Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen? door 72sonett
Vandaag om 00:38:46
Dirty Stuff door Martin Welberg
Vandaag om 00:37:14
Lineas Heroes : wie brengt hem uit ? door Albert.H0
Vandaag om 00:31:10
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Remco_Nzo
09 april 2020, 23:33:32
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door spoorzeven
09 april 2020, 23:21:18
Keerlusmodule aansluiten door 72sonett
09 april 2020, 23:07:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
09 april 2020, 23:02:38
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
09 april 2020, 22:59:36
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
09 april 2020, 22:59:01
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Gert Arkema
09 april 2020, 22:57:17
Piko Benelux Hondekop, waar kun je schakelmagneetje plaatsen? door opagoosens
09 april 2020, 22:51:59
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
09 april 2020, 22:46:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
09 april 2020, 22:37:25
The Summer of 69 door MarcNL
09 april 2020, 22:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
09 april 2020, 22:22:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
09 april 2020, 22:16:33
Fosforbrons stroomafnemers buigen door Joran
09 april 2020, 22:13:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
09 april 2020, 22:06:52
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 april 2020, 21:58:05
Vectron in model; hoe verhouden de merken zich tot elkaar? door Bob R.
09 april 2020, 21:16:03
Projekt 083-338 door 44
09 april 2020, 21:09:04
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Fritsprt
09 april 2020, 20:47:26
Modelbaan Beltheim (voorheen Waldbach Süd) door Krokodil68
09 april 2020, 20:33:46
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
09 april 2020, 20:28:17
Tal der Eichhörnchen. N door Rondje_HO
09 april 2020, 20:26:13
NL-baan in Canada door ArjanB
09 april 2020, 20:14:02
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
09 april 2020, 20:12:35
NL baan: Frotterdam in h0 door Ronald Koerts
09 april 2020, 20:05:04
Corona en modelbouw door Hendrik Jan
09 april 2020, 19:58:06
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
09 april 2020, 19:21:11
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 345 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl