Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 21:52:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:52:17
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 21:50:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:46:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:33:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
Vandaag om 21:27:13
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 21:24:15
Kappen DH1 Wadloper door Biesje@work
Vandaag om 21:17:45
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:02
Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan door SpoorJijWel
Vandaag om 20:53:08
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Calimero
Vandaag om 20:48:59
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 20:38:59
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door Thom
Vandaag om 20:33:13
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Thom
Vandaag om 20:31:08
EC2 'Rembrandt' door VictorPM
Vandaag om 19:57:34
Een Biertrein in schaal G door Pnarfk
Vandaag om 19:56:08
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door WesleyMunnik
Vandaag om 19:14:17
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door Henk Boshuyzen
Vandaag om 19:10:18
Modelspoorbeurs in Emmen, 2 maart 2019, Fletcher hotel door Ric
Vandaag om 19:01:01
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:53:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 18:37:02
Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven? door Sander.
Vandaag om 18:30:50
Schwarzwald boerderij door Wim Vink
Vandaag om 18:22:18
Geluiden op de baan :) door duikeend
Vandaag om 17:44:29
Beginnershulp met e-ticket Grootspoor door Bert van Gelder
Vandaag om 17:37:48
ESU 2019 door zofman
Vandaag om 17:29:35
Digikeijs DR4088RB-CS geeft kortsluiting bij bezetmelding in Rocrail. door San-Markos
Vandaag om 17:25:25
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Rondje_HO
Vandaag om 17:23:03
NS 3004 (ex SBB) stoomloc door Silvolde
Vandaag om 16:54:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:26:34
  

Auteur Topic: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan  (gelezen 1567 keer)

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2019, 14:40:57 »
De grootste ruimtelijke beperking blijkt dus de beschikbare ruimte voor je station plus evt noodzakelijke wisselstraten aan beide zijden. De wissels mogen, zo heb ik gemerkt, ook niet langs de perrons liggen, omdat de uitzwenkende wagons dan de perronranden raken. Met treinen van maximaal 4 wagons plus een loc, is de perronlengte van 132 cm, wat overeenkomt met mijn drie overkappingen aan elkaar, precies voldoende.

Hier nog een ander (nog niet gelegd) baanplan, met een keerlus op de overloop en een station dat eigenlijk te kort is, en met dus wissels langs de perrons. Maar wat ik leuk vind is wanneer de treinen een route kunnen rijden die ze steeds ergens anders brengt, op een op het eerste gezicht verrassende manier.


De dubbele sporen die links en onder het beeld uit lopen komen dus op keerlussen uit.
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2019, 14:50:37 »
Mijn vragen die ik als beginner zou willen stellen zijn:

-hebben jullie suggesties voor een interessant baanplan, voor een baan met reizigerstreinen van max. 4 wagons, met een station, op een kamergrote vloeroppervlakte?
-hoeveel extra bedrading komt er kijken bij op afstand bedienbare wissels? wordt dit niet wat veel bedrading los op de vloer?
-Hoeveel bedrading heb ik nodig voor seinen, en voegen die seinen daadwerkelijk iets toe als ik geen baanvakken en geautomatiseerde treinenloop heb?
-Meer dan 1 trein tegelijk besturen blijkt lastig, vanwege de dial op de maus die dan in de verkeerde stand staat zodra je switcht (en vooral terugswitcht) van loc. Is een oplossing twee mausen, of gaat dit beter met wifi pakket en dan op app op je telefoon? Volledig geautomatiseerd en met baanvakken is natuurlijk het mooiste voor rijden met meerdere treinen, maar is er nog een tussenstap?
Met vriendelijke groet,

Willem

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4491
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2019, 18:10:43 »
Je kunt ook altijd het station (de rails/wissels/perrons/gebouwen) op een dunne plaat monteren en de rest als losse rails op de grond leggen. Dan kun je toch wat bouwen en als je de kamer weer even op wil ruimen dan zet je die plaat weg aan de zijkant of zo?

Vr. groet, Martijn.


P.S. Voor je vragen ben ik niet echt de aangewezen persoon  ;D

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2019, 19:03:06 »
Zoek eens op 'Teppichbahn Module' op Google Images, daar staan een aantal voorbeelden hoe je modules met minimale hoogte kan bouwen

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2019, 19:25:16 »
Ik denk dat je een heel interressant sporenplan hebt. Dat zou je stap voor stap kunnen bouwen. De vraag is alleen, hoe maak je dat het mooiste? Ik speel ook met het idee om rails op een plank te lijmen zodat je toch wat moois kan maken (ballasten, gras maken, en rails die mooi liggen) maar toch de hele handel clmpact kan opbergen. En dan ben je ook nog flexibel als je het baanplan eens wilt aanpassen.

Ik vind het ook een goed idee om het station op een plank of zelfs als module te maken. Wie weet kan je er dan ook voor zorgen dat het materieel op het spoor kan blijven staan. Dat is vast ook beter voor die fragiele hondekop  (y)
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2019, 19:55:02 »
Dank voor alle reacties.
Het stationsgebied op een multiplex plaat o.i.d. maken klinkt wel als een idee.
@Dutch, bedoel je het eerste of het tweede (nog nooit gelegde) sporenplan? Het tweede gaat leuk verschillende kanten op maar het zijn wel telkens hele korte rondjes.

Ik zat na de eerste dagen proefrijden op het eerste sporenplan eigenlijk gelijk te denken aan de volgende oplossingen:
- dubbelspoor
- op afstand te bedienen wissels (hoeven niet allemaal, bij een bepaalde dienstregeling kun je sommige wissels "open rijden"
- seinen ---> nogmaals de vraag, heeft een sein nut bij een baan zonder baanvakken? Heeft het sein dan invloed op het al dan niet stoppen van een trein?
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2019, 20:01:01 »
Dit vind ik dus een fascinerend baanplan (uiteraard in de praktijk niet haalbaar, maar het idee erachter):



Als je de lijnen volgt zie je dat de treinen eigenlijk het hele park rondrijden, oftewel, het is een heel slim meermaals in elkaar geluste/gedraaide enkelspoor baan, die een perfecte dubbelspoor dienstregeling mogelijk maakt, met treinen die ook nog altijd aan de goede kant (rechts) rijden op de dubbelsporige trajecten.
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2019, 20:05:40 »
Ik zou mijn huidige baanplan als volgt naar dubbelspoor kunnen uitbreiden:



Waarbij de treinen op vergelijkbare wijze de hele baan kunnen afleggen, wat een mooie lange rijtijd geeft (dat de trein "weg" is als hij het station verlaat en niet gelijk weer terug)

Het kruisende spoor in de sectie rechtsonder zou eventueel nog als helling met brug kunnen worden aangelegd, i.p.v. met kruisingen of engelse wissels.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 20:13:14 door SpoorJijWel »
Met vriendelijke groet,

Willem

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2019, 20:19:01 »
Dag Willem,

leuk dat je de smaak terug te pakken hebt.
Ik heb nog wel een boel profi-rails te koop aan halve prijs, ze zijn als nieuw.
Ik ben zelf heel tevreden van die profi-rails, heel stevig ook.

Een tip : controleer steeds of de metalen tussenstukjes tussen 2 sporen niet te los zitten, zodat je een goede stroomtoevoer hebt. Kost niets en bespaart je heel wat frustratie en zoekwerk, zeker als je de baan dikwijls opbouwt en afbreekt.

Succes !
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #24 Gepost op: 08 februari 2019, 22:17:57 »
Oke nu heeft het idee van hellingen en een brug zich dus vastgezet in mijn hoofd.
Baanplan ziet er nu dan zo uit, met in het groen de hellingen (2%, met de incline/decline sets van Woodland Scenics) en daartussenin de brug (min. 45 cm, bijv. een Kibri of een Roco)


Materieel dat ik nu heb rijden:
Roco 1855 (omgenummerde 1731) met stam van 4 Trix ICR's
Artitec Hondekop geel A-sein LokPilot
Fleischmann Plan V (momenteel in onderhoud)
Fleischmann Sprinter

Op de verlanglijst:
Artitec Hondekop IC
Roco 1145 (kan rijden met de Trix ICR's)
Stam Trix DDM's (kan rijden met de 1855)(weet niet of het met dat nummer loc officieel kan maar zover ga ik niet)
Met vriendelijke groet,

Willem

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2019, 22:31:39 »
Het idee is om de incline/decline opritten over te spuiten, eerst met een zwarte grondlaag, en daarna met voorzichtig lichtjes met grijs, voor een vuilgrijs effect.
Ik was er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat echt werken met opritten en bruggen onmogelijk zou zijn zonder alles vast te zetten op een vaste baan en vaste houten ondertafel. Maar nu vond ik opeens dit.
Met vriendelijke groet,

Willem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2019, 14:28:55 »
Dank voor je reactie!
Het ligt bij mij op het laminaat. Maar we zullen zien of ik in de toekomst toch een echte mooie tafel langs de wanden ga bouwen. Voorlopig zie ik het niet gebeuren!
Vandaar de suggestie van modules. 8) Zou je, als je het tapijtrijden wilt voortzetten zo simpel kunnen maken als een paar platen (/ latten). Kan je de boel een stuk sneller weer opgebouwd hebben en lubberen de railschoentjes ook niet zo snel uit. Eventuele wisseldecoders kan je dan ook vast monteren etc. En je zou dan zelfs een paar bakken (bijvoorbeeld station) kunnen voorzien van aankleding als je dat leuk lijkt.

-hoeveel extra bedrading komt er kijken bij op afstand bedienbare wissels? wordt dit niet wat veel bedrading los op de vloer?
Analoog: 3 per wissel. Digitaal: 3 naar de decoder, decoder kan aan de railspanning. Bij de meeste merken decoder kunnen er meerdere wissels aan één decoder.

-Hoeveel bedrading heb ik nodig voor seinen, en voegen die seinen daadwerkelijk iets toe als ik geen baanvakken en geautomatiseerde treinenloop heb?
Voor simpele rood/groen seinen, zelfde als wissels. Maar standaard zullen ze niets toevoegen en er alleen voor de sier staan. Je kan het wel de spanning naar de baan laten schakelen en/of een bloksysteem maken maar aantal kabels is dan denk ik ver boven wat je als tapijtrijder wilt.

-Meer dan 1 trein tegelijk besturen blijkt lastig, vanwege de dial op de maus die dan in de verkeerde stand staat zodra je switcht (en vooral terugswitcht) van loc. Is een oplossing twee mausen, of gaat dit beter met wifi pakket en dan op app op je telefoon? Volledig geautomatiseerd en met baanvakken is natuurlijk het mooiste voor rijden met meerdere treinen, maar is er nog een tussenstap?
Zeer zeker is er een tussenstap! Meerdere zelfs ;D Volledig geautomatiseerd lijkt me ook niet haalbaar als tapijtrijder.

Maar twee muizen is zeker een optie. De absolute snelheidsregelaar is ook voor mij nog steeds een minpuntje van de MultiMaus. Hoop nog steeds op een MultiMaus 2 met een relatieve snelheidsregelaar. :angel: Via de app is het zeker ook mogelijk maar dat moet je dan wel fijn vinden. Zelf vind ik dat niet zo fijn daar je dat niet blind kunt / geen fysieke terugkoppeling hebt. Maar anderen vinden het geweldig. Met andere woorden, persoonlijke voorkeur of je het fijn vind. (y)


Timo


Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2019, 17:22:51 »
@Timo zeer veel dank voor de adviezen.

Vraagje: weet iemand wat de doorrijhoogte is van de Roco boogbrug? (Artikel nr ROC40081)
Ik was zojuist gaan kijken voor de Kibri brug van 45 cm lang bij iemand van Marktplaats, maar daar was de doorrijhoogte (de rails nog niet eens meegerekend) maar 7,8 cm. Oftwel, pantografen verplicht omlaag.
Met vriendelijke groet,

Willem

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2019, 17:27:43 »
ik heb ff op google gekeken voor voor je,
Kwam dit uit,

Bogenbrücke 457,2mm
Naam: Bogenbrücke 457,2mm
Artikelnummer: ROC40081
Schaal: Nee
Merk: ROCO
Bogenbrücke 457,2mm

Boogbrug.
Lengte 457 mm.
Breedte 75 mm.

https://www.wentinkhobby.nl/roco-40081-boogbrug-bogenbrucke-457-2mm

Volgens mij heb ik nog 3 liggen ergens in een doos dus als je interesse hebt.

Graag een PB of mailtje,

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

SpoorJijWel

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2019, 22:32:17 »
De drie bruggen van Bertus gaan op de post (y)
Dank!

Ik heb de hoek van de brug nog iets aangepast, zodat er genoeg ruimte is voor de onderdoor rijdende treinen, die ook daar ook net een bocht in gaan:


Hier nog een close up van de Roco 1855, wat is het toch een prachtig mooie machine:
Met vriendelijke groet,

Willem