenics die binnen waren gekomen per post, en de Roco bruggen die ik van een Beneluxforummer had overgenomen. In de kleine ovaal staat een Tv meubel waar het dubbelspoor dus achterlangs gaat (linksboven gaat het dubbelspoor ook onder een tafeltje door). In de grote ovaal staat een grote bank.

Wat ik al gehoopt had bleek inderdaad: het idee van rondjes rijden op een ovaaltje is verdwenen. De trein vertekt uit het centrale station en rijdt een op eerste gezicht niet gelijk te doorgronden route. Hij is lang weg, en de brug over het andere spoor heen geeft echt een leuk effect. Mijn dochter van vier zei: het is net als Madurodam!
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 15 februari 2019, 20:53:08
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C072F3BD-3DE5-487E-9EE8-2CFD05CEF25C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C072F3BD-3DE5-487E-9EE8-2CFD05CEF25C.jpeg)
Vanochtend samen zitten tekenen met mijn dochter. Papa tekende de trein.
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: Jelmer op 16 februari 2019, 10:08:26
Of gewoon druk op “alt” en “prtscrn” en plak dat plaatje in paint. Opslaan en klaar.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
Bericht door: SpoorJijWel op 03 april 2019, 11:07:16
Inmiddels heb ik de zolderbaan alweer iets uitgebreid. Het station is groter geworden, met een extra perron, en meer sporen. De acht wissels zijn alle elektrisch om te zetten. Dat laatste is toch wel onmisbaar. Ook heb ik een tweede multimaus erbij. Je kunt nu echt leuk rijden met meerdere treinen tegelijk.
Ik heb de wissels zo genummerd dat bij het vanaf links binnenrijden van het station (zie plaatje), de wissels ongeveer corresponderen met het spoor waar de trein moet binnenkomen: bijv. alle wissels rechtdoor en wissel 3 afbuigend, is binnenkomen op spoor 3. Alleen voor spoor 6 moeten zowel 5 als 6 op afbuigen staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kamer-station-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kamer-station-1.jpg)

De treinenverzameling heeft wat wisselingen gekend de afgelopen tijd: de Fleischmann Plan V en Sprinter zijn verkocht. Een Trix koploper eindelijk gevonden, en ook weer snel verkocht. Er rijdt nu:
- Artitec hondekop 4, geel A-sein lokpilot
- Roco Plan V sound (zonder DE reclame)
- Roco 1100 botsneus met stam van 4 Trix ICR rijtuigen en 1 Roco plan W
- Roco 1600 met stam van 3 Trix DDAR rijtuigen (zijn er vier maar ik vind drie mooier staan op de baan en het station, i.c.m. de andere treinen)